Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 481 - 490 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 19-10-2018

Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları

Öz:
Pek çok sağlık disiplinini içinde barındıran ilaç uygulamaları hemşirelik mesleği için belki de en önemli süreçtir. Bu süreç sırasında öğrencilerin etik ve hukuksal sorumluluklarının yanı sıra hasta açısından ciddi problemlere yol açabilecek hataların belirlenmesi ve bunların azaltılması için yapılan çalışmalar da hayati önem taşımaktadır. Bu çalışmayla ilerde hemşirelik mesleğini icra edecek öğrencilerin bu tür hatalarını tespit etmek ve gerekli önlemlerin alınması için bu konuya dikkat çekmek amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tipte yaptığımız bu çalışmanın örneklemini soruları cevaplamayı kabul eden Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu 3. ve 4. sınıf öğrencileri (n=129) oluşturmuştur. Mevcut literatür taranarak elde edilen anket formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Sonuçlar istatistiksel olarak değerlendirildiğinde; oral ilaç uygulama esnasında hasta ilacı içene kadar yanında beklememe, oral ilacı hastanın yanına bırakma ve başka birinin hazırladığı ilacı hastaya uygulama gibi hataların yüksek oranda yapıldığı görülmüştür. Bu hatalar içinde en az yapılanı ise, ilacın yanlış yoldan uygulanması, yanlış ilaç veya yanlış hastaya ilaç uygulanması olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin okullarında gördükleri derslerde ve klinik uygulamalarda öğretim elemanları tarafından ilaç uygulamaları sırasında daha sıkı denetimlerin yapılmasının, bu eğitimleri veren akademisyenler ile öğrenci sayısının ve uygulama yapılan sahaların oranlarının dengeli olmasının, hemşirelik öğrencilerinin ilaç ve klinik bilgilerini artırabilecek uygun ders materyallerinin hazırlanması konusunda çalışmaların yapılmasının sağlanması bu tür ilaç uygulama hatalarının önlenmesi açısından önemli olacağı öngörülmüştür.
Anahtar Kelime:

Medication Errors of Nursing Students

Öz:
Medications involving many health disciplines are perhaps the most important process for the nursing profession. In addition to the ethical and legal responsibilities of the students during this process, it is also vital to determine the mistakes that can lead to serious problems for the patient and to do the studies to reduce them. With this study, it is aimed to detect such mistakes of the students who will perform the nursing profession and to draw attention to this issue to take the necessary precautions. The sample of this study, which was made in the descriptive type, was the 3rd and 4th grade students (n = 129) of the Health School of Amasya University who accepted to answer the questionnaire. The questionnaire form obtained by searching the existing literature was used as data collection tool. When the results were evaluated statistically; it was seen that during the oral medication, the mistakes such as not waiting beside the patient, dropping the oral medicine beside the patient and applying a medicine prepared by someone else to the patient were done at a high rate. Among these faults, it has been determined that the least ones are the application of the medicine in the wrong way and the application of the wrong medicine or the wrong patient. As a result, in terms of preventing such medication errors, it was seen as important; - to ensure that students are given more rigorous inspections by their instructors during medications in the lessons they have seen in their schools and in clinical practice, - to ensure that the proportion of the number of lecturers giving such courses, the number of students and the fields practiced are balanced, and - to ensure that the studies are carried out for the preparation of appropriate course materials for nursing students to enhance their knowledge of medicine and clinics.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barker. KN, Flynn. EA, Pepper. GA, Bates. DW ve Mikeal. RL, “Medication Errors Observed in 36 Health Care Facilities”, Arch Int Med, c.9, ss.1897-1903, 2012
  • Gregory. D, Guse. L, Davidson. Dick. D, Davis. P ve Russell. CK, “What Clinical Learning Contracts Reveal About Nursing Education and Patient Safety”, Can Nurse, c.11, s.8, ss.20-25, 2009.
  • Scott. H, “Increasing Number of Patients are Being Given Wrong Drugs”, Br J Nurs, c.11, ss.4, 2002.
  • E.C. Polifroni, J. McNulty ve L. Allchin, “Medication Errors: More Basic Than A System Issue”, Journal of Nursing Education, c.42, s.10, ss.455, 2003.
  • L. Eisenhauer, A.C. Hurley ve N. Dolan, “Nurses Reported Thinking During Medication Administration”, Journal of Nursing Scholarship, c.39, ss.82–87, 2007.
  • P.Y. Han, I.D. Coombes ve B. Green, “Factors Predicative of Intravenous Fluid Administration Errors in Australian Surgical Care Wards”, Quality and Safety in Health Care, c.14, ss.179–184, 2005.
  • W.N. Kelly, “Medication Errors: Lessons Learned and Actions Needed”, Professional Safety, c.49, ss.35–41, 2004.
  • R. Fijn, P.M. Van den Bemt, M. Chow, C.J. De Blaey, L.T.W. De Jong-Van den Berg ve J.R. Brouwers, “Hospital Prescribing Errors: Epidemiological Assessment of Predictors”, British Journal of Clinical Pharmacology, c.53, ss.326–331, 2002.
  • K. Taxis ve N. Barber, “Ethnographic Study of Incidence and Severity of Intravenous Drug Errors”, British Medical Journal, c.326, s.7391, ss.684, 2003.
  • H. Scott, “Increasing Number of Patients are Being Given Wrong Drugs”, British Journal of Nursing, c.11, s.1, ss.4, 2002
  • K.N. Barker, E.A. Flynn, G.A. Pepper, D.W. Bates ve R.L. Mikeal, “Medication Errors Observed in 36 Health Care Facilities”, Archives of Internal Medicine, c.162, ss.1897–1903, 2002.
  • National Medicines Information Centre, “Medication Errors”, National Medicines Information Centre Bulletins, c.7, s.3, ss.25-29, 2007.
  • G. Küçükakça ve N. Özer, “Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin yüksek riskli ilaç uygulamaları konusundaki bilgi durumlarının ve ilaç hatalarıyla ilgili tutum ve davranışlarının incelenmesi,” Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 19, s. 1, ss. 34-41, 2016.
  • R. Acaroğlu ve T. Aştı, “Hemşirelikte sık karşılaşılan hatalı uygulamalar,” Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, c. 4, s. 2, ss.22-27, 2000.
  • E. O’Shea, “Factors contributing to medication errors: a literature review,” Journal of Clinical Nursing, c. 8, s. 5, ss. 496-504, 1999.
  • eid-Searl. K, Moxham. L, Walker. S ve Happell. B, “Shifting Supervision: Implications For Safe Administration of Medication By Nursing Students”. Journal Clinical Nursing, c.17, ss.2750- 2757, 2008.
  • Anderson. P ve Townsend. T, “Medication Errors: Don't Let Them Happen to You”, Am Nurse Today, c.5, ss.23-27, 2010.
  • P.H. Mitchell, “Patient safety and quality: an evidence-based handbook for nurses,” Defining Patient Safety And Quality Care, Editör R.G. Hughes, 1th. ed.,Rockville, USA: AHRQ Publication,2008, ss. 1-5.
  • A. Demir-Zencirci, “Hemşirelik ve hatalı tıbbi uygulamalar,” Turkish Journal of Research & Development in Nursing, c. 12, s. 1, ss. 67-74, 2010.
  • O. Işık, M. Akbolat, M. Çetin ve M. Çimen, “Hemşirelerin bakış açısıyla tıbbi hataların değerlendirilmesi,” TAF Preventive Medicine Bulletin, c. 11, s. 4, ss. 421-430, 2012.
  • N. Menachemi, R.M. Shewchuk, S.J. O'connor, E.S. Berner ve J.J. Allison, “Perceptions of medical errors by internal medicine residents: development and validation of a new scale,” Quality Management in Healthcare, c. 14, s. 3, ss. 144-154, 2005.
  • M.C. Balas, L.D. Scott ve A.E. Rogers, “The prevalence and nature of errors and near errors reported by hospital staff nurses,” Applied Nursing Research, c. 17, s. 4, ss. 224-230, 2004.
  • T.F. Lo, S. Yu, I.J. Chen, K.W.K. Wang ve F.I. Tang, “Faculties' and nurses' perspectives regarding knowledge of high-alert medications,” Nurse Education Today, c. 33, s. 3, ss. 214-221, 2013.
  • D. Aygin ve H. Cengiz, “İlaç uygulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu,” Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, c. 45, s. 3, ss. 110-114, 2011.
  • J. Lukewich, D.S. Edge, J. Tranmer, J. Raymond, J. Miron, L. Ginsburg ve E. VanDenKerkhof, “Undergraduate baccalaureate nursing students' self-reported confidence in learning about patient safety in the classroom and clinical settings: an annual cross-sectional study (2010- 2013),” International Journal of Nursing Studies, c. 52, s. 5, ss. 930-938, 2015.
APA SAY A, AYAR A, SİLDİR E, Cakiroglu D (2018). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. , 481 - 490.
Chicago SAY ARSLAN,AYAR ARIF,SİLDİR EMİNE,Cakiroglu Demet Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. (2018): 481 - 490.
MLA SAY ARSLAN,AYAR ARIF,SİLDİR EMİNE,Cakiroglu Demet Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. , 2018, ss.481 - 490.
AMA SAY A,AYAR A,SİLDİR E,Cakiroglu D Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. . 2018; 481 - 490.
Vancouver SAY A,AYAR A,SİLDİR E,Cakiroglu D Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. . 2018; 481 - 490.
IEEE SAY A,AYAR A,SİLDİR E,Cakiroglu D "Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları." , ss.481 - 490, 2018.
ISNAD SAY, ARSLAN vd. "Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları". (2018), 481-490.
APA SAY A, AYAR A, SİLDİR E, Cakiroglu D (2018). Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(2), 481 - 490.
Chicago SAY ARSLAN,AYAR ARIF,SİLDİR EMİNE,Cakiroglu Demet Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 6, no.2 (2018): 481 - 490.
MLA SAY ARSLAN,AYAR ARIF,SİLDİR EMİNE,Cakiroglu Demet Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, vol.6, no.2, 2018, ss.481 - 490.
AMA SAY A,AYAR A,SİLDİR E,Cakiroglu D Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2018; 6(2): 481 - 490.
Vancouver SAY A,AYAR A,SİLDİR E,Cakiroglu D Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2018; 6(2): 481 - 490.
IEEE SAY A,AYAR A,SİLDİR E,Cakiroglu D "Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları." Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6, ss.481 - 490, 2018.
ISNAD SAY, ARSLAN vd. "Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin İlaç Uygulama Hataları". Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 6/2 (2018), 481-490.