ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 61 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Öz: İlgili literatür incelendiğinde öğretmenlerin informal yollarla öğrenmeleri üzerine herhangi bir ölçeğe rastlanılmamıştır. Bundan dolayı bu çalışmanın amacı alandaki bu ihtiyaca cevap verecek şekilde öğretmenlerin informal yollarla öğrenmeleri üzerine bir ölçek geliştirmektir. Çalışmaya katılmaları için 600 öğretmen davet edilmiş olmasına rağmen 566 tanesi gönüllü olarak ölçeği yanıtlamışlardır. Bu doğrultuda çalışmanın örneklemi 2015-2016 öğretim yılında Amasya ilinde görev yapmakta olan ve gönüllülük esasına bağlı olarak çalışmaya katılan 566 öğretmenden meydana gelmektedir. Ancak toplanan formlardan 33 tanesi kayıp veri nedeniyle çalışma dışında tutulmuş ve toplamda 533 form üzerinde istatiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde araştırmacılar sırasıyla madde oluşturma, uzman görüşüne başvurma, ön deneme (pilot) ile geçerlik ve güvenirlik hesaplama işlemlerini yapmışlardır. Buna göre başlangıçta 50 maddeden meydana gelen ölçek gerekli analizler neticesinde 31 maddeye düşmüştür. Faktör analizi sonucunda 7 faktörlü bir ölçek elde edilmiştir. 1. faktör 8 maddeden, 2. faktör 5 maddeden, 3. faktör 4 maddeden, 4. faktör 3 maddeden, 5. faktör 4 maddeden, 6. faktör 3 maddeden ve 7. faktör 4 maddeden meydana gelmektedir. Her bir maddenin faktör yük değerleri 0,411 ile 0,763 arasında değiştiği görülmüştür. Ayrıca faktörlerin varyansın toplam varyansı açıklama yüzdesi %62,913 olarak bulunmuştur. Bunun yanı sıra ölçeğin Cronbach alpha güvenilirlik katsayısı ? = 0,89 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin faktörleri için güvenirlik katsayısının .83-.91arasında değiştiği görülmüştür. Tüm bu bulgular doğrultusunda araştırmacılar geliştirilen bu ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu kanısına varmış olup ilgili ölçeğin farklı araştırmacılarca da yapılacak çalışmalarda kullanılabilecekleri sonucuna ulaşmışlardır.
Anahtar Kelime: TEACHERS’ INFORMAL LEARNING SCALE: VALIDITY AND RELIABILITY STUDY
Öz: When the literature has been examined, there is not found any scale regarding teachers’ informal learning. That is why, the aim of this study is to develop a scale determining teachers’ informal learnings. Even though 600 teachers have been invited to participate in this study, 566 of them have voluntarily answered the scale. The study group of this research consists of 566 public school teachers who have worked at the Directorate of National Education in Amasya city, Turkey, 2015-2016 academic years. However. 33 of asnwered surveys have been discarded because of missing value and finally 533 of them analyzed by SPSS program. The researchers have put into practice the following steps: 1) creating of item, 2) consulting to authority, 3) pilot study, and 4) validity and reliability calculation process. As a result, the scale has 31 items even though it has 50 items at the beginning. After Exploratory Factor Analysis, the researchers have reached the scale with 7 factors. The first factor consists of 8 items, the second factor consists of 5 items, the third factor consists of 4 items, the fourth factor consists of 3 items, the fifth factor consists of 4 items, the sixth factor consists of 3 items, and the seventh and last factor consists of 4 items. İt is seen that load factor values change between 0.411 and 0.763. Moreover, variance of factors explain %62.913 of total variance. In addition, Cronbach’s Alpha value has been calculated to determine the internal consistency and found it as 0.89. Furthermore, the Cronbach’s Alpha value for each factor has been found from 0.83 to 0.91. Based on the above findings of this study, the researchers have come to the conclusion that the scale is valid and reliable to be able to employ for future studies. The researchers strongly suggest that other researchers might use this scale for their further studies
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ada, Ş., Akan,D., Ayık,A., Yıldırım,İ. &Yalçın, S. (2013). Öğretmenlerin Motivasyon Etkenleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.17 (3), 151-166.
- Altınışık, S. (1996) Hizmetiçi Eğitim Ve Türkiye'deki Uygulama. Eğitim Yönetimi, 2,3,329-348.
- Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkatealıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15(1), 377-404. DOI: 10.17240/yıl2015cilt15sayı1makaleno5000128614
- Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim,147, 66-69.
- Babaoğlan, E. (2007). Aday öğretmenlerde öfke. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 30-36.
- Babaoğlan, E. (2016). The predictive power of organizational trust to organizational commitment in elementary and high schoolteachers. Anthropologist, 24(1), 83-89.
- Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. (5. baskı). Ankara: PegemA Yayınevi.
- Balcı, A. (2010). Sosyal Bilgilerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. (8. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Başol, G. & Altay, M. (2009). Eğitim Yöneticisi ve Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi.15, 58, 191-216.
- Bayar, A. (2013). Factors affecting teachers' participation in professional development activities in Turkey. Doctorate Dissertation. University of Missouri--Columbia, USA.
- Bayar, A. (2014). Satisfaction of Teachers with Mentoring Programs in Turkey. The Anthropologist, 18(2), 299-308
- Bayar, A. (2014). The Components of Effective Professional Development Activities in terms of Teachers' Perspective. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 319-327.
- Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri analizi el kitabı (3.Baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı (4. Baskı). Ankara: PegemA Yayınevi.
- Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı). Ankara: PegemAkademi
- Büyüköztürk, Ş.,Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö,E.,Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
- Cemaloğlu, N. & Ertürk, A. (2007). Öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma eylemlerinincinsiyet yönünden incelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri, 5(2), 345-362.
- Christensen, L. B. (2004). Experimental methodology. United States of America: Pearson Education.
- Comrey, A. L.,& Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. (2th Edition), New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Hillsdale.
- Cunningham, J.,&Hillier, E. (2013). Informal learning in the workplace: key activities and processes. Education - Training, 55, 37-51. http://dx.doi.org/10.1108/00400911311294960.
- Dağcı, A. & Kartopu, S. (2014).Meslekî Tükenmişlik İle Dindarlık Eğilimi Arasındaki İlişki Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 9/8 2014,365-383.
- Eraut, M. (2004). Informal learning in the workplace. Studies in Continuing Education, 26(2), 247- 273.
- Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları No: 24, Ankara.
- Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-ı temel kavramlar ve işlemler (2.Baskı). Ankara: PegemAkademi.
- Fraser, C. A. (2010). Continuing Professional development and learning in primary science classrooms. Teacher Development: An international Journal of Teachers’ Professional Development, 14, 85-106. http://dx.doi.org/10.1080/ 13664531003696626.
- Gamsız, Ş. Yazıcı, H. &Altun, F. (2013).Öğretmenlerde A Tipi Kişilik, Stres Kaynakları, Öz Yeterlik Ve İş Doyumu. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 8/8, 1475-1488.
- Grosemans, Boon, Verclairen, Dochy ve Kyndt (2015). Informal learning of primary schoolteachers: Considering the role of teaching experience and school culture. Teaching and Teacher Education 47, 151-161.
- Habacı, İ. Karataş, E. Adıgüzelli, F. Ürker, A. & Atıcı, R. (2013).Öğretmenlerin Güncel Sorunları. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 8,6, 263-277.
- Karakaya, İ. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Bilimsel araştırma yöntemleri (Edit. Abdurrahman Tanrıöğen 2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi (9.Basım). Ankara: Anı yayıncılık.
- Karasar, N.(2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı) . Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Lohman, M. C. (2000). Environmental inhibitors to informal learning in the workplace: A casestudy of public school teachers. Adult Education Quarterly, 50(2), 83-101.
- Lohman, M. C. (2006). Factors influencing teachers' engagement in informal learning activities. Journal of Workplace Learning, 18, 141-156. http://dx.doi.org/10.1108/13665620610654577.
- Marsick, V. J. &Volpe, M. (1999). The nature and need for informal learning. In V. J. Marsick, & M. Volpe (Eds.), Informal learning on the job(pp. 1-9). San Francisco: Berrett Koehler.
- Marsick, V. J. &Watkins, K. E. (1990). Informal and incidental learning in the workplace. London, UK and New York, NY: Routledge.
- Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
- Öncü H. (1994). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Matser Yayıncılık.
- Özpınar, M. & Sarpkaya, R. (2010). Köyde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Sorunları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 27, 17-29.
- Pallant, J. (2001). SPSS survivalmanual: A step-by-step guide to data analysis using SPSS for Windows. Philadelphia, PA: Open UniversityPress
- Pekdoğan, S. & Karamustafaoğlu, S. (2015). 4+4+4 Düzenlemesinin Okul Öncesi Eğitim Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16 (2), 219-234.
- Pekdoğan, S. &Kanak, M. (2016). A Qualitative Research on Active Learning Practices in Pre-school Education. Journal of Educationand Training Studies, 4 (9), 232-239.
- Poulson, L.,&Avramidis, E. (2003). Pathways and possibilities in Professional development: case studies of effective teachers of literacy. British Educational Research Journal, 29, 543-560. http://dx.doi.org/10.1080/01411920301846.
- Rytivaara, A. & Kershner, R. (2012). Co-teaching as a context for teachers' Professional learning and joint knowledge construction. Teaching and Teacher Education, 28, 999-1008. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.05.006.
- Stronge, J. H. (2007). Qualities of effective teachers (2nd ed.). Association for Supervision & Curriculum Development.
- Tabachnick, B. G.,&Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics(3 Ed.). New York: Harpercollins CollegePublishers.
- Tekin H. (1977). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası.
- Toprakci, E. (2006). Obstacles in Integration of the Schools into Information and Communication Technologies According to the Opinions of the Teachers and Principals of Primary and Secondary Schools in Turkey. The e-Journal of Instructional Science and Technology (eJIST).
- Toprakcı, E. (2005). The profiles of using for Professional aim that computers in their home of school managers and teachers in Turkey (the example of Sivas). TEJET, 4 (2), 64-75.
APA | Bayar A, ÜSTÜN A, BAYAR M (2016). ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 61 - 74. |
Chicago | Bayar Adem,ÜSTÜN Ahmet,BAYAR Mine ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2016): 61 - 74. |
MLA | Bayar Adem,ÜSTÜN Ahmet,BAYAR Mine ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2016, ss.61 - 74. |
AMA | Bayar A,ÜSTÜN A,BAYAR M ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2016; 61 - 74. |
Vancouver | Bayar A,ÜSTÜN A,BAYAR M ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2016; 61 - 74. |
IEEE | Bayar A,ÜSTÜN A,BAYAR M "ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.61 - 74, 2016. |
ISNAD | Bayar, Adem vd. "ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2016), 61-74. |
APA | Bayar A, ÜSTÜN A, BAYAR M (2016). ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 11(14), 61 - 74. |
Chicago | Bayar Adem,ÜSTÜN Ahmet,BAYAR Mine ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.14 (2016): 61 - 74. |
MLA | Bayar Adem,ÜSTÜN Ahmet,BAYAR Mine ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.14, 2016, ss.61 - 74. |
AMA | Bayar A,ÜSTÜN A,BAYAR M ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(14): 61 - 74. |
Vancouver | Bayar A,ÜSTÜN A,BAYAR M ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(14): 61 - 74. |
IEEE | Bayar A,ÜSTÜN A,BAYAR M "ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.61 - 74, 2016. |
ISNAD | Bayar, Adem vd. "ÖĞRETMENLERİN İNFORMAL YOLLA ÖĞRENMELERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 11/14 (2016), 61-74. |