FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1045 - 1056 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13006 İndeks Tarihi: 01-08-2019
FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: Demokratik tutum küçük yaşlardan itibaren kazanılmalıdır.Aileden sonra hayata ilişkin sorumlulukların öğrenildiği yer okullardır.Öğretmenlere çocuklara demokrasinin öğretilmesi sorumluluğu dayüklenmiştir. Demokrasiyi öğrenmiş çocukların yetişmesinde demokratikdavranışa sahip öğretmenlerin görev almaları beklenmektedir. Buçalışmanın amacı formasyon alan öğretmen adaylarının demokratiktutumları arasında cinsiyet, yaş ve branşa göre bir fark olup olmadığınıanlamaya çalışmaktır. Bu çalışma nicel ve nitel araştırma tekniklerindenyararlanılmıştır. Tarama modelde betimsel bir araştırma olarak yapılmış,nitel veriler doküman inceleme yoluyla toplanmış, içerik analizi ileçözümlenmiştir. Nicel veriler Spss programı ile çözümlenmiştir.Araştırmanın nicel örnekleminde 2016-2017 bahar dönemindeformasyon eğitimi almakta olan Türk dili ve edebiyatı, sosyoloji ve dinkültürü ve ahlak bilgisi öğretmenliğinden 96 öğrenci, çalışma grubunda2017-2018 güz dönemi formasyon grubundan Türk Dili ve Edebiyatıbölümünden 5 kız, 5 erkek toplam 10 öğrenci yer almaktadır. Buçalışmada “Demokratik Tutum Ölçeği” kullanılmış olup ölçek Gözütok(1995) tarafından geliştirilmiştir. Öğrencilerden demokratik öğretmendavranışları nasıl olmalıdır? Sorusunun yer aldığı yarı yapılandırılmışformla yazılı olarak alınmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre öğrenci yaş,cinsiyet ve branşlara göre bir fark bulunmadığı, kız öğrenciortalamalarının yüksek olduğu görülmektedir. Doküman incelemesinegöre öğretmenlerin öğrencilere eşit davranması, ayrımcılık yapmaması,sınıf kurallarının ve seçimlerin birlikte oluşturulması, bireyselfarklılıklara dikkat etmesi gerektiği görüşleri vurgulanmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ada, Ş., Koç, M. (2000). Üniversite Öğrencilerinin Lisans Eğitimleri Süresince Demokratik Tutumlardaki Değişmelerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, IX. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 27–30 Eylül, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Erzurum
- Berkant H, G, Atmaca, Y., (2013) Altıncı Ve Yedinci Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının İnsan Hakları Ve Demokrasi Kavramları Açısından İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 179- 198, www.turkishstudies.net, Ankara
- Büyükkaragöz S, Kesici Ş (1996) Öğretmenlerin Hoşgörü Ve Demokratik Tutumları. Eğitim Yönetimi, 2 (3), 353-365
- Demirbolat Ottekin, A. (1999) Demokrasi Ve Demokratik Eğitim. hakar, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetim, 229-24
- Duman, B, Semerci, Ç. (2010). Dizgeli Öğretimin Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumlarına Etkisi. e-Journal of New World Sciences Academy (NWSA) 5 (2), 665-673.
- Ekici Yaşar, F (2014) Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları Ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 9 (11) Fall, 593-602, Ankara-Turkey
- Ektem, I,S, Sünbül,M, A (2011)Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları Üzerine Bir Araştırma Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 159-168
- Ercoşkun, M. H, Nalçacı, A. (2008).Sınıf Öğretmeni Adaylarının Empatik Beceri ve Demokratik Tutumlarının İncelenmesi. Milli Eğitim, 180, 204-215.
- Genç, S, Z, Kalafat, T (2007) Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları İle Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 2007 (2) 22.
- Gömleksiz, M,N, Kılınç, H.H (2013)Vatandaşlık Ve Demokrasi Eğitimi Dersi Kazanımları Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12) www.turkishstudies.net, p. 557
- Gömleksiz, M,N, Çetintaş, S.(2011) Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları (Fırat, Dicle, 7 Aralık, Cumhuriyet ve Erzincan Üniversiteleri Örneği) Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 1-14
- Gömleksiz, M. N. ve Kan A. Ü. (2008). Eğitim Fakültesi ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına Kayıtlı Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumlarının Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği), Milli Eğitim, 178, 44-63
- Gözütok, D. (1995). Öğretmenlerin Demokratik Tutumları, Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınları
- Güven, İ. (2004). Sosyal Bilgiler Alan Öğretmen Adaylarının Okul Uygulamalarına Yönelik Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma, Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 4(2), 270- 299
- Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları
- Koçoğlu, E. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının, Okul Yöneticilerinde Olması Gereken Demokratik Tutum Ve Davranışlara İlişkin Görüşleri. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, www.turkishstudies.net 8(6), 413-430, Ankara
- Okutan, M. (2010) Türk Eğitim Sistemi’nde demokrasi eğitimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 944
- Ömerustaoğlu, A. (2004). Felsefe Grubu Öğretmenliği ve Diğer Anabilim Dallarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Demokratik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 216-226.
- Samancı, O, Yıldırım, G (2015) Sınıf Öğretmeni Adaylarına Göre Öğretim Elemanlarının Demokratik ve Demokratik Olmayan Tutum ve Davranışları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 19 (1), 115-128
- Şentürk, İ, Oyman, N.(2014). Yükseköğretimde Demokratik Sınıf Yönetimi: Nitel Bir Çalışma, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 921-945
- Taçman, M (2006) İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Demokratik Tutumları, İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Demokratik Tutumları, Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(1) .30-46.
- Yaşar Ekici, F. (2014) Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (11), 593-602, Ankara
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi, Ankara.
APA | ŞAHAN G (2018). FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
Chicago | ŞAHAN Gülsün FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. (2018): 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
MLA | ŞAHAN Gülsün FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2018, ss.1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
AMA | ŞAHAN G FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
Vancouver | ŞAHAN G FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2018; 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
IEEE | ŞAHAN G "FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.1045 - 1056, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
ISNAD | ŞAHAN, Gülsün. "FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ". (2018), 1045-1056. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13006 |
APA | ŞAHAN G (2018). FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(4), 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
Chicago | ŞAHAN Gülsün FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.4 (2018): 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
MLA | ŞAHAN Gülsün FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.4, 2018, ss.1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
AMA | ŞAHAN G FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
Vancouver | ŞAHAN G FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 1045 - 1056. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
IEEE | ŞAHAN G "FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.1045 - 1056, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13006 |
ISNAD | ŞAHAN, Gülsün. "FORMASYON EĞİTİMİ ALAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ DEMOKRATİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/4 (2018), 1045-1056. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13006 |