Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi

Öz:
Bu çalışmada sınırlayıcı odak parçacığı sadece'yi içeren tümceleri Türkçe edinen okul öncesi çocukların nasıl yorumladıklarını inceleyerek çocukların tümcelerin odağını belirlemede ne tür sözdizimsel, anlamsal ve/veya edimsel ipuçlarını kullandıklarına ışık tutmayı hedeflemekteyiz. Çalışmamız dil edinimi alanyazınında odak parçacıklarının çocuklarca kavranışını Türkçe'de inceleyen ilk çalışma olması açısından önem taşımaktadır ve deney materyallerinin tasarımında Türkçe'nin çalkalama gibi özgün sözdizimsel özelliklerinden de yararlanarak alanyazında daha önce saptanmış hataların çocukların odak parçacıkları için yanlış bir sözdizimsel gösterim kuramlamalarından değil, tümcenin nesnesini veya - çoğu zaman nesneyle örtüştüğü için nesneden kolayca ayrımsanamayan - son ad öbeğini tümcenin odağı kabul etmelerine yol açan edimsel bir yanlılık geliştirmelerinden kaynaklandığı görüşünü savunmaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bayer, J. (1996). Directionality and Logical Form. Dordrecht: Springer.
  • Birner, B. J., & Ward, G. (1998). Information Status and Noncanonical Word Order in English. Amsterdam: John Benjamins.
  • Birner, B. J., & Ward, G. (2009). Information structure and syntactic structure. Language and Linguistics Compass, 3(4), 1167-87. http://dx.doi.org/10.1111/j.1749- 818x.2009.00146.x
  • Bohnacker, U., Rosén, C. (2008). The clause-initial position in L2 German declaratives: Transfer of information structure. Studies in Second Language Acquisition, 30(4), 511-538. http://dx.doi.org/10.1017/S0272263108080741
  • Büring, D. & Hartmann, K. (2001). The Syntax and Semantics of Focus-Sensitive Particles in German. Natural Language and Linguistic Theory, 19, 229-281.
  • Candan, A., Küntay, A.C., Yeh, Y., Cheung, H., Wagner, L., & Naigles, L.R. (2012). Language and age effects in children's processing of word order. Cognitive Development, 27(3), 205-221. http://dx.doi.org/10.1016/j.cogdev.2011.12.001
  • Chafe, W. (1970). Meaning and the structure of language. Chicago: University of Chicago Press.
  • Chafe, W. (1987). Cognitive constraints on information flow. In R.S. Tomlin (Ed.), Coherence and Grounding in Discourse, (pp. 21-52). Amsterdam: John Benjamins.
  • Crain, S., Ni, W.J., & Conway, L. (1994). Learning, parsing and modularity. In C.
  • Clifton, L. Frazier, & K. Rayner (Eds.), Perspectives on sentence processing, (pp. 443-467). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Crain, S., & Thornton, R. (1998). Investigations in Universal Grammar: A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Dittmar, M., Abbot-Smith, K., Lieven, E., & Tomasello, M. (2008). German children's comprehension of word order and case marking in causative sentences. Child Development, 79(4), 1152-1167. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01181.x
  • Erguvanlı, E. (1984). The function of word order in Turkish grammar. Berkeley: University of California Press.
  • Geurts, B. & van der Sandt, R. (2004). Interpreting focus. Theoretical Linguistics, 30(1), 1-44. http://dx.doi.org/10.1515/thli.2004.005
  • Grünloh, T., Lieven, E., & Tomasello, M. (2011). German children use prosody to identify participant roles in transitive sentences. Cognitive Linguistics, 22(2), 393- 419. http://dx.doi.org/10.1515/cogl.2011.015
  • Hale, J. (2001). A probabilistic Earley parser as a psycholinguistic model. In Proceedings of NAACL, 2, 159-166.
  • Halliday, M.A.K. (1967). Notes on Transitivity and Theme in English: Part 2. Journal of Linguistics, 3(2), 199-244. http://www.jstor.org/stable/4174965
  • Herring, S.C., & Paolillo, J.C. (1995). Focus position in SOV languages. In P. Downing & M. Noonan (Eds.), Word Order in Discourse (pp. 163-198). Amsterdam: John Benjamins.
  • Hetzron, R. (1975). The presentative movement or why the ideal word order is V.S.O.P. In C.N.Li (Ed.), Word Order and Word Order Change (pp. 347-388). Austin: University of Texas Press.
  • Höhle, B., Fritzsche, T., Müller, A. (2016). Children's Comprehension of Sentences with Focus Particles and the Role of Cognitive Control: An Eye Tracking Study with German-Learning 4-Year-Olds. PLoS ONE 11(3): e0149870. doi:10.1371/journal. pone.0149870
  • Jackendoff, R. S. (1972). Semantic Interpretation in Generative Grammar. MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Kim, S. (2011). Focus particles at syntactic, semantic and pragmatic interfaces: The acquisition of only and even in English. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) http://www.ling.hawaii.edu/graduate/Dissertations/SoYoungKimFinal.pdf
  • König, E. (1991). The Meaning of Focus Particles. London: Routledge. Lambrecht, K. (1994). Information structure and sentence form. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lambrecht, K. (2000). When subjects behave like objects: An analysis of the merging of S and O in sentence-focus constructions across languages. Studies in Language, 24(3), 611-682.
  • http://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/sl.24.3.06lam
  • Levy, R. (2008). Expectation-based syntactic comprehension. Cognition, 106(3), 1126- 1177. http://dx.doi.org/10.1016/j.cognition.2007.05.006
  • Müller, A. (2010). Wie interpretieren Kinder nur? Experimentelle Untersuchungen zum Erwerb von Informationsstruktur. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). http://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/files/5594/mueller_diss.pdf
  • Müller, A., Schulz, P. & Höhle, B. (2011a). How the understanding of focus particles develops: Evidence from child German. In M. Pirvulescu et al. (Eds.), Selected Proceedings of the 4th Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2010) (pp. 163-171). Somerville, MA: Cascadilla Press.
  • Müller, A., Schulz, P. & Höhle, B. (2011b). Pragmatic children: How German children interpret sentences with and without the focus particle only. In J. Meibauer & M. Steinbach (Eds.), Experimental Pragmatics / Semantics (pp. 79-100). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
  • Notley, A., Zhou, P., Crain, S., & Thornton, R. (2009). Children's Interpretation of Focus Expressions in English and Mandarin. Language Acquisition, 16(4), 240-282. http://dx.doi.org/10.1080/10489220903266669
  • Oflazer, K., Say, B., Hakkani-Tür, D.Z., & Tür, G. (2003). Building a Turkish treebank. In A. Abeille (Ed.), Treebanks: Building and Using Parsed Corpora (pp. 261-277). Dordrecht: Kluwer.
  • Paterson, K. B., Liversedge, S. P., Rowland, C., & Filik, R. (2003). Children's comprehension of sentences with focus particles. Cognition, 89(3), 263-294. http://dx.doi.org/10.1016/s0010-0277(03)00126-4
  • Prince, E. F. (1981). Towards a taxonomy of given-new information. In P. Cole (Ed.), Radical Pragmatics (pp. 223-256). New York, NY: Academic Press.
  • Reinhart, T. (1976). The syntactic domain of anaphora. Dissertation, MIT, Cambridge, Massachusetts.
  • Reinhart, T. (2004). The Processing Cost of Reference-Set Computation: Acquisition of Stress Shift and Focus. Language Acquisition, 12(2), 109-155.
  • Rooth, M. (1985). Association with focus. Dissertation. University of Massachusetts, Amherst.
  • Sauermann, A. & Höhle, B. (2016). Impact of Context and Type of Referring Expression on Sentence Comprehension in German-Speaking Children. Proceedings of the 6th Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2015), ed. Laurel Perkins et al., 90-101. Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.
  • Schipke, C. S. (2012). Processing mechanisms of argument structure and case-marking in child development: Neural correlates and behavioral evidence (Unpublished doctoral dissertation). University of Potsdam.
  • Weber, A., & Müller, K. (2004). Word order variation in German main clauses: A corpus analysis. Proceedings of the 20th International Conference on Computational Linguistics, Geneva.
  • Zhou, P., & Crain, S. (2009). Focus in child language: Evidence from the acquisition of Chinese. In J. Crawford, K. Otaki, & M. Takahashi (Eds.), Proceedings of the 3rd Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2008) (pp. 336-346). Somerville, MA: Cascadilla Press.
  • Zhou, P., & Crain, S. (2010). Focus Identification in Child Mandarin. Journal of Child Language, 37(5), 965-1005. doi: 10.1017/S0305000909990110
APA TOPALOĞLU S, NAKİPOĞLU DEMİRALP H (2017). Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. , 1 - 28.
Chicago TOPALOĞLU Simge,NAKİPOĞLU DEMİRALP HAYRİYE MİNE Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. (2017): 1 - 28.
MLA TOPALOĞLU Simge,NAKİPOĞLU DEMİRALP HAYRİYE MİNE Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. , 2017, ss.1 - 28.
AMA TOPALOĞLU S,NAKİPOĞLU DEMİRALP H Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. . 2017; 1 - 28.
Vancouver TOPALOĞLU S,NAKİPOĞLU DEMİRALP H Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. . 2017; 1 - 28.
IEEE TOPALOĞLU S,NAKİPOĞLU DEMİRALP H "Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi." , ss.1 - 28, 2017.
ISNAD TOPALOĞLU, Simge - NAKİPOĞLU DEMİRALP, HAYRİYE MİNE. "Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi". (2017), 1-28.
APA TOPALOĞLU S, NAKİPOĞLU DEMİRALP H (2017). Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 0(1), 1 - 28.
Chicago TOPALOĞLU Simge,NAKİPOĞLU DEMİRALP HAYRİYE MİNE Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi 0, no.1 (2017): 1 - 28.
MLA TOPALOĞLU Simge,NAKİPOĞLU DEMİRALP HAYRİYE MİNE Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.1, 2017, ss.1 - 28.
AMA TOPALOĞLU S,NAKİPOĞLU DEMİRALP H Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi. 2017; 0(1): 1 - 28.
Vancouver TOPALOĞLU S,NAKİPOĞLU DEMİRALP H Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi. 2017; 0(1): 1 - 28.
IEEE TOPALOĞLU S,NAKİPOĞLU DEMİRALP H "Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi." Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 0, ss.1 - 28, 2017.
ISNAD TOPALOĞLU, Simge - NAKİPOĞLU DEMİRALP, HAYRİYE MİNE. "Sınırlayıcı Odak Parçacığı Sadece'nin Edinimi". Dilbilim Araştırmaları Dergisi 1 (2017), 1-28.