Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 1431 - 1452 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ

Öz:
Eğitim-öğretim programlarının hazırlanmasında ve uygulanmasında temele alınan felsefe değişince; hedefler, içerik, uygulama ve sınama durumları da değişir. Kendine has eğitim felsefesi olmayan veya mesleğinde felsefî sorgulama yapmayan öğretmenlerin elinde, ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun eğitim-öğretim programları başarılı olamayacaktır.Bu araştırma, ilköğretim öğretmenlerinin ve ilköğretim öğretmen adaylarının eğitim felsefelerini belirlemek ve bazı değişkenler açısından eğitim felsefeleri arasında anlamlı farklılık olup olmadığını sınamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, betimsel bir araştırmadır. Araştırma iki örneklemden; ilköğretim okullarında çalışan 240 öğretmen ve Eğitim Fakültesi son sınıfta okuyan 236 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Wiles ve Bondi (1989:52)'den alınan "Philosophy Preference Assesment (Eğitim Felsefesi Ölçeği)" uygulanarak elde edilmiştir. Ölçeğin Cr. Alpha değeri, öğretmen grubunda .83, aday grubunda .79'dur. İlköğretim öğretmenleri ve öğretmen adaylarının, akımlara ilişkin görüşlerinde en yüksek aritmetik ortalamanın, Experimentalizm akımında olduğu görülmektedir. Akımlar yapılandırılmış olandan daha serbest olana doğru sıralandığında; akımlara ilişkin aritmetik ortalamaların birbirine yakın olduğu ve akımlar arası farkların, 0,80'den küçük olduğu bulunmuştur. Bu ve ayrıntılı dökümdeki itemlerle ilgili bulgulardan hareketle, ilköğretim öğretmenleri ve adaylarının, değişim ile değişmezliği, öğrenci merkezli anlayış ile öğretmen merkezli anlayışı birlikte kabullenmelerinden hareketle, ya eğitim felsefeleri arasında tercih yapamadıkları ve eklektik felsefeye sahip oldukları, ya da kendilerine has bir eğitim felsefesi oluşturamadıkları ve kendi şahsî felsefelerini oluşturmaya yeni başlamış oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Değişkenler açısından, erkek öğretmen ve adaylarının, dinî, ahlâkî ve kültürel hususlara daha fazla önem verdikleri ve muhafazakâr oldukları, kadın öğretmen ve adaylarının ise daha öğrenci merkezli oldukları bulunmuştur ve cinsiyetin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe Öğretmenliği bölümündeki adayların, diğer bölümlerdeki adaylara nazaran kafalarının daha karışık olduğu ve kendilerine ulaşılmıştır. has eğitim felsefesi oluşturamadıkları sonucuna
Anahtar Kelime:

EDUCATIONAL PHILOSOPHIES OF THE TEACHERS AND TEACHER CANDIDATES

Öz:
The underlying philosophy of the preparation and implementation of educational programs objectives, content and status of the application changes. With its own philosophy of education or profession because teachers do not make philosophical inquiry, no matter how well prepared, education and training programs will not be successful. This study determines that; primary school teachers and primary school teachers' educational philosophies and some of the variables was carried out to test whether there is a significant difference between the educational philosophies. The study is a descriptive study. The data were collected from two different samples, one composed of 240 teacher, the other composed of 236 teacher candidate. “Philosophy Preference Assesment” scale which was developed by Willes&Bondi (1989:52) was used to ases educational philosophies. The Cronbach alpha reliability coefficient of .83 was measured as teacher group. The Cronbach alpha reliability coefficient of .79 was measured as candidate group. Primary school teachers and teachers' observations of currents that flow is the highest arithmetic average Experimentalizm. Streams structured than the arithmetic averages of the free movements ranked towards what appears to be close to each other. The differences between the philosophical currents observed smaller than 80%. Teachers and student teachers are considered along with the change invariance. Teachers and student teachers do not prefer any of the philosophies of education. In addition, they may have an eclectic philosophy. As a result, there has their own philosophical conceptions. Male teachers and student teachers are conservative; also religious and cultural values are important to them. Female teachers and student teachers, student-centered. In this context, gender is an important variable. In addition, the candidates of Turkish teachers do not have educational philosophies
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA YAPICI Ş (2013). ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. , 1431 - 1452.
Chicago YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. (2013): 1431 - 1452.
MLA YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. , 2013, ss.1431 - 1452.
AMA YAPICI Ş ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. . 2013; 1431 - 1452.
Vancouver YAPICI Ş ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. . 2013; 1431 - 1452.
IEEE YAPICI Ş "ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ." , ss.1431 - 1452, 2013.
ISNAD YAPICI, ŞENAY. "ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ". (2013), 1431-1452.
APA YAPICI Ş (2013). ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. Turkish Studies (Elektronik), 8(8), 1431 - 1452.
Chicago YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.8 (2013): 1431 - 1452.
MLA YAPICI ŞENAY ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.8, 2013, ss.1431 - 1452.
AMA YAPICI Ş ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(8): 1431 - 1452.
Vancouver YAPICI Ş ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(8): 1431 - 1452.
IEEE YAPICI Ş "ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.1431 - 1452, 2013.
ISNAD YAPICI, ŞENAY. "ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİM FELSEFELERİ". Turkish Studies (Elektronik) 8/8 (2013), 1431-1452.