2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması
Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 994 - 1019 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-09-2018
2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması
Öz: Bu araştırmada, 2007 yılından itibaren uygulanmaya başlayan tarih dersi öğretim programı ile 2017 yılı tarih dersi öğretim programını vizyon, program yaklaşımı, hedefler, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme boyutları açısından karşılaştırmak amaçlanmıştır. Durum çalışması niteliğinde olan bu araştırmada nitel yaklaşım izlenmiştir. Araştırmanın veri toplama aşamasında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan 2007 ve 2017 tarih programları doküman analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen veriler betimsel analizle olarak yorumlanmıştır. Araştırmada 2007 tarih dersi öğretim programı ve 2017 programında doğrudan vizyon ifadesine rastlanılmamış, genel amaçlar ve giriş kısımlarında vizyon yerine kullanılan ifadeler bulunmuştur. 2017 programında kronolojik ve tematik anlayışın bir arada kullanıldığı ve öğrencilerin aktif katılımının önemsendiği; kazanım sayılarının %40 oranında azaldığı; değer ifadelerinedoğrudan yer verildiği; ünite sayılarının arttığı; konuların Osmanlı tarihi ağırlıklı olduğu; tarihsel düşünme becerilerine yenilerinin eklendiği; ilk kez yeterliliklerin yer aldığı; etkinlik örneklerinin bulunmadığı; beceri, değerler ve yeterliliklerin kazanımlarla ilişkilendirilmediği; değerlendirmenin ön, süreç ve son değerlendirme şeklinde üçlü bir yapıda olduğu ancak somutlaştırılamadığı vb. tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Comparison of 2007 and 2017 History Curricula
Öz: The purpose of this study was to compare the 2007 history curriculum with the 2017 history curriculum in terms of visions, approaches, objectives, contents, learning experiences, and evaluation. In this case study, a qualitative approach was followed; 2007 and 2017 history curricula published by the Ministry of National Education were used as the data; and the content analysis technique was used to analyze them. The findings were interpreted descriptively. In the 2007 and 2017 curricula, the word “vision” wasn’t found; however, equivalent words were found in general aims and introduction parts. It was determined that a chronological and thematic approach was used in the 2017 curriculum; active participation was emphasized; the number of objectives decreased at 40%; the values were explicitly involved; the number of units increased; topics about Ottoman history were concentrated; additional historical thinking skills were included; the competencies were included for the first time; sample activities lacked; skills, values, and competencies weren’t ssociated with objectives; and evaluation was composed of pre-, process, and final evaluation, but they weren’t concretized.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldırım, T. (2017). Yeni ortaöğretim tarih ders programları ve 9. sınıf tarih ders kitabında değerler eğitimi. Turkish Studies, 12(33), 557-572. Doi Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12533.
- Yıldırım, T. (2016). Tarih ders kitaplarında kimlik söylemi. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
- Yıldırım Erdal, E. A. (2017). Milli şef (İsmet İnönü) döneminde tarih eğitimi (1938-1950). A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss. 133-171). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Yazıcı, N. (2013). Lise müfredat programlarında ve ders kitaplarında Çanakkale Savaşı’nın öğretimi üzerine eleştirel bir yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 535-550.
- Yazıcı, F. (2017). 2000’lerde tarih eğitimi (2000-2017). A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss. 369-384). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Ulusoy, K. (2010). Değer eğitimi: Davranışçı ve yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanan tarih programlarında değer aktarım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 32-51.
- Turan, İ. (2017). 1990’larda tarih eğitimi. A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss. 275-298). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Tay, B. ve Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 341-374.
- Tay, B. (2017). 2005 Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8 (27), 461-487.
- Şimşek, A. ve Alaslan, F. (2017). Türkiye’de tarih öğretim programları (müfredatlar) üzerine yapılmış çalışmalara genel bir bakış. İ. Demircioğlu ve E. Demircioğlu. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı içinde (ss. 291-305). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Şimşek, A. (2017a). 2017 Taslak tarih 9-10-11, Türk kültür ve medeniyet tarihi öğretim programlarının eleştirisi. Turkish History Education Journal, 6(1), 140-162.
- Şimşek, A. (2017a). Türk tarih tezi. A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss. 105-122). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Şimşek, A. (2016). Taslak tarih öğretim programı (eleştiriler-öneriler). Turkish History Education Journal, 5(1), 316-331.
- Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2015). Örnekleriyle eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Sarı, A. (2007). Türkiye’deki (9, 10, 11, 12. Sınıf) ve Avusturya’daki (5, 6, 7, 8. Sınıf) ortaöğretim tarih programlarının karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Öztürk, İ. H. (2011). Curriculum reform andteacherautonomy in Turkey: Thecase of thehistoryteaching. International Journal of Instruction, 4(2), 113-128.
- Öztürk, İ. H. (2009b). Yeni ortaöğretim tarih programları üzerine eleştirel bir inceleme. The First International Congress of EducationalResearch, 1-3 May 2009. http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/102.pdf adresinden erişilebilir.
- Öztürk, İ. H. (2009a). Ortaöğretim tarih ders kitaplarında öğretim yöntemi sorunları ve yeni tarih programları. CağdaşEgitim Dergisi, (363).
- Özkan, G. (2011). 2008-2009 Öğretim yılında yürürlüğe giren ortaöğretim 9. sınıf tarih öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Ortaöğretim tarih dersi 9-11 öğretim programı.http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=181
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2011). Ortaöğretim 10. sınıf tarih dersi öğretim programı ve 10. sınıf seçmeli tarih dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=142
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009). Ortaöğretim 11. sınıf tarih dersi öğretim programı. Ankara. http://etarih.com/tarih/mufredat/Programlar/tarih_11.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2008). Ortaöğretim 10. sınıf tarih dersi programi. Ankara. http://etarih.com/tarih/mufredat/Programlar/tarih_10.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2007). Ortaöğretim 9. sınıf tarih dersi programı. Ankara. http://etarih.com/tarih/mufredat/Programlar/tarih_9.pdf
- Miles, M, B. &Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Source book. ThousandOaks, CA: Sage.
- Kocabatmaz, H. (2011). Teknoloji ve tasarım öğretim programının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Kiriş Avaroğulları, A. (2014). Tarih dersi öğretim programının yöntemsel kavramlar açısından analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 95-109.
- Keskin, Y. (2015). Tarih dersi öğretim programı ve ders kitaplarında değerler eğitimi. TurkishStudies10(7), 659-674. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8234.
- Keskin, Y. (2012b). Türkiye’de 1970’li yıllardan günümüze kadar yayınlanmış ilkokul, ortaokul ve ilköğretim okulu programlarında yer alan tarih dersi konularının dönemlere göre incelenmesi. International Online Journal of EducationalSciences, 4(2), 442-461.
- Keskin, Y. (2012a). Cumhuriyet dönemi ortaokul tarih programlarına yönelik bir analiz: Politik ve ideolojik yaklaşımların programlara yansıması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 109-128.
- Kaya, R., Güven, A., Akkuş, Z. ve Günal, H. (2013).Tarih öğretmenlerinin yeni tarih öğretim programlarındaki ölçme-değerlendirme etkinliklerinin uygulama süreci hakkındaki görüşleri (Erzurum örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 117-137.
- Kaya, K. ve Perihan, M. (2017). Öğretmenlerin ve öğrencilerin 9. sınıf tarih müfredatı ve ders kitabı hakkındaki görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 966-1002. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2017.36
- Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayınları.
- Er, A. R ve Bayındır, N. (2015b). Sosyal bilgiler dersi öğretmenlerinin tarih konularının öğretimine ilişkin değer kazanımı ile öğretim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 357-379.
- Er, A. R ve Bayındır, N. (2015a). Sosyal bilgiler dersi öğretmenlerinin tarih konularının öğretimine ilişkin öğretmen unsuru ile fiziki koşullar ve materyal hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 88-103.
- Dinç, E. ve Doğan, Y. (2010). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretim programı veuygulanması hakkında öğretmen görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-49.
- Dinç, E. (2011).Eski ve yeni ortaöğretim tarih programının amaç ve içerik özelliklerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,11(4), 2135-2153.
- Dinç, E. (2006b). Türk tarih öğretimi programlarında değişiklikler ve Avrupa tarihinin yeri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 247-261.
- Dinç, E. (2006a). Tarih eğitimcilerin mevcut lise tarih müfredat programı ve tarih öğretiminin amaçları hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7(2), 263-276.
- Demirel, Ö. (2009). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
- Çençen, N. (2017). 1980’lerde tarih eğitimi. A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss.253-268). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Çelikkaya, T., Yakar, H. ve Şarlayan, R. (2016). Öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki saygı ve bilimsellik değerlerine ilişkin algıları: metafor analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 8(3), 143-165.
- Çelik, F. (2006). Türk eğitim sisteminde hedefler ve hedef belirlemede yeni yönelimler. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(11), 1-15.
- Çapa, M. (2017). Erken cumhuriyet döneminde tarih eğitimi (1923-1938). A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss. 63-104). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program geliştirme. Konya: Öz Eğitim Yayınları.
- Boykoy, S. (2011). Türkiye’de 1939–1945 yıllarında tarih öğretim programları ve tarih ders kitaplarının incelenmesi. U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(21), 157-181.
- Baykal, A. (2017). 2017 lise tarih 9-11 müfredat taslağı. 13.02.2017 tarihinde www.academia.edu adresinden alınmıştır.
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Alaca, E. (2017a). Tarih eğitimine giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Alaca, E. (2017a). Cumhuriyet dönemi lise tarih ders kitapları üzerine bir değerlendirme. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 988-1007.
- Aktın, K. ve Dilek, G. (2014). Tarih/sosyal bilgiler öğretim programlarında okul öncesi dönemde tarih öğretimi: Abd örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 36-56.
- Aktekin, S. ve Ceylan, D. (2012). 9. Sınıf yeni tarih dersi öğretim programı ile ilgili öğretmen görüşleri. Millî Eğitim, 194, 253-278.
- Aktekin, S. (2010). Yeni sosyal bilgiler ve tarih dersi programları, öğretmen eğitimi ve toplumsal barış. http://etarih.com/tarih/Semih_Aktekin/50_Yeni_Sosyal_Bilgiler_ve_Tarih_Dersi_Programlari_O_E_Toplumsal_Baris_Semih_Aktekin.pdf
- Akıncı, M. H. (2011). 9. Sınıf yeni tarih dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi,Niğde.
- Akça Berk, N. (2017). 1950’lerde tarih eğitimi. A. Şimşek. (Ed.), Türkiye'de Tarih Eğitimi içinde (ss. 173-196). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
APA | YILDIRIM T (2018). 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. , 994 - 1019. |
Chicago | YILDIRIM TERCAN 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. (2018): 994 - 1019. |
MLA | YILDIRIM TERCAN 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. , 2018, ss.994 - 1019. |
AMA | YILDIRIM T 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. . 2018; 994 - 1019. |
Vancouver | YILDIRIM T 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. . 2018; 994 - 1019. |
IEEE | YILDIRIM T "2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması." , ss.994 - 1019, 2018. |
ISNAD | YILDIRIM, TERCAN. "2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması". (2018), 994-1019. |
APA | YILDIRIM T (2018). 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 994 - 1019. |
Chicago | YILDIRIM TERCAN 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2018): 994 - 1019. |
MLA | YILDIRIM TERCAN 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.994 - 1019. |
AMA | YILDIRIM T 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 994 - 1019. |
Vancouver | YILDIRIM T 2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1): 994 - 1019. |
IEEE | YILDIRIM T "2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.994 - 1019, 2018. |
ISNAD | YILDIRIM, TERCAN. "2007 ve 2017 Tarih Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (2018), 994-1019. |