MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME

Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 269 - 285 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-03-2019

MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME

Öz:
Hadis rivayetlerinin baş tarafında bir sened zinciri vardır ve bu, hadis rivayetlerindevazgeçilmez bir unsurdur. Aynı şekilde siyer rivayetlerinin ekserisinde de sened zinciriyer alır. Ancak isnad uygulaması siyer haberleri için vazgeçilmez bir unsur değildir. Bunoktada metodolojik açıdan hadis ve siyer ilimleri birbirinden ayrılır. Hadis usulcülerisiyer müelliflerini birçok nedenle eleştirirler. Bu eleştirilerin en önemli sebeplerindenbiri, onların her haber için ayrı bir isnad kullanmamalarıdır. Bu nedenle hadisçiler,onlardan rivayet nakletmezler. Ancak biz, hadisçilerin siyer ilmi ile hadis ilmi arasındaki farkları göz önüne almadan değerlendirme yaptıkları görüşündeyiz. Dolayısıyla builim dallarının kendi dinamikleri içerisinde değerlendirilmesi gerektiğini savunuyoruz.Siyer rivayetlerinin hadis rivayetleri gibi aynı yöntemle tenkit edildiğinde objektif olmayan değerlendirmelere yol açabileceği kanaatindeyiz.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Etik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Sosyoloji Felsefe Psikoloji

A METHODOLOGICAL EVALUATION RELATED TO THE HADITH AND SIYAR NARRATIVES IN THE SAMPLE OF MEDINA CONTRACT

Öz:
There is a chain of sanad at the head of the hadith narratives and this indispensable element in the hadith narratives. In the same way, in the majority of the narratives of siyar include a chain of sanad. However, isnad implementation is not an indispensable element for siyar narratives. Hadith methodologists criticize the siyar writers for many reasons. One of the most important reasons of this criticizes that they do not use a separate (isnad) for every narration. For this reason, the hadith writers do not transfer narrative from them. However, we think that the hadith methodologists are evaluating without considering the differences between the siyar and hadith science. Therefore, we defend that these disciplines should be evaluated within their own dynamics. We believe that siyar narratives may lead to non-objective evaluations when criticized in the same way as hadith narrations.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Etik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Sosyoloji Felsefe Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılahları Sözlüğü. İstanbul: Timaş Yayınları, 1987.
  • Beyhakî, Sünen-i Kübra, 1-10, (thk. Muhammed Abdulkâdir Atâ), Mektebe dâru’l-bâz, Mekke, tsz.
  • Bilgen, Osman. “Buhârî’nin Siyer ve Meğâzî Rivayetlerine Yaklaşımı”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17, sy. 30 (2014/2): 5-7.
  • Bouamrane, Chick. “İslam Tarihçiliği ve Tarihlerine Bir Bakış”. (çev. Nesimi Yazıcı), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (Ankara: 1988).
  • Çelik, Ali. “İbn Sa‘d’ın Hadisçiliği”. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7, sy. 13, (2017): 277-294.
  • Demircan, Adnan. Siyer. İstanbul: Beyan Yayınları, 2016.
  • İbn Hacer, el-Askalânî. Tehzîbü’t-tehzîb. 1-12, 1. Baskı, Hindistan: Matbâatu dâirati ma‘ârif en-nizâmiyye, H. 1326.
  • Bağdâdî, Hatîb. Târîhu Bağdâd. (thk. Beşşâr Avâd Ma’rûf), 1-16, Beyrut: Dâru’l-garbı’l-islâmî, 1422/2002.
  • Eren, Mehmet. “Hadis İlminde Ricâl Bilgisi ve İlk Kaynakları I”. Dini Araştırmalar 2, sy. 6, (Ocak-Nisan 2000): 133-162.
  • Hamidullah, Muhammed. İslam Peygamberi. (çev. Salih Tuğ), İstanbul: İrfan Yayımcılık, 2003.
  • Hamidullah, Muhammed. el-Vesâiku’s-Siyâsiyye. Beyrut: Dâru’n-nefâis, 1405/1985.
  • Hamidullah, Muhammed. Siyer-i İbn İshak’a yazdığı Mukaddime. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2012.
  • Hitti, Philip K. Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi. (çev. Salih Tuğ), 1-2, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1980.
  • Hizmetli, Sabri. İslam Tarihi (İlk Dönem). Ankara: AÜİF, 1999.
  • İbn İshak-İbn Hişâm. Sîret-i İbn Hişâm. 1-4, (çev. Hasan Ege), İstanbul: Kahraman Yayınları, 2006.
  • İbn Kesîr, el-Bidâye ve’n-nihâye. (thk. Ali Şeyri), Beyrut: Dâru ihyâi’t-turâs el- ‘Arabî, 1408/1988.
  • İbn Nedîm, el-Fihrist. (thk. İbrâhim Ramazan), Beyrut: Dâru’l-ma’rife, 1417/1997.
  • İbn Seyyidi’n-Nâs, Uyûnu’l-eser fî fünûni’l-meğâzî ve’s-siyer. 1-2, (ta‘lik: İbrâhim Muhammed Ramazan), Beyrut: Dâru’l-kalem, 1414/1993.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebu’l-Ferec. Kitâbu’l-Mevzûât. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-‘ilmiyye, 1995.
  • İmtiaz, Ahmed, “Bir Muhaddis Olarak Vâkıdî”. (çev. Ramazan Özmen), Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3 (2000): 429-439.
  • Jones, Marsden. Kitabu’l-Meğazî Muhakkiki’nin Mukaddimesi. (çev. Musa K. Yılmaz), İstanbul: İlk Harf Yayınevi, Ocak 2014.
  • Koçyiğit, Talat. Hadis Istılahları. Ankara: AÜİF Yayınları, 1980.
  • Koçyiğit, Talat. Hadis Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 1977.
  • Öksüz, Nilgün. “Hadis-Tarih İlişkisi ve Buhârî’nin et-Tarîhu’l-Evsatın’daki Metodu”. Yüksek Lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2004.
  • Öz, Şaban. “İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri” Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, 2006.
  • Özdemir, Veysel. “Buhârî’nin Meğâzî Rivayetlerinde Tesâhülünün Olup Olmadığı ile İlgili Değerlendirmeler”. Ekev Akademi Dergisi 18, sy. 58 (Kış 2014): 395-453.
  • Polat, Selahattin. “Hadiste Metin Tenkidi (I)”. Erciyes Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi 6 (1989): 118.
  • Polat, Selahattin. “Cerh ve Ta‘dîlin Tenkidi”. Erciyes Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi 2 (1985): 221.
  • Reem, Azzâm. “Hadis Kritiği ve Hadis Metodolojisi ile Modern Tarih Metodolojisinin Mukâyesesi”. (çev. Halil Kilercioğlu), Yeni Ümit 57 (2002): 36.
  • Robson, James. “İbn İshak’ın İsnad Kullanışı (1)”. (çev. Talat Koçyiğit), AÜİF Dergisi, (1962): 118.
  • Severcan, Şefaettin. “Rivayetlerin Bilimselliği. Hz. Peygamber ve Dört Halife Dönemi”, İstem 9, (2007): 25.
  • Şeşen, Ramazan. Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı. İstanbul: İSAR, 1998.
  • Tekineş, Ayhan. “Hadis ve Tarih: Metodolojik bir Karşılaştırma”. Hadis Tetkikleri Dergisi 2, sy. 2 (2004): 26-27.
  • Togan, Zeki Velîdi. “Ortaçağ İslam Âleminde Tenkidi Tarih Telakkisi”. İslam Tedkikleri Enstitüsü Dergisi 1/1-4, (1953): 43.
  • Yardım, Ali. Hadis I. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 1984.
  • Zehebî. Siyerü â‘lâmi’n-nübelâ. 1-23. Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 1405/1985.
APA ATAŞ H (2018). MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. , 269 - 285.
Chicago ATAŞ HACİ MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. (2018): 269 - 285.
MLA ATAŞ HACİ MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. , 2018, ss.269 - 285.
AMA ATAŞ H MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. . 2018; 269 - 285.
Vancouver ATAŞ H MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. . 2018; 269 - 285.
IEEE ATAŞ H "MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME." , ss.269 - 285, 2018.
ISNAD ATAŞ, HACİ. "MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME". (2018), 269-285.
APA ATAŞ H (2018). MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(13), 269 - 285.
Chicago ATAŞ HACİ MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13, no.13 (2018): 269 - 285.
MLA ATAŞ HACİ MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.13, no.13, 2018, ss.269 - 285.
AMA ATAŞ H MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018; 13(13): 269 - 285.
Vancouver ATAŞ H MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018; 13(13): 269 - 285.
IEEE ATAŞ H "MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME." Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13, ss.269 - 285, 2018.
ISNAD ATAŞ, HACİ. "MEDİNE SÖZLEŞMESİ ÖRNEKLİĞİNDE HADİS VE SİYER RİVAYETLERİ İLE İLGİLİ METODOLOJİK BİR DEĞERLENDİRME". Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/13 (2018), 269-285.