Yıl: 2003 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 137 - 142 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi

Öz:
Amaç: Bu çalışmanın amacı, İnsan İlişkileri Becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine olan etkisini araştırmaktır. Yöntem: Araştırmanın deney ve kontrol grubu toplam 70 kişiden oluşmuştur. Araştırmada kontrol gruplu ön-test ve son-test modeli kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına Sosyal Beceri Envanteri ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Bulgular: Genel olarak sonuçlar insan ilişkileri beceri eğitiminin grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine olumlu yönde etkilediğini göstermiştir (p<.01). Benzer şekilde, insan ilişkileri beceri eğitiminin, duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlık, duyuşsal kontrol ve sosyal anlatımcılık düzeyleri üzerinde etkili olduğu gözlenmiştir (p<.01). Ancak, insan ilişkileri beceri eğitimi, sosyal becerinin diğer alt boyutları olan, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol düzeyleri üzerinde etkili olmamıştır (p>.01). Tartışma: Sonuç olarak, sosyal beceri düzeyi düşük bireylere gerekli psikolojik destek verilmelidir.
Anahtar Kelime: duygusal denetim sosyal psikoloji duyuşsal duyarlık duygularını ifade etme insan ilişkileri sosyal beceriler eğitim programı

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

The Effect of a Training Program Which is Based on Human Relation Skills Through the Level of the Social Skills of the Group Members

Öz:
Objective: The purpose of this study is to find out the effect of a training program which is based on human relation skills through the level of the social skills of the group members. Method: The experimental and control group of this research consist of 70 people in total. A pre-test post-test research model with control group have been used in this research. The Social Skills Inventory have applied to the experimental and control groups as pre-test and post-test. Results: The results show that the human relation skills training has positive effect on the level of social skills of the group members (p<.01). It has been observed that human relation skills training can be effective on the levels of emotional expressivity, emotional sensitivity, emotional control, social expressivity (p< .01). However, the human relation skills training has not been effective on the levels of the sub dimensions of social skills such as social sensitivity and social control (p>.01). Conclusion: In conclusion, a required psychological help should be given tok the individuals who have low level of social skills.
Anahtar Kelime: human relations social skills training program emotional control social psychology emotional sensitivity emotional expressivity

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji Psikoloji Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Reece BL, Brandt R. Human relations principles and practices. Boston: Houghton Mifflin Company, 1990.
  • 2.Bacanlı H. Sosyal beceri eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları, 1999.
  • 3.Goldberg C. Encounter: group sensitivity training experience. New York: Science House, Inc., 1970.
  • 4.Nguyen TS. The effects of social skills training in an adolescent sample (dissertation). Chicago: Depaul University, 2001.
  • 5.Nelson JR. Human relationship skills. Norwich:Typeset by Paston Press, 1986.
  • 6.McNellis CA. Aggression and mental retardation: application of social information processing theory to develop a model treatment program (dissertation). Pennsylvania: Immaculata College, 2000.
  • 7.Hoffman LR. The effects of social skills training on college adjustment, (dissertation). California: Fuller Theological Seminary, School of Psychology, 2001.
  • 8.Thomas JA. Social skills and naturalistic experience: effectiveness in reducing externalized aggressive behavior among primary school students (dissertation). California, Fresno: California State University, 2001.
  • 9.Suarez M. Promoting social competence in deaf students the effect of an intervention program. J Deaf Studies and Deaf Education 2000; 5 (4): 323-326.
  • 10.Choi DH. Effects of a cognitive-social learning model of social skills training on young children with low peer acceptance (dissertation). Kansas City, Columbia: University of Missouri, 2000.
  • 11.Yüksel G. Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 1999; 2 (11): 37-47.
  • 12.Yüksel G. Sosyal beceri envanterinin türkçe'ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 1998; 2 (9): 39-48.
  • 13.Büyüköztürk Ş. Deneysel desenler. Öntest-Sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegema Yayıncılık, 2001.
  • 14.Rose SR. Promoting social competence in children: a classroom approach to social and cognitive skill training. Child and Youth Services 1982; 5 (3-4): 43-59.
  • 15.Verduyn CM. ve ark. Social skills training in schools: an evaluation study. J Adolescence. 1990; 13, 3-16.
  • 16.Acar NV. Grupla atılganlık eğitiminin bireyin atılganlık düzeyine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1980.
  • 17.Aydın G. Sosyal başarı eğitimi ile sosyal beceri eğitiminin çocuklarda öğrenilmiş çaresizlik davranışının ortadan kaldırılmasına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara: H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1985.
  • 18.Dökmen Ü. Yüz ifadeleri konusunda verilen eğitimin duygusal yüz ifadelerini teşhis becerisi ve iletişim çatışmalarına girme eğilimi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1980.
  • 19.Korkut F. İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerim değerlendirmelerine etkisi. 3P (Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji) Dergisi 1996; 4 (3); 191-198.
APA Kalkan M, SARDOĞAN M (2003). İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. , 137 - 142.
Chicago Kalkan Melek,SARDOĞAN Mehmet E. İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. (2003): 137 - 142.
MLA Kalkan Melek,SARDOĞAN Mehmet E. İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. , 2003, ss.137 - 142.
AMA Kalkan M,SARDOĞAN M İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. . 2003; 137 - 142.
Vancouver Kalkan M,SARDOĞAN M İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. . 2003; 137 - 142.
IEEE Kalkan M,SARDOĞAN M "İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi." , ss.137 - 142, 2003.
ISNAD Kalkan, Melek - SARDOĞAN, Mehmet E.. "İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi". (2003), 137-142.
APA Kalkan M, SARDOĞAN M (2003). İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 11(2), 137 - 142.
Chicago Kalkan Melek,SARDOĞAN Mehmet E. İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi 11, no.2 (2003): 137 - 142.
MLA Kalkan Melek,SARDOĞAN Mehmet E. İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, vol.11, no.2, 2003, ss.137 - 142.
AMA Kalkan M,SARDOĞAN M İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi. 2003; 11(2): 137 - 142.
Vancouver Kalkan M,SARDOĞAN M İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi. 2003; 11(2): 137 - 142.
IEEE Kalkan M,SARDOĞAN M "İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi." 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 11, ss.137 - 142, 2003.
ISNAD Kalkan, Melek - SARDOĞAN, Mehmet E.. "İnsan ilişkileri becerilerine dayalı bir eğitim programının grup üyelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi". 3 P/ Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi 11/2 (2003), 137-142.