Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 67 - 90 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ

Öz:
Bu çalışma, ortaokul kademesinde fen bilimleri ve matematik öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT)'ne yönelik tutumlarını ve amaçlamaktadır. Çalışmada, betimsel yaklaşımlardan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde ortaokul kademesinde görev yapan 90 fen bilimleri ve 90 matematik öğretmeni olmak üzere toplam 180 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışma grubu içerisinde fen bilimleri ve matematik öğretmenlerinden beşer kişi olmak üzere toplamda 10 öğretmen ile mülakat yapılmıştır. Mülakat yapılan öğretmen seçiminde, Bilgi ve İletişim Teknolojileri Tutum Ölçeği (BİTTÖ)'nin puanları ve katılımcıların gönüllü olmaları dikkate alınmıştır. Çalışmada, BİTTÖ ve yarı yapılandırılmış mülakat formu ile veriler toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler; Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik ve betimsel analize tabi tutularak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, fen bilimleri ve ortaokul matematik öğretmenlerinin BİT'e yönelik olumlu tutuma sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca erkek öğretmenler ile kadın öğretmenlerin BİT'e yönelik tutum puanları arasında ve öğretmenlerin kıdem yılları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen nitel veriler incelendiğinde, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun BİT'in görselliği sağlaması, bilgiye hızlı ulaşma imkânı sağlaması, öğrencilerin ilgisini çekmesi, dersi eğlenceli hale getirmesi ve etkili bir öğretimin gerçekleştirilmesini sağlamasından dolayı derslerinde kullandıklarını ifade etmişlerdir. BİT'in akademik başarıyı ve öğretim hizmetinin niteliğini artırdığı belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

ATTITUDES AND VIEWS OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS FOR INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Öz:
The purpose of this study was to determine the science and elementary mathematics teachers’ attitudes toward Information and Communication Technologies (ICT), and their views on the usage of the ICT. The relational search model of the descriptive approach was used for the study. The study was conducted with 90 science teachers and 90 elementary mathematics teachers during the spring semester of 20162017 academic years. There had interviews with five science and five mathematics teachers from the study group. In the selection of interviewed teachers, the scores of the Information and Communication Technologies Attitude Scale (ICTAS), and the willingness were taken into account. The data were obtained with ICTAS and semi-structured interview form. Quantitative data obtained in the study were analyzed using Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis Test. Qualitative data were analyzed by content and descriptive analysis. It has been determined that science teachers and elementary mathematics teachers have a positive attitude towards ICT in the findings of study. It was also determined that there was no statistically significant difference between male and female teachers' attitude scores toward ICT and between teachers' seniority years. The vast majority of the teachers had stated that they use ICT due to visuality, quick access to information, attracting student's interest, making the lessons fun and effective teaching. It has been determined that ICT has increased academic success and the quality of teaching. By conducting a research involving literature, social, science and mathematics teachers, it is possible to compare the attitudes of different branches toward ICT and their usage of it
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Bakırcı H, Cancan M, UZUNYOL B (2017). ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. , 67 - 90.
Chicago Bakırcı Hasan,Cancan Murat,UZUNYOL Bilal ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. (2017): 67 - 90.
MLA Bakırcı Hasan,Cancan Murat,UZUNYOL Bilal ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. , 2017, ss.67 - 90.
AMA Bakırcı H,Cancan M,UZUNYOL B ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. . 2017; 67 - 90.
Vancouver Bakırcı H,Cancan M,UZUNYOL B ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. . 2017; 67 - 90.
IEEE Bakırcı H,Cancan M,UZUNYOL B "ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ." , ss.67 - 90, 2017.
ISNAD Bakırcı, Hasan vd. "ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ". (2017), 67-90.
APA Bakırcı H, Cancan M, UZUNYOL B (2017). ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 12(28), 67 - 90.
Chicago Bakırcı Hasan,Cancan Murat,UZUNYOL Bilal ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.28 (2017): 67 - 90.
MLA Bakırcı Hasan,Cancan Murat,UZUNYOL Bilal ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.28, 2017, ss.67 - 90.
AMA Bakırcı H,Cancan M,UZUNYOL B ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(28): 67 - 90.
Vancouver Bakırcı H,Cancan M,UZUNYOL B ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(28): 67 - 90.
IEEE Bakırcı H,Cancan M,UZUNYOL B "ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.67 - 90, 2017.
ISNAD Bakırcı, Hasan vd. "ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI VE GÖRÜŞLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 12/28 (2017), 67-90.