Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 2 - 16 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR

Öz:
Bu araştırma, öğretmen adaylarının Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) ilişkin görüşlerini görsel metaforlar yolu ile belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesine son sınıf olarak devam eden ve KPSS sınavına hazırlanan 185'i kadın, 53'ü erkek olmak üzere toplam 238 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 2016-2017 öğretim yılı güz yarıyılında toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomeloji, verilerin analizinde ise içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak, süreç, gelecek ve öğretmen yetiştirme olmak üzere 3 temel kategoriye ulaşılmıştır. Süreç kategorisi 4 alt kategori olan engel, süreç, çalışmak ve para, gelecek kategorisi, rekabet, belirsizlik ve gelecek; son alt kategori olan öğretmen yetiştirme ise içerik, meslek, atanmak ve sınav alt kategorilerinden oluşmuştur. Araştırma, öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda kamu personel seçme sınavının öğretmen atamalarında gerekli olduğunu buna karşılık sınavın içerik olarak gereksiz birçok soru içerdiği, gereksiz bir rekabet ortamı oluşturduğu, geleceğe dönük belirsizlikler oluşturduğu, kaygı ve stres gibi faktörlerle birlikte yaşam kalitesini olumsuz yönde etkilediği sonuçlarını ortaya koymaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

-

Öz:
Bu araştırma, öğretmen adaylarının Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) ilişkin görüşlerini görsel metaforlar yolu ile belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesine son sınıf olarak devam eden ve KPSS sınavına hazırlanan 185’i kadın, 53’ü erkek olmak üzere toplam 238 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 2016-2017 öğretim yılı güz yarıyılında toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomeloji, verilerin analizinde ise içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak, süreç, gelecek ve öğretmen yetiştirme olmak üzere 3 temel kategoriye ulaşılmıştır. Süreç kategorisi 4 alt kategori olan engel, süreç, çalışmak ve para, gelecek kategorisi, rekabet, belirsizlik ve gelecek; son alt kategori olan öğretmen yetiştirme ise içerik, meslek, atanmak ve sınav alt kategorilerinden oluşmuştur. Araştırma, öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda kamu personel seçme sınavının öğretmen atamalarında gerekli olduğunu buna karşılık sınavın içerik olarak gereksiz birçok soru içerdiği, gereksiz bir rekabet ortamı oluşturduğu, geleceğe dönük belirsizlikler oluşturduğu, kaygı ve stres gibi faktörlerle birlikte yaşam kalitesini olumsuz yönde etkilediği sonuçlarını ortaya koymaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, E. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının “Çocuk” ve “Okul Öncesi Öğretmeni”
  • Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1652-1672.
  • Aküzüm, C., Demirkol, M., Ekici, Ö., &Talu, M. (2015). Öğretmen Adaylarının KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavına İlişkin Görüşleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 331-344.
  • Atav, S., & Sönmez, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)’na İlişkin Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı (1), 2-13. Aysel, T. (2012). An Exploration Of The Effects Of High-Stakes Examinations On The Teaching And Learning Of Mathematics In Post-Primary Education In Ireland And Turkey, Thesis Submitted In Candidacy For The Degree Of Doctor Of Philosophy At The National Universıty Of Ireland Maynooth.
  • Başkan, Z., & Alev, N. (2009). Kamu Personeli Seçme Sınavında (KPSS) Çıkan Soruların Öğretmenlik
  • Meslek Derslerine Göre Kapsam Geçerliği, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 29-49.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu Personeli Seçme Sınavına Hazırlanan Öğretmen Adaylarının Sınav Kaygı
  • Düzeylerinin İncelenmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 163-176. Baysal, Z.N., & Ada, S. (2015). Dünden Bugüne Türk Eğitim Sistemi ve Yapısı, Ankara: Pegem.
  • Berger, J. (1972) Ways Of Seeing, BBS series, London. Çakmak, Ö. & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal
  • Bilimler Dergisi, (4)14, 115–127.
  • Çetin, Ş. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) Yönelik
  • Kaygılarının İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 197, 158-168. Döş, İ., & Sağır, M. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Atanma Durumuna
  • İlişkin Algıları. 7. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi, Malatya Erarslan, L. (2004). Öğretmenlik Mesleğine Girişte Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Yönteminin
  • Değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1 (1), 1-31. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/167/167
  • Erdem, E., & Soylu, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının KPSS ve Alan Sınavına İlişkin Görüşleri, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 223-236.
  • Gündoğdu, K., Çimen, N., & Turan, S. (2008). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri, Ahi Evran Üniversite si Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 35-43.
  • Güveli, E., & diğerleri (2011) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Maalt Kategoritik Kavramına Yönelik Metafor Algıları, Turkish Journal of Computer and Maalt Kategoritics Education, Vol.2, No:2, 140-159 Güven, B., & Güven, S. (2009)
  • 14 Sibel GÜVEN Gizem DAK Karaca, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) Yönelik Tutumları, Akademik Bakış Dergisi, 23, 1-18.
  • Karataş, S., & Güleş, S. (2013). Evaluation of the selection exam for civil cervants (KPSS) from preservice teachers’ perspectives, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Karaırmak, Ö., & Güloğlu, B. (2012). Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü,
  • Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (37), 122-135.
  • Kogan, N., Connor, K., Gross, A., & Fava, A. (1980) Understanding Visual Metaphor: Development and Individual Differences, Monographs of the Society for Research in Child Development, 1, 1-78.
  • Kuran, K., (2012). Öğretmen Adaylarının KPSS Kursu Veren Dersanelere ve KPSS’ye İlişkin Görüşleri,
  • Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 143-157. Lakoff, G., & Johnson, M. (2005). Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil. G. Y. Demir (Çev.). İstanbul: Paradigma.
  • Lengler, R., & Eppler, M. J. (2007). Towards A Periodic Table Of Visualization Methods For Management, http://www.visual-litreacy.org/periodic_table, erişim: 29.06.2014 Morrison, K., & Tang Fun Hei, J. (2002). Testing to Destruction: A Problem IN A Small State. Assessment in Education, 9-3, 289-317.
  • Özkan, R., & Pektaş, S. (2011). Eğitim Fakültesinde Son Sınıf Öğrencilerinden Mezuniyet Başarı rı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma (Eğitim Fakültesi Örneği). TÜBAR. 30, 269-281. Oğuz, O., Oktay, A., & Ayhan, H. (2010) 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi (2. Baskı),
  • Ankara: Pegem. Okçu, V., & Çelik, H. (2011). Öğretmen Adaylarının KPSS’ye İlişkin Görüşlerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına Etkisi, The International Journal Of Research In Teacher Education, 2 (1), 30-54.
  • Rose, G. (2007) Visual Methadologies: An Introduction To The Interpretation Of Visual Materials, (2nd edition), Sage Publication: USA.
  • Saban, A., & Ersoy, A. (2016) Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, Ankara: Anı.
  • Sezgin, F., & Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) Öğretmen Adaylarının Akademik ve Sosyal Yaşantılarına Yansımaları, TSA, 3, 9-21.
  • Şimşek, N., & Akgün, İ. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavına (ÖABS) Yönelik Görüşleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 82-100.
  • Tösten, R., Elçiçek, Z., & Kılıç, M. (2012). İlköğretim Öğretmenlerinin Kamu Personeli Seçme
  • Sınavına (KPSS) Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi (Kars ili örneği), Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4,110-122.
  • UNESCO. (2016). Happy Schools: A Framework For Learner Well-Being In The Asia Pacific. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002441/244140E.pdf (Accessed 2 November 2016).
  • Wang, Z. & Brown, G. (2014). Hong Kong Tertiary Students’ Conceptions Of Assessment Of
  • Academic Ability, Higher Education Research and Development, 5, 1063-1077. Yılmaz, M. & Yaşar, Z. (2016). Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS)
  • Yönelik Algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 644-651
APA GÜVEN S, DAK G (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. , 2 - 16.
Chicago GÜVEN SİBEL,DAK Gizem ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. (2017): 2 - 16.
MLA GÜVEN SİBEL,DAK Gizem ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. , 2017, ss.2 - 16.
AMA GÜVEN S,DAK G ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. . 2017; 2 - 16.
Vancouver GÜVEN S,DAK G ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. . 2017; 2 - 16.
IEEE GÜVEN S,DAK G "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR." , ss.2 - 16, 2017.
ISNAD GÜVEN, SİBEL - DAK, Gizem. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR". (2017), 2-16.
APA GÜVEN S, DAK G (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 8(15), 2 - 16.
Chicago GÜVEN SİBEL,DAK Gizem ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 8, no.15 (2017): 2 - 16.
MLA GÜVEN SİBEL,DAK Gizem ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, vol.8, no.15, 2017, ss.2 - 16.
AMA GÜVEN S,DAK G ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2017; 8(15): 2 - 16.
Vancouver GÜVEN S,DAK G ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2017; 8(15): 2 - 16.
IEEE GÜVEN S,DAK G "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR." EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 8, ss.2 - 16, 2017.
ISNAD GÜVEN, SİBEL - DAK, Gizem. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAMU PERSONEL SEÇME SINAVINA (KPSS) İLİŞKİN OLUŞTURDUKLARI GÖRSEL METAFORLAR". EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 8/15 (2017), 2-16.