Yıl: 2018 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 79 - 88 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-12-2018

KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Amaç: Bu çalışmada “Kalp Yetmezliği Hastalarının Öğrenme Gereksinimleri Envanteri”nin Türkçegeçerlik ve güvenirliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Yöntem: Metodolojik araştırma modelinde yürütülen araştırma, Ocak-2014/Aralık 2015 tarihleriarasında kalp yetmezliği tanısı ile takip edilen 253 hasta ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak KalpYetmezliği Hastalarının Öğrenme Gereksinimleri Envanteri ve Hasta Bilgi Formu kullanılmıştır. Envanterin dileşdeğerliliği sağlandıktan sonra güvenilirlik değerlendirmesi için iç tutarlılık, madde toplam puan güvenilirliğive test-tekrar test güvenilirliği, geçerlilik değerlendirilmesi için ise yüzey geçerliliği ve yapı geçerliliği analizleriyapılmıştır.Bulgular: Envanterin geneli için hesaplanan Chronbach alfa iç tutarlılık katsayısı değeri 0.973 olup altboyutlar için iç tutarlılık değerleri 0.808 ile 0.951 arasında değişmektedir. Bu değerler Envanter’in iç tutarlılıkkatsayılarının ölçeğin güvenilirliği için kabul edilebilir sınırlarda olduğunu göstermektedir. Tek boyuttanoluşan Envanterin Türkçe formunda bulunan maddelere ait faktör yükleri 0.327 ile 0.809 arasındadeğişmektedir. Bu çalışmadaki faktör yükleri Kalp Yetmezliği Hastalarının Öğrenme GereksinimleriEnvantri’nin Türkçe formunun iyi bir tek boyutlu faktör yapısına sahip olduğunu göstermiştir.Sonuç: Türkçe geçerlik güvenirlik çalışması yapılan Kalp Yetmezliği Hastalarının ÖğrenmeGereksinimleri güvenilir bir değerlendirme aracı olduğu ortaya konmuştur. Envanteri’nin Türk kalp yetmezliğihastalarının öğrenme ihtiyaçlarını ölçmek üzere kullanılabilecek geçerli ve Anahtar Kelimeler: Kalp yetmezliği; Öğrenme gereksinimi; Ölçek uyarlaması
Anahtar Kelime:

Konular: Beslenme ve Diyetetik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Kadın Araştırmaları Hemşirelik

The validity and reliability study of the Turkish version of the Heart Failure Patients Learning Needs Inventory

Öz:
Objective: In this study, it was aimed to evaluate the validity and reliability of the Turkish version of the “Heart Failure Patients’ Learning Needs Inventory ”. Method: The study which was carried out in the methodological research model was done with 253 patients with heart failure diagnosis that are being followed up from January 2014 to December 2015. Heart Failure Patients’ Learning Needs Inventory and Patient Information Form was used as data collection tool. After the language equivalence of Inventory has been established, the reliability was evaluated with internal consistency, item total score reliability and test-repeat test reliability, the validity was evaluated with surface validity and structural validity analyzes Results: The Cronbach alpha internal consistency coefficient value calculated for Inventory in general is 0.973 and the internal consistency values for the sub-dimensions range from 0.808 to 0.951. This values shows that the internal consistency coefficients of Inventory are at acceptable limits for the reliability of the scale. Factor loads belonging to the elements in the Turkish form of Inventory composed of one dimension range from 0.327 to 0.809. Factor loads in this study shows that the Turkish form of Heart Failure Patients’ Learning Needs Inventory has a good one-dimensional factor structure. Conclusion: It was revealed that validity and reliability study performed for Turkish version of Heart Failure Patients’ Learning Needs Inventory is a valid and reliable assessment tool for measuring the learning needs of heart failure patients.
Anahtar Kelime:

Konular: Beslenme ve Diyetetik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Kadın Araştırmaları Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Yu M, Chair SY, Chan CW, Liu M. Testing the psychometric properties of the Chinese version of the Heart Failure Learning Needs Inventory. Heart & Lung: The Journal of Acute and Critical Care 2010; 39(4): 262-274.
  • Wehby D, Brenner S. Perceived learning needs of patients with heart failure. Heart Lung 1999; 28(1): 31–40.
  • Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesiyle SPSS ile Veri Analizi. 4.Baskı: Nobel Publisher; 2010. Ankara.p.20- 51.
  • Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. 1. Baskı: Ankara, Seçkin Yayıncılık; 2005.p.723-41.
  • Shao JH, Chang AM, Edwards H, Shyu YI, Chen SH. A randomized controlled trial of selfmanagement programme improves healthrelated outcomes of older people with heart failure. Journal of Advanced Nursing 2013; 69(11): 2458-69.
  • Savaşır I.Ölçek uyarlamasındaki sorunlar ve bazı çözüm önerileri. Türk Psikoloji Dergisi 1994; 9(33): 27-32.
  • Polit DF, Beck CT. Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice. 9th Edition. Philadelphia, PA: Lippincott, Williams & Wilkins; 2008.p.539-65.
  • Karlik BA, Yarcheski A. Learning needs of cardiac patients:a partial replication study. Heart Lung 1987; 16(5):544-51.
  • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 10. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti. 2000.p.136- 153.
  • Heidenreich PA, Albert NM, Allen LA, Bluemke DA, Butler J, Fonarow GC. Forecasting the impact of heart failure in the United States: a policy statement from the American Heart Association. Circ Heart Fail 2013; 6(3): 606–19.
  • Hagenoff BD, Feutz C, Conn VS, Sagehorn KK, Moranville-Hunziker MB. Patient education needs as reported by congestive heart failure patients and their nurses. J Adv Nurs 1994;19: 685-90.
  • Gerard PS, Peterson LM. Learning needs of cardiac patients.Cardiovasc Nurs 1984; 20(2):7-11.
  • Fidancı BE, Acikel C, Fidanci K, Yildiz D, Karaman D, Demirkaya E. Validity and reliability: to use in pediatrics. Annals of Pediatric Rhematology 2012, 1(3): 147-155.
  • McMurray JJ, Adamopoulos S, Anker SD, Auricchio A, Böhm M, Dickstein K, et al. ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012; Turk Kardiyol Dern Ars. 2012; 40(3):77-137.
  • Demirkıran G, Uzun Ö. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyetı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012; 28(1): 1-12.
  • Değertekin M, Erol Ç, Ergene O, Tokgözoğlu L, Aksoy M, Erol MK, Eren M, ve ark. Türkiye’deki Kalp Yetersizliği Prevalansı ve Öngördürücüleri: HAPPY Çalışması. Türk Kardiyoloji Derneği Arşivi 2012; 40(4):298-308.
  • Çam M, Arabacı L. Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar, Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi 2010; 2(12): 65-8
  • Cook C, Cole G, Asaria P, Jabbour R, Francis DP. The annual global economic burden of heart failure. Int J Cardiol 2014;171:368-76.
  • Clark JC, Lan VM. Heart failure patient learning needs after hospital discharge. Appl Nurs Res 2004;17:150-7.
  • Büyüköztürk Ş. Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi 2002; 32(32): 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. Geçerlik ve Güvenirlik Analizlerinde Kullanılan Bazı İstatistikler. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 15. Baskı. Ankara: Pegema Publisher; 2011.179-81.
  • Bui AL, Horwich TB, Fonarow GC. Epidemiology and risk profile of heart failure. Nat Rev Cardiol 2011; 8(1):30–41.
  • Bader F, Atallah B, Sadik ZG, Tbishat L, Gabra G, Soliman M et al. Nurse-led education for heart failure patients in developing countries. Br J Nurs. 2018; 27(12):690-696.
  • Alpar R. Veri Türü Sayısal Olduğunda Güvenirliğin Hesaplanması ve Güvenirlik Ölçüleri. Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik–Güvenirlik. 1.Baskı. Ankara: Detay Publisher; 2010.561-67.
  • Akbıyık A, Koçak G, Oksel E. Kronik Kalp Yetmezliği Olan Hastalarda Öz-Bakım Davranışlarının İncelenmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 2016; 1(2): 1-8.
APA KILIÇ B, BAĞCİVAN G, AKBAYRAK N, CİCEK H (2018). KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 79 - 88.
Chicago KILIÇ BETÜLAY,BAĞCİVAN Gülcan,AKBAYRAK Nalan,CİCEK Hatice KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2018): 79 - 88.
MLA KILIÇ BETÜLAY,BAĞCİVAN Gülcan,AKBAYRAK Nalan,CİCEK Hatice KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2018, ss.79 - 88.
AMA KILIÇ B,BAĞCİVAN G,AKBAYRAK N,CİCEK H KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 79 - 88.
Vancouver KILIÇ B,BAĞCİVAN G,AKBAYRAK N,CİCEK H KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 79 - 88.
IEEE KILIÇ B,BAĞCİVAN G,AKBAYRAK N,CİCEK H "KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.79 - 88, 2018.
ISNAD KILIÇ, BETÜLAY vd. "KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2018), 79-88.
APA KILIÇ B, BAĞCİVAN G, AKBAYRAK N, CİCEK H (2018). KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 79 - 88.
Chicago KILIÇ BETÜLAY,BAĞCİVAN Gülcan,AKBAYRAK Nalan,CİCEK Hatice KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 21, no.2 (2018): 79 - 88.
MLA KILIÇ BETÜLAY,BAĞCİVAN Gülcan,AKBAYRAK Nalan,CİCEK Hatice KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.21, no.2, 2018, ss.79 - 88.
AMA KILIÇ B,BAĞCİVAN G,AKBAYRAK N,CİCEK H KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 21(2): 79 - 88.
Vancouver KILIÇ B,BAĞCİVAN G,AKBAYRAK N,CİCEK H KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 21(2): 79 - 88.
IEEE KILIÇ B,BAĞCİVAN G,AKBAYRAK N,CİCEK H "KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 21, ss.79 - 88, 2018.
ISNAD KILIÇ, BETÜLAY vd. "KALP YETMEZLİĞİ HASTALARININ ÖĞRENME GEREKSİNİMLERİ ENVANTERİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 21/2 (2018), 79-88.