Yıl: 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1143 - 1160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23891/efdyyu.2018.99 İndeks Tarihi: 26-08-2019

Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, liderlik eğitimine katılan okul müdürlerinin liderlik davranışlarınıdemografik değişkenlere göre incelemektir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın evreniAnkara ilindeki resmi okullarda görev yapan 2586 okul müdüründen, örneklemi ise ölçütörnekleme yöntemi ile seçilen 252 okul müdüründen oluşmaktadır. Araştırmada katılımcılara‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Liderlik Davranışları Betimleme Ölçeği’ uygulanmıştır. Verilerin analiziparametrik testlerden t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın sonuçları, liderlik davranışlarının cinsiyete göre farklılaştığını, erkek okulmüdürlerinin iş odaklı liderlik davranışlarını; kadın okul müdürlerinin ise kişi odaklı liderlikdavranışlarını daha sık sergilediğini ortaya koymuştur. Ayrıca lisansüstü eğitim mezunu okulmüdürlerinin kişi odaklı liderlik davranışlarını sergileme düzeyinin, lisans mezunu okulmüdürlerinden daha yüksek olarak tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin iş odaklı ve kişi odaklıliderlik davranışlarının yaş ve kıdem değişkenlerine göre farklılaştığı görülmektedir. İş odaklıliderlik davranışlarında 25-35 yaş ve 1-10 yıl kıdem aralığı ortalaması, 56 ve üzeri yaş ve 31-40yıl kıdem aralığı ortalamasından; kişi odaklı liderlik davranışlarında 56 ve üzeri yaş ve 31-40 yılkıdem aralığı ortalamasının, 25-35 yaş ve 1-10 yıl kıdem aralığı ortalamasından yüksek olduğusaptanmıştır. Araştırmanın sonunda kişi odaklı liderlik davranışlarının sergilenme düzeyini veliderlik eğitimlerinin etkililiğini arttırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Davranış Bilimleri

Analyses of School Principals’ Leadership Behaviors According to Demographic Features

Öz:
The objective of this study is to examine school principals’ leadership behaviors according to demographic features. The screening model was used in the study. The population of study consist of 2586 school principals working at public schools and the sample of study consist of 252 school principals chosen with criterion sampling method. Personal Information Form and the Leader Behavior Description Questionnaire were applied to sample group. Analyses of variables were calculated by parametric tests of t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). Results of study revealed that leadership behaviors differ significantly according to gender and educational status. Male school principals use task-oriented leadership behaviors more often while female school principals use person-oriented leadership behaviors more often. Besides, school principals having postgraduate degree use person oriented leadership behaviors more often than principals having bachelor degree. It was also found out that leadership behaviors differ significantly according to age and seniority. While school principals’ averages of the age of 25-35 and the seniority of 1-10 year are more than the averages of age of 55 and more and the seniority of 31-40 year in the task oriented leadership behaviors, school principals’ averages of the age of - 56 and more- and the seniority of 31-40 year are more than the averages of age of 25-35 and the seniority of 1-10 year in the person oriented leadership behaviors. Suggestions for increasing person oriented leadership behaviors and effectiveness of in-service trainings are presented at the end of study.
Anahtar Kelime:

Konular: Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akan, D. ve Sezer, Ş.(2014). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile okulların öğrenen örgüt olma düzeyi arasındaki ilişki. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 126-151.
  • Akcan, G., Ünsar, A., & Küçükkancabaş, S. (2014). Liderlik davranışlarının çalışanların stres düzeylerine etkisi: Bir alan araştırması. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(27), 51- 74.
  • Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı (2015). Milli Eğitim Bakanlığı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Beck, L., & Murphy, J. (1993). Understanding the principalship: Metaphorical themes 1920s- 1990s. New York: Teachers College
  • Clark, A. E. (1997). Job satisfaction and gender: Why are women so happy at work?. Labour Economics, 4(4), 341-372.
  • Ergün, E., & Arslantürk, E. (2016). Effects of leadership behaviours on organizational change: The mediating role of person-organization fit. Eurasian Academy of Sciences Eurasian Business & Economics Journal, 2(1), 32-44.
  • Franzoi, S. L. (2000). Social psychology. (Second edition). New York: McGraw Hill
  • Hull, J. (2012). The principal perspective: Full report. Retrieved from http://www.centerfor publiceducation.org/principal-perspective
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Liderlik hizmet içi eğitim programı.
  • OECD (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OESD.
  • Onay, M., & Heptazeler, O. (2014). Kadın ve erkek yöneticilerin liderlik davranışları arasındaki farklılıklar. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 73-85.
  • Oshagbemi, T., & Gill, R. (2003). Gender differences and similarities in the leadership styles andbehaviour of UK managers. Women in Management Review, 18(6), 288–298.
  • Özşahin, M., & Zehir, C. (2011). Yüksek performanslı işletmelerde liderlik, girişim odaklılık ve örgütsel performans ilişkisi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(2), 47-72.
  • Robbins, S. (2000). Essentials of organizational behavior. (6th ed.). Upper Saddle River, NJ Prentice-Hall.
  • Robinson, V. M. J., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44(5), 635–674.
  • Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi. (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Wallace Foundation. (2013). The school principal as leader: Guiding schools to better teaching and learning. Retrieved from http://www.
  • wallacefoundation.org/knowledge- center/school-leadership/effective-principalleadership/Pages/The-School- PrincipalasLeader-GuidingSchools -to-Better-Teachingand-Learning.aspx
  • Yukl, G. (2002). Leadership in organizations. (5th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • Yüksel Şahin, F., & Sarıdemir, T. (2017). Okul müdürlerinin liderlik stillerine göre öğretmenlerin yaşam doyumlarının ve evlilik doyumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 391-426.
APA İTİYAROĞLU N (2018). Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
Chicago İTİYAROĞLU Neslin Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. (2018): 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
MLA İTİYAROĞLU Neslin Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 2018, ss.1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
AMA İTİYAROĞLU N Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2018; 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
Vancouver İTİYAROĞLU N Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2018; 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
IEEE İTİYAROĞLU N "Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi." , ss.1143 - 1160, 2018. 10.23891/efdyyu.2018.99
ISNAD İTİYAROĞLU, Neslin. "Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi". (2018), 1143-1160. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.99
APA İTİYAROĞLU N (2018). Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
Chicago İTİYAROĞLU Neslin Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.1 (2018): 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
MLA İTİYAROĞLU Neslin Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.1, 2018, ss.1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
AMA İTİYAROĞLU N Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 15(1): 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
Vancouver İTİYAROĞLU N Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 15(1): 1143 - 1160. 10.23891/efdyyu.2018.99
IEEE İTİYAROĞLU N "Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi." Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.1143 - 1160, 2018. 10.23891/efdyyu.2018.99
ISNAD İTİYAROĞLU, Neslin. "Okul Müdürlerinin Liderlik Davranışlarının Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi". Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15/1 (2018), 1143-1160. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2018.99