İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI
Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 1167 - 1186 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI
Öz: Bu araştırma ile öğretmenlerin ilkokuma yazma öğretimi sürecinde bitişik eğik yazı ve dik temel harflerle yapılan eğitim hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma sürecinde nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması deseni benimsenmiştir. Çalışmanın evreni Denizli il ve ilçelerindeki ilkokullarda görev yapan 1. ve 2. sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 63 kişiden oluşan 1. ve 2. sınıf öğretmeninin görüşüne başvurulmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgiler formu ve 6 açık uçlu sorudan oluşan anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizi için açık kodlama yönteminden yararlanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin hem okuma yazmaya hazırlık aşamasında hem de yazının öğretilmesi aşamasında dik temel harflerle öğretimi daha kolay buldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmenler, öğrencilerin dik temel harflerle daha güzel ve okunaklı öğretmenlerin çoğunluğunun ilkokuma yazma öğretiminde bitişik eğik savunmaktadırlar
Anahtar Kelime: A COMPARISON OF CURSIVE ITALIC WRITING AND BASIC VERTICAL LETTERS WHILE TEACHING BASAL READING AND WRITING BASED ON TEACHERS’ VIEWS
Öz: This study aimed to identify teachers’ views with regard to teaching basal reading and writing with cursive italic writing and basic vertical letters. Action research that is one of the qualitative research methods was employed. The population of the study was consisted of elementary 1st and 2nd graders’ teachers working in Denizli and its districts. Using criterion sampling, 68 elementary teachers were asked for their opinions. As for the data gathering instrument a survey of open-ended six questions developed by the researchers were used in the study. Open-coding method was used for data analysis. As a result of the analysis, it was seen that the teachers found teaching with basic vertical letters easier both in preparing students for reading and writing and in teaching writing. Furthermore, they argued that with basic vertical letters, students write more beautiful and legible. Most of the teachers participated in the study preferred basic vertical letters just because they found cursive italic writing more difficult in teaching basal reading and writing. A comprehensive training related to cursive italic writing should be provided to teachers. Wider scale studies focusing on whether teachers prefer cursive italic writing or basic vertical letters in teaching basal reading and writing
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKYOL, H., (2001). Türkçe İlk okuma-Yazma Öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- ARSLAN, D., ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve Öğrencilerin Bitişik Eğik Yazı İle İlgili Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 2, 69-92.
- BERNİNGER,V. & GRAHAM, S. (1998). Language by Hand: A Synthesis of A Decade of Research on Handwriting. Handwriting Review 12, 11-25. İçinde: Yıldız, M. ve Ateş, S. (2010). İlk Okuma Yazmayı Farklı Yöntemlerle Öğrenen İlköğretım 3. Sınıf Öğrencilerinin Yazılarının Okunaklılık ve Yazım Hataları Bakımından Karşılaştırılması, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 14, 1, 11-30.
- BAŞARAN, M. (2006). İlkokuma Yazma Öğretimi Sürecinde Öğrencilerin Yaptıkları Yazım Yanlışları. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Gazi Üniversitesi. Ankara: Kök Yayıncılık, Bildiri Kitabı 1.Cilt.
- BAYDIK, B. ve BAHAP KUDRET, Z. (2012). Öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Yönteminin Etkilerine ve Öğretim Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45,1, 1-22
- BAYRAKTAR, Ö. (2006). “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bitişik Eğik Yazıda Yaptıkları Hatalar.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- BELET, D. ve R. KARADAĞ (2007). "Ses Temelli Cümle Yönteminin Etkililiğine İlişkin Öğretmen Görüşleri". III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 18-20 Haziran, Adana.
- BELET, S. ve Yaşar, S. (2007). Öğrenme Stratejilerinin Okuduğunu Anlama ve Yazma Becerileri ile Türkçe Dersine İlişkin Tutumlara Etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 69-86.
- ÇELENK, S., (2007). İlkokuma- Yazma Programı ve Öğretimi. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
- DURAN, E. (2009). Bitişik Eğik Yazı Öğretimi Çalışmalarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Ankara.
- DURAN, E. (2011). Bitişik Eğik Yazı Harflerinin Yazım Şekillerine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 55-69, Samsun.
- DURAN, E. ve AKYOL, H. (2010). Bitişik Eğik Yazı Çalışmalarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 817-838.
- DURUKAN, E. ve Alver, M. (2008). Ses Temelli Cümle Yönteminin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5).
- GRAHAM, S., Harris, K. R., Mason, L., Fink-Chorzempa, B., Moran S. & Saddler, B. (2008). How do primary grade teachers teach handwriting? A national survey. Read Writ., 21, 49- 69. İçinde: ARSLAN, D., Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve Öğrencilerin Bitişik Eğik Yazı İle İlgili Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 2, 69-92.
- GÜNEŞ, F. (2006). Niçin Bitişik El Yazısı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim. 6, 71-73Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı, Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
- KADIOĞLU, H. (2012). Bitişik Eğik Yazıya İlişkin Öğrenci Görüşleri, Akademik Bakış Dergisi, 31, 1-10.
- MEB (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Basımevi
- MİLES, M. B. & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis : An Expanded Sourcebook. California: Sage Publications.
- ÖZÇELİK, E. ve YILDIRIM, S. (2002). Web-destekli ögrenme ortamlarında bilişsel araçların kullanımı: Bir durum çalısması. Uluslararası Katılımlı Açik ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu Kitapçığı, 23-25 Mayis 2002, Eskisehir .
- ÖZDEMİR, N. (2008). İlköğretim I. Kademe Yazı Öğretiminde Etkinliklerin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi. Selçuk ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü.
- RENAUD, A. J. & Groff, P. J. (1966). Parents’ Opinions about Handwriting Styles. Elementary English, 43 (8), 873-876. ED 036 505. İçinde Arslan ve Ilgın, (2010). Öğretmen ve Öğrencilerin Bitişik Eğik Yazı İle İlgili Görüşleri, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 2, 69-92.
- ŞAHİN, A. (2012). Bi,tişik Eğik Yazı Öğretiminde Karşılaşılan Problemler, Eğitim ve Bilim Dergisi, cilt:37, sayı:165.
- TURAN, M., Akpınar, B. (2008). İlköğretim Türkçe Dersi İlkokuma-Yazma Öğretiminde Kullanılan Ses Temelli Cümle Ve Bitişik Eğik Yazı Yöntemlerinin Değerlendirilmesi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,Cilt: 18, Sayı: 1 Sayfa: 121-138, Elazığ.
- YILDIRIM, A., ve ŞİMŞEK, H. (2005). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- YILDIRIM, A., ve ŞİMŞEK, H. (2008) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı) Ankara Seçkin Yay.
- YILDIZ, M. ve ATEŞ, S. (2010). İlk Okuma Yazmayı Farklı Yöntemlerle Öğrenen İlköğretım 3. Sınıf Öğrencilerinin Yazılarının Okunaklılık ve Yazım Hataları Bakımından Karşılaştırılması, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi , 14, 1, 11-30.
- YİN, R. K. (1984). Case Study Research: Design and Methods. Newbury Park, CA.:Sage. İçinde: ÖZÇELİK, E. ve YILDIRIM, S. (2002). Web-destekli ögrenme ortamlarında bilişsel araçların kullanımı: Bir durum çalısması. Uluslararası Katılımlı Açik ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu Kitapçığı, 23-25 Mayis 2002, Eskişehir .
- YURDUSEVEN, S. (2007). İlkokuma Yazma Programının Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. AfyonKocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA | SUSAR KIRMIZI F, KASAP D (2013). İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. , 1167 - 1186. |
Chicago | SUSAR KIRMIZI Fatma,KASAP Demet İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. (2013): 1167 - 1186. |
MLA | SUSAR KIRMIZI Fatma,KASAP Demet İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. , 2013, ss.1167 - 1186. |
AMA | SUSAR KIRMIZI F,KASAP D İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. . 2013; 1167 - 1186. |
Vancouver | SUSAR KIRMIZI F,KASAP D İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. . 2013; 1167 - 1186. |
IEEE | SUSAR KIRMIZI F,KASAP D "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.1167 - 1186, 2013. |
ISNAD | SUSAR KIRMIZI, Fatma - KASAP, Demet. "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI". (2013), 1167-1186. |
APA | SUSAR KIRMIZI F, KASAP D (2013). İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik), 8(8), 1167 - 1186. |
Chicago | SUSAR KIRMIZI Fatma,KASAP Demet İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.8 (2013): 1167 - 1186. |
MLA | SUSAR KIRMIZI Fatma,KASAP Demet İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.8, 2013, ss.1167 - 1186. |
AMA | SUSAR KIRMIZI F,KASAP D İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(8): 1167 - 1186. |
Vancouver | SUSAR KIRMIZI F,KASAP D İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(8): 1167 - 1186. |
IEEE | SUSAR KIRMIZI F,KASAP D "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.1167 - 1186, 2013. |
ISNAD | SUSAR KIRMIZI, Fatma - KASAP, Demet. "İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ SÜRECİNDE BİTİŞİK EĞİK YAZI VE DİK TEMEL HARFLERLE YAPILAN EĞİTİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI". Turkish Studies (Elektronik) 8/8 (2013), 1167-1186. |