İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi
Yıl: 2017 Cilt: 4 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 171 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi
Öz: Amaç: Çalışmanın amacı iletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası ilişkilerine etkisini incelemektir. Gereç ve yöntem: Tek grupta ön test-son test yarı deneysel tasarımda olan araştırma bir üniversitenin hemşirelik bölümü birinci sınıfında okuyan 71 öğrenci ile Nisan-Haziran 2016 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmada literatür doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği kullanıldı. Çalışmaya katılan öğrencilere veri toplama araçları uygulandıktan sonra (ön test) sunum, rol canlandırma, karşılıklı tartışma gibi yöntemler kullanılarak 10 haftalık iletişim becerileri eğitimi verildi. Onuncu oturumdan bir hafta sonra son test ölçümü yapıldı. Bulguların değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve iki eş arasındaki farkın önemlilik testi kullanıldı, önemlilik düzeyi p<0.05 kabul edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %78.9'unun kız olduğu, %78.9'unun birkaç samimi arkadaşının olduğu ve öğrencilerin sanal ortamda günlük ortalama 4.52±3.25 saat geçirdiği belirlendi. Öğrencilerin Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği besleyici alt boyutu öntest (30.28±4.92), son test puanları (34.89±6.88) arasında anlamlı fark bulunurken (p<0.05), ketleyici ilişki alt boyutu ön test (15.04±8.72), son test (12.91±5.34) puanları arasında anlamlı fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Öğrencilerin Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği sanal sosyalleşme alt boyutu ön test (26.71±6.13), son test puanları (24.63±6.47) arasında ve sanal yalnızlık alt boyutu ön test (17.47±3.81), son test puanları (16.28±4.37) arasında anlamlı fark olduğu (p<0.05), sanal paylaşım alt boyutu ön test (14.78±6.17), son test (15.16±6.93) puanları arasında ise anlamlı fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Sonuç: İletişim becerileri eğitiminin öğrencilerinin besleyici kişilerarası ilişki tarzlarını geliştirdiği, sanal sosyalleşme ve sanal yalnızlık düzeylerini azalttığı belirlendi.
Anahtar Kelime: Konular:
The Effect of Communication Skills Training of Nursing Students and Its Effect on Their Virtual and Interpersonal Relationship
Öz: Aim: The aim of this study was to assess the effect of communication skills training of nursing students and its effect on their virtual and interpersonal relationship. Material and Method: The study pre-testpost-test in single group quasi experimental design was carried out at the Nursing Department of a university in April-June 2016. Instruments used in this study were Personal Information Form issued in accordance with the literature reviewed, Interpersonal Relationship Style Scale, and Virtual Environment Loneliness Scale. The study was carried out with 71 voluntaries 1st class undergraduates of nursing department. Data collection instruments were applied to these undergraduates (pretest), and a 10-week communication skills training was given to them using methods such as presentations, role play, and debate. Post-test was applied one week after the 10th session. Descriptive statistics and Paired Sample T-Test were used in the assessment of the findings, and level of significance was found out to be p< 0.05. Results: It was determined that 78.9% of the subjects were female, 78.9% of them had close friends, and that undergraduates spent approximately 4.52±3.25 hours daily on virtual platforms. It was found out that there was a significant difference between Interpersonal Relationship Style Scale nourishing relationship style sub-dimension pre-test (30.28±4.92) and post-test (34.89±6.88) scores (p<0.05); however, it was found out that there was no significant difference between pre-test and (15.04±8.72) and post-test (12.91±5.34) scores of frustrating relationship style sub-dimension (p>0.05). It was also determined that there was a significant difference between the pre-test (26.71±6.13) and post-test (24.63±6.47) scores of Virtual Environment Loneliness Scale socializing sub-dimension, and between pre-test (17.47±3.81) and post-test (16.28±4.37) scores of loneliness sub-dimension (p<0.05); however, it was determined that there was no significant difference between pre-test (14.78±6.17) and post-test (15.16± 6.93) scores of sharing sub-dimension (p>0.05). Conclusion: It was found out that communication skills training improved nourishing relation styles of undergraduates, decreased levels of virtual socializing and virtual loneliness.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Üstün B, Akgün E, Partlak N. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi; 2005. p.1-5.
- 2. Özcan A. Hemşire Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Baskı. Ankara: Sistem Ofset; 2006. p.1-9
- 3. Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. [Communication skills of students of Amasya medical vocational school]. Göztepe Tıp Dergisi 2011; 26(4):152-159.
- 4. Duran Okur H, Özkul M. Modern iletişimin arayüzü: Sanal iletişim sosyal paylaşım sitelerinin toplumsal ilişki kurma biçimlerine etkisi (facebook örneği) [An interface of the modern communication: The virtual communication impact to forms creating social relationship of social network sites (the example of facebook)]. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences] 2015; 1(21): 213-246.
- 5. Armağan A. Gençlerin sanal alanı kullanım tercihleri ve kendilerini sunum taktikleri. Bir araştırma [Utilisation preferences of virtual field and self presentation tactics of youth: an investigation]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi [The Journal of International Social Research] 2013; 6(27): 78-92.
- 6. Özen Ü. Yalnızlık olgusu ve sanal sohbetin yalnızlığın paylaşımına etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 2009;23(4): 15-25.
- 7. Yıldız Kakırman A. Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışlarına etkisi. [The effect of social networking sites on understanding of information and privacyof digital natives]. Bilgi Dünyası 2012;13(2):529- 542.
- 8. Yalçın N, Aştı T. Hemşire-Hasta Etkileşimi [Nurse-Patient Interaction]. İ.U.F.N. Hem. Derg. 2011;19(1):54-59.
- 9. Xie J, Ding S, Wang C, Liu A. An evaluation of nursing students' communication ability during practical clinical training. Nurse Educ Today 2013;33:823-827.
- 10. Kumcağız H, Yılmaz M, Balcı Çelik S, Aydın Avcı İ. Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği [Communication skills of nurses: Samsun sample]. Dicle Tıp Derg [Dicle Med J];38(1):49-56.
- 11. Mullan BA, Kothe EJ. Evaluating a nursing communication skills training course: The relationships between self-rated ability, satisfaction, and actual performance. Nurse Education in Practice 2010; 10: 374-378.
- 12. Şahin Altun Ö, Ekinci M. Çatışma Çözümü Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Çatışma Çözüm Becerisine Etkisi [The Effect of Conflict Resolution Training on the Conflict Resolution Skills of Nursing Students]. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2015; 6(3):105-113.
- 13. Ekinci E, Güngörmüş K, Topçu G, Kerek E. Hemşirelik Öğrencilerinin Kişilerarası İlişki Düzeylerinin Belirlenmesi [Determination of interpersonal relationship level of Nursing Students]. Bozok Tıp Dergisi 2012; 3:33-38.
- 14. Kıssal A, Kaya M, Koç M. 1 Hemşirelik ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi [Evaluatıon of the communıcatıon skills of nursing and physical education and sports students' and the its affecting factors]. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016; 3:134-141.
- 15. Öztürk H, Çilingir T, Şenel P. Communication problems experienced by nursing students in clinics. Social and Behavioral Sciences. 2013; 93:2227-2232.
- 16. Acar G, Buldukoğlu K. Student Difficulties Communicating with Patients and Their Perceptions of the Characteristics of Difficult Patients. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi [Journal of Psychiatric Nursing] 2016;7(1):7-12.
- 17. Şahin NH, Durak A, Yasak Y. Kişilerarası İlişkiler Ölçeği: Psikometrik Özellikleri. VIII. Ulusal Psikoloji Kongresi, İzmir 1994. 21-23 Eylül.
- 18. Korkmaz Ö, Usta E, Kurt İ. Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği (SOYÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması [A Validity and Reliability Study of the Virtual Environment Loneliness Scale (VELS)]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 2014; 29(2): 144-159.
- 19. Lane C, Rollnick S. The use of simulated patients and role-play in communication skills training: a review of the literature to August 2005. Patient Educ Couns 2007;67 (1-2):13-20.
- 20. Grant MS, Jenkins LS. Communication education for pre-licensure nursing students: Literature review 2002-2013. Nurse Educ Today 2014; 34:1375-1381.
- 21. Lau Y, Wang W. Development and evaluation of a learner-centered training course on communication skills for baccalaureate nursing students. Nurse EducToday 2013; 33(12): 1617-1623.
- 22. Başerer Z, Başerer D, Demırkaya Pn. Kişiler Arası İletişim Engelleri Ölçeği Geliştirme [Developing a Scale on Obstacles in Interpersonal Communication]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2016; 43: 290-303.
- 23. Kaş Güner C, Akın S. Hemşirelik Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve İletişim Becerileri ile İlişkili Faktörlerin Değerlendirilmesi [Evaluation of Nursing Students' Communication Skills and Associated Factors with Their Communication Skills]. Sağlık ve Toplum 2016; 26(2):47-60.
- 24. Kahyaoğlu Süt H, Demir NG, Özer B. Klinik uygulamaya çıkan öğrenci hemşirelerin iletişim becerileri ve etkileyen faktörler [Communication Skills and Affecting Factors of Nursing Student Participating to Clinical Practice]. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi [Journal of Health Science and Profession] 2015; 2(2), 167-177
- 25. Başar G, Akın S, Durna Z. Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi [Evaluatıon of nurses' and nursing students' problem solving skills and communication skills]. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / [Gümüşhane University Journal of Health Sciences] 2015; 4(1) 125- 147.
- 26. Arifoğlu B, SalaRazı G. Birinci Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinin Empati ve İletişim Becerileriyle İletişim Yönetimi Dersi Akademik Başarı Puanı Arasındaki İlişki [Management Course Academic Achievment Averages of first class nursing students] DEUHYOED2011;4(1):7-11
- 27. Baghcheghi N, Koohestani HR, Rezaei K. A comparison of the cooperative learning and traditional learning methods in theory classes on nursing students' communication skill with patients at clinical settings. Nurse Educ Today 2011;31(8):877-882.
- 28. Zavertnik JE, Huff TA, Munro CL. Innovative approach to teaching communication skills to nursing students. J Nurs Educ 2010;49(2):65-71.
- 29. Yoo MS, Chae SM. Effects of peer review on communication skills and learning motivation among nursing students. J Nurs Educ 2011;50(4):230-233.
- 30. Schlegel C, Woermann U, Shaha M, Rethans JJ, Van der Vleuten C. Effects of communication training on real practice performance: a role-play module versus a standardized patient module. J Nurs Educ 2012; 51(1):16-22.
- 31. Becker KL, Rose LE, Berg JB, Park H, Shatzer JH. 2006. The teaching effectiveness of standardized patients. J Nurs Educ 2006; 45(4):103-111.
- 32. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of Teaching Communication Skills Using a Video Clip on a Smart Phone on Communication Competence and Emotional Intelligence in Nursing Students. Archives of Psychiatric Nursing 2015;29:90-95.
- 33. Bek H, Akhunlar Turgut MN. The Effect of Communication Skills Training on the Communication and Self-Disclosure Skill Levels of Students at Uşak University. Literatür Sempozyum 2015; 8:47-52.
- 34. Erözkan A. Lise Öğrencilerinde Kişilerarası İlişki Tarzlarının Yordayıcıları [The Predictors Of Interpersonal Relationship Styles In High School Students]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2009;21:543- 551.
- 35. Akıncı Vural ZB, Bat M. Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma [Socıal medıa as a new communıcatıon envıronment: a research on Ege Unıversıty Faculty Of Communıcatıon] Journal of Yasar University 2010;20(5): 3348-3382.
- 36. Kaya H, Turan N, Hasanoğlu Ö, Güre Ö, Arslanova E. Elmas G. Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Amacı ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Examination of the Relationship Between the Purpose of Nursing Students for Using Social Network Sites and Their Communication Skills]. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 2015; 40:16-31.
- 37. Bugay A, Korkut Owen F. İletişim Becerilerinin Yordayıcıları: Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı, Benlik Saygısı, Dışa Dönüklük ve Cinsiyet [Predictors of Communication Skills: Information and Communications Technology Usage, Self-Esteem, Extraversion and Gender]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Mersin University Journal of the Faculty of Education] 2016; 12(2):542-554.
- 38. Chant S, Jenkınson T, Randle J, Russell G. Communication skills:some problems in nursing education and practice. Journal of Clinical Nursing 2002;11(1):12
APA | Temel M, ŞİŞMAN F (2017). İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. , 171 - 180. |
Chicago | Temel Münire,ŞİŞMAN FATMA NEVİN İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. (2017): 171 - 180. |
MLA | Temel Münire,ŞİŞMAN FATMA NEVİN İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. , 2017, ss.171 - 180. |
AMA | Temel M,ŞİŞMAN F İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. . 2017; 171 - 180. |
Vancouver | Temel M,ŞİŞMAN F İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. . 2017; 171 - 180. |
IEEE | Temel M,ŞİŞMAN F "İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi." , ss.171 - 180, 2017. |
ISNAD | Temel, Münire - ŞİŞMAN, FATMA NEVİN. "İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi". (2017), 171-180. |
APA | Temel M, ŞİŞMAN F (2017). İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 4(3), 171 - 180. |
Chicago | Temel Münire,ŞİŞMAN FATMA NEVİN İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions 4, no.3 (2017): 171 - 180. |
MLA | Temel Münire,ŞİŞMAN FATMA NEVİN İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, vol.4, no.3, 2017, ss.171 - 180. |
AMA | Temel M,ŞİŞMAN F İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions. 2017; 4(3): 171 - 180. |
Vancouver | Temel M,ŞİŞMAN F İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions. 2017; 4(3): 171 - 180. |
IEEE | Temel M,ŞİŞMAN F "İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi." Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions, 4, ss.171 - 180, 2017. |
ISNAD | Temel, Münire - ŞİŞMAN, FATMA NEVİN. "İletişim Becerileri Eğitiminin Hemşirelik Öğrencilerinin Sanal ve Kişilerarası İlişkilerine Etkisi". Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi /Journal of Health Sciences and Professions 4/3 (2017), 171-180. |