TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE

Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 214 - 242 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE

Öz:
Bu çalışmanın amacı 1940 ve 1948 yılları arasında Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan ve okutulan psikolog Ali Haydar Taner'in ismini taşıyan Ortaokul İçin Tarih II ders kitabını geniş bir bakış açısı içinde ele almaktır. Çalışmada nitel yaklaşım kapsamında doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında gerçekleştirilen çalışmanın veri kaynağını Ali Haydar Taner'in adının yazan olarak geçtiği Ortaokul İçin Tarih II kitabının 1941 yılında yapılmış baskısıyla adının yazan olarak geçmediği 1937 tarihli baskısı oluşturmaktadır. Çalışmada toplanan veriler betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda ders kitabının 1941 baskısı ile 1937 baskısının temelde aynı kitaplar olduğu anlaşılmaktadır. Milli Eğitim Bakanı Hasan Âli Yücel'in, Ortaokul İçin Tarih II adlı kitaba Ali Haydar Taner'i yazar olarak belirlemesi, O'nun gönlünü kazanma isteği olarak yorumlanabilir. Çünkü Ali Haydar Taner, Türk eğitim sisteminin iyileşmesine kendini adayan çok değerli bir eğitimcidir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A PSYCHOLOGIST BECAME HISTORY TEXTBOOK WRITER in TURKEY: PSYCHOLOGIST ALİ HAYDAR TANER and HIS TEXTBOOK HISTORY II for the 7 th Grade

Öz:
The aim of this study is to examine the production of History II textbook for the 7thgrade and its content which was authored by Ali Haydar Taner, famous Turkish psychologist in 1940. It was used between 1940-1948 toward the decision of the Board of Education. This study used document analysis, one of the methods of qualitative methodology. As data sources, History II for the 7th Grade, written by Ali Haydar Taner and published in 1941 and not written by Ali Haydar Taner and published in 1937, were reviewed in the spring semester of 2016-2017 academic year. The collected data were analyzed through descriptive analysis technique. The results of the study showed that the 1941 edition and the 1937 edition of the textbook, Ortaokul İçin Tarih II are basically the same. The determination of Ali Haydar Taner as a writer of Ortaokul İçin Tarih II could be a kind of gesture for winning his broken heart by Hasan Âli Yücel, Minister of National Education because Ali Haydar is a dignified educator who dedicated his life for improvement of Turkish educational system
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunya, N. (2009). Millî eğitimde mustafa necati dönemi. İstanbul: Başarı Yayımcılık.
  • Aslan, E. (2010). Türkiye cumhuriyeti’nin ilk ders kitapları. Eğitim ve Bilim, 35 (158), s. 215-231.
  • Aslan, E. (2012). İmparatorluktan cumhuriyete geçiş sürecinde ortaöğretim tarih programlarında değişim: Ortamektep. Turkish Studies, 7 (2), s. 99-128.
  • Ata, B. (2000). Atatürk, tarih öğretimi ve müzeler. Türk Yurdu, 160, s. 85-90.
  • Ata, B. (2008). 1943'teki ikinci millî eğitim şûrası’nın tarih eğitimi kararlarından birinin uygulanması: Bir histomap’in yapım öyküsü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 8 (2), s. 335-353.
  • Ata, B. (2009a). Selim sabit efendi’nin okul tarihi inşası. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, s. 377-392.
  • Ata, B. (2009b). Tarihçi faik reşit unat’ın millî eğitim ve tarih eğitimine katkıları. Türk Yurdu, 260, s. 94-101.
  • Başgöz, İ. (1999). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (2005). Türk eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • [Çağıl], Z. D. (1948). Sınıfta kalanlar uğrunda. Ankara: Ulus Basımevi.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet’in ilk yıllarında tarih öğretimi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 29-30, s. 39-55.
  • Çelik, H. S. (2016). İnönü döneminde resmî tarih yazımına yönelik yeni yaklaşımlar: Bir revizyonun analizi. CTAD, 24, s. 80-121.
  • Erdal, A. E. (2012). History and education in the inönü era: Changes and continuities on perceptions of history and its reflections on educational practices.
  • Unpublished PhD. Thesis, METU Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Erişirgil, M. E. (2010). Bildiklerim. M. Bülent Varlık (Yay. Haz.). Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayını.
  • Ersanlı Behar, B. (1996). İktidar ve tarih: Türkiye’de “resmi tarih” tezinin oluşumu (1929-1937). İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Ertem, S. E. ve Duru, K.N. (1941). Ortaokul İçin Tarih III. İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Fındıkoğlu, Z. F. (1957,17 Ocak). Kaybettiğimiz bir terbiye ve psikoloji profesörü. Yeni İstanbul, s.2.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kırpık, G. (2008). 1926-1928 yılları arasında talim ve terbiye kurulu’nun aldığı bazı kararlar. R. Turan (Ed.), Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşunda Mimar Bir Kurum: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara (Baskıya Hazır Nüsha).
  • Kocahanoğlu, O. S. (2005). Ali fuat cebesoy’un arşivinden askeri ve siyasi belgeler. İstanbul: Temel Yayınları.
  • Maarif Vekâleti. (1340). Lise birinci devre müfredat programı. İstanbul; Matbaa-i Amire.
  • Maarif Vekâleti. (1930). Ortamektep müfredat programı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti. (1931). Ortamektep müfredat programı: 1931-1932 ders senesi tadilatı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti. (1933). Ortamektep için tarih II, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekilliği. (1937). Ortamektep için tarih II, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekâleti. (1942). Talim ve terbiye kurulu karar defteri, Sayı: 364.
  • Maarif Vekâleti. (1943). Talim ve terbiye kurulu karar defteri, Sayı:243.
  • Maarif Vekâleti. (1945). Talim ve terbiye kurulu karar defteri, Sayı:446.
  • Maarif Vekâleti. (1943). İkinci maarif şûrası (15-21 şubat 1943), İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Metin, C. (1998), Türk tarih tezi ve tarih ders kitaplarında Türkiye cumhuriyeti tarihi (1923-1960). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, Ankara.
  • Mindivanlı Akdoğan, E. (2016). Köy enstitülerinde eğitim anlayışı ve tarih ve yurttaşlık bilgisi öğretimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Sorguç, B. (1987). Ali haydar taner. H. Cırıtlı ve B. Sorguç (Eds.), Cumhuriyet Dönemi Eğitimciler (s. 451-463). Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu Yay.
  • Su, K. ve K. N. Duru (1943). Ortaokul için tarih ııı. İstanbul: Maarif Matbaası. Sungu, İ. (1927). Mektep kitabı. Terbiye, 6, s. 1-6.
  • Taner, A. H. (1913). Talim ve terbiye: İbtidaiye mekteplerinde yurt terbiyesi. Türk Yurdu, 2 (31), s.123-127.
  • Taner, A. H. (1926). Millî terbiye. İstanbul: Millî Matbaa.
  • Taner, A. H. (1940). Ortaokul için tarih ıı. İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Taner, A. H. ve Örs, H. B. (1944). Özel öğretim metotları. İstanbul: Milli Eğitim Yay.
  • Taner, A. H. ve Örs, H. B. (1954). Meşhur ruhbilimciler. İstanbul: Pedagoji Cemiyeti Yayımları.
  • Taner, C. (1957). Ali haydar taner (1883-1956). İstanbul: Ahmet Sait Matbaası.
  • Türk Tarihini Tetkik Cemiyeti (TTTC). (1933). Tarih ıı: Orta zamanlar. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Unat, F. R. (1927). Maarif düsturu ı. cilt. İstanbul: Millî Matbaa.
  • Unat, F. R. (1941). Ortaokul için tarih ı. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Yücel, H. Â. (1998). Hürriyet gene Hürriyet -II-, C. Y. Eronat (Der.). Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
APA ATA B (2017). TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. , 214 - 242.
Chicago ATA Bahri TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. (2017): 214 - 242.
MLA ATA Bahri TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. , 2017, ss.214 - 242.
AMA ATA B TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. . 2017; 214 - 242.
Vancouver ATA B TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. . 2017; 214 - 242.
IEEE ATA B "TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE." , ss.214 - 242, 2017.
ISNAD ATA, Bahri. "TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE". (2017), 214-242.
APA ATA B (2017). TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. Turkish History Education Journal, 6(2), 214 - 242.
Chicago ATA Bahri TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. Turkish History Education Journal 6, no.2 (2017): 214 - 242.
MLA ATA Bahri TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. Turkish History Education Journal, vol.6, no.2, 2017, ss.214 - 242.
AMA ATA B TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. Turkish History Education Journal. 2017; 6(2): 214 - 242.
Vancouver ATA B TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE. Turkish History Education Journal. 2017; 6(2): 214 - 242.
IEEE ATA B "TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE." Turkish History Education Journal, 6, ss.214 - 242, 2017.
ISNAD ATA, Bahri. "TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER VE ORTAOKUL İÇİN TARİH II ÜZERİNE". Turkish History Education Journal 6/2 (2017), 214-242.