Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 651 - 682 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Alan yazında okuma becerisi üzerine yapılan çalışmalarda, okumanın bilişsel yönünün ağırlıklı olarak değerlendirildiği görülmektedir. Ancak okumanın yalnızca bilişsel yönü olan bir edim olmadığı, aynı zamanda duyuşsal yönü de olan bir edim olduğu bir gerçektir. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okur öz yeterlik inanışlarının ne düzeyde olduğu ve çeşitli değişkenler açısından bu durumun değerlendirilmesini amaçlayan bu çalışma, ''İlişkisel Tarama Modeli''nde betimsel bir çalışmadır. Bu model bağlamında araştırma, nicel araştırmaya bağlı olarak korelasyonel araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Türkiye'de MEB'e bağlı ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise İzmir ili Buca ilçesinde farklı okullardan "basit seçkisiz örneklem" yöntemine göre belirlenmiş 8. sınıf düzeyindeki 666 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmaya 314 (%47.1) kız, 351 (%52.7) erkek öğrenci katılmıştır. Çalışmada, geçerliği ve güvenirliği önceden saptanmış, ''Okur Öz Yeterlik Ölçeği (Ülper ve diğer., 2013)'' ve ''Okuma Tutum Ölçeği (Özbay ve Uyar, 2009)'' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, örneklemde yer alan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerin okur öz yeterliği konusunda kendilerini iyi ( X =3.8) düzeyde gördükleri saptanmıştır. Öğrencilerin okur öz yeterlik inançlarıyla okumaya yönelik tutumları arasında okur öz yeterlik inançları lehine anlamlı bir fark olmasına karşın okur öz yeterlik ile okumaya yönelik tutum değişkenlerinin doğrusal bir ilişkiye sahip olduğu; cinsiyete göre kız öğrencilerin okuma yönünden kendilerini daha yeterli gördükleri; başarı durumlarına göre yapılan analiz sonucunda önceki yıl Türkçe dersi başarı durumuna göre okur öz yeterliklerinin de artış gösterdiği; anne-baba eğitim düzeyi yükseldikçe öğrencilerin okur öz yeterlik ortalama puanlarının da yükseldiği saptanmıştır
Anahtar Kelime:

A STUDY ON 8 th GRADERS' READING SELF-EFFICACY IN TERMS OF SOME VARIABLES

Öz:
According to the studies carried out on reading skills in literature, it seems that cognitive side of reading is predominantly evaluated. But the truth is, that reading is not only a deed that contains cognitive side, but also affective side. This study, which aims to determine the level of 8 th grade students’ reader self-efficacy beliefs and evaluation of this circumstance according to diverse variables, is a descriptive study in Relational Screening Model. Within the context of Relational Screening Model, this study was performed utilizing the Correlational Research Technique and depending upon Quantitative Research. Participants of the research are students from primary schools of Ministry of National Education of Turkey. Samples of the research are 666 8 th grade students that were selected by ‘simple random sampling’ method, from Buca district of Izmir. 314 (47.1%) female and 351 (52.7) male students participated in the research. ‘Reader Self Efficacy Scale (Ülper et al., 2013)’ and ‘Reading Attitude Scale (Özbay et al., 2009)’ which have beforehand proven validity and reliability were utilized in the study. At the end of the research, it has been determined that 8 th grade students from primary schools consider themselves good ( X =3.8) in terms of reader self efficacy. Although reader self efficacy beliefs of students have a significant supremacy over their attitude towards reading, it has also been concluded that the variables of reader self efficacy and attitude towards reading have a linear relationship, female students consider themselves more sufficient in terms of reading, according to a success analysis, reader self efficacy of students have increased compared to their Turkish subject success from last year, as parents’ education levels rise, average scores for reader self efficacy of students rise as well
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA İNNALI H, Aydın İ (2014). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 651 - 682.
Chicago İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2014): 651 - 682.
MLA İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2014, ss.651 - 682.
AMA İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2014; 651 - 682.
Vancouver İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2014; 651 - 682.
IEEE İNNALI H,Aydın İ "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.651 - 682, 2014.
ISNAD İNNALI, H Özgür - Aydın, İbrahim Seçkin. "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2014), 651-682.
APA İNNALI H, Aydın İ (2014). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 9(9), 651 - 682.
Chicago İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.9 (2014): 651 - 682.
MLA İNNALI H Özgür,Aydın İbrahim Seçkin İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.9, 2014, ss.651 - 682.
AMA İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(9): 651 - 682.
Vancouver İNNALI H,Aydın İ İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(9): 651 - 682.
IEEE İNNALI H,Aydın İ "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.651 - 682, 2014.
ISNAD İNNALI, H Özgür - Aydın, İbrahim Seçkin. "İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUR ÖZ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 9/9 (2014), 651-682.