Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 177 - 190 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14600 İndeks Tarihi: 25-06-2019

CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmada, çocuklar için yazdığı kitaplarla dikkat çeken ve çoksayıda ödül alan Andrew Clements’in eserleri incelenmiştir. ÇalışmadaClements’in Bunun Adı Findel, Konuşmak Yok ve Kaybedenler Kulübüeserleri incelenmiştir. Bunun Adı Findel kitabında sözcüklerin nasıloluştuğunu sorgulayan; Konuşmak Yok kitabında konuşmamanın nasılolduğunu merak eden; Kaybedenler Kulübü’nde ise kitap okumak içinmücadele veren çocukların hikâyesi anlatılmaktadır. Kitaplarda sorularve cevaplar; sorunlar ve çözümler ön plana çıkmaktadır. Çocuk okurlartarafından dil üzerine bir kez daha düşünmeye fırsat vermesi nedeniyledilin inceliklerini, zenginliklerini, sınırlarını kısacası dilin doğasınıişleyen bu yazınsal metinlerin incelenmesi önemli görülmektedir.Bu kitaplar, dil konusunu çocukların anlayabileceği şekilde farklıyönleriyle işlemesi nedeniyle seçilmiştir. Çalışmada, doküman incelemesiyöntemi kullanılmıştır. İncelenen eserler, çocuklarda dil konusuna farklıbakış açısı kazandırma imkânı tanıdığı için önemli görülmektedir.Kitaplardaki dil konularını incelemek üzere dil bilimi, dil felsefesi veeğitim felsefi alanlarından faydalanılmıştır. İncelenen eserlerde, dil bilimive dil felsefesinin araştırma alanlarına ve tartışma konularına çocuklarıhazırlayabilecek bir içerik olduğu görülmektedir. Aynı zamandaincelenen eserlerde ön plana çıkan sorular çocuk okurlar için dil ile ilgilibaşka soruların sorulmasına da imkân tanıyabilecek niteliktedir. Bunedenle kitaplarda bahsi geçen ve ilgi çekici olan dil konusu nedeniylebu kitapların
Anahtar Kelime:

INVESTIGATION OF “LANGUAGE” IN CHILDREN BOOKS OF CLEMENTS

Öz:
In this study, the works of Andrew Clements, which attracted attention with the books he wrote for children and received many awards, were examined. In this study, Clements’s Bunun Adı Findel, Konuşmak Yok and Kaybedenler Kulübü, were examined. The story of children who question how words are formed in Bunun Adı Findel, wonder how not to speak in Konuşmak Yok, struggle to read books in Kaybedenler Kulubü is told in this work. Questions and answers; problems and solutions come to the fore in these books. So, these literary texts, which deal with the intricacies of the language, its richness, its limits and the nature of the language, are seen as important in terms of giving the opportunity to think once again on the language by children readers. These books have been selected because they work the topic “language” in a way that children can understand. Document review method was used in the study. The works examined are considered important because they allow children to think on language. Linguistics, language philosophy and educational philosophical fields were used to examine the linguistic issues in the books. In the studied works, it can be seen that linguistics and language philosophy are the content that can prepare children for research areas and discussion topics. At the same time, the questions that are mentioned in the works examined allow to ask other questions about language for children. That’ why, it is thought that it would be useful to include these books in the reading lists due to the language subject mentioned in the books.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akerson, F. E. (2016). Dile genel bir bakış. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Celepoğlu, A. (2007). “Çocukta edebî ilgi ve ihtiyaçların gelişimi”, (Ed. Ömer Yılar ve Lokman Turan). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ciravoğlu, Ö. (1997). Çocuk edebiyatı. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Dilidüzgün, S. (2003). Çağdaş çocuk yazını. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Ducasse, C. J. (1987). “Felsefenin eğitim kuramına katkısı”, Eğitim felsefesi (Çev. Sabri Büyükdüvenci). Ankara: Yargıçoğlu Matbaası.
  • Eflâtun. (1989). Mektuplar. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Gökşen, E. N. (1985). Örnekleriyle çocuk edebiyatımız. İstanbul: Evrim Matbaacılık.
  • Göktürk, A. (2012). Sözün ötesi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem.
  • İpşiroğlu, Z. (2006). Çocuk Yazını Eleştirisi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu (s. 173-176). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kıran, Z., Kıran, E. A. (2006). Dilbilime giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Matthews, G. B. (2000). Çocukluk felsefesi. İstanbul: Gendaş.
  • Oğuzkan, F. (2013). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2013). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Saussure, F. (1985). Genel dilbilim dersleri. Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Sever, S. (2013). Çocuk ve edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem.
  • Şimşek, T. (2002). Çocuk edebiyatı. Ankara: Rengarenk Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2007a). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2007b). Çocuk edebiyatına eleştirel bir bakış. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Taşdelen, V. (2014). Felsefenin gülümseyen yüzü: çocuklarla felsefe. Türk Dili. http://tdk.org.tr/
  • Turgut, Y. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Ed. Prof. Dr. Abdurrahman Tanrıöğen). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uygur, N. (1985). İnsan açısından edebiyat. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ülken, H. Z. (1967). Eğitim felsefesi. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Vendryes, J. V. (2001). Dil ve düşünce. İstanbul: Multilingual.
  • White, D. (2014). Çocuklar için felsefe. Ankara: ODTÜ.
  • Yalçın, A., Aytaş, G. (2005). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yeşilyaprak, B. (2009). Bibliyoterapi: Okuma ile Sağaltım. Çocuk ve Okuma Kültürü Sempozyumu (s. 122-132). Ankara Eğitim Sen.
  • Yıldırım, A., Şimşek , H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, A. Y., Nesrin Zengin. (2009). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. İstanbul: Truva Yayınları.
  • Clements, A. (2017). Bunun adı findel. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Clements, A. (2018). Konuşmak yok. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Clements, A. (2018). Kaybedenler kulübü. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
APA BAYRAKTAR İ (2018). CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. , 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
Chicago BAYRAKTAR İrem CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. (2018): 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
MLA BAYRAKTAR İrem CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. , 2018, ss.177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
AMA BAYRAKTAR İ CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. . 2018; 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
Vancouver BAYRAKTAR İ CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. . 2018; 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
IEEE BAYRAKTAR İ "CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ." , ss.177 - 190, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14600
ISNAD BAYRAKTAR, İrem. "CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ". (2018), 177-190. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14600
APA BAYRAKTAR İ (2018). CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(28), 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
Chicago BAYRAKTAR İrem CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.28 (2018): 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
MLA BAYRAKTAR İrem CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.28, 2018, ss.177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
AMA BAYRAKTAR İ CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(28): 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
Vancouver BAYRAKTAR İ CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(28): 177 - 190. 10.7827/TurkishStudies.14600
IEEE BAYRAKTAR İ "CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.177 - 190, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14600
ISNAD BAYRAKTAR, İrem. "CLEMENTS’İN ÇOCUK KİTAPLARINDA “DİL” KONUSUNUN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/28 (2018), 177-190. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14600