Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 130 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmeni adaylarının problem kurma yeterlikleri incelenmektedir. Konunun, doğal ortamında ve katılımcıların perspektifinden incelenmesi için araştırmada örnek olay metodu kullanılmıştır. Araştırmaya 162 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler 10 adet açık uçlu soru içeren yazılı sınav ve sonrasında 8 katılımcıyla yürütülen yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Toplanan veriler içerik ve söylem analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, katılımcıların yeniden düzenleme sorularından hareketle problemler oluşturmada başarılı olduklarını; ancak bunu yaparken büyük oranda bağlam ve değer değiştirme tekniklerini kullandıklarını göstermektedir. Yarı-yapılandırılmış ve serbest problem kurma durumlarında başarının düştüğü görülmüştür. Oluşturulan problemlerin muhakeme gerektiren nitel karakterli sorular olmaktan ziyade nicel veriler içeren, özgünlük ve yaratıcılıktan uzak, doğru ve ters orantı algoritmalarının direkt uygulanmasıyla çözülebilecek türden rutin karakterli sorular olduğu görülmüştür. Bulgular, öğretmen adaylarının problem kurma konusundaki yetersizliklerinin pedagojik temelli olabileceğine işaret etmektedir. Bu nedenle lisans eğitimi kapsamında problem kurma etkinliklerine yer verilmesinin sorunun çözümüne katkı sağlayacağı söylenebilir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

-

Öz:
This study investigates prospective elementary school teachers‟ proficiencies at problem posing. The research employed qualitative case study method in order to examine the case in its natural setting and from the participants‟ perspectives. The research was carried out with 162 prospective elementary mathematics teachers. A written exam, which included 10 open-ended tasks, was administered to the participants; and then semistructured interview was conducted with 8 participants. Data were analyzed through content and discourse analysis methods. The results indicated that most of the participants were not proficient enough at posing conceptually rich and cognitively challenging problems. They displayed relatively better success at generating problems through re-formulation tasks; yet, they did this by changing story of the original tasks or the numerical values in it. Their success declined gradually when they were generating problems from semi-structured and free problem posing situations. The problems that they constructed excluded mathematical reasoning and creativity; these tasks could be resolved by the application of rules, procedures and factual knowledge. The participants‟ lack of proficiency at problem posing seems to be resulting from their educational backgrounds. Thus, it is suggested that engaging prospective teachers in problem posing activities, especially in semi-structured and free situations, during their undergraduate education will contribute to the solution of this problem
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abu-Elwan, R. (1999). The development of mathematical problem posing skills for prospective middle school teachers. In A. Rogerson (Ed.), Proceedings of the International conference on Mathematical Education into the 21st Century: Social challenges, Issues and approaches (Vol. II, pp. 1–8). Cairo, Egypt.
  • Abu-Elwan, R. (2002). Effectiveness of problem posing strategies on prospective mathematics teachers‟ problem solving performance. Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 25(1), 56-69.
  • Behr, M., Harel, G., Post, T., & Lesh, R. (1992). Rational number, ratio and proportion. In D. Grouws (Ed.), Handbook on research of teaching and learning (pp. 296–333). New York: McMillan.
  • Brown, S. I., & Walter, M. I. (Eds.). (1993). Problem posing in mathematics education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Çelik, A. (2010). İlköğretim öğrencilerinin orantısal akıl yürütme becerileri ile problem kurma becerileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM, 37(3), 149-158.
  • Cramer, K., Post, T., & Currier, S. (1993). Learning and teaching ratio and proportion: Research implications. In D. Owens (Ed.), Research ideas for the classroom (pp. 159- 178). New York, NY: Macmillan Publishing Company.
  • Crespo, S., & Sinclair, N. (2008). What makes a problem mathematically interesting? Inviting prospective teachers to pose better problems. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(5), 395–415.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2005). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel problem kurma ve problem çözme becerilerinin belirlenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 18, 41-56.
  • English, L. D. (1997). The development of fifth-grade children‟s problem-posing abilities. Educational Studies in Mathematics, 34, 183-217.
  • English, L. D. (1998). Children‟s problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in Mathematics Education, 29(1), 83-106.
  • Gingsburg, H. P. (1981). The clinical interview in psychological research on mathematical thinking: aims, rationales, techniques. For the Learning of Mathematics, 1(3), 4-11.
  • Grundmeier, T. A. (2003). The effects of providing mathematical problem posing experiences for k-8 pre-service teachers: investigating teachers’ beliefs and characteristics of posed problems (Unpublished doctoral dissertation). University of New Hampshire, Durham.
  • Kilpatrick, J. (1987): Problem formulating: Where do good problems come from? In A. H. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education (pp. 123-147). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Korkmaz, E. ve Gür, H. (2006). Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Lamon, S. J. (1995). Ratio and proportion. Elementary didactical phenomenology. In B. P. Schappelle (Ed.), Providing a foundation for teaching mathematics in the middle grades (pp. 167-198). Albany: State University of New York.
  • Lavy, I., & Shriki, A. (2007). Problem posing as a means for developing mathematical knowledge of prospective teachers. Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 129- 136). Seoul: PME.
  • Lesh, R., Post, T., & Behr, M. (1988). Proportional reasoning. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 93-118). Reston, VA: Lawrence Erlbaum.
  • Leung, S. K., & Silver, E. A. (1997). The role of task format, mathematics knowledge, and creative thinking on the arithmetic problem posing of prospective elementary school teachers. Mathematics Education Research Journal, 9(1), 5–24.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd ed.). Thousans Oaks, CA: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). İlköğretim matematik öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Moses, B., Bjork, E., & Goldenberg, E. P. (1990). Beyond problem solving: Problem posing. In T. J. Cooney, & C. R. Hirsch (Eds.), Teaching and learning mathematics in the 1990s (pp. 82-91). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (1991). Principals and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standard for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Patricia, H., Post, T., Behr, M., & Lesh, R. (1990). Qualitative and numerical reasoning about fractions and rates by seventh- and eighth-grade students. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 388-402.
  • Phillips. N., & Hardy, C. (2002). Discourse analysis: Investigating processes of social construction. United Kingdom, UK: Sage Publication. Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19–28.
  • Silver, E. A., & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school students. Journal for Research in Mathematics Education, 27, 521–539.
  • Stickles, P. R. (2006). An analysis of secondary and middle school teachers’ mathematical problem posing (Unpublished doctoral dissertation). Indiana University, School of Education, Indiana.
  • Trends in International Mathematics and Science Study [TIMSS]. (2011). Mathematics framework: Chapter-1. Retrieved November 15, 2016 from http://timss.bc.edu/timss2011/downloads/TIMSS2011_Frameworks-Chapter1.pdf
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally (S. Durmuş, Çev. Ed.). Boston: Pearson.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
APA BAYAZİT İ, Kırnap Dönmez S (2017). Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. , 130 - 160.
Chicago BAYAZİT İbrahim,Kırnap Dönmez Servet Merve Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. (2017): 130 - 160.
MLA BAYAZİT İbrahim,Kırnap Dönmez Servet Merve Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. , 2017, ss.130 - 160.
AMA BAYAZİT İ,Kırnap Dönmez S Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. . 2017; 130 - 160.
Vancouver BAYAZİT İ,Kırnap Dönmez S Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. . 2017; 130 - 160.
IEEE BAYAZİT İ,Kırnap Dönmez S "Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi." , ss.130 - 160, 2017.
ISNAD BAYAZİT, İbrahim - Kırnap Dönmez, Servet Merve. "Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi". (2017), 130-160.
APA BAYAZİT İ, Kırnap Dönmez S (2017). Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(1), 130 - 160.
Chicago BAYAZİT İbrahim,Kırnap Dönmez Servet Merve Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 8, no.1 (2017): 130 - 160.
MLA BAYAZİT İbrahim,Kırnap Dönmez Servet Merve Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.8, no.1, 2017, ss.130 - 160.
AMA BAYAZİT İ,Kırnap Dönmez S Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2017; 8(1): 130 - 160.
Vancouver BAYAZİT İ,Kırnap Dönmez S Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2017; 8(1): 130 - 160.
IEEE BAYAZİT İ,Kırnap Dönmez S "Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8, ss.130 - 160, 2017.
ISNAD BAYAZİT, İbrahim - Kırnap Dönmez, Servet Merve. "Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Orantısal Akıl Yürütme Gerektiren Durumlar Bağlamında İncelenmesi". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 8/1 (2017), 130-160.