Yıl: 2016 Cilt: 8 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 191 - 214 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de yenilenen ilköğretim ve ortaöğretim matematik dersi öğretim programlarında kadın matematikçilere yer verilme durumunu belirlemektir. Çalışmada, doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Doküman olarak ilköğretim (6--8. sınıflar) ve ortaöğretim (9--12. sınıflar) matematik dersi öğretim programları kullanılmıştır. Matematik dersi öğretim programları araştırmacılar tarafından geliştirilen "Öğretim Programı Veri Toplama Formu" kullanılarak incelenmiştir. Bu form yardımıyla elde edilen veriler, sınıf düzeyleri, öğrenme alanları, alt öğrenme alanları, kazanımlar, matematikçiler, matematikçilere öğretim programlarında yer verilen bölümler ve frekanslar çerçevesinde içerik kodlamasına tabi tutulmuş ve tablolar oluşturulmuştur. Çalışma sonunda, öğretim programlarında kadın matematikçilerin yaşam öykülerine ve matematiğe katkılarına vurgu yapılmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin matematiğin erkek ve kadın matematikçilerin katkılarıyla gelişen bir bilim olduğunu görmeleri açısından, matematik dersi öğretim programlarında kadın matematikçilerin yaşam öykülerinin, matematiğe katkılarının ve fotoğraflarının resimlerinin bulunması faydalı olabilir. Bu durum, kız öğrencilerin matematiğe eğilimlerini artırabilir. Bu nedenle, matematik dersi öğretim programları kadın matematikçilerle ilgili etkinliklerle desteklenmeli ve güçlendirilmelidir.
Anahtar Kelime:

An Examination of Mathematics Curricula in Terms of Women Mathematicians Concept

Öz:
The aim of this study is to investigate the elementary and secondary school mathematics curricula renewed in Turkey in terms of women mathematicians concept. Document analysis method was used in the study. Elementary (6th to Sih grades) and secondary (9th to 12th grades) school mathematics curricula were examined as the documents. Mathematics curricula were analyzed by “Curriculum Data Collection Form” which was developed by the researchers. Data obtained with the help of the form were coded according to the contents related to grade levels, learning domains, sub—learning domains, attainments, mathematicians, parts of curricula where mathematicians are given place, and frequencies and tables were formed. As result of the study, it is determined that life stories of women mathematicians and their contributions to mathematics are not emphasized in curricula. In order to make students understand that mathematics is science developing with the contributions of male and female mathematicians, it may be useful to mention life stories of women mathematicians, their contributions to mathematics and their photos pictures in mathematics curricula. This may help to increase the attitudes of girl students towards mathematics. Therefore, mathematics curricula must be supported and reinforced with the activities about women mathematicians
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma eknıkleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Benbow, C. P. (1992). Academic Achievement in Mathematics and Science of Students between Ages 13 and 23: Are There Differences among Students in the Top One Percent of Mathematical Ability? Journal ofEducational Psychology, 84(l), 51-61.
  • Benbow, C., Stanley, J. C. (1980). Sex Differences in Mathematical Ability: Fact or Artifact? Science, 210, 1262—1264.
  • Bowling, J., Martin, B. (1985). Science: Masculine Disorder? Science and Public Policy, 12(6), 308—316.
  • Brandell, G., Leder, G., Nystrom, P. (2007). Gender and Mathematics: Recent Development from Swedish Perspective. ZDM—The International Journal on Mathematics Education, 39, 235-250.
  • Clary, R. M., Wandersee, J. H. (2006). Mary Anning: She's More Than “Seller of Sea Shells by the Seashore.” The American Biology Teacher, 68(3), 153—157.
  • Çavuş, R., Öztuna Kaplan, A. (2013). Fizik Öğretim Programında Yer Alan Bilim Tarihi Kazanımlarının Ders Kitaplarına Yansıması: Ders Kitaplarında Bilim İnsanları. In Bülbül, M. Ş., Peşman, H. Ünal, C. (Eds.), Tüm Yönleriyle Fizık Ders Kitapları (5. 37-58). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (Geliştirilmiş 7. Baskl). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Damarin, S. (1995). Gender and Mathematics from Feminist Standpoint. In Secada, W. G.,
  • Fennema, E., Adajian, L. B. (Eds.), NeW Directions for Equity in Mathematics Education (pp. 242-257). New York, NY: Cambridge University Press.
  • Danismaz, Ş., Karadağ, E. (2015). Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Besinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. u'rk Bilgisayar ve Matematik Eğitım Dergisı, 6(3), 380-398.
  • Fan, W., Li, W. (2008). Commentary on Researches of Gender Differences of Mathematics Study in Western. Comparative Education Review, 9, 77—82.
  • Geary, D. C., Sauzts, S. J., Liu, F. (2000). Sex Difference in Spatial Cognition, Computational Fluency, and Arithmetical Reasoning. Journal ofExperimental Child Psychology, 77, 337—353.
  • Good, C., Rattan, A., Dweck, C. S. (2012). Why Do Women Opt Out? Sense of Belonging and Women's Representation in Mathematics. American Psychological Association, 102(4), 700-717.
  • Hyde, J. S., Fennema, E., Lamonj, S. J. (1990). Gender Differences in Mathematics Performance. Psychological Bulletin, 107, 299—324.
  • Karaçam, S., Aydın, F., Diğilli, A. (2014). Fen Ders Kitaplarında Sunulan Bilim İnsanlarının Basmakalıp Bilim İnsanı İmajı Açısından Değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisı, 33(2), 606-627.
  • Kaymakçı, S., Er, H. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Ders Kitaplarında Biyografinin Kullanımı. Mehmet AkifErso Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisı, l3(25), 198—224.
  • Kimball, M. M. (1989). New Perspective on Women's Math Achievement. Psychological Bulletin, 104, 53-69.
  • Kumcu, E. (2004). Kadın Matematikçiler İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kumcu, E. (2005). Kadın Matematikçiler Matematik Du'nyası, Bahar, 54-61.
  • Laçin—Şimşek, C. (201 la). Women Scientists in Science and Technology Textbooks in Turkey. Joumal ofBaltic Science Education, 10(4), 277-284.
  • Laçin—Şimşek, C. (201 lb). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kitaplarında Türk— İslam Bilginlerine Yer Verilme Durumu. u'rk Fen Eğitimi Dergisı, 8(4), 154-168.
  • Li, S. (2001). Psychology of Mathematics Education. Shanghai: East China Normal University Press.
  • Ling, S. (2006). Reason Analysis of the Gender Differences in Mathematics. Social Sciences oquangXı', 8, 164-167.
  • Maeeoby, E., Carol, J. (1974). Psychology ofSeX Differences. Stanford, CA: University Press.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6—8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2011). Ortaöğretim Matematık Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013a). Ortaokul Matematik Dersi (5, 6, ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013b). Ortaöğretim Matematik Dersi (9, 10, Il ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Piatek—Jimenez, K. (2008). Images of Mathematicians: New Perspective on the Shortağe of Women in Mathematical Careers. ZDM— The lntemational Journal on Mathematics Education, 40(4), 633-646.
  • Ross, J. A., Scott, G., Bruce, C. D. (2012). The Gender Confidence Gap in Fractions Knowledge: Gender Differences in Student Belief—Achievement Relationships. School Science and Mathematics, 112(5), 278—288.
  • Somuncu, N., Demir, O., Yener, D., Aydın, F., Bahar, M. (2012, Eylül) Ortaöğretim Matematık ve Fen Dersleri Öğretim Programlarında urk—İslam Bilgin/erine Yer Verilme Durumu. 2. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi'nde sunulan sözlü bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Tang, H., Chen, B., Zhang, W. (2010). Gender Issues in Mathematical Textbooks of Primary Schools. Journal ofMathematı'cs Education, 3(2), 106—114.
  • Yıldız, C. (2013). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematik arıhinı' Derslerinde Kul/anına Durumlarının İncelenmesi: HlE’den Yansımalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Yıldız, C., Hacısalihoğlu Karadeniz, M.,& Göl, R. (2015). Contemporary Approaches in Education. Norley, K., lcbay, M. A., Arslan, H. (Eds). The Usage of the Biographies of Mathematicians in Elementary and Secondary Mathematics Textbooks (pp. 193—207). Frankfurt: Peter Lang. ISBN 978—3—631—66164—2
APA YILDIZ C, GÖL R, HACISALİHOĞLU KARADENİZ M (2016). Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. , 191 - 214.
Chicago YILDIZ CEMALETTİN,GÖL Resul,HACISALİHOĞLU KARADENİZ MİHRİBAN Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. (2016): 191 - 214.
MLA YILDIZ CEMALETTİN,GÖL Resul,HACISALİHOĞLU KARADENİZ MİHRİBAN Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. , 2016, ss.191 - 214.
AMA YILDIZ C,GÖL R,HACISALİHOĞLU KARADENİZ M Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. . 2016; 191 - 214.
Vancouver YILDIZ C,GÖL R,HACISALİHOĞLU KARADENİZ M Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. . 2016; 191 - 214.
IEEE YILDIZ C,GÖL R,HACISALİHOĞLU KARADENİZ M "Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi." , ss.191 - 214, 2016.
ISNAD YILDIZ, CEMALETTİN vd. "Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi". (2016), 191-214.
APA YILDIZ C, GÖL R, HACISALİHOĞLU KARADENİZ M (2016). Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(14), 191 - 214.
Chicago YILDIZ CEMALETTİN,GÖL Resul,HACISALİHOĞLU KARADENİZ MİHRİBAN Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.14 (2016): 191 - 214.
MLA YILDIZ CEMALETTİN,GÖL Resul,HACISALİHOĞLU KARADENİZ MİHRİBAN Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.14, 2016, ss.191 - 214.
AMA YILDIZ C,GÖL R,HACISALİHOĞLU KARADENİZ M Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 8(14): 191 - 214.
Vancouver YILDIZ C,GÖL R,HACISALİHOĞLU KARADENİZ M Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 8(14): 191 - 214.
IEEE YILDIZ C,GÖL R,HACISALİHOĞLU KARADENİZ M "Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi." Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.191 - 214, 2016.
ISNAD YILDIZ, CEMALETTİN vd. "Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi". Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi 8/14 (2016), 191-214.