Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 58 - 64 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-10-2018

BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Tanımlayıcı olarak planlanan çalışma, mezuniyet sonrası bir sağlık tesisinde çalışırken, tıbbi atıkların potansiyel tehlikeleriyle karşılaşma riski olan stajyer öğrencilerin, tıbbi atık yönetimi konusunda bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Hizmet Meslek Yüksek Okulu’nda öğrenim gören son sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri çalışmaya katılmayı kabul eden stajyer öğrencilere yüz yüze anket uygulanarak elde edilmiştir. Veriler SPSS 22.0 programıyla analiz edilerek, grupların karşılaştırılmasında ki-kare testi kullanılmış ve istatistiksel anlamlılık düzeyi p< 0,05 olarak kabul edilmiştir. Çalışmada stajyer öğrencilerin %70,7’sinin tıbbi atık yönetimine dair herhangi bir eğitim aldıkları belirlenmiştir. Stajyerlerin tıbbi atık tanımını bilme oranı %65,8 iken tıbbi atık sınıflamasını % 39,8 tıbbi atık türlerini %71,5 tıbbi atık yönetim ilkelerini %81,2 tıbbi atıkların kırmızı plastik torbalarla taşındığını %79,0 oranında bildikleri saptanmıştır. Ayrıca tıbbi atık türleri, yönetim ilkeleri, ünitelerden kaynaklanan atıkların hangi renk plastik torbalarda toplanacağı gibi konularda daha önce tıbbi atık yönetimi konusunda eğitim alanların bilme oranı, eğitim almayanlardan istatistiksel anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak her ne kadar bazı sorulara doğru yanıt verme oranı yüksek olsa da, tıbbi atık yönetiminin sağlık çalışanları, toplum ve çevre sağlığı açısından önemi dikkate alındığında, stajyer öğrencilerin bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı kanaatine varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi Etik Çevre Çalışmaları

EVALUATION OF INFORMATION LEVELS OF TRAINEE STUDENTS IN A HOSPITAL ABOUT MEDICAL WASTE MANAGEMENT

Öz:
This study, which was planned as a descriptive study, was conducted to assess the levels of information trainee students who had the risk of coming across with the potential dangers of medical wastes while working at a health facility after graduation had about the management of medical waste. The universe of the study consisted of Ondokuz Mayıs University Health Services Vocational School of Higher Education students in their last year of study. The data were collected through questionnaires conducted face to face with students who agreed to participate in the study. The data were analyzed with SPSS 22.0 program and chi-square test was used for the comparison of groups and p<0.05 level was accepted as statistically significant. The results of the study showed that 70.7% of the students did not have any education about medical waste management. 65.8% of the trainees knew the definition of medical waste, 39.8% knew the classification of medical waste, 71.5% knew the kinds of medical waste, 81.2% knew the principles of medical waste management and 79.0% knew that medical wastes were carried in red bags. In addition, the rates of students who were educated about subjects such as kinds of medical wastes, principles of management, the colors of plastic bags to put the wastes from units were statistically significantly higher than those who were not educated (p<0.05). As a conclusion, although the rate of answering some questions was high, when the importance of medical waste management is considered in terms of health workers and social and environmental health, it was concluded that trainee students do not have sufficient levels of information.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi Etik Çevre Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu. (2012). T. C. Resmî Gazete, 28339, 30 Haziran 2012.
  • Tutar, D.Y. (2004).Tıbbi atık yönetimi için yeni bir yaklaşım ve Ankara örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara
  • Mathew, S. S., Benjamin, A. I. and Sengupta, P. (2011). “Assessment of biomedical waste management practices in a tertiary care teaching hospital in Ludhiana”. Healthline, 2(2):28-30.
  • Sehgal, R. K., Garg, R., Dhot, P. S., Singhal, P. (2015). “A study of knowledge, attitude, and practices regarding biomedical waste management among the health-care workers in a multispeciality teaching hospital at Delhi”. International Journal of Medical Science and Public Health, 4(11):1540-4.
  • Bansal, M., Mishra, A., Gautam, P., Changulani, R., Srivastava, D. and Gour, N. (2011). “Biomedical waste management: awareness and practices in a district of Madhya Pradesh”. Natl J Commun Med, 2(3): 453-6.
  • Johnson, K. M., González, M. L., Dueñas, L., Gamero, M., Relyea, G., Luque, L. E. and Caniza, M. A. (2013). “Improving waste segregation while reducing costs in a tertiary-care hospital in a lower–middle-income country in Central America”. Waste Management & Research, 31(7): 733-8.
  • Kwakye, G., Brat, G. A. and Makary, M. A. (2011). “Green surgical practices for health care”. Archives of surgery, 146(2):131-6.
  • Quinto-Mosquera, Y., Jaramillo-Pérez, L. M. and Cardona-Arias, J. A. (2013). “Knowledge and practices of workers of a hospital about handling of hospital waste, Chocó Colombia, 2012”. Medicas UIS, 26(1): 9-20.
  • Ujwala UU., Ramasankaram, K., Satyanarayan, D. and Appajirao, N. N. (2012). “Awareness about biomedical waste management in undergraduate medical and nursing students at a teaching ınstitute in Vizianagaram, Andhra Pradesh”. National Journal of Community Medicine, 3(3):428-32.
  • Yadavannavar, M. C., Berad, A. S. and Jagirdar, P. B. (2010). “Biomedical waste management: A study of knowledge, attitude, and practices in a tertiary health care institution in Bijapur”. Indian journal of community medicine: official publication of Indian Association of Preventive and Social Medicine,35(1): 170.
  • Chudasama, R. K., Rangoonwala, M., Sheth, A., Misra, S. K. C., Kadri, A. M. and Patel, U. V. (2013). “Biomedical waste management: A study of knowledge, attitude and practice among health care personnel at tertiary care hospital in Rajkot”. Journal of Research in Medical and Dental Science, 1(1):17-22.
  • Basarkar, S. (2014). “Is Effective and structured training key to successful biomedical waste management in hospital: a study”. Current World Environment, 9(1):123.
  • Acharya, R., Sharma, G., Sethia, R. and Meena, R. (2016). “A cross sectional study amongst paramedical workers and nursing students regarding awareness of various aspects of biomedical waste (management and handling) rules”. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(1):303-308.
  • Hasçuhadar, M., Kaya, H. Z., Suna, H., Arslan, T. ve Altınkaya, S. (2007). “Ankara Atatürk Eğitim ve Araştırma Hastanesi personelinin tıbbi atık konusunda bilgi düzeyi”. Turkish Medical Journal, (1): 138-44
  • Akbolat, M., Işık, O., Dede, C. ve Çimen, M. (2011). “Sağlık çalışanlarının tıbbi atık bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi”. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3):131-40.
  • Pruss, A., Giroult, E. and Rushbrook, P. (1999). “Safe management of wastes from healthcare activities”. World Health Organization, Geneva: WHO Library Cataloguingin-Publication Data ( ISBN 92 4 154525 9)
  • Verma, L. K., Mani, S., Sinha, N. and Rana, S. (2008). “Biomedical waste management in nursing homes and smaller hospitals in Delhi”. Waste Management, 28(12): 2723-34.
  • Abdulla, F., Qdais, H. A. and Rabi, A. (2008). “Site investigation on medical waste management practices in northern Jordan”. Waste management, 28(2):450-8.
  • Birpınar, M. E., Bilgili, M. S. and Erdoğan, T. (2009). “Medical waste management in Turkey: A case study of Istanbul”. Waste Management, 29(1): 445-8.
  • Akkaya, S., Şengöz, G., Pehlivanoğlu, F., GüngörÖzdemir, E. ve Akkaya-Tek, Ş. (2014). “Kesici ve delici alet yaralanmalarıyla ilgili anket sonuçlarının değerlendirilmesi”. Klimik Dergisi, 27(3):95-8.
  • Özerol, H. (2005). “Tıbbi atık stratejileri nelerdir? EN/ISO normları nelerdir? Avrupa‘da birlik? ABD’nin yaklaşımı? Ülkemizde durum?” Günaydın M., Saniç A. ve Gürler B. (Ed) IV. Ulusal Sterilizasyon Dezenfeksiyon Kongresi Kongre Kitabı (434-472). Samsun.
  • Tıbbi atıkların kontrolü yönetmeliği. (2005). T. C. Resmî Gazete, 25883, 22 Temmuz 2005.
  • Yeşilyurt, H., Nayır, T., and Akbaba, M. (2015). “Medical waste management in Turkey and in the World”. Turkish Journal of Occupational/Environmental Medicine and Safety, 2(2):22-34
  • Küçük, A. (2013). “Tıbbi atık yönetiminin ekonomisi”. Journal of Turkish Court of Accounts/Sayıştay Dergisi, 90: 73-95.
APA terzi ö, YÜCE M (2017). BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 58 - 64.
Chicago terzi özlem,YÜCE MELEK BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2017): 58 - 64.
MLA terzi özlem,YÜCE MELEK BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2017, ss.58 - 64.
AMA terzi ö,YÜCE M BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 58 - 64.
Vancouver terzi ö,YÜCE M BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2017; 58 - 64.
IEEE terzi ö,YÜCE M "BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.58 - 64, 2017.
ISNAD terzi, özlem - YÜCE, MELEK. "BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2017), 58-64.
APA terzi ö, YÜCE M (2017). BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 58 - 64.
Chicago terzi özlem,YÜCE MELEK BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, no.1 (2017): 58 - 64.
MLA terzi özlem,YÜCE MELEK BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.6, no.1, 2017, ss.58 - 64.
AMA terzi ö,YÜCE M BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 6(1): 58 - 64.
Vancouver terzi ö,YÜCE M BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 6(1): 58 - 64.
IEEE terzi ö,YÜCE M "BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6, ss.58 - 64, 2017.
ISNAD terzi, özlem - YÜCE, MELEK. "BİR HASTANEDEKİ STAJYER ÖĞRENCİLERİN TIBBİ ATIK YÖNETİMİ KONUSUNDAKİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/1 (2017), 58-64.