Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 82 Sayfa Aralığı: 25 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Bu çalışma, Alevî-Bektaşî inancında sürek farklılığını konu almaktadır. Bu farklılık, "Yol bir sürek bin bir" deyimiyle anlatılır. Yol, Hak-Muhammed-Ali yoludur. Bu yolu devam ettirmek için farklı sürekler izlenebilir. Önemli olan bu yolun bozulmadan sürdürülmesidir. Konu, Kırklar Meclisi, Kırklar Cemi ve Yol-sürek başlıkları altında ele alınmıştır. Almanya, Herne Cemevinde görüşme ve gözleme dayalı olarak bir araştırma yapılmıştır. Konuyla ilgili olarak 13 kişi ile görüşme yapılmıştır. Görüşme sonuçlarına göre cem ibadeti, katılanlara önemli kazanımlar sağlamaktadır. Cem, Çelebiler Erkânına göre yürütülmektir. Ancak görüşmeye katılanlar kendi yörelerinin süreğine göre, Cem'in yürütülmesini istemişlerdir. Alevi-Bektaşî inancında sürek farklılığı, bir zenginlik olarak görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji

DIFFERENCES BETWEEN RITES AND RITUALS IN ALAWIBEKTASHI CEMS (HERNE CEMEVİ EXAMPLE)

Öz:
This study focuses on differences of pursuance in Alevi-Bektashi faith. This difference is explained by a famous saying "The way is one and the pursuance is many. The way is Hak-Muhammad-Ali's way. Different pursuances can be followed to maintain this path. What is important is that the principles should be always followed. The subject is researched with under the headings of Cem, Kırklar Meclisi and the way-pursuance. A study is conducted based on interviews and observations at Herne Cemevi in Germany. Thirteen people are interviewed about the subject. According to the results of the interviews, it became evident that Alewi faith (cem) provides significant gains to the participants It is observed that Alevi ritual is carried out according to Çelebiler Pursuance. However, the participants in the meeting wanted us to carry out Alewi faith. Diversity in practices in the Alevis-Bektashi belief is seen as a wealth.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslanoğlu, İbrahim. (2017). "Alevilikte Temel İnanç Unsurları ve Pratikler", Erişim: 19.01.2017 www.hbvdergisi.gazi.edu.tr/index.php/TKHBVD/article/ download/453/444
  • Atmaca, Veli. (2007). "Anadolu'da Yesevilik (Yesevi Menâkıbnâmesi Özelinde Peygamber Tasavvuru", 38. ICANAS (Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi), 10-15 Eylül, Ankara
  • Aydın, Ayhan. (2005). "Alevi-Bektaşi İnanç Önderleri Dedeler-Babalar", I. Uluslararası Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu 28/30 Eylül 2005
  • --. (2014). "Yol Bir Sürek Binbir", http://ayhanaydin.info/yazilar/ denemelerim/297-yol-bir-suerek-binbir, Erişim: 18.01.2017
  • Aytaş, Gıyasettin. (2014). "Hacı Bektaş Velî ve Düşünce Sistemi", Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi: Gönül Sultanları Buluşması. 26-28 Mayıs 2014. Eskişehir, Aytekin, Sefer. (Der). (1958). Buyruk. Ankara: Emek Basım-Yayınevi.
  • Azar, Birol. (2005). "Benzerlik ve Farklılıklar Ekseninde Alevi-Bektaşi İnançları Üzerine Bir Değerlendirme", İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 10/2, 81-87.
  • Bal, Hüseyin. (2004). Alevi İslam Yolu, Cem Vakfı Yayınları, İstanbul
  • Baş, Eyüp.(2011). "Ahmed Yesevî'nin Bektaşîlik, Alevîlik Üzerindeki Etkileri ve Osmanlı Dini Hayatındaki İzleri", Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52/2, 21-53.
  • Bozkurt, Fuat. (2006). Buyruk. İstanbul: Kapı Yayınları
  • Coşkun, Nilgün, Çıblak. (2014). "Anadolu Alevilerinde Cemler ve Bu Cemlerin Sosyokültürel Hayattaki İşlevleri", CİU Cyprus İnternational University Folklar Edebiyat Dergisi, 20/2, 9-28.
  • DABF. (2008). "Alevi-Bektaşi İnancının Esasları Danimarka Alevi İnanç Toplumu", (Danimarka Alevi Birlikleri Federasyonu), www.alevi.dk Erişim: 18.01.2017
  • Dedekargınoğlu, Hüseyin. (2010). "Dedelik Kurumu ve Sürek Anlayışı", II. Uluslararası Tarihten Bugüne Alevilik Sempozyumu, 23-24 Ekim 2010, Ankara.
  • "Deyişler-Nefesler-Hakk Âşıkları Âşığın Sözü, Kur'an'ın Özü", http://www.deyisler-nefesler.com/, Erişim: 20.01.2017
  • Dewalt, Kathleen Musante; Dewalt, Billie. R. (2002). Participant Observation: A Guide For Fieldworkers. USA: AltaMira Press.
  • Ekiz, Durmuş. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2.baskı.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersal, Mehmet. (2015). "Balkanlar Alevi mi Bektaşi mi? Ocak mı Sürek mi?" Balkanlarda Alevilik Bektaşilik. İstanbul: Çorlu Belediyesi Yayınları.
  • Ersoy, Elif; Kızıltan, Hakan ve Saydam, Bilgin. (2013). "Kırklar Cemi: Psikomitolojik Çözümleme, Geçmişten Günümüze Alevilik", Uluslararası Sempozyum, 03-05 Ekim, Bingöl Üniversitesi Yayınları.
  • Gölpınarlı, Abdülbâki. (1959). Menâkıb-ı Hacı Bektâş-ı Velî "Vilâyet-Nâme". İstanbul: İnkılâp Kitabevi
  • Günşen, Ahmet (2007). "Gizli Dil Açısından Alevîlik-Bektaşîlik Erkân ve Deyimlerine Bir Bakış", Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, 2/2, 328-350.
  • "Harabi". http://www.siirakademisi.com/forum/showthread.php?t=3492 Erişim: 20.01.2017
  • İslâm Ansiklopedisi. (2017)."AL-i ABA",http://www.islamansiklopedisi.info/dia/ pdf/c02/c020286.pdf Erişim: 7.5.2017
  • Kaptan, Remzi. (2017). "Cem ve Cemde Okunan Gülbanklar, Deyişler, Mersiyeler, Duazlar", www.alevitentum.de/Cem_ve.....pdf Erişim: 20.01.2017
  • Karakaş, Musa. (2003). "Alevilikte Cem". Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 27, 229-296.
  • Kaygusuz, İsmail. (2017). "Alevi-Bektaşi İnancında Cem", http://ismailkaygusuz. com/419/550/293-Alevi-Bekta%C5%9Fi%20inanc%C4%B1nda%20Cem. html Erişim: 16.01.2017
  • Kenanoğlu, Ali. (2012). "Hangi Alevilik değil, hangi Alevi", Erişim: 20.01.2017 https://www.evrensel.net/yazi/37543/hangi-alevilik-degil-hangi-alevi
  • Kiremit, İlker (2013). İnanç ve Tarihte Nusayriler (Arap Alevileri) Üzerine Genel Bir Değerlendirme, Geçmişten Günümüze Alevilik I.Uluslararası Sempozyumu, 712-731.
  • Koçak, Ahmet (2015). "Alevi-Bektaşi-Kızılbaş İnancında Sürek Farklılıkları", Erişim: 21.01.2017 http://www.asikremzani.net/makale/Alevi_Bektasi_ Kizilbas_Inancinda_Surek_Farkliliklari.html
  • Koçak, Yunus (2003). "Kırklar Meclisi". Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 27, 166-186.
  • Kökel, Coşkun. (2005). "Güvenç Abdal Ocağı Üzerine Bir Değerlendirme". Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 36, 47-60.
  • Kur'an-ı Kerim Meali. "Kehf Suresi", http://www.enfal.de/melmalili/kehf.htm Erişim: 1.4.2017
  • Kvale, Steinar. (1996). Interviews An Introduction to Qualitative Research Interviewing, Sage:London
  • Melikoff, Irene. (1998). Hacı Bektaş: Efsaneden Gerçeğe. Çev. Turan Alptekin. İstanbul: Cumhuriyet Yayınları. Miller, Gale ve Dingwall, Robert. (1997). Context and method in qualitative research. Sage: London.
  • Mutluer, Nil. (2013). "Yol 1 Sürek 1001", http://www.milliyet.com.tr/yol-1- surek-1001- aleviler/gundem/detay/1762211/default.htm Erişim: 20.01.2017
  • Okan, Nimet. (2014). "Alevilikte Kadın Erkek Eşitliği Söylemine Eleştirel Bir Yaklaşım", AÜ DTCF Antropoloji Dergisi, http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/71/1948/20381.pdf,, Erişim: 11.1.2017
  • Rençber, Fevzi. (2012). "Alevi Geleneğinde "Cem Evinin" Tarihsel Kökeni", Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 12/3, 73 -86.
  • Sümer, Derya. (2011). "Alevi-Bektaşi Miraç Söyleminden Cemin Simgesel Temsillerine Hakk'ın Birlik Bilinci". Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 57, 57-84.
  • Uçar, Ramazan. (2004). "Bir Fenomen Olarak Ayin-i Cem (Sosyolojik Bir Yaklaşım)". Dini Araştırmalar Dergisi, 7/19, 73-81.
  • Sarıkaya, M. Saffet, "Şah Hatayi'nin Şiirlerinde Bazı Dini-Tasavvufî İnanç Motifleri ve Anadolu Alevi Kültüründe Şah Hatayi'nin İzleri". Erişim: 16.01.2017 http:// www.msaffets.com/wp-content/uploads/Azeri_Saffet-Sarikaya.pdf
  • Sivri, Medine ve Kuşça, Sibel. (2014). "Şah İsmail Hatai Ve Pir Sultan Abdal Deyiş Ve Nefeslerinden Alevi-Bektaşi Kozmogonisi ve Kırklar Meclisi'ne", folklor/ edebiyat, 20/78, 179-202.
  • "Tahtacı Süreği (Yanyatır ve Hacı Emirli Ocakları) ve Semah Üzerine Bir Kaç Cümle", https://alevikutuphanesi.wordpress.com/2014/06/22/tahtaci-suregiyanyatir-ve-haci-emirli-ocaklari-ve-samah-uzerine-bir-kac-cumle/Erişim: 20.01.2017
  • Taşğın, Ahmet. (2013). "Aleviler Arasında Erkan Farklılıkları Ve Farklı Erkanlarıyla Alevilerin Yaşadıkları Coğrafya". Geçmişten Günümüze Alevilik I.Uluslararası Sempozyumu, 153-163.
  • Ünlüsoy, Kamile (2009). "Alevî-Bektaşi Geleneğinde Kadına Bakış Denemesi", e-makâlât Mezhep Araştırmaları, 2/2, 55-90.
  • Wolcott, H. (1994) Transforming Qualitative Data: Descriptions, analysis and interpretation. London, Sage
  • Yaman, Ali (2001). "Yüzyılların İçinden Alevilerin Cem İbadeti (1): Dünden Bugüne Temel Bilgiler", https://www.alevibektasi.eu/index.php?option=com_ content&view=article&id=729:yuezyillar in-cnden-alevlern-cem-badet- 1-duenden-buguene-temel-blgler&catid=38:aratrmalar-kategori&Itemid=54 Erişim: 20.01.2017
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA GÜL İ (2017). ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). , 25 - 41.
Chicago GÜL İbrahim ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). (2017): 25 - 41.
MLA GÜL İbrahim ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). , 2017, ss.25 - 41.
AMA GÜL İ ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). . 2017; 25 - 41.
Vancouver GÜL İ ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). . 2017; 25 - 41.
IEEE GÜL İ "ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ)." , ss.25 - 41, 2017.
ISNAD GÜL, İbrahim. "ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ)". (2017), 25-41.
APA GÜL İ (2017). ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 0(82), 25 - 41.
Chicago GÜL İbrahim ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 0, no.82 (2017): 25 - 41.
MLA GÜL İbrahim ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, vol.0, no.82, 2017, ss.25 - 41.
AMA GÜL İ ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 2017; 0(82): 25 - 41.
Vancouver GÜL İ ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ). Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 2017; 0(82): 25 - 41.
IEEE GÜL İ "ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ)." Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 0, ss.25 - 41, 2017.
ISNAD GÜL, İbrahim. "ALEVÎ-BEKTAŞÎ CEMLERİNDE ERKÂN VE SÜREK FARKLILIĞI (HERNE CEMEVİ ÖRNEĞİ)". Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 82 (2017), 25-41.