Yıl: 2013 Cilt: 12 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 96 - 113 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI

Öz:
Teknolojik gelişmeyle birlikte gerçekleşen siyasi, sosyal ve ekonomik değişimin sonucu olarak işletmeler için maddi olamayan varlıkların değeri bir derece daha önem kazanmıştır. Finansal tabloların birincil amacı işletme yöneticilerine, ortaklarına ve diğer üçüncü kişilere işletmeyle ilgili doğru ve güvenilir mali bilgiler sunmak olmasına rağmen maddi olmayan bir varlık olan entelektüel sermayenin muhasebe sistemi içerisinde gösterilememesi ve bunun sonucu olarak finansal tablolara yansıtılamaması finansal tabloların bu birincil amacının gerçekleştirilmesinde en büyük engeldir. Bu nedenle, entelektüel sermayenin finansal tablolar içerisinde gösterilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada da esas itibariyle entelektüel sermayenin finansal tablolar aracılığıyla sunulması üzerinde durularak bu konunun işletmeler açısından önemi vurgulanacaktır
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans

Öğretmenlerin Eğitim Araştırmalarına Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, öğretmenlerin eğitim araştırmalarına yönelik tutumlarının belirlenmesi ve cinsiyet ve haftalık ders yükü değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada tarama (survey) yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak İlhan vd., (2013) tarafından geliştirilen "Eğitim Araştırmalarına Yönelik Öğretmen Tutum Ölçeği (EAÖTÖ)" kullanılmıştır. Farklı branşlardan 304 öğretmenden elde edilen veriler üzerinde ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizleri yeniden yapılmış ve sonuçlar ölçeğin öğretmenlerin eğitim araştırmalarına karşı tutumlarını belirlemede geçerli ve güvenilir bir ölçek olarak kullanılabileceğini göstermiştir. Cinsiyet ve haftalık ders yükü değişkenleri açısından tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olup olmadığını belirlemek için varyans analizi (iki-yönlü ANOVA) yapılmıştır. Analiz sonuçları, eğitim araştırmalarına karşı tutumda cinsiyet ve ders yükü arasında önemli bir etkileşim olmadığını göstermiştir. Bununla birlikte erkek öğretmenlerin eğitim araştırmalarına karşı tutumlarının kadın meslektaşlarına kıyasla anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin eğitim araştırmalarına karşı tutum puanlarının haftalık ders yükü değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans

Investigation of In-service Teachers’ Attitudes Towards Educational Research

Öz:
This study aimed to determine in-service teachers’ attitudes towards educational research and to investigate their attitudes regarding gender and weekly work load. The survey method was used in this study. “Teachers Attitude Scale towards Educational Research (TASTER)” developed by İlhan et. al., (2013) was used as a data collection tool. First, the validity and reliability of the TASTER were re-examined using the data from 304 in-service teachers with different majors and the results showed it could be used as a valid and reliable instrument to measure in-service teachers’ attitudes towards educational research. Variance analysis (twoway ANOVA) was used to find out whether there were significant differences between attitude scores in terms of gender and the weekly work load. The results of the analysis revealed that there was no a significant interaction between gender and the weekly course load on attitude towards educational research. However, it was found that the mean attitude score for male teachers was statistically significantly higher than that for female counterparts. Additionally, there was no statistically significant difference among in-service teachers’ attitude scores in terms of the weekly course load
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans

REFLECTION OF INTELLECTUAL CAPITAL TO FINANCIAL STATEMENTS

Öz:
As a consequence of political, social and economic changes which occurred simultaneously with technological development, intangible assets have gained more and more importance for business firms. Although the main goal of financial statements is to provide business managers, shareholders and third parties with accurate and reliable information about company, “intellectual capital” as an intangible asset is not demonstrated in accounting system. So, the absence of intellectual capital in financial statements is the first and significant obstacle for these statements in the accomplishment their main goal. For this reason, indication of intellectual capital in financial statements is extremely important. In this paper, the indication of intellectual capital in financial statements will be taken into account and its importance for business firms will be emphasized
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I., & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude–behavior relation: reasoned and automatic processes. In W. Stroebe and M. Hewstone (Eds.), European Review of Social Psychology, (Vol. 11, pp. 1–33). Chichester, England: Wiley.
  • KAYNAKÇA
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural modeling. Psychological Bulletin, 107(2), 238–246.
  • AKDOĞAN, Nalan ve Nejat TENKER; (1992), Finansal Tablolar ve Mali Analiz Teknikleri, Dördüncü Baskı, Gazi Üniversitesi Basın Yayın, Ankara.
  • Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588–606.
  • ALAGÖZ, Ali ve Rabia ÖZPEYNİRCİ; (2007), “Bilgi Toplumunda Entelektüel Varlıklar ve Raporlanması” Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(11), ss.167-185.
  • Beycioglu, K., Ozer, N., & Ugurlu, C. T. (2010). Teachers’ view on educational research. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1088-1093.
  • ASLANOĞLU, Suphi ve İsrafil ZOR; (2006), “Bilgi Varlıklarının Değerlemesi: Entelektüel Sermaye Ölçüm ve Değerleme Modelleri; Karşılaştırmalı Bir Analiz” Muhasebe ve Finansman Dergisi, 29, ss.159-165.
  • Butt, I. H., & Shams, J. A. (2013). Master in education student attitudes towards research: A comparison between two public sector universities in Punjab. A Research Journal of South Asian Studies, 28(1), 97-105.
  • ÇAKI, Sertaç ve İpek SAVAŞÇI; (2003), “Entelektüel Sermaye Bileşenlerinin Değerlendirilmesi: Hipermarketler Üzerine Bir Bakış”, 2. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, Kocaeli Üniversitesi İİBF, İstanbul, Beta Basım Yayın Dağıtım.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (10. Baskı). Pegem Akademi: Ankara.
  • ÇIKRIKÇI, Mustafa ve Abdulkerim DAŞTAN; (2002), “Entelektüel Sermayenin Temel Finansal Tablolar Aracılığıyla Sunulması”, Bankacılar Dergisi, 43, ss.18-32.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Madison, NY: Routledge.
  • ERCAN, Metin K. ve Başaran ÖZTÜRK; (2003), Değere Dayalı Yöntem ve Entelektüel Sermaye, Birinci Baskı, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Berber, N. C. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerin eğitim araştırmalarına bakışı. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 142-159.
  • ERKAL, Zekeriye E.; (2006), Entelektüel Sermaye Ölçülmesi ve Raporlanması, Birinci Baskı, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Costa, N., Marques, L., & Kempa, R. (2000). Science teachers’ awareness of findings from education research. Chemistry Education: Research and Practice in Europe, 1(1), 31-36.
  • ERKUŞ, Hakan (2003), Entelektüel Sermayenin Ölçülmesi ve Raporlanması, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Malatya.
  • Çepni, S. & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: Bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları, 4(2), 75-84.
  • KARACAN, Sami; (2007), Entelektüel Sermayenin Muhasebeleştirilmesi ve Finansal Tablolarda Sunulması, Birinci Baskı, Orient Yayınları, Ankara.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • KAYA, Hatice P. (2008) Entelektüel Sermayenin Finansal Tablolar Aracılığıyla Sunulması Sorunu ve Çözüm Önerileri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 373-402.
  • ÖNCE, Saime; (1999), Muhasebe Bakış Açısı ile Entelektüel Sermaye, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Everton, T., Galton, M., & Pell, T. (2000). Teachers' perspectives on educational research: knowledge and context. Journal of Education for Teaching, 26, 167-182.
  • ÖRNEK, Ali Şahin; (2000), “Balanced Scorecard: Bilgiden Stratejiye Ulaşmada Kullanılabilecek Yeni Bir Araç”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), ss.255-276.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage publications.
  • STEWART, Thomas A.; (1997), Entelektüel Sermaye Kuruluşlarının Yeni Zenginliği, Çev: Nurettin Elhüseyni, Mess Yayınları: İstanbul.
  • Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. Huck, S. (2012). Reading statistics and research. Boston: Pearson.
  • SULLIVAN, Patrick H. Jr. ve SULLİVAN, Patrick H. Sr.; (2000), “Valuing Intangibles Companies, An Intellectuel Capital Approach”, Journal of Intellectual Capital, 1(4), pp.328-340,
  • İlhan, A, Çelik, H. C., & Aslan, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 141-156.
  • İlhan, N., Şekerci, A. R., Sözbilir, M., & Yıldırım, A. (2013). Eğitim araştırmalarına yönelik öğretmen tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 31-56.
  • Ilhan, N., Yilmaz, Z. A., & Dede, H. (2015). Attitudes of pre-service science teachers towards educational research and their science teaching efficacy beliefs in Turkey. Journal of Baltic Science Education, 14(2), 183-193.
  • Kenny, D. A. (2014). Measuring model fit. Retrieved from http://davidakenny.net/cm/fit.htm
  • Kline, R. B. (2011). Principals and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York: Guilford.
  • Konokman, G. Y., Tanrıseven, I., & Karasolak, K. (2013). Öğretmen adaylarının eğitim araştırmalarına ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 141-158.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A., & Yeşil, R. (2011). Candidate teachers’ attitude toward scientific research. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1169-1194.
  • Kutluca, T., & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188.
  • Lao, J. & Kuhn, D. (2002). Cognitive engagement and attitude development. Cognitive Development, 17, 1203-1217.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A., with Clay, J. N., & Quick, D. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. (2nd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Linden, W., Bakx, A., Ros, A., Beijaard, D., & Vermeulen, M. (2012). Student teachers’ development of a positive attitude towards research and research knowledge and skills. European Journal of Teacher Education, 35(4), 401-419.
  • Linden, W., Bakx, A., Ros, A., Beijaard, D., & Bergh, L. (2015). The development of student teachers’research knowledge, beliefs and attitude. Journal of Education for Teaching, 41(1), 4-18.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry (6th ed.). New York, Pearson Education.
  • Ozturk, M. A., (2011). Eğitimcilerin eğitim araştırmalarına yönelik tutum ölçeği’nin (educators’ attitudes toward educational research scale) doğrulayıcı faktör analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 727-748.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for Windows (3rd ed.). Berkshire: Open University Press.
  • Polat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik tutumları. Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 77-90.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the National Center for Education Statistics (NCES). Washington D. C.: U. S. Department of Education.
  • Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208 http://efdergi.yyu.edu.tr
  • Shkedi, A. (1998). Teachers' attitudes towards research: A challenge forqualitative researchers. International Journal of Qualitative Studies in Education, 11(4), 559-577.
  • Şahin, Ç. & Arcagök, S. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına yönelik yaklaşımları. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-20.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Uçgun, D., & Ünal, E. (2015). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına yönelik tutumlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDE), Özel Sayı-II, 85-94.
  • Uzun, N., & Sağlam, N. (2006). Ortaöğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 240-250.
  • Yavuz, M. (2009). Eğitim araştırmaları ile ilgili öğretmen ve yönetici görüşlerinin analizi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 143-158.
  • Yıldırım, A., Sözbilir, M., İlhan, N., & Şekerci, A. R. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen eğitimi araştırmalarını takip etme, anlama ve sonuçlarını uygulamaya yansıtma durumlarının incelenmesi. TUBITAK Proje Raporu, Proje No: 108K325. http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/index.php?cwid=9&vtadi=TPRJ&ano=121431_662d887a42 90e12e1dd59df7ad6078af adresinden 28.06.2016 tarihinde alındı.
  • Yıldırım, A., İlhan, N., Şekerci, A. R., & Sözbilir, M. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını takip etme, anlama ve uygulamalarda kullanma düzeyleri: Erzurum ve Erzincan örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(22), 81-100.
APA Zor İ, KAHRAMAN S, BULUT E, KÖLELİ E (2013). ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. , 96 - 113.
Chicago Zor İsrafil,KAHRAMAN SAKIP,BULUT Erdem,KÖLELİ Ebru ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. (2013): 96 - 113.
MLA Zor İsrafil,KAHRAMAN SAKIP,BULUT Erdem,KÖLELİ Ebru ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. , 2013, ss.96 - 113.
AMA Zor İ,KAHRAMAN S,BULUT E,KÖLELİ E ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. . 2013; 96 - 113.
Vancouver Zor İ,KAHRAMAN S,BULUT E,KÖLELİ E ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. . 2013; 96 - 113.
IEEE Zor İ,KAHRAMAN S,BULUT E,KÖLELİ E "ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI." , ss.96 - 113, 2013.
ISNAD Zor, İsrafil vd. "ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI". (2013), 96-113.
APA Zor İ, KAHRAMAN S, BULUT E, KÖLELİ E (2013). ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(23), 96 - 113.
Chicago Zor İsrafil,KAHRAMAN SAKIP,BULUT Erdem,KÖLELİ Ebru ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12, no.23 (2013): 96 - 113.
MLA Zor İsrafil,KAHRAMAN SAKIP,BULUT Erdem,KÖLELİ Ebru ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.12, no.23, 2013, ss.96 - 113.
AMA Zor İ,KAHRAMAN S,BULUT E,KÖLELİ E ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 12(23): 96 - 113.
Vancouver Zor İ,KAHRAMAN S,BULUT E,KÖLELİ E ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 12(23): 96 - 113.
IEEE Zor İ,KAHRAMAN S,BULUT E,KÖLELİ E "ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12, ss.96 - 113, 2013.
ISNAD Zor, İsrafil vd. "ENTELEKTÜEL SERMAYENİN FİNANSAL TABLOLARA YANSITILMASI". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12/23 (2013), 96-113.