TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl: 2017 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 975 - 989 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Geleneğimizde hadis usûlüne dair pek çok eser yazılmıştır. Bu eserler, mütekaddimûn ve müteahhirûn dönemi olmak üzere iki gruba ayrılırlar. Mütekaddimûn dönemi hadis usûlü eserleri, ihtiva ettikleri her tür bilgiyi kaynağına senediyle birlikte isnad ederken, müteahhirûn dönemi eserlerde bu özellik bulunmamaktadır. Bu farklılık, her iki dönemde yazılan eserler için ayırt edici bir özelliktir. Yaygın kanaate göre mütekaddimûn dönemine ait ilk eser, Râmehürmüzî'nin (ö.360/971) el-Muhaddisu'l-Fâsıl Beyne'r-Râvî ve'l-Vâ'î adlı eseridir. Ancak günümüze ulaşmamakla birlikte bu eserden önce Ali elMedînî'nin (ö.234/848) İlmu'l-Hadis adında bir eser yazdığı kaynaklarda geçmektedir. Ayrıca günümüze ulaşmış olan Ebû Îsâ et-Tirmizî'nin (ö.279/892) İlelü's-Sağîr adlı eseri de zannedildiği gibi bir "İlel" eseri olmayıp, aksine hadis usulüne dair bir eserdir. Nitekim bu eserle ilgili yaptığımız incelemede, eserin illetli rivâyetleri toplayan bir eser olmayıp hadis usûlünün bazı temel konularını ihtiva ettiği görülmüştür. Bu çalışmamızda, Ebû Îsâ et-Tirmizî'nin İlelu's-Sağîr adlı eserini hadis usûlü yönünden incelemeye çalıştık
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi Edebiyat

INTERPRETATION OF TIRMIZI’S BOOK ABOUT DEFECTIVE OF HADITH (İLELÜ’S-SAĞİR) FROM THE POINT OF METODOLOGYOF HADITH

Öz:
In our tradition, a lot of boks which are about Hadith Methodology were written. These boks are divided into two groups as periodical time: One of them are antecedents’ boks and the others are posteriors’ books. First period’s boks attribute all knowledge to their origins and second period’s boks are not like that. This difference is very important feature between two periods’ boks which were written. According to the general belief, the first book which was written about Hadith Methodology is er-Râmehurmizî’s (360/961) book named el-Muhaddisü’lFâsulü Beyne’r-Râvîve’l-Vâî. But there is an another book which did not reached today Ali el-Medînî’s (234/848) book whose name is İlmu’l-Hadis. In additionto, Tirmizî’sbook which is about hadith Methodology is not only “İlel” book as thought as generally but it is methodology book. Indeed, westudied it and saw that Tirmizî’s book is not only book that has the defective narrations but also has some basic topics of Hadith methodology. So we studied on Tirmizî’s İlelü’s-Sagîr to show that it is a methodology book
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi Edebiyat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • İBN ARABÎ el-MÂLİKÎ, Ebû Bekr, Muhammed b.Abdullah b.Muhammed, Aridetu’l-Ahvezî bi Şerhi Sahihi’t-Tirmizî, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, bty.
  • EBU’L-BEREKÂT, Muhammed b. Ahmed Ebu’l-Berekât, El-Kevakibu’n-Nirât fi Ma‘rifeti Men İğtelete Mine’r-Ruvvâti’s-Sikât, thk. Abdu’l Kayyum-Abdu’rRabbilğenî),el-Mektebetu’l-İmdâdiyye, Mekke 2. Baskı, 1999.
  • ITR, Nurettin b. Muhammed, el-İmâmu’t-Tirmizî ve’l-Muvâzenetu beyne Câmiî’hi ve beyne’s-Sahihayn, Matba‘at’u Lecneti’t-Telîfî ve’t-Tercümeti li’n-Neşr, 1970.
  • İBN EBÎ HATİM, Ebû Muhammed Abdurrahman b. Muhammed b. İdris er-Râzi, İlelü’l-Hadis, Dâru’l-Ma‘rifet’i Beyrut, 1986.
  • İBNU’L-CEVZÎ, Ebû’l-Ferec Abdurrahman b. Ali, el-İlelü’lMütenâhiyefi’lAhadisi’l-Vâhiye, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut 1983.
  • İBN MULAKKîN, Sirâcuddîn Ömer b. Ali b. Ahmed el-Ensârî, el-Mukni‘ fî Ulûmi’l-Hadis, Dâr Fevvâzli’n-Neúr, Suudi Arabistan,1992.
  • İBN RECEP EL-HANBELÎ, Abdurrahman b. Ahmed, Şerhu İleli’t-Tirmizî, thk Nurettin Itr, Dâru’l-Melâh 1978,
  • İBN SALAH, Ebû Âmr Osman b. Abdurrahman, Eş-Şehrezûrî, Mukaddimet’u İbnu’s-Salâh fî‘Ulumi’l-Hadis, Mektebetu’lMütenebbî, Kahire, bty. İBN TEYMİYE, Takîyuddin, Ahmed, İlmu’l-Hadis, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, 1985.
  • İSTEMİ Fuat, Hicret Bağlamında Hadis ve Tarih Metodolojileri, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2017;
  • ………….., İmam Şafii’nin Kullandığı Hadis Kavramları er-Risâle Örneği, eŞarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, Kasım 2016, cilt 8. Sayı 2.
  • KEŞMİRÎ, Muhammed Enver Şah, el-‘Arfu’ş-Şezî, Şerhu Süneni’t-Tirmizî, Mahmud Şakir tsh, Beyrut, 2004.
  • KENKÛHÎ, Râşîd Ahmed, el-Kevkebu’d-Durî ‘Ala Cami‘i’t-Tirmizî, tsh. Muhammed Zekeriyya Hindistan, 1975
  • MÜBÂREKFÛRÎ, Ebu’l-‘Alâ Muhammed b. Abdurrahman b. Abdurrahim, Tuhfetu’l-Ahvezî Şerhu Câmiî’t-Tirmizî, Zâid b. Sabrî, Beytu’l-Efkâri’lDuveliyye, Byy, 1986.
  • MEDİNÎ, Ali b. Abdullah b.Cafer es-Sa’dî, el-İlel, thk. Muhammed Mustafa el‘Azami, Mektebetu’l-İslamî, 2. Baskı, bty. byy.
  • ÖZDEMiR, Veysel, Tirmizî ve el-İlelü’l-Kebîr’inin İlel İlmindeki Yerine Genel Bir Bakış, Turkish Studies International Periodical Fort The Languages, Literature and History of Turkis hor Turkic, Ankara 2014.
  • RÂMEHÜRMÜZÎ, Ebû Muhammed el-Hasen b. Abdurrahman b. Hallâd elFarisî, el-Muhaddisu’l-fâsıl Beyne’r-Râvîve’l-Vâî, thk. Muhammed ‘Accâc elHatip Dâru’l-Fikr, Beyrut 3. Baskı, 1404.
  • SAÎD, Hemmam Abdurrahim, Tahkîk ve Dirâse ‘Ala Şerhi İlel Tirmizîliİbn Recep el-Hanbelî, Mektebetu’r-Rüşd, Riyad 2001.
  • TİRMİZÎ, Ebû İsâ Muhammed b. İsâ b. Sevre, el-Câmi‘u’t-Tirmizî vehuve Sünen, tah. Ahmed Muhammed Şakir, İbrahim ‘Atve ‘Avd, Dâr İhyâu’t-Turâsi’l-‘Arabî, Beyrut, bty
APA KARASU T (2017). TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 975 - 989.
Chicago KARASU TANER TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2017): 975 - 989.
MLA KARASU TANER TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2017, ss.975 - 989.
AMA KARASU T TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 975 - 989.
Vancouver KARASU T TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 975 - 989.
IEEE KARASU T "TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.975 - 989, 2017.
ISNAD KARASU, TANER. "TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2017), 975-989.
APA KARASU T (2017). TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 9(2), 975 - 989.
Chicago KARASU TANER TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 9, no.2 (2017): 975 - 989.
MLA KARASU TANER TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, vol.9, no.2, 2017, ss.975 - 989.
AMA KARASU T TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2017; 9(2): 975 - 989.
Vancouver KARASU T TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2017; 9(2): 975 - 989.
IEEE KARASU T "TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ." e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 9, ss.975 - 989, 2017.
ISNAD KARASU, TANER. "TİRMİZÎ’NİN İLELÜ’S-SAGÎR ADLI ESERİNİN HADİS USÛLÜ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ". e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 9/2 (2017), 975-989.