BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ

Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 43 - 59 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada, birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin öğretmen kavramına ilişkin algılarını metafor yoluyla ortaya çıkarma amaçlanmıştır. Araştırma, sosyal olguları bağlı bulundukları çevre içerisinde araştırmayı ve anlamayı ön plana alan nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde tasarlanmış olup olgubilim deseni kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilinde birleştirilmiş sınıfta görev yapan 47 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle örneklem seçimine gidilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin öğretmen kavramına ilişkin metaforlarının neler olduğu ve bu metaforların ortak özellikleri bakımından hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilineceği sorularına cevap aranmıştır. Araştırmaya katılan birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin, öğretmen kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları ortaya çıkarmak amacıyla her birinden Öğretmen ..... benzer, çünkü ....... cümlesini tamamlamaları istenilmiştir. Verilerin analizinde nitel veri analizlerinden olan içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenler 29 adet geçerli metafor üretmiştir. İlk üç sırada yer alan metaforlar sırasıyla şöyledir: 1. Bahçıvan (%13,63); 2. Ebeveyn (%13,63); 3. Güneş (%9, 18). Öğretmenler, metaforların 18 tanesini canlı varlıklara 11 tanesini cansız varlıklara benzetmiştir. Öğretmenler tarafından üretilen metaforlar ortak özellikleri bakımından 5 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre birleştirilmiş sınıf öğretmenleri öğretmen kavramını bilgi sağlayıcı, şekillendirici-biçimlendirici, bireysel gelişimin destekleyicisi, yönlendirici ve yol gösterici, sabır örneği olarak görmektedirler.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ASLAN S (2013). BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. , 43 - 59.
Chicago ASLAN Serkan BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. (2013): 43 - 59.
MLA ASLAN Serkan BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. , 2013, ss.43 - 59.
AMA ASLAN S BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. . 2013; 43 - 59.
Vancouver ASLAN S BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. . 2013; 43 - 59.
IEEE ASLAN S "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ." , ss.43 - 59, 2013.
ISNAD ASLAN, Serkan. "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ". (2013), 43-59.
APA ASLAN S (2013). BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 8(6), 43 - 59.
Chicago ASLAN Serkan BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.6 (2013): 43 - 59.
MLA ASLAN Serkan BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.6, 2013, ss.43 - 59.
AMA ASLAN S BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(6): 43 - 59.
Vancouver ASLAN S BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(6): 43 - 59.
IEEE ASLAN S "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.43 - 59, 2013.
ISNAD ASLAN, Serkan. "BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLARDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN “ÖĞRETMEN” KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILARININ METAFORİK İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 8/6 (2013), 43-59.