YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 148 - 173 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Öz:
İletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler ve sağladığı imkânlar sayesinde toplumsal yaşamınvazgeçilmezi haline gelen intemet/yeni medya; hem özel hem de kamusal alanda bilgi paylaşımı ve kamuoyuoluşturma açısından önemli bir görev üstlenmektedir. Küresel anlamda her geçen gün yaygınlaşan internetinkullanımı sosyal, kültürel, ticari alanların yanı sıra siyasal alana da yansımış ve siyasal iletişim aracı olarakkullanımı artmıştır. Günümüzde, siyasal partilerin seçmen kitlesini bilgilendirmek, interaktif iletişim kurmak vekamuoyu oluşturmak için web sitelerini yoğun olarak kullandıkları görülmektedir.Bu konunun ele alındığı bu çalışmada, Kasım 2015 genel seçimleri öncesi ve sonrası Adalet veKalkınma Partisi (Ak Parti), Cumhuriyet Halk Partisi (CHP), Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) ve HalklarınDemokratik Partisi'nin (HDP) resmi web sitelerinin anasayfaları içerik çözümlemesi yöntemiyle betimsel olarakanaliz edilmiştir. Böylece Partilerin siyasal iletişimde web sitelerini nasıl kullandıkları ve kullanım farklılıklarınınortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada öncelikle web sitelerinin betimlemesi yapılmış ikinci aşamada daiçerik ve günlük haber akışı incelenmiştir. Partilerin siyasal iletişim aracı olarak web sitelerini etkin kullanımsıralamasında; en aktif AK Parti'nin olduğu daha sonra sırasıyla CHP, HDP ve MHP'nin geldiği tespit edilmiştir.Web sitesinde en fazla sosyal medya uzantısına yer veren parti HDP'dir. Yeni medyanın siyasal iletişimbağlamında ele alındığı çalışma bulğularının, siyasal iletişim alanındaki profesyonellere ve siyasilere yolgöstereceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi Halkla İlişkiler Uluslararası İlişkiler

THE USAGE OF NEW MEDİA AS POLITICAL COMMUNICATION TOOL STUDY ON THE OFFICIAL WEBSITES' OF POLITICAL PARTIES'

Öz:
Being one of the most indispensable components of social life thanks to rapid developments in communication technologies and the benefits that they have provided, interneUnew media plays significant role in sharing information and in molding public opinion. The internet, becoming more prevalent in global level, internet has immensely gained popularity in political environments and turned into political communication tool besides its social, cultural as well as commercial uses. Nowadays Political parties intensely make use of their websites for purposes of inform electorates, establishing interactive communication and molding public opinions. In this study, home pages of Justice and Development Party (Ak Party), Republican People’s Party (CHP), Nationalist Movement Party (MHP) and People’s Democratic Party (HDP) websites were descriptively analyzed through content analysis method before and following November l, 2015 general elections. Thus, the discrepancies in using websites and how they make use of their websites in political communication have been explored. The study fırst described the websites of the parties and the content and daily news feed analysis were conducted in the second step. The study reveals that Justice and Development Party ranks the first in effective use of official websites and it was followed by Republican People’s Party, People’s Democratic Party and Nationalist Movement Party respectively. People’s Democratic Party website holds the biggest number of social media links on its home page. It is thought that the findings of the new media, which are discussed in the context of political communication, will lead to professionals and politics in the field of political communication.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi Halkla İlişkiler Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKCA BAŞTÜRK, Emel (2014). Yeni Medya Pratikler ve Olanaklar, İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • AKGÜN, Birol (2008). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve E—Demokrasi, (Editör), Zülfikar Damlapınar, Medya ve Siyaset, Konya: Eğitim Kitabevi, s.165—186.
  • AKTAŞ, Hasret (2004). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet, Konya: Tablet Kitabevi.
  • ALEMDAR YENİÇERİ, Mine ve KÖKER, Nahit Erdem (2011). “Siyasi Partilerin 2007— 2011 Türkiye Genel Seçimlerinde Web Sitesi Kullanımı Ve Karşılaştırmalı Analizi”, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, s. 225—254.
  • ATTON, Chris (2006). Alternative Media, London: Sage Publication, https://comunepersoal.files.wordpress.com/201 1/02/alternative—media—chris— atton.pdf, Erişim Tarihi: 20.10.2016.
  • AYDIN KILIÇ, Esra (2013). “Seçmen Tercihinde Imaj Faktörü: Siyasal Parti ve Aday İmajı Karşılaştırmasına Yönelik Bir Alan Araştırması”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, s.46— 73.
  • AZIZ, Aysel (2014). Siyasal iletişim, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • BALCI, Şükrü; AKAR, Hüsamettin (2010) Siyasal Bilgilenmede İletişim Araç ve Yöntemlerinin Önem Düzeyi: 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Konya Araştırması”, E— Journal of NeW World Sciences Academi. 5, p.282—305.
  • BlLGlN, Nuri (2006). Sosyal Bilimlerde Içerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • BIMBER, Bruce (2001). “Information and Political Engagementin America: The Search for Effects of Information Technology at the Individual Level”, Political Resarch Quartery. 54, p.53—67.
  • BlNARK, Mutlu (2007). Yeni Medya Çalışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları. BOZART, Jane (2010). Social Media For Trainers: Techniques for Enhancing and Extending Learning. San Francisco: John Wiley and Sons.
  • BÜYÜKERŞEN, Gökçe (2000). Türkiye’deki Bankaların Web Sitelerinde Kurumsal Kimlik, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • ÇALIŞIR, Gülsüm (2015). Siyasi Partilerin Web Siteleri Üzerine Bir Araştırma: Haziran 2015 Genel Seçimleri. Global Media Journal TR Edition (ll), p.158-183.
  • ÇİLDAN, Cihan; ERTEMİZ, Mustafa; KÜÇÜK, Evren; TUMUÇİN, H. Kaan; ALBAYRAK, Duygu (2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, Akademik Bilişim Konferansı, Şubat 2012 Uşak, http://ab.org.tr/ab12/bildiri/205.pdf, Erişim Tarihi: 07.12.2016.
  • ÇOBANOĞLU, Şaban (2007). Suskunluk Sarmalı ve Siyasal İletişim, İstanbul: Fide Yayınları.
  • DAHLGREN, Peter (2005). “The Internet, Public Spheres, and Political Communication: Dispersion and Deliberation”, Political Communication, 22, p.147—162.
  • ENGlN, Elif (2014). Kurum İmajı Çerçevesinde Kimlik, İmaj ve İtibar İlişkisine Genel Bir Bakış, (Editör) Güzin Ilıcak Aydınalp. İmaj Üretimi, Ankara: Nobel Yayınları, s. 1— 17.
  • GIBSON, Rachel Kay ve WARD, Stephen (2000) “A Proposed Methodology for Studying the Function and Effectiveness of Party and Candidate Web Sites” Social Science Computer Review, 18, p.301—319.
  • İPEKEŞEN SUN, Serçin (2012). 2011 Genel Seçimlerindeki Siyasal İletişim Faaliyetleri: AKP CHP MHP Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • KADIOGLU, Zeynep K. (2012). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Çağında Yeni Nesil Tüketim Algısı ve Türkiye, (Editörler) Tolga Kara ve Ebru Özgen. Sosyal Medya/Akademi, İstanbul: Beta yayıncılık, s. 155 —170.
  • KARAÇOR, Süleyman (2009), “Yeni İletişim Teknolojileri, Siyasal Katılım, Demokrasi”, Celal Bayar Üniversitesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 16 (2), s.121—131.
  • KARAMAN, Feyza (2008). Türkiye’de 2007 Genel Seçimleri Öncesinde Siyasal Partilerin İnternet Kullanımları, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Linsans Tezi, Ankara
  • KILIÇ, Saadettin (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • LİLLEKER, Darren G. (2013). Siyasal İletişim, İstanbul: Kaknüs yayınları.
  • MİSCİCKA, Monica (2011). “2010 Polonya Seçim Kampanyası’nda Sosyal Medyanın Kullanımı”, (Editör) Y. Devran, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı, İstanbul: Başlık Yayınları, s.121—129.
  • OKAY, Ayla (2002). Kurum Kimliği, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • OKTAY, Mahmut (1993). “Demokratik Sürecin Sağlıklı İşleyişi Açısından Siyasal İletişimde Sorumluluk Meselesi”, Marmara Üniversitesi Marmara İletişim Dergisi, 2, s.76—89.
  • OKTAY, Mahmut (2002). Politikada Halkla İlişkiler, İstanbul: Derin Yayınları.
  • ÖZER, Fidan ve ÖZER, N. Paşa (2014). “Siyasi Partilerin Siyasal İletişim Aracı Olarak Web Sayfalarını Kullan1m1’, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, (4), s. 211—233.
  • SAMAV UĞURSOY, Ahu (2015). Sosyal Ağların Kurum İtibarına Etkisi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • SANCAR, Gaye Aslı (2008). Siyasi Parti İmajının Oluşmasında Medyanın Rolü. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • SARITAŞ, Ahmet (2016). “Siyasal İçerikli Web Sitelerinin İçerik Analizi İle İncelenmesi: 26. Dönem Milletvekilleri Üzerine Bir Araştırma”, Mehmet Akif Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), s.323— 342.
  • SEVERIN, Werner J. ve TANKARD, James W. (1994), Kitle İletişim Kuramları, Kökenleri, Yöntem ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları (Çev: Ali Atıf Bir N. Serdar Sever), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • TORUK, İbrahim (2008) “22 Temmuz 2007 Genel Seçimlerinde Siyasal Partilerin Internet Sitelerine Bakış”, Selçuk Üniversitesi Iletişim Fakültesi Akademik Dergisi, (2), s. 219—234.
  • TÜRK, Gül Dilek (2013). Demokrasinin Dördüncü Kuvveti Yeni Medya Teknolojileri, Inet—Tr13, XVIII Türkiye’de Internet Konferansı, 55—60, Aralık 2013, Istanbul.
  • UZTUG, Ferruh (2007). Siyasal Iletişim Yönetimi Siyasette Marka Yaratmak, Istanbul: MediaCat Yayınları.
  • VURAL, Ali (2010). “Parti içi Demokrasi ve Siyasal İletişime Katkıları”, Galatasaray Üniversitesi Iletişim Dergisi, 13, s. 147— 162.
  • YASIN, Cem (2006). “Siyasal Kampanya Yönetiminde Bütüncül Yaklaşım”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s.631—650.
  • TUIK, http://Www.tuik.gov.tr/ Erişim Tarihi:13.03.2017.
APA Çağlar N, KÖKLÜ P (2017). YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 148 - 173.
Chicago Çağlar Nedret,KÖKLÜ Pelin Havva YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. (2017): 148 - 173.
MLA Çağlar Nedret,KÖKLÜ Pelin Havva YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 2017, ss.148 - 173.
AMA Çağlar N,KÖKLÜ P YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2017; 148 - 173.
Vancouver Çağlar N,KÖKLÜ P YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2017; 148 - 173.
IEEE Çağlar N,KÖKLÜ P "YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." , ss.148 - 173, 2017.
ISNAD Çağlar, Nedret - KÖKLÜ, Pelin Havva. "YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". (2017), 148-173.
APA Çağlar N, KÖKLÜ P (2017). YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 148 - 173.
Chicago Çağlar Nedret,KÖKLÜ Pelin Havva YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5, no.1 (2017): 148 - 173.
MLA Çağlar Nedret,KÖKLÜ Pelin Havva YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol.5, no.1, 2017, ss.148 - 173.
AMA Çağlar N,KÖKLÜ P YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 5(1): 148 - 173.
Vancouver Çağlar N,KÖKLÜ P YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 5(1): 148 - 173.
IEEE Çağlar N,KÖKLÜ P "YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5, ss.148 - 173, 2017.
ISNAD Çağlar, Nedret - KÖKLÜ, Pelin Havva. "YENİ MEDYANIN SİYASAL İLETİŞİM ARACI OLARAK KULLANIMI: SİYASAL PARTİLERİN RESMİ WEB SİTELERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5/1 (2017), 148-173.