Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 Sayfa Aralığı: 1 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Yapılandırmacı öğrenme kuramı kendinden önceki davranışçı ve bilişselci kuramların aksine öznel bilgiye önem verir. Vygotsky'e göre, bireyin öğrenme faaliyeti çevresiyle olan iletişiminden etkilenir. Çünkü birey, dünyayı sosyal çevresinden edinmiş olduğu araçlar (dil, semboller, işaretler, aletler) vasıtasıyla kavrar. Dolayısıyla Vygotsky'e göre bilişin araçları bireyin içinde yaşamış olduğu kültüre ait bu araçlardır. İbnü'l-Arabî'nin son dönem şârihlerinden Ahmed Avni Konuk'a göre ise, insan varlığı kendisinde tezahür eden isimler aracılığıyla kavrar. Yani insana verilmiş "istidat" -ki kendisinde tezahür eden isimlerdir- onun dünyayı bilişini etkiler. İşte bu çalışmada Vygotskyci biliş araçlarıyla, Ahmed Avni Konuk'un biliş aracı -"istidat (esma)"- karşılaştırılmaktadır. Bu karşılaştırmanın ardından din eğitimi programları ile ilgili bir takım öneriler verilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Almond, Ian, İbni Arabî ve Derrida-Tasavvuf ve Yapısöküm, (çev. Kadir Filiz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2016.
  • Arpacı, Mücahit, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 12/3 (2012), 151-174.
  • Aslan, Dolgun ve Hasan Aydın, “Yapılandırmacı Öğretim Kuramının Felsefi Paradigmaları: Bir Derleme Çalışması”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2/2 (2016), 56- 71.
  • Aşlamacı, İbrahim, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri Bağlamında ÇoğulculukYapılandırmacılık İlişkisi”, Religious Sciences, 2 (2014), 32-44.
  • Ayık, Hasan “Düşünceden Dile Felsefe ve Metafor”, Milel ve Nihal: İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 6/1 (2009), 55-73.
  • Barçkin, Savaş, Ahmed Avni Konuk-Görünmeyen Umman, İstanbul: Klasik Yayınları, 2009.
  • Ceylan, Yusuf “Din Öğretiminde Radikal Yapılandırmacılığa Yöneltilen Eleştiriler: Eleştirel Realist Bir Yaklaşım”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2/38 (2013), 161-174.
  • Charalambos, Vrasidas, “Constructivism Versus Objectivism: Implications For Interaction, Course Desing, and Evaluation in Distance Education”, International Journal of Educational Telecommunications, 6/4 (2000), 339-362.
  • Demirli, Ekrem “Mesnevî’yi Fusûsu’l-Hikem’e Göre Yorumlamak “İlâh-ı Mu’tekad” ve Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden Hikâyeler”, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 6/14 (2005), 347-364.
  • el-Afifi, Ebü’l-Alâ, Fususü’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar: et-Ta’likat ala Fususi’l-Hikem, (çev. Ekrem Demirli), İstanbul: İz Yayıncılık, 2011.
  • Ev, Halit, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Yapılandırmacı Öğrenme -İmkân ve Sınırlılıklar”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 32 (2010), 111-137.
  • Hua Liu, Charlotte and Robert Matthews, “Vygotsky’s Philosophy: Constructivism and Its Criticisms examined”, International Education Journal, 6/3 (2005), 386-399.
  • H. Au, Kathryn, “Social Constructivism and the Scholl Literacy Learning of Students of Diverse Backgrounds”, Journal of Literacy Research, 30/2 (1998), 297-319.
  • Işıkdoğan, Davut “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine Yönelik Görüşleri (Diyarbakır-Şanlıurfa Örneği)”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6/11 (2014), 165-181.
  • İbnü’l-Arabî, Fusûsu’l-Hikem, (çev. Ekrem Demirli), İstanbul: Kabalcı Yayıncılık, 2016.
  • Kaymakcan, Recep, “Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Türkiye Örneği”, Din Eğitiminde Çağdaş Konular (edt. Mustafa Köylü), İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2014, 81-103.
  • Kılıç, Mahmut Erol, “Ekberiyye”, TDV İslâm Ansiklopedisi (DİA), X, 544-545.
  • Kılıç, Mahmut Erol, “Ekberiyye”, Türkiye’de Tarikatlar Tarih ve Kültür (haz. Semih Ceylan), İstanbul: İSAM Yayınları, 2015, s. 317-358.
  • Kızılabdullah, Yıldız “Yapılandırmacı Yaklaşımın Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Amaçlarının Gerçekleşmesine Etkisi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 49/2 (2008), 197-215.
  • Kızılabdullah, Yıldız ve Tuğrul Yürük, “Din Eğitimi ve Öğretiminin Temelleri”, Din Eğitimi (edt. Mustafa Köylü ve Nurullah Altaş), İstanbul: Ensar Neşriyat, 2015, 81-109.
  • Kozulin, Alex and et al., Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Contex, Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Konuk, Ahmed Avni, Füsûsu’l Hikem Tercüme ve Şerhi, (haz. Mustafa Tahralı ve Selçuk Eraydın), İstanbul: Dergâh Yayınları, 1987.
  • Okumuşlar, Muhiddin, “5E Yapılandırmacı Öğretim Modeli ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi İşleniş Örneği”, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 24 (2007), 167- 180.
  • Okumuşlar, Muhiddin Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Eğitimi, Konya: Yediveren Kitap, 2014.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül, “İnsanın Zat-ı İlahî’ye Teveccühünde/Yöneliminde Bir İmkân Olarak Vech-i Has Kavrayışı”, 2. Uluslararası Sadreddin Konevi Sempozyumu Bildirileri içinde (edt. Hasan Yaşar), Konya: Olgun Çelik Ofset Matbaa, 2014, 167-171.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara: MEB Yayınları, 2010.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, İmam Hatip Ortaokulu Temel Dini Bilgiler Dersi Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınları, 2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Ortaokul Temel Dini Bilgiler (İslam 1-2) Dersi Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınları, 2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınları, 2017.
  • Scuhunk, Dale H., Öğrenme Teorileri-Eğitimsel Bir Bakışla, (çev: Muzaffer Şahin ve dğr.), İstanbul: Nobel Yayınları, 2014.
  • Vygotsky, L. S., Mind in Society, (edt. Michael Cole and et al.), Massachusetts: Harvard University Press, 1979.
  • Vygotsky, L. S., Düşünce ve Dil, (çev. S. Koray), İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları, 1998.
  • Wertsch, James V., Vygotsky and the Social Formation of Mind, Massachusetts: Harvard University Press, 1985.
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2003.
  • Zengin, Mahmut, “Yapılandırmacılık ve Din Eğitimi İlköğretim DKAB Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi ve Öğretmen Görüşleri Açısından Etkililiği”, (doktora tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010).
  • Zengin, Mahmut, “Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Öğretimi”, Din Eğitiminde Çağdaş Konular (edt. Mustafa Köylü), İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2014, 103-135.
APA ÖNCÜ A (2017). SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. , 1 - 15.
Chicago ÖNCÜ ALİ SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. (2017): 1 - 15.
MLA ÖNCÜ ALİ SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. , 2017, ss.1 - 15.
AMA ÖNCÜ A SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. . 2017; 1 - 15.
Vancouver ÖNCÜ A SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. . 2017; 1 - 15.
IEEE ÖNCÜ A "SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.1 - 15, 2017.
ISNAD ÖNCÜ, ALİ. "SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI". (2017), 1-15.
APA ÖNCÜ A (2017). SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. Dergiabant, 5(10), 1 - 15.
Chicago ÖNCÜ ALİ SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. Dergiabant 5, no.10 (2017): 1 - 15.
MLA ÖNCÜ ALİ SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. Dergiabant, vol.5, no.10, 2017, ss.1 - 15.
AMA ÖNCÜ A SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. Dergiabant. 2017; 5(10): 1 - 15.
Vancouver ÖNCÜ A SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI. Dergiabant. 2017; 5(10): 1 - 15.
IEEE ÖNCÜ A "SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI." Dergiabant, 5, ss.1 - 15, 2017.
ISNAD ÖNCÜ, ALİ. "SOSYAL YAPILANDIRMACILIKLA EKBERÎ GELENEĞİN EPİSTEMOLOJİK BAĞLAMDA KARŞILAŞTIRILMASI". Dergiabant 5/10 (2017), 1-15.