Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri
Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 91 - 121 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri
Öz: FATİH Projesi okullara teknolojiyi entegre etme noktasında bugüne kadar en kapsamlı hareketlerden bir tanesidir. FATİH Projesi'nin başarılı olabilmesi için önemli olan faktörlerden bir tanesi projenin birinci derecede uygulayıcıları olan öğretmenlerdir. Geleceğin öğretmenleri olan öğretmen adaylarının bu noktada bu projenin gereksinimlerini bilmeleri gerekmektedir. Dolayısıyla lisans eğitimi sırasında FATİH Projesi'ne yönelik eğitimin gerekliliği tartışma konusudur. Ayrıca alana özgü eğitim (bu çalışmada matematik alanına özgü) verilmesi de tartışılan noktalar arasındadır. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, FATİH Projesine hazırlık eğitimi almış matematik öğretmen adaylarının, eğitim öncesi ve sonrası teknoloji kullanımı ve FATİH projesine yönelik görüşlerinin incelemektir. Nitel paradigmaya dayanan bu çalışmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinde dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 15 ilköğretim matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcılara, Milli Eğitim Bakanlığı'nın öğretmenlere hizmet-içi eğitim olarak verdiği FATİH Projesi hazırlayıcı eğitiminin matematik dersine yönelik özelleştirilmiş hali, 10 haftalık süreyle uygulamalı olarak verilmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası öğretmen adaylarına görüş anketi uygulanmıştır. Ayrıca her katılımcı ile görüşme yapılmıştır. Eğitim öncesi ve sonrası elde edilen bulgular karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının FATİH Projesini tanımlamalarını projenin amacına uygun detaylandırdıkları ve bu tanımlamalarda matematik dersine özel kavramları kullanıldıkları gözlemlenmiştir. Ayrıca, katılımcılar projenin olumlu, olumsuz yönleri ile uygulanabilirliğine yönelik görüşler bildirmişlerdir. Son olarak, öğretmen adaylarının yazılım, donanım ve eğitim portalları gibi teknolojileri matematik derslerinde matematiğe özel olarak kullanabilmelerine yönelik farkındalıklarının arttığı gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Pre-service Mathematics Teachers' Opinions about FATİH Project and Technology Use in Mathematics Education
Öz: FATİH Project is one of the most extensive movements on the way of integrating technology into schools. One crucial factor for FATİH Project to be successful is teachers who are the first degree practitioners of the Project. At this point, pre-service teachers who are the near future's teachers need to know the requirements of the Project. Therefore, the necessity of providing trainings intending FATİH Project during undergraduate education is heateddebate to discuss. Another point under discussion is to provide domain specific (mathematics domain in this study) training for teachers. With this respect, the purpose of this study was to investigate pre-service mathematics teachers' opinions about technology use and FATİH Project before and after given preparatory training towards it. The participants of this study with qualitative paradigm were composed of 15 pre-service elementary school mathematics teachers who were enrolled in the fourth grade in a public university. FATİH Project preparatory training was prepared according to the in-service training provided by Ministry of National Education for teachers and was designed in line with mathematics lessons specifically. This training lasted 10 weeks with practical applications. An open-ended opinion questionnaire was subjected to pre-service teachers before and after the training. In addition, each participant was interviewed. The findings gathered before and after training were compared. According to the results of the study, it was observed that the definitions of preservice teachers for FATİH Project were deepened and they used concepts specific to mathematics lesson. In addition, they reported opinions about the positive, negative aspects of and applicability for the Project. Lastly, it was observed that pre-service teachers' awareness towards technologies such as software, hardware and educational portals that were used specifically to mathematics increased in mathematics lessons.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkoyunlu, B. (1998). Eğitimde teknolojik gelişmeler. B. Özer (Ed.), Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler içinde (ss. 3-12). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
- Aktas, I., Gökoğlu, S., Turgut, Y. E. ve Karal, H. (2014). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşleri: Farkındalık, öngörü ve beklentiler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(1), 28-46.
- Aydın, E. (2005). The use of computers in mathematics education: A paradigm shift from "computer assisted instruction" towards "students' programming". The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 27-34.
- Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. (4. Baskı). Ankara: Harf Yayıncılık.
- Baki, A. (2015). Integration of technology into mathematics teaching: Past, present and future. S. J. Cho (Ed.), Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education içinde (ss. 17-26). Springer International Publishing.
- Banoğlu, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. ve Dede, A. (2014). FATİH projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58.
- Corbin, J. ve Strauss, A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (2. Baskı). London: Sage.
- Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M. ve Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji derslerinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.
- Demir, S. ve Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860.
- Duman, G., Kural-Baykan, A., Köroğlu, G. N., Yılmaz, S. ve Erdoğan, M. (2014). Öğretmen adaylarının Türkiye'deki eğitim reformlarını takip etme durumlarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 609-628.
- Eren, E. ve Yurtseven-Avcı, Z. (2016). Okul-üniversite işbirliği kapsamında e-içeriklerin geliştirilmesi: Teknoloji entegrasyonu planlama modeli kapsamında bir durum değerlendirmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(26), 210-234.
- Ersoy, Y. (2005). Matematik eğitimini yenileme yönünde ileri hareketler-I: Teknoloji destekli matematik öğretimi, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(2), 51-63.
- Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational technology research and development, 53(4), 25- 39.
- Gürol, M., Donmuş, V. ve Arslan, M. (2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin FATİH projesi ile ilgili görüşleri. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3), Yıldız Araştırmacı Bilgi Sistemi.
- http://www.yarbis1.yildiz.edu.tr/web/userPubFiles/mgurol_e279303e0c1e916039735 41ba829af89.pdf adresinden 15 Ağustos 2016 tarihinde alınmıştır.
- Iranzo, N. ve Fortuny, J. M. (2011). Influence of GeoGebra on problem solving strategies L.
- Bu ve R. Schoen (Eds.), Model-Centered Learning içinde (ss. 91-103). Rotterdam: SensePublishers Kabaca, T. ve Tarhan, V. (2013). The effect of dynamic mathematics software to the high school students' beliefs about mathematics. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4(1), 32-47.
- Kayaduman, H., Sırakaya, M., ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik bilişim, 11.
- http://ab.org.tr/ab11/kitap/kayaduman_sirakaya_AB11.pdf adresinden 20 Ağustos 2016 tarihinde alınmıştır.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. (2. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Moreno-Armella, L., Hegedus, S. J. ve Kaput, J. J. (2008). From static to dynamic mathematics: Historical and representational perspectives. Educational Studies in Mathematics, 68(2), 99-111.
- Olkun, S. ve Uçar, Z. T. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Özen, D. ve Yavuzsoy-Köse, N. (2013). Investigating pre-service mathematics teachers' geometric problem solving process in dynamic geometry environment. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(3), 61-74.
- Pamuk, S., Ergun, M., Çakır, R., Yılmaz, H. B. ve Ayaş, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet PC ve etkileşimli tahta kullanımı: FATİH Projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1799-1822 Polly, D. (2014). Cases on technology integration in mathematics education. Charlotte, NC: IGI Global.
- Seo, J. (2012). SMART education in Korea: Digital textbook initiative. Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1335-1349.
- Tatar, E. (2013). The effect of dynamic software on prospective mathematics teachers' perceptions regarding information and communication technology. Australian Journal of Teacher Education, 38(12), 1-16.
- Topal, M. ve Akgün, Ö. E. (2015). Eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlilik algılarının incelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343-364.
- Wachira, P. ve Keengwe, J. (2011). Technology integration barriers: Urban school mathematics teachers perspectives. Journal of Science Education and Technology, 20(1), 17-25.
- Warschauer, M. ve Ames, M. (2010). Can one laptop per child save the world's poor? Journal of International Affairs, 64(1), 33-51.
- Whittier, D. ve Lara, S. (2006). Preparing tomorrow's teachers to use technology (PT3) at Boston University through faculty development: assessment of three years of the project. Technology, Pedagogy and Education, 15(3), 321-335.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, H., Sarıtepeci, M. ve Seferoğlu, S. S. (2013). FATİH projesi kapsamında düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE öğretmen standartları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı(1), 375-392.
- Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK] (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982- 2007). Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu
- Zengin, Y., Kağızmanlı, T. B., Tatar, E. ve İşleyen, T. (2013). Bilgisayar destekli matematik öğretimi dersinde dinamik matematik yazılımının kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 167-180.
APA | ÖÇAL M, ŞİMŞEK M (2017). Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. , 91 - 121. |
Chicago | ÖÇAL MEHMET FATİH,ŞİMŞEK Mertkan Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. (2017): 91 - 121. |
MLA | ÖÇAL MEHMET FATİH,ŞİMŞEK Mertkan Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. , 2017, ss.91 - 121. |
AMA | ÖÇAL M,ŞİMŞEK M Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. . 2017; 91 - 121. |
Vancouver | ÖÇAL M,ŞİMŞEK M Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. . 2017; 91 - 121. |
IEEE | ÖÇAL M,ŞİMŞEK M "Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri." , ss.91 - 121, 2017. |
ISNAD | ÖÇAL, MEHMET FATİH - ŞİMŞEK, Mertkan. "Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri". (2017), 91-121. |
APA | ÖÇAL M, ŞİMŞEK M (2017). Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 91 - 121. |
Chicago | ÖÇAL MEHMET FATİH,ŞİMŞEK Mertkan Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8, no.1 (2017): 91 - 121. |
MLA | ÖÇAL MEHMET FATİH,ŞİMŞEK Mertkan Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.8, no.1, 2017, ss.91 - 121. |
AMA | ÖÇAL M,ŞİMŞEK M Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2017; 8(1): 91 - 121. |
Vancouver | ÖÇAL M,ŞİMŞEK M Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2017; 8(1): 91 - 121. |
IEEE | ÖÇAL M,ŞİMŞEK M "Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8, ss.91 - 121, 2017. |
ISNAD | ÖÇAL, MEHMET FATİH - ŞİMŞEK, Mertkan. "Matematik Öğretmen Adaylarının FATİH Projesi ve Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Görüşleri". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 8/1 (2017), 91-121. |