TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE

Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 51 - 64 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE

Öz:
Hz. Peygamber'in doğumundan vefatına kadar olan hayatını konu edinen ilme siyer denilmektedir. Siyer, tarihin belirli bir döneminden bahsettiği için tarih ilmiyle, Hz. Peygamber'in söz, fiil ve takrirleriyle ilgilendiği için de hadis ilmi ile ilgilidir. Bu yüzden siyer ve sünnetin veya siyer ile hadisin yakın ilişki içinde olan iki ilim dalı olduğu söylenebilir. Siyer ilmine kaynaklık eden eserler içerisinde hadis kitapları da bulunmaktadır. Bu kitaplardan biri temel hadis kaynakları içinde sayılan Tirmizî'nin Sünen adlı eseridir. Tam adı Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre olan Tirmizî, (ö. 279/892) Kütüb-i Sitte'den el-Câmiu'ssahîh'in/Sünen'in musannıfı meşhur bir muhaddistir. Tirmizî hadis ilminde önde gelen âlimlerden biridir. Bir muhaddiste bulunması gereken öğrendiği hadisleri derleme, tasnif etme, ezberleme ve müzakere etme vasıflarının Tirmizî'de bulunduğu söylenmiştir. Tirmizî'nin şüphesiz en önemli eseri Sünenü't-Tirmizî, Câmiu't-Tirmizî, Sahîhu't-Tirmizî, elCâmiu's-sahîh, el-Müsnedü's-sahîh, el-Câmiu'l-kebîr gibi değişik adlarla kaynaklara geçmiş olan ve daha çok Sünenü't-Tirmizî adıyla meşhur olan eserdir. Hadis kaynaklarının değişik yerlerinde siyer ile ilgili rivayetler bulunmaktadır. Ancak siyer başlığı altında veya cihad adlı bölümlerde bu tür rivayetler yoğunlaşmaktadır. Tirmizî de diğer muhaddisler gibi siyer rivayetlerine verdiği önemden dolayı ayrı bir bölüm açmış ve ilgili rivayetleri oraya toplamayı tercih etmiş görünmektedir. Bu çalışmada hadisin siyere kaynaklık etmesinin daha net görülebilmesi açısından Tirmizî'nin siyer bölümü üzerinde değerlendirmelerde bulunulacaktır
Anahtar Kelime:

AN EVALUATION ON SIYER SECTIONS IN BASIC HADITH RESOURCES: EXAMPLE OF AL-JAMIU'S-SAHIH OF TIRMIZI

Öz:
It is called siyer, which takes the life of the Prophet from birth to death. Siyer is related to the hadith as it relates to a certain period of history and therefore to the knowledge of history, the Prophet's words, conduct and approval. Therefore, it can be said that there are two scientists who are closely related to the hadith. Hadith books are also included in the works which are the origin of Siyer science. One of these books is the Sunen of Tirmizi, which is included in the main sources of hadith. His full name is Abu Îsâ Muhammad b. Îsâ b. Sevre et-Tirmizi (d. 279/892), is a well-known detainee of the Sunan / al-Jamiu's-sahih from Kütüb-i Sitte. Tirmizi is one of the leading scholars in the science of hadith. It is said that the qualifications of compiling, sorting, memorizing and negotiating the hadiths that he should be found in a correspondent are said to be in Tirmizi. Tirmizi's undoubtedly the most important work of his time has been passed on to sources with different names such as Sunanü't-Tirmizi, Jâmiu't-Tirmizi, Sahîhu't-Tirmizî, al-Jâmiu's-sahîh, al-Musnedūs-sahîh, al-Câmiu'l-kebir It is rather famous with the name of Sunanü't-Tirmizi. There are of course stories related to siyer various places of Hadith sources. However, such stories are concentrated in sections titled siyer or Jihad. Tirmizi, like other writers, has opened a separate chapter because of the importance it gives to the narrations of the siyer, and the related narrations seem to prefer the collection there. In this study, evaluations will be made on the Siyer section of Tirmizi in order that the hadith can be seen as a sour source more clearly Tirmidhi is one of the leading scholar in the science of Hadith. It is said that the skills of compiling, classifying, memorizing and discussing what they need to know in one's knowledge are found in Tirmidhi. Tirmidhi is one of the few hadith scholars who know perfectly well the hidden flaws that are difficult to detect. He proved that he had criticized a strong hadith with the works he brought to the field in the field of İlel. Because of this competence, Tirmidhi did not mind taking some weak hadiths in cases where he could not find authentic hadith on a subject he wanted to acquire, but he explained how reliable they are by evaluating their sened. Some scholars said that because of his authority his work had to take third place after Sahihayn. While choosing hadiths, Tirmidhi said that he paid particular attention to accepting a hadith as evidence, and he claimed that all the narrations in his work carries the quality of hadith done by himself. One of Tirmidhi's services to the hadith knowledge is the special meaning he brings to the term of Hasen. This term is used in the second century (hijri) in the sense of a dictionary, but Tirmidhi was the first to use the term as a term. The order of the subjects and the titles of the subjects are determined, and Tirmidhi's influence is particularly influenced by her teacher Bukhârî, and there are also points from her. The beginning of the work with "Kitâbü't-tahâre" is a distinctive feature of using the word "ebvâb" instead of "kitâb" while giving chapter names and putting a record of "an resûlillâh sallallahu alayhi wa sallam" every time to indicate that hadiths are merfu. In the work mavkuf and maktu hadiths are mentioned while only merfy hadiths are evaluated. Tirmidhi firstly states the reliability of the hadiths and the reliability ratings of the traditionists in each bab-title, then reveals the illusions in the news, the other ways of the hadith and the views of fiqh scholars. If there are rumors from other prophet's friends (sahabe) about that subject, they also point to them by saying "ve fi’l-bâbi an fülân". This practice, which is seen only in Tirmidhi, is similar to the principle of Muslim avoidance by collecting all the senes of the hadiths at the same time and at the same time it is considered as a kind of evil of the hadiths. Among the 46 episodes in this famous work of Tirmidhi are the 19th Ebvâb's-Siyer. It is known that Tirmidhi used the term “ebvâb “instead of the “kitab”. This section also consists of 48 subtitles (bab) and 70 rumors (rivayet). When Bukhârî's work reveals the stories of siyer and megazi, it is seen that he preferred the news to be known instead of giving all the details about an event. A similar finding can be made for other works. Because this approach is an attitude that scholars show when they compile news. In the Bukhari and Muslim works, the division has given the name "kitabu’s-siyer ve’l-cihad". Again, the denomination of the narrations in the same subject, Nesai, Abu Dawud and Ibn Ma'ce Sunans the name of the relevant chapter is just "kitabu’l-cihad" is passed. The great majority of the reports Tirmidhi has recorded in the siyer section are also found in other sources of Kütüb-i Sitte. For example, the first of the two stories mentioned above is in chapter 82 in the Jihad section of Sunan of Abu Dawud and the second is in section 91 in the chapter Jihad of Sunan of Abu Dawud. We can say that the narrations mostly correspond to the narrations of Sunan of Abu Dawud and secondly to the hadiths of Muslim’s al-Jamiu's-sahih. Some narratives also have the same content as the narrations of Bukhari's al-Jamiu'ssahih.According to this, when 70 narrations in the Siyer section are examined, it is seen that Tirmidhi has evaluated “hasen-sahih” for 38 and “hasen” for 5 of them. Ten gave the “hasen-garib” judgment for narration. He gave a “garib” to one of them. Nine of them were not evaluated. This shows that most of the narrations in the relevant section are regarded as favorable by Tirmidhi. Of course, there are narrations about siyer at various places of the hadith works. However, such stories are concentrated in the sections titled Siyer or Jihad. Tirmizi, like other writers, has opened a separate chapter because of the importance it gives to the narrations of the siyer, and the rel
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ağırman, Cemal, “Müksirûn”, DİA, İstanbul, 2006, XXXI, 534.
  • A’zamî, Muhammed Mustafa, “Hadis Tenkit Yöntemleri ile Tarih Tenkit Yöntemlerinin Karşılaştırılması”, Çev. Fuat İstemi, e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, Sayı: XIII, Nisan 2015.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-sahîh, I-VI, Tahk. Mustafa Dîb el-Buğa, Dâru İbn Kesir, Beyrut 1987.
  • Cebeci, Lütfullah, “İmam-ı Tirmizî”, Ata.Ü. İsl. İlm. Der., 4.sayı, Ankara 1980, ss. 287-311.
  • Çakan, İ. Lütfi, “el-Câmiu’s-sahîh”, DİA, İstanbul, 1993, VII, 129-132.
  • Durmuş, Üzeyir, “Siyerin Hadislerle İnşâsı Meselesi (Buhârî Ve Müslim Örneği)”, Karadeniz Teknik Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 3, Sayı: 1, Bahar 2016, ss. 91-112.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. el-Eş’as es-Sicistânî, Sünen, I-IV, Dâru’l-kitâbi’l-Arabî, Beyrut Trs.
  • Fayda, Mustafa, “Siyer Sahasındaki İlk Telif Çalışmaları “, Uluslararası Birinci İslam Araştırmaları Sempozyumu (Tebliğ ve Müzakereler), Dokuz Eylül Üniversitesi Yay., İzmir 1985, ss. 357- 367.
  • Hatiboğlu, İbrahim, “Muhammed Nâsıruddin el-Elbânî”, HTD,Cilt: 1 Sayı: 2, 2003.
  • Hizmetli, Sabri, “Siyer ve İslam Tarihçiliği Üzerine”, Diyanet Dergisi, Ekim-Kasım-Aralık 1989, Cilt: 25, Sayı: 4, ss. 311-362.
  • İbn Hacer, Ebû’l-Fazl Ahmed b. Ali, Tehzîbu’t-Tehzîb, I-XII, Haydarabad 1326.
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, Sünen, I-II, Tahk. Muhammed Fuad Abdulbaki, Dâru’lFikr, Beyrut Trs., II, 919.
  • İbnü’n-Nedîm, el-Fihrist, Dâru’l-marife, Beyrut, Trs.
  • İstemi, Fuat, “Hicri IV. Yüzyıla Kadar Hadis İlmi Ve Tarih İlminin Birbirleriyle Olan Tarihsel Münasebeti”, JOSR Nisan-2017 Cilt:9 Sayı:1 (17) (s. 44-68).
  • Kandemir, M. Yaşar, “Tirmizî”, DİA, Ankara, 2012, XXXXI, 202.
  • Kâtip Çelebi, Keşfu’z-Zunûn an esâmi’l-kütüb ve’l-fünûn, I-II, Dâru ihyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.
  • Koçyiğit, Talat, Hadis Tarihi, Ankara 1977.
  • Muslim b. Haccâc el-Kuşeyrî, el-Câmiu’s-sahîh, I-V, Tahk. Muhammed Fuad Abdulbaki, Dâru ihyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.
  • Mübarekfûrî, Ebû’l-Ulâ Muhammed b. Abdurrahman b. Abdirrahim, Tuhfetu’l-ahvezî şerhu Câmii’t-Tirmizî, Beytu’l-efkâri’d-devliyye, Amman Trs.
  • Nesâi, Ahmed b. Şuayb, Sünen, I-VIII, Tahk. AbdulFettah Ebû Gudde, Halep 1986.
  • Önkal, Ahmet, “Bir Siyer Kaynağı Olarak Buhârî: Kitâbü’lmeğâzî Örneği”, Fırat Üniversitesi Orta Doğu Araştırmaları Dergisi Cilt: XI, Sayı:1-2, Elazığ, 2016, ss. 73-80.
  • Özdemir, Mehmet, “Siyer Yazıcılığı Üzerine”, Milel ve Nihal İnanç, Kültür Ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, cilt 4 sayı 3 Eylül – Aralık 2007, ss. 129-162.
  • Polat, Selahattin, “Siyer'in Neliği Bağlamında Siyer Yazıcılığının Sorunları”, Siret Sempozyumu I, Türkiye'de Siret Yazıcılığı, Tebliğler Kitabı, Ankara 2012, ss. 257-270.
  • Robson, James, “Tirmizî’nin Câmii’nin Rivayet Tarikleri”, Çev. Arafat Aydın, HTD, XIII, 1, 2015, ss. 117-132.
  • Terzi, Mustafa Zeki, “Buhari'nin Sahih'indeki Siver ve Meğazi Rivavetleri”, On dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, Samsun 1991, ss. 147-153.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ, Sünen (el-Câmiu’s-sahîh), I-V, Tahk. A. Muhammed Şakir vd.,
  • Mısır 1975. (Muhammed Nasıruddin el-Elbânî’nin değerlendirme ve talikleriyle birlikte yapılan baskısı: Mektebetü’l-Maârif, Riyad Trs.)
  • Topal, Ramazan, Ahmed B. Hanbel’in Müsned’inde Yer Alan Siyer Rivayetlerinin Tespiti ve Değerlendirilmesi (Hicret’e Kadar), M.Ü. S.B.E., Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2016.
APA AGİTOĞLU N (2017). TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. , 51 - 64.
Chicago AGİTOĞLU Nurullah TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. (2017): 51 - 64.
MLA AGİTOĞLU Nurullah TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. , 2017, ss.51 - 64.
AMA AGİTOĞLU N TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. . 2017; 51 - 64.
Vancouver AGİTOĞLU N TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. . 2017; 51 - 64.
IEEE AGİTOĞLU N "TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE." , ss.51 - 64, 2017.
ISNAD AGİTOĞLU, Nurullah. "TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE". (2017), 51-64.
APA AGİTOĞLU N (2017). TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. Turkish Studies (Elektronik), 12(27), 51 - 64.
Chicago AGİTOĞLU Nurullah TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.27 (2017): 51 - 64.
MLA AGİTOĞLU Nurullah TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.27, 2017, ss.51 - 64.
AMA AGİTOĞLU N TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(27): 51 - 64.
Vancouver AGİTOĞLU N TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(27): 51 - 64.
IEEE AGİTOĞLU N "TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.51 - 64, 2017.
ISNAD AGİTOĞLU, Nurullah. "TEMEL HADİS KAYNAKLARINDAKİ SİYER BÖLÜMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME - TİRMİZÎ'NİN EL-CÂMİU’SSAHÎH’İ ÖRNEĞİNDE". Turkish Studies (Elektronik) 12/27 (2017), 51-64.