2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 137 - 158 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Türkçe Öğretim Programlarında geçmişten günümüze çeşitli değişiklikler meydana gelmiştir. Türkçe eğitiminin kalitesinin ve verimliliğinin arttırılmasına yönelik olarak hazırlanan programlar kimi zaman tamamen kimi zaman da kısmen değişikliklere uğrayarak uygulanmıştır. Öğretim programları dersin işleyişini, kazandırılması gereken becerilerin verilme zaman ve tekniklerine rehberlik yapan birer araç oldukları için nitelikli eğitim açısından son derece önemlidir. Dünya da meydana gelen çeşitli toplumsal ve kültürel değişmeler, bilgi ve bilişim teknolojilerindeki yenilikler öğretim programlarında çeşitli değişikliklere gidilmesini zorunlu kılmıştır. Türkçe öğretiminin belli bir amaca dönük, planlı ve en önemlisi de ülke genelinde eşgüdümsel olarak yapılabilmesi için Türkçe öğretim programlarına ihtiyaç duyulmuştur. Bu programlar değişik yıllarda ihtiyaç hâsıl olan çeşitli konular bağlamında değişikliğe uğrayarak günümüze kadar uygulanagelmiştir. Cumhuriyet döneminden günümüze kadar Türkçe öğretim programları; 1924, 1927, 1929, 1938, 1949, 1981, 2006 ve son olarak 2015 yılında hazırlanmıştır. Bu çalışmada 2006 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programları karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Ülkemizde bir derse ait öğretim programını düzenlemek ve yayımlamak Talim ve Terbiye Kurulu'nun görevleri arasındadır. Talim ve Terbiye Kurulunca, bilgi teknolojilerindeki çarpıcı değişiklikler, bilim dünyasında yaşanan çeşitli gelişmeler ve mevcut programın uygulayıcıları tarafından tespit edilen bazı aksaklıklar nedeniyle 2006 yılında hazırlanan Türkçe Dersi Öğretim Programında değişiklik yapılması planlanmış; hazırlanan yeni program taslak olarak paydaşların erişimine sunulmuştur. Taslak program belli bir süre askıda kalarak eğitimcilerden program hakkında değerlendirme yapmaları istenmiştir. Bu çalışmada 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programına göre kategorisel içerik analizi yöntemine göre değerlendirilmiştir. Öncelikli olarak iki programın temel yaklaşımları ele alınmıştır. Programlar genel amaçlar, programın yapısı, öğrenme alanları, sınıf kazanımları, sınıf düzeylerine göre temalar ve konu örnekleri, sınıf düzeylerine göre ders kitaplarında yer alacak okuma ve dinleme metinleri tür ve dağılımları bakımından incelenmiştir. İncelenen başlıklar tablolar halinde sunulmuş ve her iki programın farklı yönleri sergilenmiştir. Çalışmanın sonunda 2016-2017 eğitim öğretim yılında kademeli olarak uygulanması planlanan Türkçe Dersi Öğretim Programının belirgin özellikleri tartışılmıştır. Yeni öğretim programının Türkçe dersinde öğrencilere kazandırması planlanan becerileri izah edilmeye çalışılmıştır
Anahtar Kelime:

EVALUATION OF 2015 AND 2006 CURRICULUMS OF TURKISH COURSES

Öz:
Various changes have been applied within the Curriculums of Turkish Courses from past to present. The curriculums prepared for the purpose of enhancing the quality and efficiency of the education to be provided in Turkish courses were sometimes performed fully and sometimes by partially undergoing several changes. Educational curriculums are of utmost importance in terms of quality education since these are the tools of guidance for providing the time and techniques for the skills to be gained. Various social and cultural changes occurring throughout the world along with the innovations in information and data processing technologies have affected educational philosophies and approaches, which then turned it into a necessity to apply various changes within the educational programs. Turkish educational programs were required in order for the Turkish education to be performed in an organized way for certain purposes, and most importantly in a coordinated manner throughout the country. These programs have been practised until today by undergoing changes within the context of various subjects required in different years. The Turkish educational 1924,1927,1929,1938,1949,1981,2006 and finally in 2015, starting from the Republican Period until today. programs were prepared during the years 1924,1927,1929,1938,1949,1981,2006 and finally in 2015, startingfrom the Republican Period until today.In this study, 2006 and 2015 Turkish course curriculums werecomparatively compared. In our country, the arrangement andpublication of the curriculum of a certain lesson are among the tasks ofthe Turkish Education Board. Several changes were planned by TheBoard of Education and Discipline so as to be applied within theTurkish Course Curriculum prepared in 2006 owing to the strikingchanges in information technologies, various developments experiencedin the world of science and several flaws determined by the practitionersof the current curriculum; and the newly prepared curriculum waspresented design for the access of the partners involved in this matter.By suspending the designed curriculum for a certain period of time, theeducators were asked to make an evaluation on the involvedcurriculum. In this study, 2015 Curriculum of the Turkish Courses wasevaluated in accordance with the categorical content analysis accordingto 2006 Curriculum of the Turkish Courses. The basic approaches ofthese two curriculums were dealt with in the first place. Thesecurriculums were analyzed in terms of general objectives, the structureof the curriculum, learning domains, class acquisitions, themes andtopic examples according to class levels as well as the types anddistributions of reading and listening texts to be included in the coursebooks. The headings that were examined were tried to be presented inthe form of tables, and different aspects of both of these curriculumswere displayed. At the end of the study period, the typicalcharacteristics of the Turkish Course curriculums planned to beperformed step by step during the educational year 2016-2017 werediscussed, as well. The skills planned to be acquired by students duringthe Turkish classes of the new educational program were also tried tobe explained. The study was completed after the suggestions on thesubject were offered to the educators who were the practitioners of thiscurriculum Education is a process that purposefully creates changes inindividuals’ behaviours through their lives in the desired direction (Büyükkaragöz, 1998, p. 26 ). Defining the subject in a more generalsense, however, Fidan ( 2012, p. 4 ) stated that education was theprocess of educating and training people according to certain purposes.According to Sönmez ( 1991, p. 95-99 ), on the other hand, education isboth a balancing and a transforming tool since life itself is always in acontinuous transformational process. To him, the function of educationis to raise and educate individuals according to the requirements of theage by determining certain objectives, carrying out and validating theseobjectives as well as imbuing education with consistent values.Educational programs or curriculums are the texts that allow agiven course to be taught in line with the specified targets within agiven standard. Curriculums are of significance due to theircharacteristics of guiding the path to be followed by educators in theireducational activities. Countries reflect their policies on educationalpractices, and eventually, allowing individuals to acquire certain traitsforeseen by country policies is provided through the educationalprograms performed in this respect. The curriculum is defined as all ofthe activities provided for students by the involved school for thepurpose of implementing the general and basic objectives of thenational education (Varış,1994). Educational programs are necessary soas to be able to perform education in a planned and qualified mannerand in line with the required objectives. Curriculums (educationalprograms), considering it from the perspective of the ‘’followed path’’,cover subject lists, course content, study program, educationalmaterials, courses, targeted behaviours and anything that is planned tobe taught within and out of school environment (Demirel, 2006: 1-2). In other words, an educational program can be defined as thetotal regular learning experiences the students undergo in order to beable to achieve the desired level in education. (Bilen,2006, p.46). In thisstudy were the Turkish educational curriculums analyzed. The studywas limited to the analysis of 2006 and 2015 Turkish educationalprograms. From the time of the proclamation of the republic until today,Turkish educational programs were prepared, in which several changeswere made on certain dates. Turkish educational programs wereprepared during the years 1924,1927,1929,1938,1949,1981,2006,respec
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. ve Temur, T. (2007). Kelime Hazinesinin Geliştirilmesi. (Ed.’ler. A.Kırkkılıç, A.ve H. Akyol) İlköğretimde Türkçe Öğretimi, (ss. 195-232) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyükkaragöz, S. ve diğ. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Eğitimin Temelleri). Konya: Mikro.
  • Bilen, M. (2006). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (9. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1996), Eğitim Felsefesi,Ocak Yayınları, Ankara.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem.
  • Güneş, F. (2012). Bologna Süreci ile Yükseköğretimde Öngörülen Beceri ve Yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), DOI: 10.5961/jhes.2012.026.
  • Gün, Y. (2004). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersi Okuma Etkinliklerinde Karşılaşılan Sorunlar. TURKİSH STUDİES - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/4, Fall 2012, p. 1961-1977, ANKARATURKEY
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet Dönemi (1929-1930, 1949,1981) Ortaokul Türkçe Öğretimi Programlarının İçerik, Genel ve Özel Amaçlarıyla Karşılaştırmalı Gelişim Düzeyi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Haziran 2011, 2 (1), 11-26
  • Karabay, Ayşegül. (2012). “Eleştirel Yazma Eğitiminin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Akademik Başarılarına ve Eleştirel Yazma Düzeylerine Etkisi / The Effect of Crıtıcal Wrıtıng Traınıng on The Academıc Achıevement and The Crıtıcal Wrıtıng Levels of Turkısh Language Prospectıve Teacher”, TURKISH STUDIES – -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/9 Summer2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5138, p. 1729-1743.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yöntem Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Sosyoekonomi Dergisi, Temmuz-Aralık 2010-2, 100204
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mutluer, Celal (2013). “Sosyal Bilgiler Programlarında Yer Alan Beceriler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşleri (İzmir Menemen Örneği)/The Views of Social Studies Teachers about the Skills Contained in Social Studies (The Example of Izmir Menemen)”, TURKISH STUDIES – International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 8/7, Summer 2013, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.5236 p. 355-362.
  • Sönmez, V. (1991). Eğitim Felsefesi. Ankara: Adım. TTKB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar ) Öğretim Programı Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) Yay.
  • Varış, F (1994).Eğitimde Program Geliştirme. Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA Bayburtlu Y (2015). 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 137 - 158.
Chicago Bayburtlu Yavuz Selim 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. (2015): 137 - 158.
MLA Bayburtlu Yavuz Selim 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2015, ss.137 - 158.
AMA Bayburtlu Y 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2015; 137 - 158.
Vancouver Bayburtlu Y 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2015; 137 - 158.
IEEE Bayburtlu Y "2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.137 - 158, 2015.
ISNAD Bayburtlu, Yavuz Selim. "2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ". (2015), 137-158.
APA Bayburtlu Y (2015). 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(15), 137 - 158.
Chicago Bayburtlu Yavuz Selim 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.15 (2015): 137 - 158.
MLA Bayburtlu Yavuz Selim 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.15, 2015, ss.137 - 158.
AMA Bayburtlu Y 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 137 - 158.
Vancouver Bayburtlu Y 2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 137 - 158.
IEEE Bayburtlu Y "2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.137 - 158, 2015.
ISNAD Bayburtlu, Yavuz Selim. "2015 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI ve 2006 TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/15 (2015), 137-158.