Yıl: 2017 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 801 - 823 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18026/cbayarsos.300038 İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL

Öz:
Bu çalışmada öğretmen adaylarının akademik sahtekarlık eğilimleri ile genel özyeterlik düzeyleri ve akademik kontrol odağı yönelimlerinin ilişkisine odaklanılmıştır. Araştırmaya, 222 kadın (% 79,6) ve 57 erkek (% 20,4) olmak üzere 279 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırma kapsamında Eminoğlu (2008) tarafından geliştirilen 'Akademik Sahtekarlık Eğilim Ölçeği', Sherer ve Adams (1983) tarafından geliştirilip Yıldırım ve İlhan (2010) tarafından uyarlanan 'Genel Özyeterlik Ölçeği' ile Akın (2007) tarafından geliştirilen 'Akademik Kontrol Odağı Ölçeği' kullanılmıştır. Katılımcı öğretmen adaylarının akademik sahtekarlık eğilimi, genel özyeterlik ve akademik kontrol odağı ilişkisinin belirlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısından yararlanılmıştır. Öğrencilerin, genel özyeterlik düzeyi ve akademik kontrol odağının akademik sahtekarlık eğilimlerindeki varyansın ne kadarını açıkladığını saptamak için ise hiyerarşik çoklu regresyondan yararlanılmıştır. Bulgular, eğilimlerinin düşük düzeyde ve genel özyeterliklerinin ise orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca, katılımcı öğrencilerin içsel akademik kontrol odağı puanlarının, dışsal akademik kontrol odağı puanlarına göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra, öğrencilerin akademik sahtekarlık eğilimleri ile özyeterlik düzeyleri arasında orta düzeyde ters yönlü, dışsal akademik kontrol odağı arasında aynı yönlü orta düzeyde ve içsel akademik kontrol odağı ile düşük düzeyde ters yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Son olarak ise dışsal akademik kontrol odağı ile özyeterliğin 'başlama' ve 'sürdürme' alt boyutlarının katılımcıların akademik sahtekarlık eğilimlerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Bu değişkenlerin, öğrencilerin akademik sahtekarlık eğilimlerindeki toplam varyansın % 18'ini açıkladığı görülmüştür
Anahtar Kelime: Akademik sahtekarlık eğilimi özyeterlik akademik kontrol odağı Öğretmen adayı

Konular: Beşeri Bilimler

THE ROLE OF SELF-EFFICACY AND ACADEMIC LOCUS OF CONTROL ON PRESERVICE TEACHERS’ ACADEMIC INTEGRITY TENDENCIES

Öz:
The present study focuses on the relations of academic integrity tendencies, general self-efficacy and academic locus of control of preservice teachers. The study was conducted on 279 university students (222 females and 57 males). As data collection tools, ‘Academic Integrity Tendency Scale’ of Eminoğlu (2008), ‘General Self-efficacy Scale’ of Sherer and Adams (1983), and ‘Academic Locus of Control Scale’ developed by Akın (2007) were used. Pearson Product-Moment Correlation coefficients were utilized in determining the relations among academic integrity tendencies, general self-efficacy and academic locus of control of participant preservice teachers. Hierarchical multiple regression analysis was conveyed to determine to what extent the general self-efficacy and academic locus of control of the students explained the variance of their academic integrity tendencies. Findings show that participants have lower levels of academic integrity tendencies, and moderate levels of general self-efficacy. Furthermore, it was found that university students’ internal academic locus of control scores were relatively higher than their external locus of control scores. The findings also pointed that there was a negative and moderate level relationship between academic integrity tendency and self-efficacy, a positive and moderate level relationship between academic integrity tendency and external academic locus of control, and a negative and low level of relationship between academic integrity tendency and internal academic locus of control of participants. External academic locus of control and general self-efficacy scale’s ‘initiation’ and ‘perseverance’ subscales were found to be statistically significant predictors of participants’ academic integrity tendencies. Finally, all those independent variables were found to explain 18% of the variance in academic integrity tendencies of university students
Anahtar Kelime: academic integrity tendency self-efficacy academic locus of control pre-service teacher

Konular: Beşeri Bilimler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKIN, A. (2011). Academic locus of control and selfhandicapping. Procedia Social and Behavioral Sciences, 30, 812- 816.
  • AKKUŞ, Z. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 102-116.
  • AKKUZU, N., AKÇAY, H. (2012). Kimya öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi (Dokuz Eylül Üniversitesi örneği). Educational Sciences: Theory and Practice, 12(3), 2195-2216.
  • ANANOU, T. S. (2014). Academic honesty in the digital age (Doctoral dissertation). Indiana University of Pennsylvania, Pennsylvania.
  • ANSARI, M., KHAN, S. A. (2015). Self-efficacy as predictor of life satisfaction among undergraduate students. The Internationaljournal oflndian Psychology, 2(2), 5-11.
  • ARSLAN, S., AKIN, A. (2014). Metacognition: As predictor of one's academic locus of control. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 33-39.
  • ARSLANTAŞ, C. C., ACAR, G. (2008). Perceptions of academic and business dishonesty among senior level students. Yönetim, 19(60), 32-49.
  • AYDEMİR, H., DURAN, M., KAPIDERE, M., KALECİ, D., DURAK AKSOY, N. (2014). Self-efficacy of teacher candidates intended teaching profession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 152, 161-166.
  • AZAR, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlik inançları. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (12), 235-2 52.
  • BANDURA, A. (1994). Self-efficacy. In Vilanayur S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (pp. 71- 81). NY: Academic Press.
  • BARZEGAR, K., KHEZRI, H. (2012). Predicting academic cheating among the fifth grade students: The role of self-efficacy and academic self-handicapping. journal of Life Science and Biomedicine, 2(1), 1-6.
  • BENTLER, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • BLACHNIO, A., WEREMKO, M. (2011). Academic cheating is contagious: The influence of the presence of others on honesty. International journal of Applied Psychology, 1(1), 14-19. doi: 10.5923/j.ijap.20110101.02
  • BROWNE, M. W., CUDECK, R. (1993). Alternative ways ofassessing modelfit. In Bollen, K. A., Long, ]. S. (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-162). Beverly Hills, CA: Sage Publishing.
  • BURGER, C. ]., RAELIN, ]. A., REISBERG, R. M., BAILEY, M. B., WHITMAN, D. (2010). Self-efl‘icacy in female and male undergraduate engineering students: Comparisons among four institutions. Paper presented at 2010 ASEE Southeast Section Conference.
  • BÜYÜKGÖZE, H. (2014). Lise öğretmenlerinin görüşlerine göre algılanan örgütsel destek ve psikolojik sermaye ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • BÜYÜKGÖZE, H. (2015). An investigation of pre-service science and mathematics teachers’ personal growth initiative. Acta Didactica Napocensia, 8(3), 47-55.
  • BÜYÜKGÖZE, H., GELBAL, S. (2016). Lisansüstü eğitime yönelik tutumda proaktif kişilik ve akademik kontrol odağının rolü. In K. Beycioglu, N. Özer, D. Koşar, İ. Şahin (Eds.), Eğitim Yönetimi Araştırmaları (pp. 91-103). Ankara: Pegem Akademi.
  • COŞKAN, C. (2010). The eflects ofself-control and social influence on academic dishonesty: An experimental and Technical University, Ankara.
  • DEMİRTAŞ, H., CÖMERT, M., ÖZER, N. (2011). Preservice teachers’ self—efficacy beliefs and attitudes towards profession. Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
  • DENİZ, M. E., TRAŞ, Z., AYDOĞAN, D. (2009). An investigation of academic procrastination, locus of control, and emotional intelligence. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 623-632.
  • DE SUMRAK, N., TOBIN, ]. (2014). Academic cheating among youths: causal pathway model. Poster presentation retrieved from http://www.docstubo.net/45615480/Academic-cheating-pdf/ on April 10, 2016.
  • ELKATMIŞ, M., DEMIRBAŞ, M., ERTUĞRUL, N. (2013). Eğitim fakültesi öğrencileri ile formasyon eğitimi alan fen edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik öz yeterlik inançları. Pegem Akademi journal of Education and Instruction, 3(3), 41-50.
  • EMINOĞLU, E. (2008). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekarlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek gelistirme çalışması (Master's thesis). Abant Izzet Baysal University, Bolu.
  • EMINOĞLU KÜÇÜKTEPE, S. (2010). study on preservice English teachers’ self-efficacy perceptions and tendency towards academic dishonesty. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4985-4990.
  • EMINOĞLU KÜÇÜKTEPE, S. (2011). Evaluation of tendency towards academic dishonesty levels of psychological counseling and guidance undergraduate students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2722-2 72 7.
  • EMINOĞLU KÜÇÜKTEPE, S., KÜÇÜKTEPE, C. (2012). Tarih öğretmeni adaylarının kopya çekme eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 115-125.
  • cies of academic dishonesty and senses of self-efficacy with discriminant analysis. The Anthropologist, 20(1), 353-359. GÜROL, A., ALTUNBAŞ, S., KARAASLAN, N. (2010).
  • Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. E-journal of New World Sciences Academy, 5(3), 1395-1404.
  • HASAN, S. S., KHALID, R. (2014). Academic locus of control of high and low achieving students. journal ofResearch and Reflections in Education, 8(1), 22-33.
  • IANSSEN, T., CARTON, ]. S. (1999). The effects of locus of control and task difficulty on procrastination. The journal of Genetic Psychology, 160(4), 436-442.
  • ]URDI, R., HAGE, H. S., CHOW, H. P. H. (2011). Academic dishonesty in the Canadian classroom: Behaviors ofa sample of university students. Canadian journal of Higher Education, 41(3), 1-35.
  • KARIM, S., GHAVAM, E. (2011). The relationship between self-control, self-effectiveness, academic performance and tendency towards academic cheating: case report of university survey in Iran. Malaysian journal of Distance Education, 13(2), 1-8.
  • KARAKUŞ, F., AKBULUT, Ö. E. (2010). The effect of secondary school teachers' preparation program on the preservice teachers' self-efficacy beliefs. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 110-129.
  • KAZAK ÇETINKALP, Z. (2010). The relationship between academic locus of control and achievement goals among physical education teaching program students. World Applied Sciencesjournal, 10(11), 1387-1391.
  • KHAN, M. (2013). Academic self-efficacy, coping, and academic performance in college. International journal of Undergraduate Research and Creative Activities, 5(4). doi: 10.7710/2168-0620.1006
  • KLINE, R. B. (2005). Principles and practice of structural modeling (2nd ed.). New York: Guilford.
  • KÜÇÜKTEPE, C, EMINOĞLU KÜÇÜKTEPE, S. (2014). Üniversite öğrencileriin kopya çekme davranışlarının öğrenci görüşlerine göre incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 263- 270.
  • MURDOCK, T. B., ANDERMAN, E. M. (2006). Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educational Psychologist, 41(3), 129-145.
  • NICHOLS, R. (2014). Academic expectations of high school and the frequency of academic dishonesty as reported by high school principals in Virginia (Doctoral dissertation). Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia.
  • NORA, W. L. Y., ZHANG, K. C. (2010). Motives of cheating among secondary students: The role of self-efficacy and peer influence. Asia Pacific Education Review, 11, 573-584.
  • ÖMÜR, Y. E., AYDIN, R., ARGON, T. (2014). Olumsuz değerlendirilme korkusu ve akademik sahtekarlık. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 5(9), 131-149.
  • ÖZERKAN, E. (2007). Öğretmenlerin öz yeterlik algıları ile öğrencilerin sosyal benlik kavramları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • PARK, Y., KIM, U. (1998). Locus of control, attributional style, and academic achievement: Comparative analysis of Korean, Korean-Chinese, and Chinese students. Asian journal ofSocial Psychology, 1, 19 1-2 08.
  • PONTO, M., OOMS, A., COWIESON, F. (2014). Learning styles and locus of control in undergraduate medical, nursing and physiotherapy students: comparative study. Progress in Health Sciences, 4(1), 172-178.
  • QUAYE, B. R. (2013). How the course context aflects students’ decisions about academic dishonesty. Paper presented at the 2013 Lilly International Conference on College Teaching.
  • RINN, A. N., BOAZMAN, ]. (2014). Locus of control, academic self-concept, and academic dishonesty among high ability college students. journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 14(4), 88-114.
  • ROTTER, ]. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28.
  • SARIÇAM, H. (2015). Academic locus of control and motivational persistence: Structural equation modeling. EBAD]ESR, 5(1), 79-92.
  • SARIÇAM, H., DURAN, A., ÇARDAK, M., HALMATOV, M. (2012). The examination of pre-school teacher candidates’ academic locus of control levels according to gender and grade. Mevlana Internationaljournal ofEducation, 2(2), 67-74.
  • SATICI, S. A., UYSAL, R., AKIN, A. (2013). Perceived social support as predictor of academic locus of control. GES]: Education, Science and Psychology, (23), 79-86.
  • SIDDIQUI, S. (2015). Impact of self-efficacy on psychological well-being among undergraduate students. The Internationaljournal ofIndian Psychology, 2(3), 5-16.
  • ŞAHIN, E., AÇAR, A. (2014). Eğitim Fakültesi öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri, iş doyumları ve özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. journal of Teacher Education and Educators, 3(1), 53-72.
  • ŞIMŞEK, N. (2011). Self-efficacy perceptions of social studies candidate teachers. Educational Research and Reviews, 6(4), 383-388.
  • TABANCALI, E., ÇELIK, K. (2013). Öğretmen adaylarının akademik öZ-yeterlikleri ile öğretmen özyeterlikleri arasındaki ilişki. International journal of Human Sciences, 10(1), 1167-1184.
  • TADESSE, T., GETACHEW, K. (2010). An exploration of undergraduate students' self-reported academic dishonesty at Addis Ababa and Iimma Universities. Ethiopian journal of Education and Science, 5(2), 79-99.
  • TELLA, A., TELLA, A., ADENIYI, O. (2009). Locus of control, interest in schooling, self-efficacy and academic achievement. Cypriot journal of Educational Sciences, 4, 168- 182.
APA Buyukgoze H (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. , 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
Chicago Buyukgoze Hilal ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. (2017): 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
MLA Buyukgoze Hilal ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. , 2017, ss.801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
AMA Buyukgoze H ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. . 2017; 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
Vancouver Buyukgoze H ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. . 2017; 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
IEEE Buyukgoze H "ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL." , ss.801 - 823, 2017. 10.18026/cbayarsos.300038
ISNAD Buyukgoze, Hilal. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL". (2017), 801-823. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.300038
APA Buyukgoze H (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
Chicago Buyukgoze Hilal ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15, no.1 (2017): 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
MLA Buyukgoze Hilal ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.15, no.1, 2017, ss.801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
AMA Buyukgoze H ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 15(1): 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
Vancouver Buyukgoze H ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 15(1): 801 - 823. 10.18026/cbayarsos.300038
IEEE Buyukgoze H "ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL." Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, ss.801 - 823, 2017. 10.18026/cbayarsos.300038
ISNAD Buyukgoze, Hilal. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ AKADEMİK SAHTEKARLIK EĞİLİMLERİNDE ÖZYETERLİK VE AKADEMİK KONTROL". Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 15/1 (2017), 801-823. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.300038