Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 321 - 334 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-09-2018

Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri

Öz:
Öz-yeterlik, bireyin kendi yeteneklerine ve kapasitesine olan inancıdır. Kişi amaca ulaşabileceğine inanıyorsa bu durum performansına olumlu yansımaktadır. Programlama becerisi, birçok beceri alanıyla ilişkili olup, özyeterlik kavramı programlama becerisinin gelişiminde önemli bir yer tutmaktadır. Programlamaya ilişkin özyeterliği ise kişinin program yazarken amaca ulaşabileceğine olan inancı anlamı çıkarılabilir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğretmen adaylarının programlamaya ilişkin öz-yeterlik algılarının, bazı demografik değişkenler, Bilişimsel düşünme ve problem çözmeye ilişkin yansıtıcı düşünme becerileri ile ne ölçüde yordandığını ortaya koymaktır. Çalışmada öğretmen adaylarından 4 bölümden oluşan anket yardımıyla veriler toplanmıştır. Ankette, demografik verileri içeren kişisel bilgilerbölümü, Ramalingam ve Wiedenbeck (1998) tarafından geliştirilen ve Altun ve Mazman (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Programlama İlişkin Öz yeterlik Ölçeği, Kızılkaya ve Aşkar (2009) tarafından geliştirilen Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Ölçeği ve Korkmaz, Çakır ve Özden (2017) tarafından geliştirilen Bilgisayarca Düşünme Ölçeği kullanılmıştır.Çalışmada kullanılan veri toplama aracı ile Türkiye’de bulunan dört farklı üniversitenin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarından veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde Çoklu Regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre bağımsız değişkenler programlamaya ilişkin özyeterliği değeri ile anlamlı şekilde yordamaktadır (F (3, 99)= 24.880, p< .001). Modelin oluşmasına en önemli katkıyı bilişimsel düşünme, sonrasında problem çözmeye ilişkin yansıtıcı düşünme ve bilgisayar ile ilgili gelişmeleri takip etme katkı sunmaktadır. uyarlanmış R2 değeri .413 düzeyindedir, ki bu durum model ile programlamaya ilişkin öz-yeterliğin %41’ini açıkladığını göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Reflective Thinking Skills on Computational Thinking and Problem Solving as a Predictor of Self-Efficacy of Informatics Teacher Candidates on Programming

Öz:
Self-efficacy is the belief in an individual's own abilities and capacity. If the person believes in their capacity to achieve in a given area, higher levels of motivation and attention to detail will be positively reflected in their performance. Self-efficacy related to programming can be understood as the belief in one's own capacity to attain a higher level of motivation and an increase in self-worth while writing a program. The purpose of the research is to examine perceptions of self-efficacy for prospective computer programming and instructional technology teachers, and how different perceptions of self-efficacy can be predicted through an analysis of demographic variables, reflective thinking skills on computational thinking and problem solving. Data for the survey were gathered from teacher candidates using a questionnaire containing personal information and demographic information and further consisted of four categories: 1) the Self-efficacy Scale for Programming developed by Ramalingam and Wiedenbeck (1998); 2) a customized version of this scale for Turkish sites by Altun and Mazman (2012); 3) the Reflective Thinking Scale for Problem Solving developed by Kızılkaya and Aşkar (2009); 4) Computational Thinking Scale developed by Korkmaz, Çakır and Özden (2017). Data were obtained from teacher candidates studying Computer Education and Instructional Technology Education Department at four different universities in Turkey. Multiple regression analysis was used in the analysis of the data. According to the results of the analysis, the independent variables were significantly predicted by the selfefficacy value of the program (F (3, 99) = 24.880, p <.001). The most important contribution to the formation of the model is computational thinking, followed by reflective thinking about problem solving and follow-up computer-related developments. The adapted R2 value is at .413, indicating that it discloses 41% of the selfsufficiency relating programming with the model.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Zimmerman, B. J., Bonner, S., & Kovach, R. (1996). Developing Self-regulated learners: Beyond achievement to self-efficacy. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Zell, E., & Krizan, Z. (2014). Do people have insight into their Abilities? A metasynthesis. Perspectives on Psychological Science, 9, 111-125.
  • Yağcı, M. (2016). Effect of attitudes of information technologies (IT) preservice teachers and computer programming (CP) students toward programming on their perception regarding their selfsufficiency for programming Bilişim teknolojileri (BT) öğretmen adaylarının. International Journal of Human Sciences, 13(1). http://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3502
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33. http://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  • Werner, L., & Denning, J. (2009). Pair Programming in Middle School. Journal of Research on Technology in Education, 42(1), 29–49. http://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782540
  • Soloway, E. (1993). Should we teach students to program? Communications of the ACM, 36(10), 21–24. http://doi.org/10.1145/163430.164061
  • Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, 3–5.
  • Saeli, M., Perrenet, J., Jochems, W. M. G., Zwaneveld, B., Nederland, O. U., & Centrum, R. D. M. (2011). Teaching Programming in Secondary School : A Pedagogical Content Knowledge Perspective. Informatics in Education, 10(1), 73–88. http://doi.org/10.1145/2016911.2016943
  • Román-González, M. (2015). Computational Thinking Test : Design Guidelines and Content Validation Computational Thinking Test : Design Guidelines and Content Validation. Proceedings of EDULEARN15 Conference, (July), 2436–2444. http://doi.org/10.13140/RG.2.1.4203.4329
  • Ramalingham, V., & Wiedenbeck, S. (1998). Development and Validation of Scores on a Computer Programming Self-Efficacy Scale and Group Analyses of Novice Programmer Self-Efficacy. Journal of Educational Computing Research, 19(4), 367–381.
  • Psycharis, S., & Kallia, M. (2017). The effects of computer programming on high school students’ reasoning skills and mathematical self-efficacy and problem solving. Instructional Science, 45(5), 583–602. http://doi.org/10.1007/s11251-017-9421-5
  • Pellas, N., & Peroutseas, E. (2016). Gaming in Second Life via Scratch4SL: Engaging High School Students in Programming Courses. Journal of Educational Computing Research, 54(1), 108–143. http://doi.org/10.1177/0735633115612785
  • Pellas, N. (2014). The influence of computer self-efficacy, metacognitive self-regulation and self-esteem on student engagement in online learning programs: Evidence from the virtual world of Second Life. Computers in Human Behavior, 35(2), 157–170. http://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.02.048
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124-139.
  • Özyurt, Ö., & Özyurt, H. (2015). A study for determinin computer programming students’ attitudes towards progmming and their programming self-efficacy. Eğitimde Kuram ve Uygulama Articles /Makaleler Journal of Theory and Practice in Education, 11(1), 51–67.
  • Ni, L., & Guzdial, M. (2012). Who AM I?: Understanding high school computer science teachers’ professional identity. SIGCSE ’12: Proceedings of the 43rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 499–504. http://doi.org/10.1145/2157136.2157283
  • Mazman, S. G., & Altun, A. (2013). The effect of introductory to programming course on programming self efficacy of CEIT students. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 24–29.
  • Maddrey, E. (2011). The Effect of Problem-Solving Instruction on the Programming Self- efficacy and Achievement of Introductory Computer Science Students. Information Sciences. Nova Southeastern University.
  • Lye, S. Y., & Koh, J. H. L. (2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, 41, 51–61. http://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.012
  • Liao, Y.-K. C., & Bright, G. W. (1991). Effects of Computer Programming on Cognitive Outcomes: A Meta-Analysis. Journal of Educational Computing Research, 7(3), 251–268. http://doi.org/10.2190/E53G-HH8K-AJRR-K69M
  • Karsten, R., Mitra, A., & Schmidt, D. (2012). Computer self-efficacy : A meta-analysis. Journal of Organizational Ans End User Computing, 24(4), 54–80.
  • Aho, A. V. (2012). Computation and computational thinking. Computer Journal, 55(7), 833–835. http://doi.org/10.1093/comjnl/bxs074
  • Korkmaz, Ö., Çakir, R., & Özden, M. Y. (2017). A validity and reliability study of the computational thinking scales (CTS). Computers in Human Behavior, 72, 558–569. http://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.005
  • Kafai, Y. B., & Burke, Q. (2013). Computer Programming Goes Back to School. Phi Delta Kappan, 95(1), 61–65. http://doi.org/10.1177/003172171309500111
  • Govender, I., Govender, D., Havenga, M., Mentz, E., Breed, B., Dignum, F., & Dignum, V. (2014). Increasing self-efficacy in learning to program: exploring the benefits of explicit instruction for problem solving. TD The Journal for Transdisciplinary Research in Southern Africa, 10(1), 187–200.
  • Bers, M. U., Flannery, L., Kazakoff, E. R., & Sullivan, A. (2014). Computational thinking and tinkering: Exploration of an early childhood robotics curriculum. Computers and Education, 72, 145–157. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.020
  • Aldağ, H., & Tekdal, M. (2015). Bilgisayar kullanımı ve programlama öğretiminde cinsiyet farklılıkları. Proceeding of 1. Uluslararası Çukurova Kadın Çalışmaları Kongresi, 236–243.
  • Şahiner, A., & Kert, S. (2016). Komputasyonel Düşünme Kavramı ile İlgili 2006-2015 Yılları Arasındaki Çalışmaların İncelenmesi. European Journal of Science and Technology, Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5, 38–43.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lee, C., Teo, T., & Zealand, N. (2011). Shifting Pre-service Teachers â€TM Metaeognition Through Problem Solving, 3, 570–578.
  • Kizilkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansitici düşünme becerisi ölçeǧinin Geliştirilmesi. Egitim ve Bilim, 34(154), 82–92.
  • Kalelioğlu F, Gülbahar Y, Akçay S, Dogan D. (2014). Curriculum Integration Ideas for Improving the Computational Thinking Skills of Learners through Programming via Scratch.. 7 th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives: İstanbul; 22/09/2014 -25/09/2014
  • Ke, F. (2014). An implementation of design-based learning through creating educational computer games: A case study on mathematics learning during design and computing. Computers and Education, 73, 26–39. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.12.010
  • Huffman, A. H., Whetten, J., & Huffman, W. H. (2013). Using technology in higher education: The influence of gender roles on technology self-efficacy. Computers in Human Behavior, 29(4), 1779– 1786. http://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.012
  • Demir, Ö., & Seferoglu, S. S. (2017). Yeni Kavramlar, Farklı Kullanımlar: Bilgi-İşlemsel Düşünmeyle İlgili Bir Değerlendirme (ss. 801–830).
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (pp. 71–81). New York: Academic.
  • Kim, B., Kim, T., & Kim, J. (2013). Paper-and-Pencil Programming Strategy toward Computational Thinking for Non-Majors: Design Your Solution. Journal of Educational Computing Research, 49(4), 437–459. http://doi.org/10.2190/EC.49.4.b
  • Jaipal-Jamani, K., & Angeli, C. (2017). Effect of Robotics on Elementary Preservice Teachers’ SelfEfficacy, Science Learning, and Computational Thinking. Journal of Science Education and Technology, 26(2), 175–192. http://doi.org/10.1007/s10956-016-9663-z
  • Fessakis, G., Gouli, E., & Mavroudi, E. (2013). Problem solving by 5-6 years old kindergarten children in a computer programming environment: A case study. Computers and Education, 63, 87–97. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.11.016
  • Barut, E., Tuğtekin, U., & Kuzu, A. (2016). Robot uygulamalar ile bilgi işlemsel düşünme becerilerine bakış. Içinde 3rd International Conference on New Trend in Education (ICNTE 2016).
  • Kher, H. V., Downey, J. P., & Monk, E. (2013). A longitudinal examination of computer self-efficacy change trajectories during training. Computers in Human Behavior, 29(4), 1816–1824. http://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.022
  • Igbaria, M., & Iivari, J. (1995). The effects of self-efficacy on computer usage. Omega, 23(6), 587–605.
  • Ehrlinger, J., Johnson, K., Banner, M., Dunning, D., & Kruger, J. (2008). Why the unskilled are unaware: Further explorations of (absent) self-insight among the incompetent. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 105,98-121.
  • Bargury, I. Zur, Haberman, B., Cohen, A., Muller, O., Zohar, D., Levy, D., & Hotoveli, R. (2012). Implementing a new Computer Science Curriculum for middle school in Israel. 2012 Frontiers in Education Conference Proceedings, 1–6. http://doi.org/10.1109/FIE.2012.6462365
  • Kalelioğlu, F. (2015). A new way of teaching programming skills to K-12 students: Code.org. Computers in Human Behavior, 52, 200–210. http://doi.org/10.1016/j.chb.2015.05.047
  • Grout, V., & Houlden, N. (2014). Taking Computer Science and Programming into Schools: The Glyndŵr/BCS Turing Project. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 680–685. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.119
  • Chen, I. S. (2017). Computer self-efficacy, learning performance, and the mediating role of learning engagement. Computers in Human Behavior, 72, 362–370. http://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.059
  • Altun, A., & Mazman, S. G. (2012). Programlamaya ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeğinin Türkçe formumun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2), 297–308.
  • Jones, S. P., Mitchell, B., & Humphreys, S. (2013). Computing at school in the UK : from guerrilla to gorilla. Communications of the ACM, (April), 1–13. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.020
  • Gezgin, D. M., & Adnan, M. (2016). Makine Mühendisliği ve Ekonometri Öğrencilerinin Programlamaya İlişkin Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 509–525.
  • Bergin, S., Reilly, R., & Traynor, D. (2005). Examining the role of self-regulated learning on introductory programming performance. First International Workshop on Computing Education Research, 81–86. http://doi.org/10.1145/1089786.1089794
  • Akcaoglu, M., & Koehler, M. J. (2014). Cognitive outcomes from the Game-Design and Learning (GDL) after-school program. Computers and Education, 75, 72–81. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.02.003
  • Haşlaman, T., & Aşkar, P. (2007). Programlama Dersi̇ ile İlgi̇li Özdüzenleyi̇ci̇ Öğrenme Strateji̇leri̇ ve Başarı Arasındaki İli̇şki̇ni̇n İncelenmesi̇. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 110–122.
  • Davidsson, K., Larzon, L., & Ljunggren, K. (2013). Self-Efficacy in Programming among STS Students. Retrieved from http://www.it.uu.se/edu/course/homepage/datadidaktik/ht10/reports/SelfEfficacy.pdf
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  • Grover, S., & Pea, R. (2013). Computational Thinking in K-12: A Review of the State of the Field. Educational Researcher, 42(1), 38–43. http://doi.org/10.3102/0013189X12463051
  • Çatlak, Ş., Tekdal, M., & Baz, F. Ç. (2015). Scratch Yazılımı İle Programlama Öğretiminin Durumu: Bir Doküman İnceleme Çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3).Tarihinde adresinden erişildi http://www.jitte.org/article/view/5000163313
  • Askar, P., & Davenport, D. (2009). An investigation of factors related to self-efficacy for Java programming among engineering students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(1), 1303–6521. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED503900.pdf
APA ÇİFTCİ S, ÇENGEL SCHOVILLE M, PAF M (2018). Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. , 321 - 334.
Chicago ÇİFTCİ SERDAR,ÇENGEL SCHOVILLE MELTEM,PAF Muhammed Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. (2018): 321 - 334.
MLA ÇİFTCİ SERDAR,ÇENGEL SCHOVILLE MELTEM,PAF Muhammed Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. , 2018, ss.321 - 334.
AMA ÇİFTCİ S,ÇENGEL SCHOVILLE M,PAF M Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. . 2018; 321 - 334.
Vancouver ÇİFTCİ S,ÇENGEL SCHOVILLE M,PAF M Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. . 2018; 321 - 334.
IEEE ÇİFTCİ S,ÇENGEL SCHOVILLE M,PAF M "Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri." , ss.321 - 334, 2018.
ISNAD ÇİFTCİ, SERDAR vd. "Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri". (2018), 321-334.
APA ÇİFTCİ S, ÇENGEL SCHOVILLE M, PAF M (2018). Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 321 - 334.
Chicago ÇİFTCİ SERDAR,ÇENGEL SCHOVILLE MELTEM,PAF Muhammed Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 321 - 334.
MLA ÇİFTCİ SERDAR,ÇENGEL SCHOVILLE MELTEM,PAF Muhammed Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.321 - 334.
AMA ÇİFTCİ S,ÇENGEL SCHOVILLE M,PAF M Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 321 - 334.
Vancouver ÇİFTCİ S,ÇENGEL SCHOVILLE M,PAF M Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 321 - 334.
IEEE ÇİFTCİ S,ÇENGEL SCHOVILLE M,PAF M "Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.321 - 334, 2018.
ISNAD ÇİFTCİ, SERDAR vd. "Bilişim Öğretmeni Adaylarının Programlama İlişkin ÖzYeterliklerinin Yordayıcısı Olarak Bilişimsel Düşünme ve Problem Çözmeye İlişkin Yansıtıcı Düşünme Becerileri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 321-334.