Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 29 - 55 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI

Öz:
Türkiye'de Cumhuriyet dönemi eğitim-öğretim seferberliğinin önemli bir ayağı da Köy Eğitmen Kursları'dır. Okuma-yazma oranının yükseltilmesi ve eğitim-öğretim seferberliğinde kır-kent dengesinin sağlanabilmesi adına açılmış olan bu kurslar, 1930'lu yıllarda Türkiye'nin kalkınma noktasında köy ve köylü üzerinde etkili olan bir yapıdır. Aynı zamanda Köy Eğitmen Kursları, Köy Enstitülerine de zemin hazırlayan temel birimdir. Bu bakımlardan araştırılmaya değer bir konudur. Bu araştırma ile Cumhuriyet dönemindeki eğitim boşluğunu dolduran Köy Eğitmen Kursları'nın açılışı, yapısı ve işleyişinin köy okullarındaki başarı ve istikrarın sağlanmasına ayrıca o yıllarda nüfusun %80'ini oluşturan köylüye ve köy kalkınmasına katkısı değerlendirilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

VILLAGE INSTRUCTOR COURSES in the EARLY REPUBLICAN PERIOD in TURKEY

Öz:
‘VillageInstructor Courses’ are considered as one of the most important pillars of the Early Republican Era in Turkey. These courses, which were specifically designed to improve the literacy rate and mobilisation of education and training systems in urban and rural areas, had a major impact on villages and villagers back in the 1930s, when the new Turkish Republic was gradually developing. Furthermore, these courses formed a prominent basis for Village Institutes, which relatively suggests that thiss tudy is worthwhile to explore in further research. The study will thus investigate into the structure and implementation of the Village Instructor Courses in the Early Republican Era in Turkeyfor how they filled the education gap of the time, helped achieve stability and success in villages and finally contributed to educating villagers who at that time comprised 80% of the population
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmet Tevfik (1328).Darulmualliminler çiftlik mektepleri. Yeni Mektep, S. 9. Kanun-ı Sani.
  • Akyüz, Y. (1994).Türk eğitim tarihi (Başlangıçtan 1993’e). İstanbul: Kültür Koleji Yayını.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2010). Ankara: Pegem A.
  • Ankara’da ilkokullar için yeni binalar yapılıyor (24 Mart 1937). Ulus.
  • Ayas, N. (1948). Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitimi; kuruluşlar ve tarihçeler, Ankara: MEB.
  • Aydın, M.,Tekiroğlu, M. (2013). 1934 İzmir tedrisat müfettişleri kongresi: görüşler, sorunlar ve öneriler. Belgi, S. 5, Kış.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1939). Eğitmen ve pedagojide Türk’e doğru. Yeni Adam, S. 237, 13 Temmuz.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.10.143.25.15. 5.8.1936.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.18.1.2/ 77.64.8. 6.7.1937.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.18.1.2/ 79.88.10. 2.11.1937.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.18.1.2/ 82.24.12. 1.4.1938.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.18.1.2/ 83.34.5. 21.4.1938.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.18.1.2/ 85.103.11. 15.12.1938.
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 30.18.1.2/ 87.56.1. 14.6.1939.
  • Cicioğlu, H. (1982). Türkiye Cumhuriyetinde ilk ve orta öğretim (Tarihi Gelişim).
  • Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi.
  • Dewey J. (1938). Türkiye maarifi hakkında rapor. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Duman, T. & Karagöz, S. (2016). An evaluation of Turkish teacher education system compared to other models in different countries. International Journal of Educational Research Review (IJERE). Volume 1- Issue 1.
  • Erdem, Ç. (2008). Cumhuriyet yönetiminin 1930’lu yıllarda köyde ve köylülükte “dönüşüm”ü gerçekleştirme isteğinin bir aracı olarak “köy eğitmen kursları”.Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C. 10, S. 3, s. 187-200.
  • Ergün, M. (2008). Öğretmen yetiştirme tarihimizde köy eğitmeni yetiştirme kursları, öğretmen okullarının 160. Yılı. Ankara: Seviye.
  • Ethem Nejat (1327). Bedeles yeni mektebi. Yeni Fikir, S.2, 15 Kanun-ı Sani.
  • Ethem Nejat (1327). Terbiyeyi bedeniyeye nasıl ehemmiyet veriyorlar: bizde, Avrupa’da. Yeni Fikir, 15 Şubat.
  • Ethem Nejat (1327). Yeni mektepler. Yeni Fikir, S.1, 15 Kanun-ı Evvel.
  • Gedikoğlu, Ş. (1949). Niçin eğitmen kursları ve köy enstitüleri? Ankara.
  • Gedikoğlu, Ş. (1971). Evreleri, getirdikleri ve yankılarıyla köy enstitüleri. Ankara: İş Matbaası.
  • Geray, C. (1962). Köy kalkınmasıyla ilgili bazı meseleler. İdare Dergisi, Yıl: 32, S. 274, Ocak-Şubat.
  • Geray, C. (1966). Köy kalkınmasıyla ilgili bazı düşünceler. Köylünün Sesi, Yıl:1, S.5, Eylül.
  • İlköğretim sahasında radikal hamleler (8 Nisan1939). Köy Dergisi, S.6. İsmail Hakkı (1932).Terbiye. İstanbul: Suhulet.
  • İzmir’deki Köy Muallim Mektebi (21 Birinciteşrin 1938). Cumhuriyet.
  • Kapluhan, E. (2012). Atatürk dönemi eğitim seferberliği ve köy enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 26, Temmuz - 2012, s. 172-194.
  • Karagöz, S. & Şanal, M. (2015). İkinci Meşrutiyet Dönemi kadın gözüyle kadın eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8 Sayı: 39, Ağustos.
  • Karagöz, S. (2005).Kayseri zincidere köy muallim mektebi (1926 -1932)’nin Türkiye’de öğretmen yetiştirme tarihi içindeki yeri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Karagöz, S. (2014). İkinci Meşrutiyetten Harf İnkılâbına kadar süreli yayınlarda yer alan eğitim görüşleri ve Cumhuriyet eğitimine yansımaları (1908-1928)
  • (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Koçer, H. A. (1973). Eğitim reformları açısından öğretmen yetiştirme problemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 6, S. 1.
  • Koçer, H. A. (1973). Türkiye’de köy eğitim ve öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VI/1-4.
  • Köy Eğitimi (1 Nisan 1939). Köy Dergisi, S. 5.
  • Köy Eğitmen Kurslarının Sayıları Çoğaltıldı (1 Nisan 1939).Köy Dergisi, S.5.
  • Köy Maarifini Takviye İçin Geniş Tedbirler (7 Eylül 1937). Cumhuriyet.
  • Köy Muallimi Yetiştirecek Mektep (28 Şubat 1937). Cumhuriyet.
  • Köy Öğretmeni İçin Yeni Bir Vazife Formülü Lazımdır (9 Eylül 1935). Cumhuriyet.
  • Köy Öğretmeni Ve Eğitmeni Yetiştirme İşi (1936). Ülkü, VIII/6.
  • Köyler İçin Eğitmen Seçiliyor (6 Mart 937). Ulus.
  • Kültür Siyasetimizin Parlak Bir İfadesi (1 Birincikanun 1937). Öğretmen Sesi, S. 59.
  • Meclis-i Mebusan Zabıt Ceridesi(1330). Devre: 3, Cilt: 2, İçtima.1, Ankara.
  • Meslek Mektepleri Mütehassısı Geldi (7 Teşrinievvel 1925). Hâkimiyet-i Milliye.
  • Mutlu, N. (1967). Köy ve köylü sorunu. Ankara: Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı.
  • Otyam, N. K. (1934). Halkçılık ve köycülük. Ankara: Tarık Edip.
  • Öztürk, C. (2007). Atatürk devri öğretmen yetiştirme politikası. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Resmi Ceride (3 Nisan 1926). S. 388.
  • Sabri Cemil (1327). Köy mektepleri köy muallimleri. Yeni Mektep, S. 7, Teşrin-i Sani.
  • Sarı, M. (2014). 442 sayılı köy kanunu çerçevesinde cumhuriyet dönemi köye yönelik çalışmalar. Tarih Okulu Dergisi, Eylül 2014, Yıl:7, S. XIX.
  • Şahin, M. (1994). Türkiye’de köye öğretmen yetiştirme model, öneriler, uygulamaları ve değerlendirmeler. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, C.2, S.4-5.
  • Şanal, M. (2010). Kayseri-Pazarörenköy eğitmen kursu. International Journal of SocialScience, Volume: 3 Issue 1, Summer 2010, s. 23-27.
  • TBMM Zabıt Ceridesi (1939). Devre: VI, Cilt: 2, İçtima: F, TBMM Matbaası, Ankara.
  • TBMM Zabıt Ceridesi(1937). Devre: V, Cilt: XIX, İçtima: II, TBMM Matbaası, Ankara.
  • TBMM Zabıt Ceridesi(1938). Devre: V, Cilt: XXV, İçtima: III, TBMM Matbaası, Ankara.
  • Tola, T., (1935). Köycülüğümüzün esasları. İstanbul: Sebat.
  • Tonguç, İ. H. (1939). Canlandırılacak köy. İstanbul: Remzi.
  • Türk Köylerini Yükseltmek İçin (20 Birinciteşrin 1933). Cumhuriyet.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi Arşivi (Esas Kayıt Nr: 1/862, Nr: 3238).
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi Arşivi (Esas Kayıt Nr: 1/862, Nr: 862).
  • Türkiye’de Teknik Öğretim I (1939). Maarif Vekilliği Dergisi, S. 21-2, Şubat.
  • Us, A. (1937). Bize nasıl köy öğretmeni lazım? Kültür Bakanlığı Dergisi, S. 20-21.
  • Us, A. (1937). Mühim bir derdimiz. Kültür Bakanlığı Dergisi, S. 20-21.
  • Yalman, A. E. (1937). Köye ışık taşıyacak köylüler. Kültür Bakanlığı Dergisi, S. 20-21.
  • Yücer, N. (2010).Cumhuriyet Dönemi’nde Köye Öğretmen Yetiştiren Kurumlar Ve Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
APA SARI M, UZ E (2017). CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. , 29 - 55.
Chicago SARI MUHAMMED,UZ Esma CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. (2017): 29 - 55.
MLA SARI MUHAMMED,UZ Esma CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. , 2017, ss.29 - 55.
AMA SARI M,UZ E CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. . 2017; 29 - 55.
Vancouver SARI M,UZ E CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. . 2017; 29 - 55.
IEEE SARI M,UZ E "CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI." , ss.29 - 55, 2017.
ISNAD SARI, MUHAMMED - UZ, Esma. "CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI". (2017), 29-55.
APA SARI M, UZ E (2017). CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. Turkish History Education Journal, 6(1), 29 - 55.
Chicago SARI MUHAMMED,UZ Esma CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. Turkish History Education Journal 6, no.1 (2017): 29 - 55.
MLA SARI MUHAMMED,UZ Esma CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. Turkish History Education Journal, vol.6, no.1, 2017, ss.29 - 55.
AMA SARI M,UZ E CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. Turkish History Education Journal. 2017; 6(1): 29 - 55.
Vancouver SARI M,UZ E CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI. Turkish History Education Journal. 2017; 6(1): 29 - 55.
IEEE SARI M,UZ E "CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI." Turkish History Education Journal, 6, ss.29 - 55, 2017.
ISNAD SARI, MUHAMMED - UZ, Esma. "CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖY EĞİTMEN KURSLARI". Turkish History Education Journal 6/1 (2017), 29-55.