Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1629 - 1642 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Yaşamımız renklerle kuşatılmıştır. Bu kuşatılmışlık o kadar güçlüdür ki renkler çoğunlukla sorgulanması gerekmeyen olgulara dönüşmektedir. Bütün yaşam, renklerin ve onların sorgulanmayan anlamları üzerine inşa edilmektedir. Duygu ve düşüncelerin bir yansıtıcısı olarak renklerin öğretmenler açısından öneminin bilinmesi oldukça önemlidir. Renklerden olumlu etkilenen bir öğretmenin, sevdiği renklerin içinde daha başarılı olacağı söylenebilir. Bu bağlamda, öğretmenlik mesleğinin renginin belirlendiği bu araştırmanın önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırma, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4.sınıf öğrencilerinin renk dünyalarını tanımak ve renklere ilişkin sahip oldukları algıları, ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak "görüşme" yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4. sınıfında okuyan 101 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, elde edilen verilerin analizinde "içerik analizi" tekniği kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından, öğretmen adayları ile ön görüşme yapılmış, araştırmanın amacı anlatılarak görüşme formu gösterilmiş, kimlik bilgilerinin gizli kalacağı garantisi verilmiştir. Gönüllülük esasının arandığı belirtilerek, gönüllü olan öğretmen adaylarından randevu alınmıştır. Randevu alınan gönüllü deneklerle, 16 Aralık 2013 - 31 Aralık 2013 tarihinde, görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler, not alma suretiyle kayda geçirilmiş, görüşme sonunda deneğe gösterilerek son onayı da alınmıştır. Çalışmada öğretmen adaylarının en çok tercih ettikleri renkler, mavi ve beyaz olarak sıralanmaktadır. Her iki renk de huzur, mutluluk, iyimserlik gibi olumlu duygu ve yaşantıları temsil etmektedir. Daha sonra çok renklilik tercih edilirken, onu kırmızı ve siyah takip etmektedir. Öğretmen adaylarının öğretmenliğin rengi olarak da en çok saflık, temizlik ve yeni başlangıçlar anlamında beyazı tercih ettikleri görülmektedir
Anahtar Kelime:

COLOUR PREFERENCES OF TEACHERS IN TRAINING AND THEIR OPINIONS ABOUT TEACHING COLOURS

Öz:
Human life is an environment surrounded with colors. This siege is very strong. Therefore, the colors are converted to an unquestioned habit. Life is based on this sense. However, colors affect all our decisions from birth to death. As a reflection of the thoughts and feelings, the importance of colors must be known by the teachers. When a teacher is positively affected by the colors he/she loves, he/she becomes more successful. In this context, this study is very important as colors determine his/her teaching life. This research’s aim is to reveal the students perceptions about colors who attend 4th grade in Amasya University Faculty of Education. In this study, data were collected with an "interview" approach. 101 students (4th Graders) of the Amasya University Faculty of Education were the participants of this study. The interviews were performed by the researchers with the volunteered teachers from 16 December to 31 December 2013. Notes were taken during the interviews and they were shown to the interviewers in order to receive their confirmation at the end of the each interview. Interview forms were then read and investigated individually by the researchers and categorized with respect to similarities of expressions. Consequently, categorized expressions were compared by the researchers and finalized accordingly. In the study, the most prefered colors by the prospective teachers are blue and white in rank. Both colors symbolize peace, happiness, optimism, positive emotions and experiences as represented. Then colorfulness is preferred, they are followed by red and black colors. Teacher nominees mostly prefer to see white as it stands as the color of the purity, cleanliness and new beginings
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇIKGÖZ, Ü. K. (2007). Etkili Öğrenme Ve Öğretme, 7. Baskı, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • ANDREWS, T. (1995). Renklerle Tedavi, (Çev: Tuğrul Ökten), İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • ARTUT, K. (2007). Sanat Eğitimi, 5. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • BAKIRCIOĞLU, R. (2012). Ansiklopedik Eğitim Ve Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • BİLEN, M. (1982). Başarılı Öğretim İçin Teknikler, Ankara: Ankara Basım Sanayii.
  • FİDAN, M. (2009). İletişim Kurmak İstiyorum, Konya: Tablet Yayınevi.
  • GÖKAYDIN, N. (1990). Eğitimde Tasarım Ve Görsel Algı, Ankara: Sedir Yayınevi.
  • KAŞIKÇI, E. (2006). İmaj İletişim& Beden Dili, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • KOCA, E. ve KOÇ, F. (2008). “Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri”, http://www.esosder.org, Erişim Tarihi: 05.01.2014.
  • KUZGUN, Y. (1991). “Öğrencilerin Öğretmenlerden Bekledikleri ve Gözledikleri Davranışlar”, Eğitimde Nitelik Geliştirme/ Eğitimde Arayışlar 1. Sempozyumu 13-14 Nisan 1991, İstanbul: Kültür Koleji Yay.
  • PATTON, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods, Third Edition, London: Sage Publication.
  • SAMPSON, E. (2005). İmaj Faktörü, (Çev: Hakan İlgün), İstanbul: Rota Yayınları.
  • SARIKAYA, N. Ve SÜTÜTEMİZ, N. (2006). “Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Ve Yaşam Tarzı Üzerinde Renklerin Etkisine Yönelik Bir Araştırma” http://iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/05-03.pdf, Erişim Tarihi:10.01.2014.
  • SHARMA, R. (2007). Renklerle Tedavi, (Çev: Elçin Kafalı), İstanbul: Nokta Kitap. TOM, A. R. (1980). “Reform of Teacher Education Through researsch: A Futile Quest,” Teacher College Record. 82: 1 Fall.
  • YAPICI, Ş. (2001). “Sınıf Öğretmenlerinin Kişilik Profilleri”, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt III, Sayı:1, s:213-225.
  • YAPICI, Ş. Ve M. YAPICI (2013). "Öğretmen Rolleri" abece Eğitim Ve Ekin Dergisi, Kasım 2013, Sayı: 327, s.:5-11.
APA ZEREN NALİNCİ G, YAPICI Ş (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 1629 - 1642.
Chicago ZEREN NALİNCİ GÜLBİN,YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2014): 1629 - 1642.
MLA ZEREN NALİNCİ GÜLBİN,YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2014, ss.1629 - 1642.
AMA ZEREN NALİNCİ G,YAPICI Ş ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2014; 1629 - 1642.
Vancouver ZEREN NALİNCİ G,YAPICI Ş ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2014; 1629 - 1642.
IEEE ZEREN NALİNCİ G,YAPICI Ş "ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.1629 - 1642, 2014.
ISNAD ZEREN NALİNCİ, GÜLBİN - YAPICI, ŞENAY. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2014), 1629-1642.
APA ZEREN NALİNCİ G, YAPICI Ş (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 9(2), 1629 - 1642.
Chicago ZEREN NALİNCİ GÜLBİN,YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.2 (2014): 1629 - 1642.
MLA ZEREN NALİNCİ GÜLBİN,YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.2, 2014, ss.1629 - 1642.
AMA ZEREN NALİNCİ G,YAPICI Ş ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 1629 - 1642.
Vancouver ZEREN NALİNCİ G,YAPICI Ş ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(2): 1629 - 1642.
IEEE ZEREN NALİNCİ G,YAPICI Ş "ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.1629 - 1642, 2014.
ISNAD ZEREN NALİNCİ, GÜLBİN - YAPICI, ŞENAY. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ RENK TERCİHLERİ VE ÖĞRETMENLİK RENKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 9/2 (2014), 1629-1642.