Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 85 - 106 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-03-2019

FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi

Öz:
Seyyid Kutub tarafından kaleme alınan “Fî zilâli’l-Kur’ân”, ictimâî tefsir ekolünün bakışaçısıyla yazılmış bir tefsirdir. Bu eser, Kur’ân’ın gölgesinde toplumun ıslahını, huzur vemutluluğunu temin etmek amacıyla yazılmıştır. Klasik tefsir anlayışının dışında farklıbir üslupla yazılan bu kitap, birçok dile tercüme edilerek kısa bir sürede İslâm dünyasında yayılmıştır. Fî zilâli’l-Kur’ân, gündelik hayata dokunması ve toplumsal sorunlaraKur’ân ve hadîslerle doğrudan çözüm bulmaya çalışması yönüyle rağbet görmüştür.Bu bağlamda tefsir sahasına yeni bir soluk getiren ve belli konularda referans alınan butefsirde bulunan hadîslerin kaynağını ve sıhhatini bilmek büyük önem arz etmektedir.İşte bu makalede, Fî zilâli’l-Kur’ân’da bulunan rivâyetlerin istatistiksel kaynak ve sıhhatanalizi yapılarak tablolar içerisinde takdim edilmeye çalışılmıştır. Rivâyetlerin büyükçoğunluğunun temel hadîs kaynaklarında olduğu ve sıhhat açısından bir sorunununolmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Etik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Sosyoloji Felsefe Psikoloji

Narrative Culture In Fî Zilâli'l-Qur’ân -Statistical Source and Authenticity Analysis

Öz:
“Fî zilâli'l-Qur’ân”written by Sayyid Qutub, is a commentary writing in a societal interpretation method. This work has been written to ensure the peace and pleasure of the society in the shadow of the Qur'an. This book, written rather differently than the classical interpretation methodical books, has been translated into many languages and has spread rapidly within the İslâmic world. Fî zilâli'l-Qur'ân has acquired a great desire as it touches to everyday life and tries to find solutions for social problems with direct referance from the Qur'an and hadiths. In this context, it is highly important to know the origin and truthfulness of the hadiths found in this tafsir that brought a new solution to the field of commentary and is taken as a reference in certain social matters. In this study, we made tried to present statistical source and authenticity analysis of the narrative in Fî zilâ’li'l-Qur’ân in tables.. It is seen that the great majority of the references are in the main hadith sources and there is no problem in terms of authenticity.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Etik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Sosyoloji Felsefe Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abukan, İlhan, Seyyid Kutub’un Eserlerinde Allah İnancı, Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi SBE, Van 2014.
  • Aras, Esra, İslami Uyanış İdeolojisinde Batı Sorunsalı: Mevlâna Ebul Ala Mevdudi, Seyyid Kutub Ve Âyetullah Ruhullah Humeyni’den Perspektifler, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi SBE, Ankara 2008.
  • Canan, İbrahim, Kütüb-i Sitte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi, Akçağ Yay., Ankara 1988.
  • Dihlevî, Şah Veliyyullah, Huccetullahi’l-Bâliğa, tah. es-Seyyid es-Sâbık, Dâru’lCîl, Beyrut 2005.
  • Erdal, Mesut, Fi Zılali’l-Kur’ân Tefsiri Ve İ’caz Açısından Değeri, Doktora Tezi, Harran Üniversitesi SBE, Şanlıurfa 1997.
  • Eryarsoy, M. Beşir, “Seyyid Kutub’un Sünnet Anlayışı”, Şehadetinin 40. yılında Seyyid Kutub Sempozyumu (8-9 Eylül 2006), Medeniyet İlim Kültür Eğitim ve Dayanışma Derneği, İstanbul 2013.
  • Görgün, Hilal, “Seyyid Kutub”, DİA, İstanbul, 2009, XXXVII, 66-67.
  • Güner, Nebiye Şeyma, Seyyid Kutub’ta Cahiliye Kavramı ve Modernizm Eleştirisi, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi SBE, Bursa 2015.
  • Güzeldal, Yasin, Fî Zilâli’l-Kur’ân Çerçevesinde Seyyid Kutub’un Hıristiyanlığa Yaklaşımı, Yüksek Lisans, Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul 2016.
  • Halidî, Salah Abdulfettah, Seyyid Kutub mine’l-mîlad ile’l-istişhad, Dâru’lKalem-Dâru’ş-Şâmiye, Birinci Basım, Kahire 1991.
  • https://islâmhouse.com/ar/author/200106/, 28/08/2017.
  • Kaldırım, Engin, Seyyid Kutup’un ‘Fi Zilali’l Kuran’ Adlı Tefsirine Din Sosyolojisi Açısından Bir Yaklaşım, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi SBE, Sivas 2002.
  • Karataş, Zübeyir, Seyyid Kutub’un Fi Zilali’l Kur’ân Tefsirinde Takip Ettiği Metod, Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi SBE, Samsun 2016.
  • Karlığa, H. Bekir “Fî Zilâli’l-Kur’ân”, DİA, İstanbul 1996, XIII, 50-51.
  • Kınık, Hatice, Teolojik Selefizmden Sosyolojik Selefizme Dönüşüm Muhammed b. Abdilvehhab ve Seyyid Kutub Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi SBE, Konya 2005.
  • Kutub, Muhammed Ali, Seyyid Kutub ev sevretu’l-fikri’l-İslâmî, Dâru’l-Hadîs, İkinci Basım, Beyrut 1395/1976.
  • Kutub, Seyyid, Fî zilâli’l-Kurân, Dâru’ş-Şurûk, Kahire 2003.
  • Pınar, Fatma Seyyid Kutub’un Kelam Sistemi, Doktora Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi SBE, Van 2015.
  • Salih, Subhi Hadîs İlimleri ve Hadîs Istılahları, çev. Yaşar Kandemir, Dokuzuncu Basım, İFAV, İstanbul 2010.
  • Sekkâf, Alevî b. Abdulkadir, Tahrîcu ehâdîs ve âsâri kitâbi fî zilâli’l-Kur’ân, İkinci Basım, Dâru’l-Hicre, Riyad 1995.
  • Sarmış, İbrahim, Bir Düşünür Olarak Seyyid Kutub, Fecr Yay., Birinci Basım, Ankara 1992.
  • Sarmış, İbrahim, Bir Edebiyatçı Olarak Seyyid Kutub, Fecr Yay., Birinci Basım, Ankara 1993.
  • Suyûtî, Celaleddin, Cem’u’l-cevâmi’, Ezherü’ş-Şerif, Kahire 2005.
  • Taghıyev, Kovsar, Ebu’l-A’la El-Mevdudî ve Seyyid Kutub’a Göre Siyasal İçerikli Âyetlerin Tefsiri, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, SBE, İstanbul 2010.
  • Tahhan, Mahmud, Teysîru mustalahı’l-hadîs, Mektebetü’l-Meârif, Riyad 1996.
  • Tuğtekin, Tuğçe Naz, “İslami Ütopyanın İnşası: Ali Şeriati Ve Seyit Kutub Eserlerinin Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi SBE, İstanbul 2014.
  • Verdilnî, Salih, Mısır’da İslami Akımlar, çev. H. Acar-Ş. Duman, Fecr Yay., Ankara 1988.
  • Yerkazan, Hasan, Zemahşerî ve Hadîs, Doktora Tezi, Bayburt Üniversitesi SBE, Bayburt 2016.
  • Yıldırım, Fethi, Fî Zılâli’l-Kur’ân’da Tevhîd, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi SBE, Erzurum 2010.
  • Yılmaz, Hasan Kâmil, Seyyid Kutub: Hayatı, Fikirleri, Eserleri, Hikmet Yay., İstanbul 1980.
  • Yücel, Ahmet, Hadîs Usûlü, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay., İstanbul 2012
APA Yerkazan H (2017). FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. , 85 - 106.
Chicago Yerkazan Hasan FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. (2017): 85 - 106.
MLA Yerkazan Hasan FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. , 2017, ss.85 - 106.
AMA Yerkazan H FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. . 2017; 85 - 106.
Vancouver Yerkazan H FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. . 2017; 85 - 106.
IEEE Yerkazan H "FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi." , ss.85 - 106, 2017.
ISNAD Yerkazan, Hasan. "FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi". (2017), 85-106.
APA Yerkazan H (2017). FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 85 - 106.
Chicago Yerkazan Hasan FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6, no.2 (2017): 85 - 106.
MLA Yerkazan Hasan FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.6, no.2, 2017, ss.85 - 106.
AMA Yerkazan H FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017; 6(2): 85 - 106.
Vancouver Yerkazan H FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017; 6(2): 85 - 106.
IEEE Yerkazan H "FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi." Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6, ss.85 - 106, 2017.
ISNAD Yerkazan, Hasan. "FÎ ZİLÂLİ’L-KUR’ÂN’DA RİVÂYET KÜLTÜRÜ -İstatistiksel Kaynak ve Sıhhat Analizi". Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (2017), 85-106.