Yıl: 2017 Cilt: 4 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 29 - 45 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ

Öz:
Limanlar bulundukları bölgelerde, ticaret olanaklarının gelişmesine, sanayileşmeye, yaşam standartlarının iyileşmesine, istihdam artışına ve bunların paralelinde sosyal imkânların artmasına katkı sağlarlar. Ekonomik ve sosyal katkılarının yanı sıra ulusal ve uluslararası güvenlik açısından da hayati önem taşırlar. Ulusal ve uluslararası arenada bu denli önem taşıyan limanların ticari hayatta tercih edilebilir olması için verimli çalışması zorunludur. Limanların bulundukları ülke ekonomisindeki verimliliğini arttırmak için de limanlar ve hinterlantları (art bölge) ile birlikte düşünülerek gelişim süreçlerinin planlanması gerekmektedir Her liman belirli bir hayat dönemine sahip olduğu gibi yıllar içinde artan veyaazalan ticaret hacmi ile birlikte dinamik olarak değişime zorlanırlar. Bu değişimgerçekleşmediği takdirde limanlar tercih sebebi olmaktan çıkacaktır. Azalanyük hacmi liman bölgesini ve hinterlandını olumsuz etkileyecek ve limanverimsiz çalışmasıyla ülkenin bilançosunda negatif tarafta yer alacaktır. Ancaklimanın gelişen ticaret hacmine ve teknolojiye ayak uydurması ile kaynaklarınverimli kullanımı sonucunda artan verimlilik ile gelişimi sağlanabilir ve hayatdönemi sürdürülebilir. Günümüzde birçok gelişmiş şehirde görülebileceği üzereliman kavramı ticaret merkezi olmayı devam ettirirken üretim yapılabilensanayi merkezi haline de gelmiştir.Bu makalede 2010 - 2013 yılları arasında Karadeniz Bölgesi'nin önemliillerindeki limanlarının Karadeniz Ereğli Limanı'na göre verimlilikleri analizedilmiştir. Karadeniz Bölgesi'nin önemli illeri yük hacimlerine ve hinterlandınagöre seçilmiş olup karşılaştırılan limanın Karadeniz Ereğli Limanı olmasınınsebebi söz konusu limanın Karadeniz Bölgesi'nin sanayi olarak en gelişmişyerinde olması ve limanlarının elleçlenen yük oranına karşın girdilerinin düşükolmasıdır. Bu makalede farklı birimlerde girdilerin kolay karşılaştırılabilmesi içinmetod olarak Veri Zarflama Analizi kullanılmıştır. Yapılan analiz çerçevesindeuluslararası bazı sebeplerden dolayı verimlilik değişimleri belirtilmiş ve dahaverimli olabilmeleri için öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat Uluslararası İlişkiler

PRODUCTIVITY ANALYSIS OF BLACK SEA PORTS IN TURKEY

Öz:
Ports in any region play an important role in the development of commercial efficiency, industrialization, increase of employment, improvement of social facilities, so the life standards. In addition to their economic and social benefits, ports are crucial in terms of national and international security of countries. In this respect, ports have to be designed and organized with the maximum productivity. In order to increase the productivity of ports in national economy, development process of them should be planned in accordance with their hinterlands Changes in the trade volume influence changes in ports simultaneously.Without this dynamism, a port is not preferred as a commercial power.Decreasing load capacity negatively affects the region of the port and itshinterland, and so its productivity. Thus, this unproductive port no longercontributes to national income of the country anymore. A port may only sustainits commercial importance with its "productivity" by adaptation to developingtrade volume, technological conditions and efficient usage of the resources.Hereby, nowadays ports in global cities, which are already trade centres, havebecome industrial centres as production sites.This paper analyzes the productivity of the selected ports in Black Sea Regionin comparison with Black Sea Ereğli port including the data for the years of2010- 2013. The defined ports in Black Sea Region are selected according totheir load capacity and their hinterlands. The reasons behind the comparisonof selected ports with the port of Eregli is that Eregli has been in the mostdeveloped industrialized area in Black Sea Region. Moreover, the input of theEregli port is really low despite its handling load capacity. This article uses "DataEnvelope Analysis" method in order to compare inputs of the ports easily. In themeantime, new proposals are presented for productivity growth of the ports ingeneral by highlighting international data related to productivity changes inports.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • o ANONİM, (1981), Meydan Larousse, Cilt 7, Meydan Yayınevi, İstanbul.
  • o ATEŞ, A., (2010), Türkiye Konteyner Terminallerinde Verimlilik Analizi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • o ATEŞ, A. ve ESMER, S., (2014), Farklı Yöntemler İle Türk Konteyner Limanlarının Verimliliği, Verimlilik Dergisi, Sayı: 2014/1, sayfa: 61 - 76, Ankara.
  • o ATEŞ, A., ESMER S., ÇAKIR E. ve BALCI K., (2013), Karadeniz Konteyner Terminallerinin Göreceli Etkinlik Analizi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Denizcilik Fakütesi Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1 , 2013.
  • o BARROS, C. P., (2006), A Benchmark Analysis of Italian Seaports Using Data Envelopment Analysis, Maritime Economics & Logistics, vol. 8,4, 347-365.
  • o BAYSAL M. E., UYGUR M. ve TOKLU B., (2004),Veri Zarflama Analizi İle TCDD Limanlarında Bir Etkinlik Ölçümü Çalışması, Gazi Üniv. Müh. Mim. Fak. Der. Cilt 19, No 4, sayfa: 437-442.
  • o COOPER, W. W., SEIFORD, L. M. and TONE, K., (2000), Data Envelopment Analysis:
  • A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software, Kluwer Academic Publishers: Boston.
  • o DE MONIE, G., (1987), Measuring and Evaluating Port Performance and Productivity, UNCTAD Monographs on Port Management No. 6, on Port Management (Geneva, UNCTAD).
  • o DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI, (1997), Ulusal Denizcilik Şurası Çalışma Grupları Nihai Raporları, Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • o GÜLCÜ, A. ve TUTAR, H., (2004), Veri Zarflama Analizi Yöntemiyle SSK Hastanelerinde Görece Verimlilik Analizi: Yönetim ve Organizasyon İlkeleri Açısından Değerlendirme, Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, Sayı: 2004/1, sayfa 51- 82.
  • o HERRERA S. ve PANG G., (2008), Efficiency of Infrastructure: The Case of Container Ports, Economia, Brasilia (DF), v. 9, n. 1, p. 165-194.
  • o ITOH, H., (2002), Effeciency Changes at Major Container Ports in Japan: A Window Application of Data Envelopment Analysis, Review of Urban & Regional Development Studies, 14: 133-152.
  • o LIU, Z., (1995), The Comparative Performance of Public and Private Enterprises: The Case of British Ports, Journal of Transport Economics and Policy, 29 (3), sayfa: 263-274.
  • o POITRAS, G., TONGZON, J., LI, H., (1996), Measuring Port Efficiency: An Application of Data Envelopment Analysis,Working paper, National University of Singapore, Singapore.
  • o PROKOPENKO, J., (2005), Verimlilik Yönetimi, 6. Baskı, MPM Yayınları Yayın No: 476, Ankara.
  • o RICARDO, J. S., HOFFMANN, J., MICCO, A., PIZZOLITTO, G. V., SGUT, M and WILMSMEIER, G., (2003), Port Efficiency and International Trade: Port 45 Türkiye Karadeniz Limanları Verimlilik Analizi
  • Efficiency as a Determinant of Maritime Transport Costs, Maritime Economics and Logistics, Cilt. 5, sayfa: 199 - 218, Argentina. o SANCHEZ, R., HOFFMANN, J., MICCO, A., PIZZOLITTO, G., SGUT, M. ve WILMSWEIER,
  • G., (2003), Port Efficiency and International Trade: Port Efficiency as a Determinant of Maritime Transport Costs, Maritime Economics and Logistics, Vol. 5, pp. 199 - 218.
  • o T. C. BAŞBAKANLIK DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI DENİZ TİCARETİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, (2012), İller Bazında Denizyolu Taşıma İstatistikleri, Ankara, 2012.
  • o TONGZON, J. L., (1995), Determinants of port performance and efficiency, Transportation Research Part A: Policy and Practice 29 (3): 245-252 o TRUJILLO, L. ve TOVAR, B., (2007), The European port industry: An analysis
  • of its economic efficiency (Report No. 07/05), London, UK: Department of Economics, City University, London.
APA AKYÜREK E (2017). TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. , 29 - 45.
Chicago AKYÜREK Efe TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. (2017): 29 - 45.
MLA AKYÜREK Efe TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. , 2017, ss.29 - 45.
AMA AKYÜREK E TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. . 2017; 29 - 45.
Vancouver AKYÜREK E TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. . 2017; 29 - 45.
IEEE AKYÜREK E "TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ." , ss.29 - 45, 2017.
ISNAD AKYÜREK, Efe. "TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ". (2017), 29-45.
APA AKYÜREK E (2017). TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. Verimlilik Dergisi, 4(4), 29 - 45.
Chicago AKYÜREK Efe TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. Verimlilik Dergisi 4, no.4 (2017): 29 - 45.
MLA AKYÜREK Efe TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. Verimlilik Dergisi, vol.4, no.4, 2017, ss.29 - 45.
AMA AKYÜREK E TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. Verimlilik Dergisi. 2017; 4(4): 29 - 45.
Vancouver AKYÜREK E TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ. Verimlilik Dergisi. 2017; 4(4): 29 - 45.
IEEE AKYÜREK E "TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ." Verimlilik Dergisi, 4, ss.29 - 45, 2017.
ISNAD AKYÜREK, Efe. "TÜRKİYE KARADENİZ LİMANLARI VERİMLİLİK ANALİZİ". Verimlilik Dergisi 4/4 (2017), 29-45.