İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 651 - 682 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ
Öz: Alan yazında okuma becerisi üzerine yapılan çalışmalarda, okumanın bilişsel yönünün ağırlıklı olarak değerlendirildiği görülmektedir. Ancak okumanın yalnızca bilişsel yönü olan bir edim olmadığı, aynı zamanda duyuşsal yönü de olan bir edim olduğu bir gerçektir. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterlik inanışlarının ne düzeyde olduğu ve çeşitli değişkenler açısından bu durumun değerlendirilmesini amaçlayan bu çalışma, ''İlişkisel Tarama Modeli''nde betimsel bir çalışmadır. Bu model bağlamında araştırma, nicel araştırmaya bağlı olarak korelasyonel araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Türkiye'de MEB'e bağlı ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise İzmir ili Buca ilçesinde farklı okullardan "basit seçkisiz örneklem" yöntemine göre belirlenmiş 8. sınıf düzeyindeki 666 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya 314 (%47.1) kız, 351 (%52.7) erkek öğrenci katılmıştır. Çalışmada, geçerliği ve güvenirliği önceden saptanmış, ''Okur Öz Yeterlik Ölçeği (Ülper ve diğer., 2013)'' ve ''Okuma Tutum Ölçeği (Özbay ve Uyar, 2009)'' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, örneklemde yer alan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerin okur öz yeterliği konusunda kendilerini iyi ( X =3.8) düzeyde gördükleri saptanmıştır. Öğrencilerin okur öz yeterlik inançlarıyla okumaya yönelik tutumları arasında okur öz yeterlik inançları lehine anlamlı bir fark olmasına karşın okur öz yeterlik ile okumaya yönelik tutum değişkenlerinin doğrusal bir ilişkiye sahip olduğu; cinsiyete göre kız öğrencilerin okuma yönünden kendilerini daha yeterli gördükleri; başarı durumlarına göre yapılan analiz sonucunda önceki yıl Türkçe dersi başarı durumuna göre okur öz yeterliklerinin de artış gösterdiği; anne-baba eğitim düzeyi yükseldikçe öğrencilerin okur öz yeterlik ortalama puanlarının da yükseldiği saptanmıştır
Anahtar Kelime: A STUDY ON 8 th GRADERS' READING SELF-EFFICACY IN TERMS OF SOME VARIABLES
Öz: According to the studies carried out on reading skills in literature, it seems that cognitive side of reading is predominantly evaluated. But the truth is, that reading is not only a deed that contains cognitive side, but also affective side. This study, which aims to determine the level of 8 th grade students’ reader self-efficacy beliefs and evaluation of this circumstance according to diverse variables, is a descriptive study in Relational Screening Model. Within the context of Relational Screening Model, this study was performed utilizing the Correlational Research Technique and depending upon Quantitative Research. Participants of the research are students from primary schools of Ministry of National Education of Turkey. Samples of the research are 666 8 th grade students that were selected by ‘simple random sampling’ method, from Buca district of Izmir. 314 (47.1%) female and 351 (52.7) male students participated in the research. ‘Reader Self Efficacy Scale (Ülper et al., 2013)’ and ‘Reading Attitude Scale (Özbay et al., 2009)’ which have beforehand proven validity and reliability were utilized in the study. At the end of the research, it has been determined that 8 th grade students from primary schools consider themselves good ( X =3.8) in terms of reader self efficacy. Although reader self efficacy beliefs of students have a significant supremacy over their attitude towards reading, it has also been concluded that the variables of reader self efficacy and attitude towards reading have a linear relationship, female students consider themselves more sufficient in terms of reading, according to a success analysis, reader self efficacy of students have increased compared to their Turkish subject success from last year, as parents’ education levels rise, average scores for reader self efficacy of students rise as well
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKAR, C. (2008). Öz-Yeterlik İnancı ve İlkokuma Yazmaya Etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 185-198.
- AKKAYA, N. ve ÖZDEMİR, S. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okumaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (İzmir-Buca Örneği). Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 75-96.
- AKKOYUNLU, B. ve KURBANOĞLU, S. (2003). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı Ve Bilgisayar Öz-Yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
- AKSOY, V. ve DİKEN, İ. H. (2009). Rehber Öğretmenlerin Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberliğe İlişkin Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 709-719.
- AKYOL, H. (2007). Okuma. İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Kırkılıç, A. ve Akyol, H. (Ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- ARICI, A. F. (2008). Okuma Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- ARSLAN, A. (2013). Okuma Becerisi ile İlgili Makalelerde Cinsiyet Değişkeni. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(2), 251-265.
- AYDIN, İ. S.; İNNALI, H. Ö.; BATAR, M. ve ÇAKIR, H. (2013). “Öğretmen Adaylarının Yazılı Anlatım Öz Yeterliklerine İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması”, TURKISH STUDIES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 8/8, Summer 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4978 , p. 139-160.
- AYDOĞAN, R. (2008). Okumaya Karşı Olumlu ve Olumsuz Tutuma Sahip 6. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Kullandıkları Okuduğunu Anlama Stratejileri ve Yaratıcılık Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- BALCI, A.; UYAR, Y. ve BÜYÜKİKİZ, K. K. (2012). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları, Kütüphane Kullanma Sıklıkları ve Okumaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, 7/4, Fall 2012, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3795 , p. 965-985.
- BANDURA, A. (1977). Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
- BANDURA, A. (1982). Self-Efficacy Mechanism and Human Agency. American Psychological Review, 84, 191-215.
- BANDURA, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- BANDURA, A. (2009). Cultivate Self-efficacy for Personal and Organizational Effectiveness. In E.A. Locke (Ed)., Handbook of Principles of Organization Behavior. (2nd Ed.), (pp.179- 200). New York: Wiley.
- BAŞ, G. ve ŞAHİN, C. (2012). “İlköğretim 6. 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumları ve Yazma Eğilimleri ile Türkçe Dersindeki Akademik Başarıları Arasındaki İlişki”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 7/3, Summer 2012, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3356 555-572.
- BAŞARAN, M. ve ATEŞ, S. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okumaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 73-92.
- BATUR, Z.; GÜLVEREN, H. ve BALCI, S. (2013). “Müzakereli Okumanın Üst Düzey Zihinsel Becerileri Kullanmadaki Etkisinin Belirlenmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308- 2140, Volume 8/1, Winter 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3430 , p. 1033-1042.
- BOZGEYİKLİ, H.; BACANLI, F. ve DOĞAN, H. (2009). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Karar Verme Yetkinliklerinin Yordayıcılarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 125–136.
- BÜMEN, N. T. ve ERCAN ÖZAYDIN, T. (2013). Adaylıktan Göreve Öğretmen Özyeterliği ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlardaki Değişimler. Eğitim ve Bilim, 38(169), 109- 125.
- CEMİLOĞLU, M. (2001). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
- COŞKUN, E. (2002). Okumanın Hayatımızdaki Yeri ve Okuma Sürecinin Oluşumu. TÜBAR-XI, 231-244.
- COŞKUN, E.; ÖZER, B. ve TİRYAKİ, E. N. (2010). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 123-136.
- DEDE, Y. (2008). Matematik Öğretmenlerinin Öğretimlerine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 741-757.
- DEMİR, T. (2009). “İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği)”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 4/3, Spring 2009, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.703 , p. 717-745.
- DEMİREL, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
- DEMİRTAŞ, H.; CÖMERT M. ve ÖZER, N. (2011). Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
- DİREN, E. (2010). Türkçe Öğretim Programı 8.Sınıf Okuma Alanı Kazanımlarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi(Ankara İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
- DOĞAN, N.; İLHAN BEYAZTAŞ, D. ve KOÇAK, Z. (2012). Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin Özyeterlik Düzeyinin Başarıya Etkisinin Sınıf ve Cinsiyete Göre İncelenmesi: Erzurum İli Örneği. Eğitim ve Bilim, 37(165), 224-237.
- DOODS, J. (2011). The Correlation Between Self-Efficacy Beliefs, Language Performance, and Intergration Amongst Chinese Immigrant Newcomers. A Capstone submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in English as a Second Language. Hamline University: Saint Paul, Minnesota
- DURAN, E. ve SEZGİN, B. (2012). “İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarının ve İlgilerinin Belirlenmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308- 2140, Volume 7/4, Fall 2012, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3498 , p. 1649-1662.
- DURDUKOCA, Ş. F. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Özyeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 69-77.
- DURUKAN, E. ve MADEN, S. (2012). Türkçe Dersi Özyeterlik Algısı Ölçeği (TDÖAÖ): Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 164-173.
- EKİCİ, G. (2005). Biyoloji Özyeterlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-94.
- EKİCİ, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-Yeterlik Algı Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
- EKİNCİ, H. (2013). “Öğretmen Adaylarının Özyeterlik Algıları: Müzik, Resim ve Beden Eğitimi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 8/3, Winter 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4582 , p. 189-196.
- ELBİR, B. ve BAĞCI C. (2013). Birinci Ve İkinci Kademe Okuma Eğitimi Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 229- 247.
- EPÇAÇAN, C. ve DEMİREL, Ö. (2011). Okuduğunu Anlama Öz Yeterlik Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 120- 128
- FİDAN, N. ve BAYKUL, Y. (1994). İlköğretimde Temel Öğrenme İhtiyaçlarının Karşılanması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 7-20.
- GENÇ, H. N. (2004). Okuma Biçimleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 83-89.
- GÖKÇE, E. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları. 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları.
- GÖKTÜRK, A. (2002). Okuma Uğraşı (6. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- GÜLERER, S. ve BATUR, Z. (2005). Yanlış Okuma Tutum ve Davranışları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 77-88.
- GÜN, E. ve YILDIZ, G. (2014). “Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano Performansı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 9/5, Spring 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6896 , p. 1053-1065.
- GÜNAY, D. (2007). Metin Bilgisi (3. Basım). İstanbul: Multilingual.
- GÜNEŞ, M. (1997). İlkokul Öğrencilerinin Okuma Düzeyleri ve Dikkat Özelliklerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Ankara İlinde Bir Araştırma). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
- GÜNEŞ, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
- GÜNEŞ, F. (2011). Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148.
- GÜNEŞ, F. (2012). Okuma ve Zihni Yönetme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 1-15.
- GÜNEŞ, F. (2013). Görsel Okuma Eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1- 17.
- GÜNGÖR, E. (2009). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlığı ile Türkçe Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Adana.
- GÜRCAN, H. İ. (1999). Okuma Alışkanlığı ile Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
- GÜVENÇ, H. (2010). Ders Çalışma Özyeterlik Algısı Ölçeği’nin Geliştirme Çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59-69.
- HAMZADAYI, E. ve ÇETİNKAYA, G. (2013). “Çocuk Okurların Bilişsel, Duyuşsal ve Toplumsal Gelişimlerindeki İşlevleri Açısından Aytül Akal’da Mizah Öğesinin Kullanımı”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 8/4, Spring 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4686 , p. 489-498.
- HANCI YANAR, B. ve BÜMEN N. T. (2012). İngilizce İle İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97-110.
- İŞERİ, K. (1998). Okuma Ediminin Eğitimsel İşlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18.
- İŞERİ, K. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Tutumlarının İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 468-487. [Bağlantıda]. 7: 2. Erişim: http://www.insanbilimleri.com (15.01.2014).
- KARABAY, A. (2013). “Eleştirel Okuma Öz Yeterlik Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 8/13, Fall 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5389 , p. 1107-1122.
- KARACAOĞLU, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin Yeterlilik Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
- KARADÜZ, A. (2011). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Serbest Okuma Süreçlerinde Okuma Amaçları ve Anlamı Yapılandırma Stratejileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 134-152.
- KARATAY, H. (2007). İlköğretim Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerine Alan Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- KESİCİOĞLU, O. S. ve GÜVEN, G. (2014). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özyeterlik Düzeyleri ile Problem Çözme, Empati ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 9/5, Spring 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6784 , p. 1371-1383.
- KILIÇOĞLU, G.; KARAKUŞ, E. N. ve DEMİR, T. (2011). Sosyal Alanlar Öğretmenlerinin Kişilerarası Özyeterlik İnançlarının Değerlendirilmesi (Ankara İli Örneği). 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011, Antalya/Turkey, 1221-1229. www.iconte.org (Şubat 2014).
- KIRKKILIÇ, A. ve MADEN, S. (2009). “Hızlı Okuma İçin Yapılandırıcı Bir Model Önerisi: Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma (Prof. Dr. Firdevs Güneş)”, TURKISH STUDIES - International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 4/3, Spring 2009, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.736 , p.1423-1436.
- KORKUT, E. ve AKKOYUNLU, B. (2008). Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Bilgi Ve Bilgisayar Okuryazarlık Öz-Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 178-188.
- KURBANOĞLU, S. S. (2004). Öz-Yeterlik İnancı ve Bilgi Profesyonelleri İçin Önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152.
- KURT, T. (2012). Öğretmenlerin Özyeterlik ve Kolektif Yeterlik Algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 195-227.
- KURUDAYIOĞLU, M. (2011). Zihinsel ve Fiziksel Bir Süreç Olarak Okuma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 15-29.
- KUTLUCA, T. ve EKİCİ, G. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutum ve Öz-Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 38, 177-188.
- KÜÇÜKOĞLU, H. (2008). İngilizce Öğretmen Adaylarının Eleştirel Okumaya Yönelik Özyeterlik Algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
- METE, G. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir Araştırma (Malatya İli Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66.
- ÖNCÜ, H. (2012). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 183-206.
- ÖRGE YAŞAR, F. (2014). “Nitel Bir Araştırma: Türkçe Dersinde Beceri Eğitimi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,- ISSN: 1308-2140, Volume 9/6, Spring 2014, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6727 , p. 865-886.
- ÖZARSLAN, A. (2012). 9. Sınıf Öğrencilerinin 6-8. Sınıflar Türkçe Öğretim Programındaki “Okuduğu Metni Anlama ve Çözümleme” Kazanımlarına Ulaşma Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
- ÖZBAY, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I. Ankara: Öncü Basımevi.
- ÖZBAY, M. (2009). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
- ÖZBAY, M. ve UYAR, Y. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(2), 632-651.
- ÖZDEMİR, E. (1991). Okuma Sanatı, Nasıl Okumalı, Neler Okumalı. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
- ÖZDEMİR, E. (2000). Eleştirel Okuma (4.Baskı). Ankara: Bilgi Yayınevi.
- ÖZDEMİR, S. M. (2008a). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretim Sürecine İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
- PİJİ KÜÇÜK, D. (2011). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müzik Yeteneğine İlişkin Özyeterlik Algıları Özel Yetenek Sınavı Başarıları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34, 171-181.
- SALLABAŞ, M. E. (2013). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenler İçin Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 261-270.
- SAPANCI, M. (2010). Güzel Sanatlar Eğitimi Öğrencilerinin Bilişüstü Farkındalık Düzeyleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Bolu.
- SEÇKİN, A. ve BAŞBAY, M. (2013). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 8/8, Summer 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5305 , p. 253-270.
- SENEMOĞLU, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim (Kuramdan Uygulamaya). Ankara: Ertem Matbaacılık. SEVER, S. (1990). Bilgi Toplumu Olma Aşamasında Ülkemizde Kitap ve Okuma Olgusu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, C.23, S.2.
- SEVER, S. (1995). Türkçe Öğretiminde Tam Öğrenme. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
- TEMEL, S. (2012). Problem Çözme Sürecinin Temel Unsurları: Üstbilişsel Özdüzenleme Stratejisi ve Özyeterlik Algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 190-199.
- TEMİZKAN, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- TOPUZKANAMIŞ, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuduğunu Anlama ve Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
- ÜLPER, H. (2010). Okuma ve Anlamlandırma Becerilerinin Kazandırılması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- ÜLPER, H. (2011a). Öğrenci Açısından Okumaya Güdüleyici Etmenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 941-960.
- ÜLPER, H. (2011b). Öğrencilerin, Okumaya İsteklendirici Etmenlerle Karşılaşma Durumu: Öğretmen, Aile, Arkadaş ve Kitap Boyutları Üzerinden Bir Araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 221-237.
- ÜLPER, H. ve BAĞCI, H. (2012). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Dönük Öz Yeterlik Algıları”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 7/2, Spring 2012, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.3039 , p. 1115-1131.
- ÜLPER, H.; YAYLI D. ve KARAKAYA İ. (2013). Okur Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 85-100.
- ÜNALAN, Ş. (2006). Türkçe Öğretimi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- YANGIN, B. (1999). İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Modül 4.
- YANTIR, N. (2011). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- YAYLI, D. ve DURU, E. (2008). Okur Öz-Algılama Ölçeği’nin İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencileri için Türkçeye Uyarlanması. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 193-210.
- YILDIZ, M. ve AKYOL, H. (2011). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
- YILDIZ, M. (2013). “Okuma Motivasyonu, Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlamanın Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarındaki Rolü”, TURKISH STUDIES -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308- 2140, Volume 8/4, Spring 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4780 , p. 1461-1478.
- YILMAZ, Y.; YİĞİT R. ve KAŞARCI, İ. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Özyeterlilik Düzeylerinin Akademik Başarı Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 371-388.
- YİYİT, F. (2001). Okul Psikolojik Danışmanlarının Yetkinlik Beklentilerini Ölçmeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- YÜKSEL, K.; DİKEN, İ. H.; AKSOY, V. ve KARAASLAN, Ö. (2012). Rehber Öğretmen Adaylarının Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberliğe İlişkin Öz-Yeterlik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 137-148.
APA | İNNALI H, Aydın İ (2014). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 651 - 682. |
Chicago | İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2014): 651 - 682. |
MLA | İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2014, ss.651 - 682. |
AMA | İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2014; 651 - 682. |
Vancouver | İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2014; 651 - 682. |
IEEE | İNNALI H,Aydın İ "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.651 - 682, 2014. |
ISNAD | İNNALI, H Özgür - Aydın, İbrahim Seçkin. "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2014), 651-682. |
APA | İNNALI H, Aydın İ (2014). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 9(9), 651 - 682. |
Chicago | İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.9 (2014): 651 - 682. |
MLA | İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.9, 2014, ss.651 - 682. |
AMA | İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(9): 651 - 682. |
Vancouver | İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(9): 651 - 682. |
IEEE | İNNALI H,Aydın İ "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.651 - 682, 2014. |
ISNAD | İNNALI, H Özgür - Aydın, İbrahim Seçkin. "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 9/9 (2014), 651-682. |