TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE

Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 9 a Sayfa Aralığı: 619 - 655 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE

Öz:
Gelenekler, bir milletin iç dünyasını, hayata bakışını gösteren eşi bulunmayan zenginlik kaynağıdır. Bunlar, bir halkın tarihini, insanlığın en eski tarihte oluşan görüşlerini ve fikir aşamalarını öğrenmede eşi bulunmaz bir araç sayılır. Doğum, evlilik ve ölüm insan hayatındaki en önemli geçiş törenleri olarak değerlendirilir. Türk milletinin tanınmasında ve yapısının ortaya konulmasında folklor araştırmalarının önemli bir yeri vardır. Bu sebeple, makalemizde geçiş dönemleri olarak tanımlayabileceğimiz, doğum, evlenme ve ölüm âdetlerinden sadece evlilikle ilgili önemli bir kavram olan 'Al Duvak' üzerinde durulacaktır. Kültürel süreklilik bağlamında değerlendirildiğinde, Türklerin İslamiyet öncesi dönem yaşam biçimlerini ve geleneksel manada birçok uygulamalarını İslamiyet sonrası dönemde de büyük ölçüde koruduğu görülür. Bunlardan İslâmî kaidelere uygun olmayanlar zamanla değişime uğramış, bazıları İslâmî kimlik kazanarak varlığını sürdürmüş, bazıları da tamamen ortadan kalkmıştır. Bu değişim, Türklerin İslamiyet'i kabulünden sonra yayıldıkları geniş coğrafyanın ve bu geniş coğrafyada sahip oldukları farklı sosyo-ekonomik ve siyasi yapıların etkisiyle Türk topluluklarında farklı düzeylerde gerçekleşmiştir. Toplumlar geleneklerini, uzun zaman içinde kazanırlar ve değişmeleri de zordur. Milletleri diğer milletlerden ayıran özelliklerden biri gelenektir. Bir toplumun devamlılığı için geleneklerinin yeni nesillerde yaşatılması önemlidir. Günümüzde kullanılan gelin kıyafetlerinin kültürel temellerinin tespiti bu bakımdan büyük önem taşımaktadır. Bu makalede, Türkiye ve Türk dünyası arasındaki kültür birliği bu geleneksel folklor değerinden hareketle değerlendirilecektir. Ayrıca, bu makalede, Türk kültüründe bazı sıhrî akrabalık terimleri ile bazı düğün terimleri incelenecektir
Anahtar Kelime:

ABOUT SOME OF THE WEDDING TERMS AND THE RED VEIL TRADITION IN TURKISH WORLD

Öz:
Traditions are unique resources reflecting people’s view on life. They also provide an excellent medium to learn about the thought process and evolving ideas throughout history. Birth, marriage and death are regarded as the most important traditional ceremonies in human life. Studies of folklore have an important role in introducing Turkish Peoples. Therefore, we will examine one folklore factor such as ‘Red Veil’ traditional wedding ceremony besides birth, marriagement and death in our article. If it is explained in cultural continually point of view, it is seen that the Turks kept their life styles and traditions after they became Muslim. Some of these traditions and life-styles that were not appropriate with Islamic regulations changed in the course of time, some of them disappeared and some of them kept their existence by gaining Islamic identity. After the Turks became Muslim, they appeared in a very large geography and this very large geography had different social- economical and political structures. Because of this, the change happened in different levels in Turkish societies. Society gain and form their traditions during long periods and the traditions of society can hardly be changed. One of the peculiarities which differs one nation from others is the tradition. Transferring the traditions into new generations is important for the continuity of a society. Determination of cultural foundations of bride dresses in use today is very important in this regard. In this article, the cultural unity between Turkey and Turkish world would be evaluated this traditional folklore value. In addition this article, some of the wedding terms with some of the judicial kinship terms in Turkish culture will be examined
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADIGÜZEL Sedat, “Erzurum ve Azerbaycan‟da Ortak Olan Bazı Düğün Gelenekleri”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 7, s. 121-126, 1997.
  • AĞABABA Naile, “Fars Dilinde Türk Dilinden Alıntı Sözcükler”, Turkish Studies, Cilt 8/1, s. 667-675, KıĢ 2013.
  • AKAR Ali, “-Gan Sıfat-Fiil Eki”, Türklük Bilimi AraĢtırmaları Dergisi (Tübar), Sayı: XIV, s. 103- 115, Güz 2003.
  • ALĠBEKĠROĞLU Sertan, “Türkçede Ön Seste Y”, Turkish Studies, Cilt 8/1, s. 685-710, KıĢ 2013.
  • ALPTEKĠN Ali Berat, “Ceyhun‟dan Ceyhan‟a Evlenme Ġle Ġlgili Bazı Kavramlar (Kalın, Saçı, Okuntu, AĢerme, Toy) Üzerine”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 39, s. 307-321, 2009.
  • ALTINKAYNAK Erdoğan, “Ukrayna-Kırım Notları: Urumlar”, Türk Dünyası AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 147, s. 87-98, Aralık 2003.
  • ALTINKAYNAK Erdoğan, “Urum Giysileri”, Bal-Tam Türklük Bilgisi 7, s. 242-254, Prizren 2007.
  • ARNAUT Tudora, “Gagauz Türkülerinde AĢk ve Ölüm Motifleri”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 11, s. 5-20, Güz 2009.
  • ARSLAN Ahmet Ali, “Türk ġamanizminin Kaynağına Doğru”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 14, s. 57-74, 2005.
  • ATMACA Emine-ADZHUMEROVA Reshide, “Kapı ve EĢik Kelimeleri Üzerine”, Sakarya Üniversitesi Fen Edebiyat Dergisi, Sayı: 2, s. 23-45, 2010.
  • AYDEMĠR Adem,“Oğuz Adı Üzerine”, Türk Dünyası Tarih Kültür Dergisi, Sayı: 274, s. 56-59, Ekim 2009.
  • AYDEMĠR Adem, “Eski Bir YaĢıtlar TeĢkilâtı Olan „KurdaĢlık‟ ve Günümüze Etkilerine Dair”, Türk Dünyası AraĢtırmaları Dergisi, Cilt 98, Sayı: 195, s. 147-170, Aralık 2011.
  • AYDEMĠR Adem, “Türkçede Bazı Sıhrî Akrabalık Terimleri Üzerine”, The Journal of Academic Social Science Studies, Cilt 5, Sayı: 8, s. 125-142, Aralık 2012.
  • AYDIN Erhan, “Remarks On Qatun in The Yenisei Inscriptions”, Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hung, Cilt 64, Sayı: 3, s. 251-256, 2011.
  • AYNAKULOVA Gülnisa, “Kırgızlarda Evlilik ve Evlenme Törenleri”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 72, s. 95-106, Güz 2006.
  • BAYAT Fuzuli, Mitolojiye GiriĢ, Ötüken Yayınları, Ġstanbul 2007.
  • BAYAT Fuzuli, Türk Mitolojik Sistemi II, Ġstanbul 2007.
  • BAYKARA Tuncer, Kız Kulesi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2004.
  • BAYRAKTAR Nesrin, “Kavram ve Anlam Boyutunda Al, Kırmızı ve Kızıl”, International Journal of Central Asian Studies (Prof. Dr. Mustafa Canpolat Armağanı), Cilt 10/1, s. 145-165, 2005.
  • BERBERCAN Mehmet Turgut, “Kür‟ Kelimesi Üzerine Yapı ve Anlam Bilgisi Yönünden GörüĢler”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Türkiyat AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 25, s. 171-182, Bahar 2009.
  • BYOUNG IL Kim, “About Rituals of The Wedding Ceremonials of People of The Central Asia”, International Journal of Central Asian Studies, Cilt 10, s. 151-175, 2005.
  • CAFEROĞLU Ahmet, “Atsı‟ Lâkaplı Yollığ Tiginin Sınfı Mensubiyeti”, (N.N. Kozmin‟in aynı adlı makalesinin tahlil ve tenkidi), Ġstanbul Üniversitesi Türkiyat Mecmuası, Cilt 5, s. 367- 369, 1936.
  • CAFEROĞLU Ahmet, “Azerbaycan Antroponimisine Dair Notlar”, Ġstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, Cilt VIII, s. 1-7, Kasım 1958.
  • CAFEROĞLU Ahmet, Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, Enderun Kitabevi, Ġstanbul 1993.
  • CEMRÂġÎ Ali Asgar, “Xələc Türkləriçə Küdən Mərasimi və Qədim Türk Ġnənləriniyn Hizi”, (Çev: Semih Tezcan), III. Uluslararası Türkiyat AraĢtırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, (Editör: Ülkü Çelik ġavk), Cilt I, s. 209-226, 2011.
  • CEYLAN Emine, “ÇuvaĢçada „çara‟ Sözcüğü ve Dağınık *y- > ç- DeğiĢimi”, Türk Dilleri AraĢtırmaları, Seri: III, s. 69-72, 1993.
  • CLAUSON Sir Gerard, “Eski Türkçe Üzerine Üç Not”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten, s. 19-37, 1967.
  • CLAUSON Sir Gerard, An Etymological Dictionary of Pre-thirteenth Century Turkish, Oxford University Press, Oxford 1972.
  • CLAUSON Sir Gerard, “Türkçede Sekizinci Yüzyıldan Önce Kullanılan Ekler”, (Çev: Uluhan Özalan), Dil AraĢtırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı: 1, s. 185-196, Güz 2007.
  • CLAUSON Sir Gerard, “Türkçe Y ve Ġlgili Sesler”, (Çev: Selcen Koca Sarı), Gazi Türkiyat, Sayı: 12, s. 175-194, Bahar 2013.
  • ÇAĞATAY Saadet, “Sarı Uygurların Dili”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten, Sayı: 4, s. 37- 42, 1961.
  • ÇAĞATAY Saadet, “Türkçede Çocuk Kavramı”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten, s. 1-16, 1977.
  • ÇAĞATAY Saadet, “Türkçede „Kadın‟ Ġçin Kullanılan Sözler”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten 1978-1979/I, s. 13-49, 1979.
  • ÇANDARLIOĞLU Gülçin, “Uygur Sarayına Gelin Giden Çinli Prensesler ve Bunun Arkasındaki Politik Gerçekler”, Ġstanbul Üniversitesi Tarih Dergisi, Sayı: 28-29, s. 63-70, 1974.
  • ÇELĠKBAY Ayhan, “Yeni Uygur Türkçesindeki Ses Hadiselerine Art Zamanlı Bir BakıĢ”, Türk Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 15, s. 107-129, BiĢkek 2006.
  • ÇETĠN Engin, “Uygurcada tut- Fiiliyle Kurulan BirleĢik Sözler”, Dil AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 11, s. 81-104, Güz 2012.
  • ÇETĠNDAĞGülda, “Kazak Türklerinde Evlenme GeleneğineBağlı Olarak GerçekleĢtirilen HediyeAlıĢveriĢi Üzerine Bir Ġnceleme”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 76, s. 218-231, KıĢ 2007.
  • ÇEVĠRME Hülya-SAYAN AyĢe, “Alkarısı Ġnanmaları ve Bilim”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 65, s. 67-72, Bahar 2005.
  • ÇOBANOĞLU Özkul, “Batı Sibirya Türk Kültürü Tetkiklerine Göre Kayın Ağacının Türk Mitolojisinde KutsallaĢmasının Maddi Kültürel Nedenleri”, III. Uluslararası Türkiyat AraĢtırmaları Sempozyumu, (Ed. Ülkü Çelik ġavk), Hacettepe Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü, Cilt I, s. 245-247, Ankara 2011.
  • DEMREN Özlem, “Sivas Evlenme Geleneklerinin Sürdürülmesinde Kadınların Rolü ve Bu Rolleri Ġcra Etme Biçimleri”, Ġnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 1, (Özel Sayı), s. 615-626, 2011.
  • DĠLEK Figen Güner, “Altay Türklerinde Akrabalık”, Prof. Dr. Ahmet Bican Ercilasun Armağanı, (Editör: Doç. Dr. Ekrem Arıkoğlu), Akçağ Yayınları, I. baskı, s. 541-563, Ankara 2008.
  • DĠLEK Ġbrahim, “Sibirya Türklerinde AteĢle Ġlgili Ġnançlar, Törenler ve Bazı Efsaneler”, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 43, s. 33-54, Güz 2007.
  • DLUJNEVSKAYA G. V., “Kudırge Kayası‟ Eski Türklerdeki Umay Tasvirleri Sorununa Bir
  • BakıĢ”, (Akt. Muvaffak Duranlı), Ege Üniversitesi Türk Dünyası Ġncelemeleri Dergisi, Sayı: I, s. 235-240, 1996.
  • DOBROVĠTS Mihaly, “Otuz Oğlan Sağdıçları Eski Bir Yazıtın Bize Öğrettikleri”, I. Uluslararası Uzak Asya‟dan Ön Asya‟ya Eski Türkçe Bilgi ġöleni, s. 67-74, Afyonkarahisar 18-20 Kasım 2009.
  • DONUK Abdülkadir, “ÇeĢitli Topluluklarda ve Eski Türklerde Aile”, Ġstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi, Sayı: 33, s. 147-168, 1981.
  • DURMAZ Ramazan, “Karakoyunlu Yörüklerinin Gelin Duvaklarında Sembolize Edilen Eski Türk Ġnancın Ġzleri: Cıha (Çıvı?) ve Yer-Su‟lar”, Türk Dünyası Tarih Kültür Dergisi, Sayı: 286, s. 45-47, Ekim 2010.
  • DÜNDAR Recep-AYDIN Mesut, “Karaman Eyaleti Niğde Kazasından Kıbrıs‟a Göçürülen Aileler”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 47, s. 225- 256, 2012.
  • EBERHARD Wolfram, Çin‟in ġimal KomĢuları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1996. EDĠB AHMET ĠBN MAHMUD YÜKNEKÎ, Atebetü‟l-Hakayık, (Haz. ReĢid Rahmeti Arat), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2006.
  • EKER Gülin Öğüt, “Türk Kültürü Ġçinde Geleneksel Bolu Evlenme Âdetlerinin Yeri”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 40, s. 15-30, KıĢ 1998.
  • EKER Gülin Öğüt, “Karakeçili AĢiretinde Eski Türk Ġnançlarının Ġzleri”, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 12, s. 17-27, KıĢ 2000.
  • EKġĠ Pelin, “Altay Dillerinde /K/ Fonemi”, Ġdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 1, Sayı: 2, s. 17-29, 2012.
  • EREN Hasan, “Türk Dilinin Etymologique Sözlüğüne Katkılar”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten, s. 1-15, 1989.
  • EREN Hasan, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, 2. Baskı, Bizim Büro Yayınları, Ankara 1999.
  • EREN Hasan, “Türk Dilinin Etimoloik Sözlüğüne Yeni Katkılar”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten, Cilt I, s. 107-159, 2002.
  • ERGĠN Muharrem, Gök Türk Abideleri, Ötüken Yayınları, Ġstanbul 2005.
  • ERGĠN Muharrem, Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, Ġstanbul 2008-a.
  • ERGĠN Muharrem, Dede Korkut Kitabı I, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2008-b.
  • ERGUN Pervin, “Türk Kültüründe Kavaktan Ġnen Gelin Motifi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 13, Sayı: 23, s. 186-195, Haziran 2010-a.
  • ERGUN Pervin, “Türk Gelininin Mitolojik Göçü”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 13, Sayı: 24, s. 275-290, Aralık 2010-b.
  • EROL Mehmet, “Türk Kültüründe „Kız Kalesi‟ Adlandırmalarının Kaynağı ve Bunlara Dair Anlatılan Efsanelerin TeĢekkülü Üzerini”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 65, s. 73-83, Bahar 2005. ERÖZ Mehmet, Türkiyede Alevilik BektaĢilik, Ġstanbul 1977.
  • ESĠN Emel, “Muyanlık”, Malazgirt Armağanı, s. 75-102, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1972.
  • FEYZĠOĞLU Nesrin, “Gelin Ağıtları Üzerine Bir Değerlendirme”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 43, s. 73-92, 2010.
  • GABAIN A. Von, Eski Türkçe‟nin Grameri, (Çev: M. Akalın), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007.
  • GENÇ ReĢat, Türk ĠnanıĢları ile Millî Geleneklerinde Renkler, Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, Ankara 1999.
  • GÖKÇE Turan, “1572-1573 Yıllarında Kıbrıs‟ta Ġskân Edilmek Üzere Karaman ve Rûm Vilâyetlerinden Sürülen Aileler”, Ege Üniversitesi Türk Dünyası Ġncelemeleri Dergisi, Sayı: III, s. 9-74, 1999.
  • GÖRGÜNAY Neriman, “Ġzmir KemalpaĢa Tahtacıları Ġle Yugoslavya‟dan Ġzmir‟e Gelen Göçmen Türkleri Gelenekli Gelin Giysileri”, Türk Dünyası AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 34, s. 103- 120, ġubat 1985.
  • GÖRKEM Ġsmail, “Doğu Karadeniz Bölgesi Düğünlerinde Görülen EniĢteyi Tavana Asma Geleneği”, 16-18 Nisan 2006 Trabzon Türk Ocağı “Uluslararası Trabzon ve Çevresi Tarih ve Kültür Sempozyumu”nda sunulan basılmamıĢ bildiri metni.
  • GÜLENSOY Tuncer, “Moğolların Gîzlî Tarihi‟ndeki Türkçe Kelimeler Üzerine Bir Deneme”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, Cilt 5, Sayı: 1, s. 93-135, 1973-a.
  • GÜLENSOY Tuncer, “YaĢayan Farsça ve Arapçadaki Türkçe Kelimeler Üzerine Notlar”, Ġstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, Cilt 21, s. 127-157, 1973-b.
  • GÜLENSOY Tuncer, “Altay Dillerindeki Akrabalık Adları Üzerine Notlar”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten, s. 283-318, 1974.
  • GÜNGÖR Harun, Türk Bodun Bilimi AraĢtırmaları, Kum Saati Yayınları, Ġstanbul Yok.
  • GÜRGEN Fevzi, Sürmeli Bey ile Dilber Senem, Ġstanbul 1970.
  • HACIZADE Naile, “Kazan Tatarcasının Mordva - Karatay Ağzı ve Bu Ağzın Dil Özellikleri”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Türkiyat AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 10, s. 51-62, Güz 2001.
  • HACĠEVA T.M., “Karaçay-Malkar Türklerinin Eski Folklor Ürünleri”, (Çev: A. Adiloğlu), Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 6, s. 185-192, Yaz 1997.
  • ĠLHAN Nadir, “Türk Dilinde Ünsüz DüĢmesi, Nedenleri ve Türleri”, Zeitschrift für die Welt der Türken, Cilt 1, Sayı: 2, s. 43-55, 2009.
  • ĠLHAN Nadir, “Öksüz Öğüt Üv Ey KardeĢ Mi? Bir Etimoloji Denemesi”, Turkish Studies, Cilt 6/1, 467-475, KıĢ 2011.
  • ĠMAM-I GAZALĠ, Ġhyau‟Ulumi‟d-din III, (Çev: Abdullah Aydın), Ġstanbul 1993. ĠNAN Abdülkadir, “Güveyi”, Ġstanbul Üniversitesi Türkiyat Mecmuası, Cilt 9, s. 139-144, 1951.
  • ĠNAN Abdülkadir, Eski Türk Dini Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ġstanbul 1976.
  • ĠNAN Abdülkadir, Tarihte ve Bugün ġamanizm Materyaller ve AraĢtırmalar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986.
  • ĠNAN Abdülkadir, Makaleler ve Ġncelemeler, Cilt I-II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1998.
  • ĠZGĠ Özkan, Kutluk Bilge Kül Kağan-Böğü Kağan-ve Uygurlar, Kültür Bakınlığı Yayınları, Ankara 1986.
  • KALAFAT YaĢar, Makedonya Türkleri (Özbekler-Türkmenler-Hazarlar-AfĢarlar-Kazaklar) Arasında Yasayan Halk Ġnançları, Ġstanbul 1994.
  • KARA György, “Moğolca Deresün-Türkçe Yez”, Türk Dili AraĢtırmaları Yıllığı Belleten 1980- 1981, s. 43-48, 1983.
  • KARAKAġ Rezan, “Unutulmaya Yüz TutmuĢBir Düğün GeleneğiOlarak „Ağaç Süsleme”, Karadeniz Dergisi, Sayı: 18, s. 109-122, Temmuz 2013.
  • KÂġGARLI MAHMUD, Divanü Lugati‟t Türk, (Çev: Besim Atalay), Türk Dil Kurumu Yayınları, 5. bs., Ankara 2006.
  • KAYA Doğan, “Gagauz Türklerinde Düğünle Ġlgili Terimler”, V. Uluslararası Gagauz Kültürü Sempozyumu, Tekirdağ 16-17.10.2000.
  • KORKMAZ Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri ġekil Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2009.
  • KÖPRÜLÜ M. Fuat, “Yeni Farisîde Türk Unsurları”, Ġstanbul Üniversitesi Türkiyat Mecmuası, Cilt VII-VIII, Sayı: I, s. 1-16, 1942.
  • KÖSE Nerin, “Türk Düğünlerinde Gerdek Sonrası Duvak Geleneği”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 60, s. 91-109, KıĢ 2003.
  • KUMARTAġLIOĞLU Satı, “Tahtacılar‟da Bir Göç Töreni: Ocak Ayırma”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 14, s. 211-224, Bahar 2011.
  • KURTOĞLU Orhan, “Klasik Türk ġiirinde Saçı Geleneği”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 81, s. 89- 99, Bahar 2009.
  • MANAS DESTANI, (Haz. Tuncer Gülensoy), Akçağ Yayınları, Ankara 2002.
  • NECĠP E. N., Yeni Uygur Türkçesi Sözlüğü, (Çev: Ġklil Kurban), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1995.
  • OĞUZ DESTANI, (Haz. Zeki Velidî Togan), Enderun Kitabevi Yayınları, Ġstanbul 1982.
  • ÖGEL Bahaeddin, Türk Kültürünün GeliĢme Çağları, Kömen Yayınları, Ankara 1979.
  • ÖGEL Bahaeddin, Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1984.
  • ÖGEL Bahaeddin, Türk Mitolojisi, Cilt I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1998.
  • ÖGEL Bahaeddin, Türk Mitolojisi, Cilt II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
  • ÖLMEZ Mehmet, Altun Yaruk (Suvamaprabhasasütra), 3. Kısım 5. Bölüm, Ankara 1991.
  • ÖLMEZ Mehmet, “Moğolların Gizli Tarihi ve Sözvarlığı Üzerine”, Bengü Beläk. Ahmet Bican Ercilasun Armağanı, (Ed. Bülent Gül), Türk Kültürünü AraĢtırma Enstitüsü Yayını, s. 377- 384, Ankara 2013.
  • ÖZARSLAN Metin, “Türk Kültüründe Ağaç ve Orman Kültü”, Hacettepe Üniversitesi Türkbilig Dergisi,Sayı: 5, s. 94-102, 2003.
  • ÖZDEMĠR Cafer, “Havza Ġlçesinin Genel Folklorik Yapısı”, Uluslararası Sosyal AraĢtırmalar Dergisi, Cilt 2/7, s. 185-206, Ġlkbahar 2009.
  • ÖZERDĠM Muhadderen, “Bazı Çin Kaynaklarına Göre Bugün Çin Türkistan‟ında YaĢayan Halklardan Moğolların Örf ve Âdetleri”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı: 3, s. 215-226, 1951.
  • ÖZERTURAL Zekine, “Eski Türkçe tu- „kapamak‟ Eylemi Üzerine”, Ankara Üniversitesi Türkoloji Dergisi, Cilt 15, Sayı: 1, s. 181-192, 2002.
  • ÖZLÜK IĢılay Pınar, “Lâle Devri‟nde Kadın Giyimi”, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal AraĢtırmalar Dergisi, Cilt 1, Sayı: 1, s. 147-162, Bahar 2012.
  • ÖZYETGĠN A. Melek, “On the Use of the Title „Beg‟ among the Turks”, International Journal of Central Asian Studies, Cilt 11, s. 156-170, 2006.
  • SAĞLIK G. Selcan, “Türkmen Düğün Geleneği”, Ankara Üniversitesi Modern Türklük AraĢtırmaları Dergisi, Cilt 3, Sayı: 2, s. 71-85, Haziran 2006.
  • SAĞOL Gülden, “Türklerde Evliliğin AlgılanıĢı: „Evlenmek‟ KarĢılığı Kullanılan Kelimelerden Hareketle”, ġinasi Tekin Anısına, s. 661-684, Simurg Yayınları, Ġstanbul 2005.
  • SAĞOL Gülden (Yüksekkaya), “Kalın ve Çeyiz”, Hediye Kitabı, (Editor: Emine Gürsoy Naskali, Aylin Koç), s. 396-406, Kitabevi Yayınları Ġstanbul 2007.
  • SANTUR (Cingöz), Meltem E., “Anadolu‟nun Bazı Yörelerinde Gerdek Sabahı Gelinle Ġlgili Âdet ve Uygulamalar Üzerine Bir Atlas Denemesi”, Türk Halk Kültürü AraĢtırmaları 1997, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1998.
  • SERTKAYA Osman Fikri, “Çince „Tay ~ Büyük‟ Kelimesi ile Yapılan „Damla, Dayı, Teyze ve Dede‟ Kelimeleri Üzerine”, Türk Dili Dergisi, Sayı: 680, s. 150-159, 2008.
  • SHĠRATORĠ Kurakichi, “Kanghan Unvanının MenĢeî”, (Çev: Ġ. Gökbakar), T.T.K Belleten, Cilt IX, Sayı: 36, s. 497-504, Ekim 1945.
  • SĠPAHĠ Abdülkadir, “Türk Halk Ġnançlarında Büyü ve Büyü Ġle Ġlgili Uygulamalar”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilimdalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2006.
  • STAROSTIN Sergei A.,-DYBO Anna V.,-MUDRAK Oleg A., Etymological Dictionary of the Altaic Languages, Leiden-Boston 2003.
  • SÜMER Faruk, Türk Devletlerinde ġahıs Adları I, TDAV Yayınları, Ġstanbul 1999.
  • ġENOCAK Ebru, “Göktürk Yazıtlarında Türk Halk Edebiyatı Unsurları”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 11, Sayı: 2, s. 165-176, 2001.
  • ġEġEN Ramazan, Ġslâm Coğrafyacılarına Göre Türkler ve Türk Ülkeleri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2001.
  • ġEYH SÜLEYMAN EFENDĠ, Çagataj-Osmanisches Wörterbuch, (Haz. I. Kunos), BudapeĢte 1902.
  • TANRIDAĞLI Gülzade, “Uygur Kültüründe Saç Örgüler ve Anlamları”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı: 14, s. 47-53, 2000.
  • TARAMA SÖZLÜĞÜ, Cilt V, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1996.
  • TAVKUL Ufuk, “Codex Cumanıcus ve Karaçay-Malkar Türkçesi”, Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, Sayı: 15, s. 45-81, Bahar 2003.
  • TEKĠN ġinasi, ĠĢtikakçının KöĢesi, Simurg Yayınları, Ankara 2001.
  • TEKĠN Talât, Orhun Yazıtları, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2010.
  • TOKAREV S. A., “Kültür Tarihinde AteĢ Sembolü”, Ege Üniversitesi Türk Dünyası Ġncelemeleri Dergisi, (Çev: Muvaffak Duranlı), Cilt VI, Sayı: 1, s. 259-264, 2005.
  • TUNA Sibel Turhan, “Türk Dünyasındaki Düğünlerde Koltuklama ve Kırmızı KuĢak Bağlama Geleneği”, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 38, s. 149-160, Yaz 2006.
  • TURDĠMOV ġamirza, “Türk Dünyasında Albastı”, (Çev: Selâmi Fedakâr), Ege Üniversitesi Türk Dünyası Ġncelemeleri Dergisi, Sayı: III, s. 261-266, 1999.
  • TÜMER Günay, “Birüni'nin Türkoloji Ġle Ġlgili Olarak Verdiği Bilgiler”, Ankara Üniversitesi Ġlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt XXII, s. 361-365, 1978.
  • UÇAR Erdem, “Uygurca Üzüt~Üzütlüg Üzerine”, Turkish Studies, Cilt 6, Sayı: 1, s. 1821-1826, KıĢ 2011.
  • ULUÇAY M. Çağatay, Harem II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1985.
  • ULUÇAY M. Çağatay, PadiĢahların Kadınları ve Kızları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1992.
  • USEEV Nurdin, Kırgız ve Türkiye Türkçesi ile KarĢılaĢtırmalı Olarak Yenisey Yazıtları Dilinin Söz Varlığının Tarihi GeliĢimi, Türk Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, BiĢkek 2006.
  • USER Hatice ġirin, “Kan Ağla‟ ve „BaĢ Bağla-‟ Deyimlerinin Bilge Kağan ve Suci Yazıtları Temelinde Açıklaması”, Hacettepe Üniversitesi Türkbilig Dergisi,Sayı: 16, s. 137-145, 2008.
  • USER Hatice ġirin, “Bömbögör Yazıtı: Bir Türk Kunçuyunun Mezar TaĢı”, Dil AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 7, s. 62-73, Güz 2010.
  • UYSAL Ġdris Nebi, “Gel- Fiilinin Eski Anadolu Türkçesinde Tezlik Yapma ĠĢlevi”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, Cilt CIV, Sayı: 739, s. 70-76, Temmuz 2013.
  • ÜÇOK Necip, “Fonemlerin Özellikleri Üzerine Bir Deneme”, Ankara Üniversitesi Dil ve TarihCoğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt IX, Sayı: 4, s. 363-380, Aralık 1951.
  • ÜġENMEZ Emek, “Tün Sözü Üzerine”, Turkish Studies, Cilt 3, Sayı: 1, s. 399-404, KıĢ 2008.
  • YAKICI Ali, “Düğün Kelimesi ve Kültürümüzdeki Yeri Üzerine”, Millî Folklor Dergisi, Sayı: 11, s. 33-35, Güz 1991.
  • YALTKAYA ġerefeddin, “Tarihte Renk”, Ġstanbul Üniversitesi Türkiyat Mecmuası, Cilt 7, s. 41- 47, 1942.
  • YAYIN Nerin, “Bet Açar‟ Terimi Üzerine”, Türk Dili ve Edebiyatı AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 15, s. l43-153, Ağustos 2008.
  • YENĠSOY Hayriye (Süleymanoğlu), “Kriçim Türklerinin Düğün Türküleri”, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 5, s. 200-209, Bahar 1997.
  • YILDIRIM NeĢide, “Toplum Yapısı Ġtibarıyla Çameli Ġlçesinin Özellikleri”, Bilig/ Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 40, s. 169-194, KıĢ 2007.
  • YÖRÜKÂN Yusuf Ziya, Anadolu‟da Alevîler ve Tahtacılar, Ötüken Yayınları, Ġstanbul 2006-a.
  • YÖRÜKÂN Yusuf Ziya, Müslümanlıktan Evvel Türk Dinleri ġamanizm, Ötüken Yayınları, Ġstanbul 2006-b.
  • YUDAHĠN K.K., Kırgız Türkçesi Sözlüğü, Cilt I-II, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1998.
  • YUSUF HAS HACĠB, Kutadgu Bilig, (Haz. ReĢid Rahmeti Arat), Kabalcı Yayınları, Ġstanbul 2006.
  • YÜCE Mehmet-DOSBAYEVA Bibigül, “Kırgız Türklerinde Evlenme Geleneği”, Ankara Üniversitesi Modern Türklük AraĢtırmaları Dergisi, Cilt 4, Sayı: 1, s. 7-24, Mart 2007.
  • ZARĠPOVA Çetin Çulpan, “Tatar Türklerinin Düğün Geleneği”, Ankara Üniversitesi Modern Türklük AraĢtırmaları Dergisi, Cilt 2, Sayı: 3, s. 92-119, Eylül 2005.
  • ZARĠPOVA Çetin Çulpan, “Tatar Halk Destanı “Ġdegey”de GeçiĢ Dönemleri”, Karadeniz AraĢtırmaları Dergisi, Sayı: 15, s. 125-147, Güz 2007.
  • ZARĠPOVA Çetin Çulpan, “Tatar Folklor ve Halk EdebiyatındaKayın Ağacı”, Turkish Studies, Cilt 4/3, s. 583-601, Ġlkbahar 2009-a.
  • ZARĠPOVA Çetin Çulpan, Tatar Türklerinin Gelenek ve Görenekleri, Ankara 2009-b.
  • ZHEN-HUA Hu, “Fu-Yü Kırgızlarının Günlük Hayatta Kullandıkları Bazı Kelimeler”, (Çev: Hülya Kasapoğlu Çengel), Türk Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 4, s. 186-204, BiĢkek 2002.
  • ZÜLFĠKAR Hamza, “-agan (-ağan), -egen (-eğen) Ekinin Türkçedeki ĠĢlevi”, Turkish Studies, Cilt 5/1, s. 42-56, KıĢ 2010.
APA AYDEMİR A (2013). TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. , 619 - 655.
Chicago AYDEMİR Adem TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. (2013): 619 - 655.
MLA AYDEMİR Adem TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. , 2013, ss.619 - 655.
AMA AYDEMİR A TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. . 2013; 619 - 655.
Vancouver AYDEMİR A TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. . 2013; 619 - 655.
IEEE AYDEMİR A "TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE." , ss.619 - 655, 2013.
ISNAD AYDEMİR, Adem. "TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE". (2013), 619-655.
APA AYDEMİR A (2013). TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. Turkish Studies (Elektronik), 8(9 a), 619 - 655.
Chicago AYDEMİR Adem TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.9 a (2013): 619 - 655.
MLA AYDEMİR Adem TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.9 a, 2013, ss.619 - 655.
AMA AYDEMİR A TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(9 a): 619 - 655.
Vancouver AYDEMİR A TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(9 a): 619 - 655.
IEEE AYDEMİR A "TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.619 - 655, 2013.
ISNAD AYDEMİR, Adem. "TÜRK DÜNYASINDA BAZI DÜĞÜN TERİMLERİ VE ‘AL DUVAK’ GELENEĞİ ÜZERİNE". Turkish Studies (Elektronik) 8/9 a (2013), 619-655.