Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması

Yıl: 2016 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 385 - 404 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, fen grubu formasyon öğrencileri ile fen bilimleri öğretmenliği öğrencilerinin yansıtıcı düşünme beceri düzeylerini karşılaştırarak, yansıtıcı düşünme eğiliminin nelere bağlı olduğunu incelemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evreni, 2014-2015 bahar döneminde Amasya Üniversitesi'nde öğrenim gören lisans ve pedagojik formasyon eğitimi öğrencileridir. Örneklem ise lisans grubu fen bilimleri öğretmenliği 4. sınıftan 138 ve pedagojik formasyon grubu fen alanında farklı branşlardan 125 olmak üzere toplam 263 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Yansıtıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği' (YDE) ve bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucu, eğitim fakültesi öğrencilerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin daha yüksek olduğunu göstermiştir. Farklı değişkenler açısından bakıldığında, cinsiyetin tüm örneklem için yansıtıcı düşünme eğiliminde fark yaratan bir faktör olmadığı bulunmuştur. Branşlara göre incelendiğinde, fen bilimleri öğretmen adayları lehine anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlik deneyimine göre ise deneyimi olmayanların yansıtıcı düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen yetiştirme programlarında yansıtıcı düşünme etkinliklerine yer verilmesi, formasyon eğitiminin düşünme becerilerini geliştirecek yöntem ve uygulamalarla yürütülmesi önerilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The Comparison of Reflective Thinking Skills of Science Teacher Students and Pedagogical Formation Training Science Groups Students

Öz:
The aim of this study is to compare the reflective thinking skill levels of the groups of science teacher candidates (STC) and pedagogical formation training groups (PFTG) studying science, and to find out the causes of reflective thinking trends. The survey model was used in the research. Research universe is consisted of BA students and pedagogical training students (PTS) studying in 2014-2015 spring semester at Amasya University. The sample group totally consists of 263 students, 138 out of STC 4th grade and 125 out of PFTG from different science branches. In the study, 'Reflective Thinking Tendency Scale' (RTTS) and the information form were used as a data collection tools. Statistical software package was used to analyze the data. Research results showed that the students of education faculty had higher reflective thinking tendencies (RTT) than the PFTG. In terms of different variables, for the entire sample, it was not found out that gender was not a determining factor related to the RTT.. When analyzed according to branches, there were significant differences in favor of STC in RTT. Also, based on teaching experience, it was observed that students with no-experience had higher RTT than the others. In light of these results, some suggestions are given in the last part of the research. It is suggested to place reflective thinking activities in teacher training programs and the formation training program should provide activity and methods that develop thinking skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aslan, G. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Başbay, M., Ünver, G. ve Bümen, N. T. (2009).Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 59, 345-366.
  • Başol, G. ve Evin Gencel, İ. (2013). Yansıtıcı düşünme düzeyini belirleme ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 929-946.
  • Bayrak, F. ve Koçak Usluel, Y. (2011). Ağ günlük uygulamasının yansıtıcı düşünme becerisi üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 93-104.
  • Baysal, N. ve Demirbaş, B. (2012). Sınıf öğretmenliği adaylarının bilinçli farkındalıkları ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 12-20.
  • Ceyhan, G. (2014). Üniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından CART analizi ile incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Dalgıç, G., Doyran, F. ve Vatanartıran, S. (2012). Ücretli öğretmenlerin katıldıkları pedagojik formasyon programına ilişkin deneyimleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 39-54.
  • Denton, D. (2011). Reflection and learning: Caracterstics, obstacles, and implications. Educational Philosopy And Theory, 43(8), 838-852.
  • Dewey, J. (1910). How we think? Lexington Massachusetts: D.C.Heath. Https://Archive.Org/Stream/Howwethink000838mbp#Page/N11/Mode/2up 4.11.2015 tarihinde görüntülenmiştir.
  • Dewey, J. (1998). How we think? New York: Hougton Mifflin Company.
  • Dolapçıoğlu, S. D. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Hatay.
  • Duban, N. ve Yanpar Yelken, T. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
  • Eraslan. L. ve Çakıcı. D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Erdem, A. R., Gezer, K. ve Çokadar, H. (2005) Ortaöğretim fen-matematik ve sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. XIV.
  • Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Kongre Kitabı I. Cilt, 471-477, Denizli.
  • Ergüven, S. (2011). Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Farrell, T. S. C. (2014). Reflective practice in ESL teacher development groups: From practices to principles. London: Palgrave Macmillan.
  • Fırat Durdukoca, Ş. ve Demir, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerin bazı değişkenlere göre yansıtıcı düşünme düzeyleri ve düşüncelerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen niteliklerine uygunluğu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 357-374.
  • Gadsby, H. and Cronin, S. (2012). To what extent can reflective journaling help beginning teachers develop masters level writing skills. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 13(1), 1-12.
  • Gelter, H. (2003). Why is reflective thinking uncommon? Reflective Practice, 4(3), 337-344.
  • Gömleksiz, M. N. ve Fidan, E. K. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin web pedagojik içerik bilgisine ilişkin öz-yeterlik algı düzeyleri. Turkish Studies- International Periodical For The Languages. Literature And History Of Turkish Or Turkic, 6(4 ), 593-620.
  • Gustafson, K. L. and Bennett Jr. W. (2002). Promoting learner reflection: Issues and difficulties emerging from a three-year study. Department Of Instructional Technology. Georgia University. Athens. http://www.Gdtic.Mil/Dtic/Tr/Fulltext/U2/Ada472616.Pdf 6.11.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. TÜBAR-XXXII, 128-145.
  • Hong, Y. C. and Choi, I. (2015). Assessing reflective thinking in solving design problems: The development of a questionnaire. British Journal Of Educational Technology, 46(4), 848-863.
  • İnönü, Y. (2006). Tarih öğretmenlerinin yansıtıcı öğretmen özelliklerine sahiplik düzeyi: Van örneği.
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kaf Hasırcı, Ö. ve Sadık, F. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Sözlü Bildiri. Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 1-3 Ekim 2009. İzmir.
  • Kaf Hasırcı, Ö. ve Sadık, F. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 195-210.
  • Karadağ, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
  • Kember, D., Leung, D. Y. P., Jones, A., Loke, A. Y., Mckay, J., Sinclair, K. et al. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(4), 381-395.
  • Kember, D.,Mckay. J., Sinclair, K. and Frances, Y. W. (2008). A four-category scheme for coding and assessing the level of reflection in written work. Assessment Evaluation in Higher Education, 33(4), 369-379.
  • Kılınç, H.H. (2010). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri.
  • Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kim, Y. (2005). Cultivating reflective thinking: The effects of a reflective thinking tool on learners' learning performance and metacognitive awareness in the context of on-line learning.
  • Unpublished Doctoral Dissertation. The Pennsylvania State University The Graduate School College Of Education. USA.
  • Kimmons, R., Miller, B. G., Amador, J. ,Desjardins, C. D. and Hal, C. (2015) . Technology integration coursework and finding meaning in pre-service teachers' reflective practice. Education Tech Research Dev. Pp.1-21. DOI 10.1007/S11423-015-9394-5 9.11.2015 Tarihinde İndirilmiştir.
  • Kitchener, K. S., King, P. M. and Deluca, S. (2006). Development of reflective judgement in adulthood. in C. Hoare. (Eds.). Handbook Of Adult Development And Learning (Pp. 73-98). New York: Oxford University Press.
  • Koçoğlu, Z., Akyel, A. ve Erçetin, G. (2008). Pen/Paper and electronic portfolios: An effective tool for developing reflective thinking of Turkish EFL student teachers? Mediterranean Journal Of Educational Studies, 13(1), 1-24.
  • Lee, H. J. (2005). Understanding and assessing proservice teachers' reflective thinking. Teaching And Teacher Education, 21, 699-715.
  • Lee, J., Son, J. and Settle, Q. (2015). Exploratory writing in student learning. International Journal of Fashion Design. Technology and Education.
  • http://Dx.Doi.Org/10.1080/17543266.2015.1099167 9.11.2015 Tarihinde görüntülenmiştir.
  • Leung, D. Y. P. and Kember, D. (2003). The relationship between approaches to learning and reflection upon practice. Educational Psychology, 23, 61-71.
  • Loke, A. Y. and Chow, F. L. W. (2003). Effect of peer tutoring in enhancing reflective learning and thinking (Tackling The Challenges to Professional Education Project). Hong Kong Polytechnic University.
  • Meral, E. (2009). Yeni (2006) ilköğretim ingilizce programını uygulayan öğretmenlerin eleştirel ve yansıtıcı düşünmeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Moon, J. A. (2004). A handbook of reflective and experiential learning: Theory and practice. Oxon: Routledge Falmer.
  • Norton, J. L. (1997). Locus of control and reflective thinking in preservice teacher. Education, 117(3),401-408.
  • Norton, J. L. (1994). Creative thinking and reflective practitioner. Journal Of Instructional Psychology, 21(2), 139-148.
  • Özden, B., Önder, A. ve Kabapınar, F. (2015). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının yapılandırmacı öğrenme ortamı hazırlama becerileri ve becerileri kullanma sıklıklarına etkisi.
  • Elementary Education Online, 14(2), 459-471.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survıval manual. Open University Press, Buckingham. Philadelphia. Poyraz, C. ve Usta, S. (2013). Investigation of preservice teachers' reflective thinking tendencies in terms of various variances. International Journal On New Trends in Education and Their Implications, 4(2), 126-136.
  • Presseisen, B. (1991). Thinking skills: Meanings and models revisited. Costa (Ed.). Developing Minds: A Resource Book For Teaching Thinking, 3rd Edition (417-424).
  • Alexandria. VI: ACSCD.
  • Rodgers, C. (2002). Defining reflection: Another look at john dewey and reflective thinking. Teachers College Record. 104(4), 842-866.
  • Saygılı, G. ve Tehneldere, S. (2014). Eğitim çalışanlarının yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 192-202.
  • Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professional think in action. New York: Basic Books.
  • Schweiker-Marra. K., Holmes. J. H. and Pula, J. J. (2003). Training promotes reflective thinking in pre-service teachers. Delta Kappa Gamma Bulletin, 70(1), 55-61.
  • Spalding, E. and Wilson, A. (2002). Demystifying reflection: A study of pedagogical strategies that encourage reflective journal writing. Teachers College Record, 104(7), 1393-1421.
  • Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
  • Senemoğlu, N. (1989). Ortaöğretim kurumlarına öğretmen yetiştirme fen-edebiyat ve eğitim fakültelerinin etkililiği.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 109-126.
  • Süral S. ve Sarıtaş, E. (2015). Pedagojik formasyon programına katılan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklerinin incelenmesi, 11(1), 62-75.
  • Sürücü, A. (1997). Öğretmenlik formasyonu alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. (S.Ü.E.F. Yaz Kursu Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 108-119.
  • Taggart, G. L. (1996). Reflective thinking: A guide for training preservice and in-service practitioners.
  • Doctoral Dissertation. Kansas State University.
  • Taggart, G. L. and Wilson, A. P. (1998). Promoting reflective thinking in teachers. 44 Action Strategies. USA: Corwin Press. Inc.
  • Tican, C. (2013). Yansıtıcı düşünmeye dayalı öğretim etkinliklerinin öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerine, eleştirel düşünme becerilerine, demokratik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(149),104-117.
  • Toom, A., Husu, J. and Patrikainen, S. (2015). Student teachers'patterns of reflection in the context of teaching practice. European Journal Of Teacher Education, 38(3), 320-340.
  • Tuncer, M. ve Özeren, E. (2012). Prospective teachers' evaluations in terms of using reflective thinking skills to solve problems. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 51, 666-671.
  • Ünver, G. (2003). Yansıtıcı düşünme. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Üstün, G. (2011). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile demokratik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Van Manen, M. (1977). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum Inquiry, 6(3). 205-228.
  • URL-1.Http://Www.Yok.Gov.Tr/Web/Guest/İcerik/- /Journal_Content/56_INSTANCE_Rehf8bısfyrx/10279/7052802 Uyulgan, M. A. ve Kartal, M. (2012). Fen fakültesi kimya bölümü ve eğitim fakültesi kimya öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin kimya alan bilgileri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 104-118.
  • Weshah, A. H. (2007). Training pre-Service teacher education on reflective practice in Jordanian Universities. European Journal Of Scientific Research, 18(2), 306- 331.
  • Yapıcı. M. ve Yapıcı. Ş. (2013). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyona ilişkin metaforları.
  • Turkish Studies - International Periodical For The Languages. Literature And History Of Turkish Or Turkic, 8/8, 1421-1429.
  • Yumuşak, A., Aycan, N., Aycan, Ş., Çelik, F. ve Kaynar, H. Ü. (2006). Muğla Üniversitesi tezsiz yüksek lisans programı ile eğitim fakültesi lisans programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişelerinin karşılaştırılması. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri, 13-15 Eylül 2006, MÜ. Muğla, 266.
  • Zeichner, K. M. and Tabachnick, B. R. (1991). Reflections on reflective teaching. in B.R. Tabachnick & K.M. Zeichner (Eds) Issues And Practices in Inquiry-Oriented Teacher Education (Pp:1-18) New York: Falmer Press.
APA ULUÇINAR SAĞIR Ş, BERTİZ H (2016). Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. , 385 - 404.
Chicago ULUÇINAR SAĞIR ŞAFAK,BERTİZ HARUN Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. (2016): 385 - 404.
MLA ULUÇINAR SAĞIR ŞAFAK,BERTİZ HARUN Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. , 2016, ss.385 - 404.
AMA ULUÇINAR SAĞIR Ş,BERTİZ H Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. . 2016; 385 - 404.
Vancouver ULUÇINAR SAĞIR Ş,BERTİZ H Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. . 2016; 385 - 404.
IEEE ULUÇINAR SAĞIR Ş,BERTİZ H "Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması." , ss.385 - 404, 2016.
ISNAD ULUÇINAR SAĞIR, ŞAFAK - BERTİZ, HARUN. "Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması". (2016), 385-404.
APA ULUÇINAR SAĞIR Ş, BERTİZ H (2016). Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 385 - 404.
Chicago ULUÇINAR SAĞIR ŞAFAK,BERTİZ HARUN Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, no.2 (2016): 385 - 404.
MLA ULUÇINAR SAĞIR ŞAFAK,BERTİZ HARUN Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.5, no.2, 2016, ss.385 - 404.
AMA ULUÇINAR SAĞIR Ş,BERTİZ H Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 5(2): 385 - 404.
Vancouver ULUÇINAR SAĞIR Ş,BERTİZ H Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 5(2): 385 - 404.
IEEE ULUÇINAR SAĞIR Ş,BERTİZ H "Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, ss.385 - 404, 2016.
ISNAD ULUÇINAR SAĞIR, ŞAFAK - BERTİZ, HARUN. "Fen Bilimleri Öğretmenliği Öğrencileri ve Pedagojik Formasyon Fen Grubu Öğrencilerinin Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Karşılaştırılması". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/2 (2016), 385-404.