Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 943 - 952 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkili olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Deneme modelindeki bu araştırmada "Öntest ve Sontest Kontrol Gruplu Seçkisiz Desen" kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2011-2012 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Niğde il merkezindeki 19 Mayıs İlköğretim Okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 60 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada deney ve kontrol grubu olarak ayrılan iki grup, seçkisiz olarak belirlenmiş ve denencelerin sınanması için gerekli olan veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen iki seçenekli otuz üç sorudan oluşan uygulama ölçeği ile elde edilmiştir. Uygulama ölçeği, öntest ve sontest şeklinde, deneysel işlemin başında ve sonunda olmak üzere, öğrencilere iki kez uygulanmıştır. Uygulama sonrasında elde edilen veriler, SPSS istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde deney ve kontrol gruplarındaki öğrenciler arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek amacıyla "t-test"i kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, eğitsel oyunların uygulandığı deney grubu ile geleneksel yönteminin uygulandığı kontrol grubunun öntestleri arasında anlamlı bir fark olmadığı, eğitsel oyunların uygulandığı deney grubunun öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir fark olduğu, geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubunun öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca geleneksel yöntemin kullanıldığı grup ve eğitsel oyunların kullanıldığı grup için öntest ve sontest sonuçları karşılaştırılmış ve kontrol grubunun başarı düzeyi ile deney grubunun başarı düzeyleri arasında, deney grubu lehine anlamlı bir fark belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre araştırmacılara ve öğretmenlere yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

IMPACT OF EDUCATIONAL GAMES ON DEVELOPMENT OF 6TH GRADE STUDENTS VOCABULARY

Öz:
In this study grade students investigated the effect of educational games to develop vocabulary. In the study "Pattern randomized pretest and posttest controlled group" is used. The research in Niğde in May 19 Primary School was carried out on 60 students studying in the 6thgrades.The both groups were randomly allocated to two groups. The data needed to test the research hypotheses, thirty-three questions developed by the authors of the two-choice questionnaire was obtained with the application. Practice survey, in the form of pre-and post-test, the experimental procedure, including the press, and finally, was applied to the students twice. The data obtained after the application, SPSS (Statistical Package for social sciences) were analyzed using a statistical software package.The "t-test" was utilized in order to determine whether there is statistically significant difference between the experimental and control student groups in analyzing the data. According to the findings of the research, "Games and action-training" in the experimental group and the "Traditional Method" is applied in between the control group, no significant differences were found in favor of the experimental group. The group concluded that the use of educational games to be more successful. According to the findings, suggestions were made to shed light on people and institutions
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKYOL, H. ve Temur, T. (2009). İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ALTINBULAK, D., Emir, S., Avcı, C. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitsel Oyunların EriĢi ve Kalıcılığa Etkisi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 35-51.
  • ALTUNAY, D. (2004). Oyunla Desteklenmiş Matematik Öğretiminin Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığa Etkisi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, ġ. Çakmak, E. Akgün, Ö.E. Karadeniz, ġ. Demirel Yılmaz, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • CESUR, O. (2005). Pansiyonlu İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerinde Kelime Serveti Araştırması. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • COŞKUN, H., Akarsu, B., Kariper, Ġ. A. (2012). Bilim Öyküleri Ġçeren Eğitsel Oyunların Fen ve Teknoloji Dersindeki Öğrencilerin Akademik BaĢarılarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 93-109.
  • ÇAMLIYER, H. ve Çamlıyer, H. (2009). Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası.
  • ÇIPLAK, M. (2005). Uşak Merkez İlköğretim 5, 8, 11., Sınıfların Yazılı Kelime Hazinesinin Belirlenmesi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • ÇOBAN, B. ve Nacar, B. (2008). İlköğretim 2. Kademe Eğitsel Oyunlar. Ankara: Nobel Yayınları.
  • DAĞBAŞI, G. (2007). Oyun Tekniği ve Arapça Öğretiminde Kullanımı. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DEMİREL, Ö. (1999). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanat. Ankara: PegemA Yayınları
  • DOĞAN, Y. (2003). Türkçe 1. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Yazma Becerileri. Türklük Bilimim Araştırmaları, 13, 181-201.
  • Evren Yayınları. (2011). 2011-2012 Eğitim Öğretim Yılı 6. Sınıf Türkçe Dersi ÜnitelendirilmiĢ Yıllık Planı. http://www.dersimiz.com/dosya-7618-6Sinif-Turkce-Dersi-Evren-Yayinlari2011-2012-Unitelendirilmis-yillik-plani-indirin.html adresinden 12.11.2011 tarihinde indirilmiĢtir.
  • KARA, M. (2010). Oyunlarla Yabancılara Türkçe Öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 407-421.
  • KARADAĞ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. YayımlanmamıĢ Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KARASAR, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KORKMAZ, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • ÖZCAN, T. (2001). İlköğretim Türkçe Öğretiminde Oyunla Öğretim Yöntemi ve Uygulamalar. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi,Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • PEHLİVAN, H. (2005). Oyun ve Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SONGUR, A. (2006). Harfli İfadeler ve Denklemler Konusunun Oyun ve Bulmacalarla Öğretilmesinin Öğrencilerin Matematik Başarı Düzeylerine Etkisi. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi,Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ġstanbul.
  • ŞİMŞEK, R. (1983). ÇağdaĢ Eğitimde Ana Dilinin Yeri, Türk Dili Dergisi, 379, 31-35.
  • TAŞLI, F. (2003). İlköğretimde İngilizce Öğretiminde Oyun Tekniğinin Erişiye Etkisi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • TOSUNOĞLU, M. (1999). Kelime Servetinin Eğitim Öğretimdeki Yeri ve Önemi, (Çevrimiçi) http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/144/tosunoglu.htm adresinden 15.03.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • TURAL, H. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Oyun ve Etkinliklerle Öğretimin Erişi ve Tutuma Etkisi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ġzmir.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • YAĞMUR ġahin, E. (2013). Materyal Destekli Eğitsel Oyunların Sokakta ÇalıĢtırılan Çocukların Türkçe Dil Bilgisi BaĢarı ve Tutumlarına Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (28), 459-468.
  • YALÇIN, S. K. ve Özek, F. (2006). Söz Varlığının Temel Dil Becerilerinin ve Akademik Disiplinlerin Kazanımına Olan Etkileri. Millî Eğitim Dergisi, 171, 130-199.
  • YILDIRAN, N. (2004). Fen Bilgisi Dersinde Atomun Yapısı ve Periyodik Çizelge Konusunun Oyun ve Modellerle Öğretilmesinin Başarıya Etkisi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ġstanbul.
  • YURT, E. (2007). Eğitsel Oyun Tekniği ile Fen Öğretimi ve Yeni İlköğretim Müfredatındaki Yeri ve Önemi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
APA GÜLSOY T, UÇGUN D (2013). 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. , 943 - 952.
Chicago GÜLSOY Tuba,UÇGUN Duygu 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. (2013): 943 - 952.
MLA GÜLSOY Tuba,UÇGUN Duygu 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. , 2013, ss.943 - 952.
AMA GÜLSOY T,UÇGUN D 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. . 2013; 943 - 952.
Vancouver GÜLSOY T,UÇGUN D 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. . 2013; 943 - 952.
IEEE GÜLSOY T,UÇGUN D "6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ." , ss.943 - 952, 2013.
ISNAD GÜLSOY, Tuba - UÇGUN, Duygu. "6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ". (2013), 943-952.
APA GÜLSOY T, UÇGUN D (2013). 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 8(13), 943 - 952.
Chicago GÜLSOY Tuba,UÇGUN Duygu 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.13 (2013): 943 - 952.
MLA GÜLSOY Tuba,UÇGUN Duygu 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.13, 2013, ss.943 - 952.
AMA GÜLSOY T,UÇGUN D 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(13): 943 - 952.
Vancouver GÜLSOY T,UÇGUN D 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(13): 943 - 952.
IEEE GÜLSOY T,UÇGUN D "6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.943 - 952, 2013.
ISNAD GÜLSOY, Tuba - UÇGUN, Duygu. "6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KELİME HAZİNESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİNİN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 8/13 (2013), 943-952.