Yıl: 2018 Cilt: 43 Sayı: 195 Sayfa Aralığı: 167 - 191 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2018.7479 İndeks Tarihi: 06-11-2018

Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği

Öz:
Dünyada eğitim alanında yaşanan değişimle birlikte öğretmeni merkeze alan eğitimden uzaklaşarak öğrenciyi merkeze alaneğitime geçilmesi beklenmektedir. Bu bağlamda, öğrencilerin yaşam boyu ihtiyaçlarına ve eğitimleri boyunca edinecekleri kalıcıöğrenmelerini hayatlarına aktarabilmelerine dikkat edilmektedir. Sosyal yapılandırmacılık kuramı, öğrenci merkezli kuramlararasında özellikle işbirlikli öğrenmeyi esas aldığı için ön plana çıkmakta ve öğrenme sürecinde akran desteğinin önemini de gözönüne getirmektedir. Tarih eğitiminin çokkültürlü ve çok perspektifli yapısına uygun olan sosyal yapılandırmacılık kuramı ile birlikte öğrencilerin ihtiyaçları ve günlük hayat edinimleri düşünüldüğünde, tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi hedefi önem kazanmaktadır. Dolayısıyla öğrencilerin gerek akademik hayatlarını gerekse günlük hayatlarını kolaylaştırmakta tarihsel düşünme becerileri dikkat çekmektedir. Tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesinde öğrencilerin ilgisini çekecek aktif öğrenme ile farklı öğrenme yöntem ve stratejilerini merkez alan etkinliklerin planlanması gerekmektedir. Bu araştırmada, tarih eğitiminde gerçekleştirilebilecek öğrenci merkezli etkinlikler ile tarihsel düşünme becerilerindeki değişimi incelemek hedeflenmiştir. Araştırma, 2016-2017 güz ve bahar dönemlerinde 14 hafta boyunca, 11 öğrenci ile gerçekleştirilen Kıbrıs tarihi eğitimini ve bu eğitimin etkililiğini ölçmeye bağlı araştırmacılar tarafından geliştirilen tarihsel düşünme beceri ölçeğinin ön test, son test sonuçlarının karşılaştırılmasını içermektedir. Nicel verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen tarihsel düşünme beceri ölçeği kullanılmış, nitel verilerin elde edilmesinde ise görüşme formundan yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin öntest ve sontest sonuçları arasında tarihsel okuryazarlık boyutu dışında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin aktardıkları görüşler temelinde ise, deneysel uygulama sürecindeki etkinliklerin tarihsel düşünme becerilerinin gelişimine olumlu etkisi olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

Effectiveness of History Teaching Based on Social Constructivist Learning and Development of Historical Thinking Skills

Öz:
Together with the changes experienced in the field of education around the world, it is expected that the global focus will shift from teacher-centred education to student-centred education; furthermore, attention will be paid to the needs of students to ensure that they are implementing their learning in practice throughout the entire education process. In this context, as a student-centred theory, social constructivist theory is prominent as it is essentially based on cooperative learning and displays the importance of a student’s peers in the realisation of learning. As it is compatible with the multicultural and multi-perspective structure of history education, considering the needs of students and history education and their daily life acquisitions, the target of developing historical thinking abilities has become more important in their academic development within social constructivist theory. In terms of the development of the historical thinking abilities of students, in addition to active learning that will attract their attention, activities must be developed that are centred on different learning methods and strategies. This research aims to show how these types of activities can be performed in the context of history education and how this can transform students’ historical thinking abilities. The research includes the education delivered by researchers in the 2016-2017 fall and spring semesters for a period of 14 weeks with 11 students on activities related to Cyprus history as well as a comparison of the pre-test and post-test results of a historical thinking skill scale that was developed by the researchers. The historical thinking skill scale developed by the researchers was used in the process of collecting the quantitative data and a semistructured interview form was used in collecting qualitative data. At the end of the pre-test and post-test, the results were examined to determine if there were any significant differences. Additionally, based on the opinions provided by the students, it was seen that the activities had a positive impact on their historical thinking skills and the requirement for such activities in Cyprus history classes was demonstrated.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yılmaz, K. (2008). A vision of history teaching and learning: thoughts on history education in secondary schools. The High School Journal, 92(2), 37-46.
  • Yıldırım, T. (2017). Yeni ortaöğretim tarih ders programları ve 9. sınıf tarih ders kitabında değerler eğitimi. Electronic Turkish Studies, 12(33). https://www.researchgate.net/profile/Tercan_Yildirim/publication/322074206_Yeni_Ortaogretim_ Tarih_Ders_Programlari_ve_Kitaplarinda_Degerler_Egitimi/links/5a58ad1faca2725b7808a806/Ye ni-Ortaoegretim-Tarih-Ders-Programlari-ve-Kitaplarinda-Degerler-Egitimi.pdf adresinden erişildi.
  • Yeşil, R. (2010). Tarih eğitiminde soru sorma temelli öğrenme. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 119-137. http://dergipark.ulakbim.gov.tr /aeukefd/article/viewFile/5000086377/5000080331 adresinden erişildi.
  • Yazar, S. ve Yazar, İ. (2018). Ortaöğretim Türk kültür ve medeniyet tarihi öğretim programının (2017) kültür aktarımı ve çoklu ortam uygulamaları açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1).
  • Waring, S. M. ve Robinson, K. S. (2015). Developing critical and historical thinking skills in middle grades social studies. Middle School Journal, 42(1), 22-28. doi:10.1080/00940771.2010.11461747
  • Wang, S., Li, Y., Shen, C., & Meng, Z. (2017). History education reform in twenty-first century China. Palgrave handbook of research in historical culture and education içinde (s. 657-671). doi:10.1057/978-1- 137-52908-4_34
  • Vural, Y. ve Özuyanık, E. (2008). Redefining identity in the Turkish-Cypriot school history textbooks: A step towards a united federal Cyprus. South European Society and Politics, 13(2), 133-154. doi:10.1080/13608740802156521
  • Viator, M. G. (2012). Developing historical thinking through questions. The Social Studies, 103(5), 198- 200. doi:10.1080/00377996.2011.606438
  • Ulusoy, K. (2009b). Hassas konularla ilgili metinlerin hermeneutik (yorum bilgisi) yöntem aracılığı ile tarih öğretiminde kullanılması: Ermeni meselesi örneği. Turkish Studies, 4(8), 2244-2282. http://www.turkishstudies.net/sayilar/sayi21/115-ulusoykadir1499(duzeltme).pdf adresinden erişildi.
  • Ulusoy, K. (2009a). Lise öğrencilerinin tarih dersinin işlenişi ile ilgili düşünceleri Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 417-434. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/cusosbil/article/view/5000001353/5000002044 adresinden erişildi.
  • Tuna, Y. E. ve Safran, M. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin tarihsel olayların önemine ilişkin görüşlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(4), 163-184. http://toad.edam.com.tr/sites/default/files/pdf/tarihsel-onem-olcegi-toad.pdf adresinden erişildi.
  • Tosh, J. (2015). The pursuit of history: Aims, methods and new directions in the study of history.
  • Tamçelik, S. (2009). Kıbrıs Türk eğitim sisteminde tarih bilinci ve ahlâkî değerlerin kazandırılması. Turkish Studies, 4(8), 2181-2207. http://turkishstudies.net/sayilar/sayi21/112- tamceliksoyalp1524(Duzeltme).pdf adresinden erişildi.
  • Talin, R. (2015). Historical thinking skills-the forgotten skills?. International Journal of Learning and Teaching, 7(1), 43-51. http://eprints.ums.edu.my/15237/1/Historical_thinking_skills.pdf adresinden erişildi.
  • Şimşek, A. ve Alaslan, F. (2014). Milliyetçi tarihten milli tarihe, çatışmacı eğitimden barışçı eğitime doğru türkiye’de tarih ders kitapları. Akademik Bakış Dergisi, 41, 1-19.
  • Şimşek, A. (2014). Türkiye’de tarih ders kitaplarında Avrupamerkezcilik. İnsan & Toplum, 3(6), 193-222. doi:10.12658/human.society.3.6.M0079
  • Şıvgın, H. (2009). Ulusal tarih eğitiminin kimlik gelişimindeki önemi. Gazi Akademik Bakış, 4, 35-53. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=76872 adresinden erişildi.
  • Şahin, N. E. (2014). Tarih öğretiminde analoji yönteminin kullanılmasının ortaöğretim öğrencilerinin tutumlarına, başarılarına ve tarihsel düşünme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Stradling, R. (2003). Multiperspectivity in history teaching: A guide for teachers. Strasbourg: Council of Europe.
  • Stoddard, J. D. (2012). Film as a ‘thoughtful’medium for teaching history. Learning, Media and Technology, 37(3), 271-288. doi:10.1080/17439884.2011.572976
  • Sherman, T. M. ve Kurshan, B. L. (2005). Constructing learning using technology to support teaching for understanding. Learning & Leading with Technology, 32(5), 10-14.
  • Samani, O. M. ve Tarhan, A. B. (2017). Challenging the establish role of history education in Cyprus: A brief inquiry into its difficulties and premises. I. Psaltis, N. Anastasiou, H. Faustmann, M. Hadjipavlou, H. Karahasan ve M. Zackheos (Ed.), Education in a multicultural Cyprus içinde (s .107- 120). New Castel, UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Richey, R. (2005). Validating instructional design and development models. M. Spector (Ed.), Innovations in instructional technology içinde (s. 171-186). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Pushkin, D. B. ve Colon-Gonzalez, M. H. (1998). Access to knowledge and critical thinking in general chemistry via social constructivism: Pedagogical and curricular opportunities for minority science majors. ERIC veritabanından erişildi (ED417954).
  • Powell, K. C. ve Kalina, C. J. (2009). Cognitive and social constructivism: Developing tools for an effective classroom. Education, 130(2), 241.
  • Persianis, P. (2017). How have the two seperate educational systems in Cyprus shaped the perspectives of the local communities? I. Psaltis, N. Anastasiou, H. Faustmann, M. Hadjipavlou, H. Karahasan ve M. Zackheos (Ed.), Education in a multicultural Cyprus içinde (s. 107-120). New Castel, UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Pamuk, A. (2014). Kimlik ve tarih öğretimi. M. Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri içinde (s. 79-88). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Özbaş Çulha, B. (2010). 12-14 yaş grubu öğrencilerin tarihsel düşünme gelişmi ve tarihsel kanıt kullanımı (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Otten, M., Stigler, J. W., Woodward, J. A. ve Staley, L. (2004). Performing history: The effects of a dramatic art-based history program on student achievement and enjoyment. Theory & Research in Social Education, 32(2), 187-212. doi:10.1080/00933104.2004.10473252
  • Murat, A. (2012). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde tarih eğitiminin insan hakları bağlamında değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans). İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Morrison, G. R., Ross, S. M., Kemp, J. E. ve Kalman, H. (2011). Designing effective instruction (6. bs.). United States of America: John Wiley & Sons, Inc.
  • Moon, J. Y. (2015). History education and the school textbook in fascist Italy: Fascist national identity and historiography in the libro unico di stato (Doktora tezi). University of London. https://pure.royalholloway.ac.uk/portal/files/27156240/Thesis_final_resubmission_30_Sep_2016.p df adresinden erişildi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Ortaöğretim tarih dersi eğitim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=344 adresinden erişildi.
  • Metin, E. (2011). Tarih eğitimi ve dil: tarihçilerin, tarih ders kitabı yazarlarının tarih öğretmenlerinin ve öğrencilerin tarihsel dil kullanımı (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Merkt, M., Werner, M. ve Wagner, W. (2017). Historical thinking skills and mastery of multiple document tasks. Learning and Individual Differences, 54, 135-148. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608017300353 adresinden erişildi.
  • McCaslin, M. ve Hickey, D. T. (2001). Educational psychology, social constructivism, and educational practice: A case of emergent identity. Educational Psychologist, 36(2), 133-140. doi:10.1207/S15326985EP3602_8
  • Martinko, M. A. (2017). Examining children’s historical thinking in hands-on history spaces (Doktora tezi). https://digital.lib.washington.edu/researchworks/handle/1773/39765 adresinden erişildi.
  • Marino, M. P. (2012). Urban space as a primary source: Local history and historical thinking in New York City. The Social Studies, 103(3), 107-116. doi:10.1080/00377996.2011.592166
  • Malthouse, E. (2001). How high or low must loadings be to keep or delete a scale item?. Journal of Consumer Psychology, 10(1/2), 81-82.
  • Makriyianni, C., Psaltis, C. ve Latif, D. (2011). History teaching in Cyprus. Facing mapping, bridging diversity: Foundations of a European discourse on history education, part, 1.
  • Makriyianni, C. ve Psaltis, C. (2007). The teaching of history and reconciliation. Cyprus Review, 19(1), 43.
  • Lindquist, D. H. (2012). The images of our time: Using iconic photographs in developing a modern American history course. The Social Studies, 103(5), 192-197. doi:10.1080/00377996.2011.606437
  • Lévesque, S. ve Clark, P. (2018). Historical thinking: definitions and educational applications. S. A. Metzger ve L. M. Harris (Ed.), The wiley ınternational handbook of history teaching and learning içinde (s. 119-149).
  • Latif, D. ve Karahasan, H. (2010). Kıbrıs Tarihi ders kitaplarının metinsel ve görsel analizi, eski ve yeni kıbrıs tarihi ders kitaplarının kıyaslamalı analizi. M. Beyidoğlu Önen (Ed.), Tarih kitaplarının yeniden yazılması, tarih kitapları: uzlaştırma için mi, bölünmü için mi? içinde (s. 1-89), Lefkoşa: POST RI.
  • Köstüklü, N. (2013). Kıbrıs Rum kesimi tarih ders kitaplarında “Türk” ve “Türkiye” imaji. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyati Kongresi’nde sunulmuş bildiri.
  • Koruroğlu, A. ve Başkan, G. A. (2013). An overview and history education in Republic of Turkey and Turkish Republic of Northern Cyprus. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 89, 786-791. doi:10.1016/j.sbspro.2013.08.933
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2016b). Öğretim programları. http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/2017- 2018/OgerimProgramlari/KibrisTurkTarihi.pdf adresinden erişildi.
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı. (2016a). Milli eğitim şurası kararları. http://egitimsurasi.mebnet.net/ adresinden erişildi.
  • Kızılay, N. (2014). Arkeoloji konularının sınıf içi yaparak yaşayarak öğretiminin 6. Sınıf öğrencilerinin tarihsel düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi üzerine bir eylem araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Keleşzade, G. (2018). Sosyal yapılandırmacı kuramı temel alan ve barış eğitimi anlayışıyla hazırlanmış tarih öğretim tasarımının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Yakın Doğu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa.
  • Kaya, R. (2009). Tarih öğretiminin amaçları. M. Demirel ve İ. Turan (Ed.), Tarih öğretim yöntemleri içinde (s. 69-73). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İnanç, G. ve Liew, J. H. (2017). Teaching the heritage of “others” and making it “ours”: The power of cultural heritage education. The Armenian Church of Famagusta and the complexity of Cypriot heritage içinde (s. 285-299). https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-48502-7_14 adresinden erişildi.
  • Işık, H. (2011). Ortaöğretim tarih derslerinde birinci ve ikinci el kaynaklar ile etkinlik temelli ders işlemenin öğrencilerin tarihsel düşünme becerisine etkisi. Turkish Studies, 6(1), 1287-1301.
  • Işık, H. (2008). Tarih öğretiminde doküman kullanımının öğrencilerin tarihsel düşünme becerilerine ve başarılarına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ijaz, K., Bogdanovych, A. ve Trescak, T. (2017). Virtual worlds vs books and videos in history education. Interactive Learning Environments, 25(7), 904-929. doi:10.1080/10494820.2016.1225099
  • Hooper, L. M., Stockton, P., Krupnick, J. L. ve Green, B. L. (2011). Development, use, and psychometric properties of the Trauma History Questionnaire. Journal of Loss and Trauma, 16(3), 258-283. doi:10.1080/15325024.2011.572035
  • Ho, R. (2006). Handbook of univariate and multivariate data analysis and interpretation with SPSS. United States: CRC Press.
  • Hernández-Ramos, P. ve De La Paz, S. (2009). Learning history in middle school by designing multimedia in a project-based learning experience. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 151-173. doi:10.1080/15391523.2009.10782545
  • Haydn, T., Stephen, A., Arthur, J. ve Hunt, M. (2015). Learning to teach history in the secondary school: A companion to school experience.
  • Harris, R. (2017). British values, citizenship and the teaching of history. I. Davies (Ed.), Debates in history teaching içinde (s.180-190).
  • Hálfdanarson, G. ve Kızılyürek, N. (2010). Two islands of history: ‘History wars’ in Cyprus and Iceland. Studi Culturali, 306(21), 1-17.
  • Hadjipavlou, M. (2017). Conflict resolution, empathy building, and reconceliation: The case of Turkish, Greek and Cypriot youth. I. Psaltis, N. Anastasiou, H. Faustmann, M. Hadjipavlou, H. Karahasan ve M. Zackheos (Ed.), Education in a multicultural Cyprus içinde (s. 225-250). New Castel, UK: Cambridge Scholars Publishing.
  • Güven, İ. (Ed.). (2014). Tarih öğretimi kuram ve uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneyli, A., & Özkul, A. (2013). Turkish language and history candidate teachers’ use of metaphors in their perception of a computer. Eurasian Journal of Educational Research, 53/A, 185-204.
  • Gökkaya, A. K. ve Yeşilbursa, C. C. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımının akademik başarıya etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 7(2), 483-506.
  • Gilbert, M. (2011). European integration: A concise history. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Publications.
  • Erdoğan, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde resimlendirilmiş öykülerin tarihsel düşünme becerilerinin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdal, E. ve Vural, R. (2015). Teaching history through drama: “The Armenian Deportation”. H. Cooper ve J. Nichol (Ed.), Identity, trauma, sensitive and controversial issues in the teaching of history içinde (s. 394- 422).
  • Dilek, G. (2016). A study of oral and local history on sportswomen with 5th gradestudents. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 89-114. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ejer/article/view/5000198751 adresinden erişildi.
  • Dilek, D. ve Soğucaklı Yapıcı, G. (2005). Öykülerle tarih öğretimi yaklaşımı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 115-130. http://www.befjournal.com/index.php/dergi/article/viewArticle/111 adresinden erişildi.
  • Dere, İ. ve Kızılay, N. (2017). Aile tarihinin araştırılmasında sözlü tarihin kullanımı: İlkokul öğrencilerinin tecrübeleri. Turkish History Education Journal, 6(2), 294-323. http://www.tuhed.org adresinden erişildi.
  • Demircioğlu, İ. H. ve Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: Amaç, işlev ve içerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), 69-88.
  • Demircioğlu, İ. (2014). Türkiye’de tarih eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri. Yeni Türkiye Dergisi, 52, 1176-1186. http://www.yeniturkiye.com/display.asp?c=0591 adresinden erişildi.
  • Creswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2007). Choosing a mixed methods design. Designing and conducting mixed methods research.
  • Crawley, M. J. (2005). Statistics: An introduction using “R”. New York: Wiley.
  • Council of Europe. (2016). Developing a culture of co-operation when teaching and learning history. http://www.coe.int/en/web/history-teaching/culture-of-cooperation adresinden erişildi.
  • Cappelleri, J. C. ve Gerber, R. A. (2003). Exploratory factor analysis. S. C. Chow (Ed.), Encyclopedia of Biopharmaceutical Statistics içinde (2. bs.). New York, NY: Marcel Dekker, Inc.
  • Candan, A. S. ve Koçer, Ö. (2013). Tarih dersindeki kavramların algılanma düzeylerine ilişkin bir değerlendirme. Journal of History Culture and Art Research, 2(1), 353-373.
  • Buraphadeja, V. ve Dawson, K. (2008). Content analysis in computer-mediated communication: Analyzing models for assessing critical thinking through the lens of social constructivism. The American Journal of Distance Education, 22(3), 130-145. doi:10.1080/08923640802224568
  • Beyer, B. K. (2008). How to teach thinking skills in social studies and history. The Social Studies, 99(5), 196-201.
  • Bayramoğlu, A. (2016). Sosyal bilgiler programında yer alan tarih konularının tarihsel düşünme becerileri açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Baturay, M. H. (2008). Characteristics of basic instructional design models. Ekev Akademi Dergisi, 12(34), 471-482.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 276-282. http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/58.pdf adresinden eirşildi.
  • Aysal, A. (2012). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde tarihsel empatiye dayalı rol oynama yönteminin akademik başarıya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Ata, B. (2007). Kıdemli ve aday tarih öğretmenlerinin tarih dersini sevmeyenlise öğrencisine yönelik yaklaşımları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 29-42. http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php cwid=9&vtadi=TSOS&c=ebsco&ano=89945_545f20ac125e 22c6434d61c70ee5276e& adresinden erişildi.
  • Altıkulaç, A. ve Akhan, N. E. (2010). 8. sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yaratıcı drama yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanılmasının öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 225-247. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423907698.pdf adresinden erişildi.
  • Aktekin, S. ve Pala, Ç. (2013). 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğrenci çalışma kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 265-286.
  • Aktekin, S. ve Çoban, Z. (2012). Tarih derslerinde tarihi film ve dizilerinin kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri: Trabzon örneği. Karadeniz İncelemeleri Dergisi, 7(13), 141-160. http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi=TPRJ%2CTTAR%2CTTIP%2CTMUH%2 CTSOS&ano=151238_ee6a7d1fb2e84ff57fc7af030fff6410 adresinden erişildi.
  • Aktekin, S. (2009b). Türkiye’de tarih eğitimi. S. Aktekin, P. Harnett, M. Öztürk ve D. Smart (Ed.), Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi içinde (s. 27-44). Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Aktekin, S. (2009a). Lise öğrencilerinin tarih derslerinde yerel tarih konularının öğretilmesiyle ilgili görüşleri. Milli Eğitim, 182, 331-352. http://www.etarih.com/tarih/Semih_Aktekin/059_LISE_OGRENCILERININ_T_D_YEREL_TARI H_K.pdf adresinden erişildi.
  • Aktaş, Ö. ve Safran, M. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin savaş ve barış kavramı ile ilgili düşüncelerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 1587-1619. http://www.turkishstudies.net/DergiTamDetay.aspx? ID=5510 adresinden erişildi.
  • Akıncı Güngör, B. A. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde temsili resim kullanımıyla tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Akbaba, B. ve Kılcan, B. (2012). Development of an attitude scale toward oral history: A validity and reliability study. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 1-10. http://pegegog.net/index.php/pegegog/article/view/C2S1M1 adresinden erişildi.
  • Akbaba, B. (2014). Tarih öğretiminde görsel kaynaklardan yararlanma. M. Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? Tarih öğretmenleri için özel öğretim yöntemleri içinde (s. 217-230). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • Akbaba, B. (2005). Tarih öğretiminde fotoğraf kullanımı. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 185-197. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/aeukefd/article/viewFile /5000086583/5000080537 adresinden erişildi.
  • Adams, P. (2007). Exploring social constructivism: theories and practicalities. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 34(3), 243-257. doi:1080/03004270600898893
APA KELEŞZADE G, Güneyli A, OZKUL A (2018). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. , 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
Chicago KELEŞZADE Gülçin,Güneyli Ahmet,OZKUL ALI EFDAL Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. (2018): 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
MLA KELEŞZADE Gülçin,Güneyli Ahmet,OZKUL ALI EFDAL Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. , 2018, ss.167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
AMA KELEŞZADE G,Güneyli A,OZKUL A Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. . 2018; 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
Vancouver KELEŞZADE G,Güneyli A,OZKUL A Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. . 2018; 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
IEEE KELEŞZADE G,Güneyli A,OZKUL A "Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği." , ss.167 - 191, 2018. 10.15390/EB.2018.7479
ISNAD KELEŞZADE, Gülçin vd. "Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği". (2018), 167-191. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7479
APA KELEŞZADE G, Güneyli A, OZKUL A (2018). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
Chicago KELEŞZADE Gülçin,Güneyli Ahmet,OZKUL ALI EFDAL Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. Eğitim ve Bilim 43, no.195 (2018): 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
MLA KELEŞZADE Gülçin,Güneyli Ahmet,OZKUL ALI EFDAL Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. Eğitim ve Bilim, vol.43, no.195, 2018, ss.167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
AMA KELEŞZADE G,Güneyli A,OZKUL A Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. Eğitim ve Bilim. 2018; 43(195): 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
Vancouver KELEŞZADE G,Güneyli A,OZKUL A Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği. Eğitim ve Bilim. 2018; 43(195): 167 - 191. 10.15390/EB.2018.7479
IEEE KELEŞZADE G,Güneyli A,OZKUL A "Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği." Eğitim ve Bilim, 43, ss.167 - 191, 2018. 10.15390/EB.2018.7479
ISNAD KELEŞZADE, Gülçin vd. "Sosyal Yapılandırmacı Öğrenmeyi ve Tarihsel Düşünme Becerilerini Geliştirmeyi Temel Alan Tarih Öğretiminin Etkililiği". Eğitim ve Bilim 43/195 (2018), 167-191. https://doi.org/10.15390/EB.2018.7479