SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI
Yıl: 2018 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 8 - 17 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24938/kutfd.332740 İndeks Tarihi: 02-09-2019
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI
Öz: Amaç: Sağlık çalışanlarının şizofreni hastalığına karşı damgalayıcı tutumları, hastaların yaşamlarını olumsuz etkileyebilir. Bu araştırmanın amacı, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin şizofreni hastalığına karşı tutumlarını belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma 291 öğrenci ile yürütüldü. Örneklemde yer alan öğrencilerin %68.7’si kadındı. Öğrencilerin %34’ü 1. sınıfta, %33’ü 2. sınıfta, %19.6’sı 3. sınıfta ve %13.4’ü ise 4. sınıfta okumakta olup yaş ortalamaları 20.55 ± 1.47 yıl idi. Öğrencilerin %4.5’i daha önceden psikiyatrik tedavi aldığını ve %17.5’i yakınlarının psikiyatrik sorunlar yaşadığını ifade etti. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu ve Psikiyatrik Araştırmalar ve Rehabilitasyon Merkezinin (PAREM) yürüttüğü “Ruhsal hastalıklar ile ilgili halkın tutumunun araştırılması” konulu projede (RUTUP) kullanılan anket formunun 32 maddelik şizofreni alt bölümüne ait maddelerden oluşan formu kullanıldı. Araştırmanın yapılabilmesi için etik onay ve gerekli izinler alındı. Bulgular: Öğrencilerin %88.7’si şizofreninin bir hastalık olduğunu, %60.8’i ise şizofreni hastalarının akıl hastası olduklarını ifade etti. Hastalığın etiyolojisine yönelik olarak; öğrenciler, hastalığın daha çok yaşanılan sorunlardan (%51.5), sonra da kişilik yapısından (%45.4) kaynaklandığını belirtti. Öğrencilerin %55.6’sı hastalığın tedavi edilebilir olduğunu ve %84.0’ü psikoterapiyle tedavinin sağlanabileceğini belirtti. Öğrencilerin %42.3’ü şizofreni hastalarının toplum içinde dolaşmamaları gerektiğini, %47.8’i bu hastaların saldırgan olduğunu ve %64.3’ü hastaların kendileriyle ilgili doğru kararlar alamayacağını düşünmekteydiler. Çalışmaya katılan öğrencilerin %91.1’i şizofreni hastası ile evlenmek istemeyeceğini, %67.7’si komşu olmak istemeyeceğini ve %64.6’sı da birlikte çalışmak istemeyeceğini ifade ettiler. Öğrencilerin bölümleri ile şizofreniyi doğru tanımlayabilme durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edildi (p <0.05). Sonuç: Yapılan araştırma sonucuna göre, öğrencilerin şizofreni hastalığını tanıdıkları ancak etiyolojisi ve tedavisine ilişkin yanlış bilgilere sahip oldukları belirlendi. Öğrencilerin yarıya yakının şizofreni hastalarına ilişkin damgalayıcı tutum sergiledikleri evlenmek, komşusu olmak, birlikte çalışmak gibi konularda şizofreni hastalarını önemli oranda hayatlarında istemedikleri sonucuna varıldı
Anahtar Kelime: Konular:
Students’ Attitudes Against Schizophrenia at Faculty of Health Sciences
Öz: Objective: The stigmatizing attitudes of healthcare professionals against schizophrenia patients may have an adverse effect on patients’ lives. The aim of this study was to determine the attitudes of students about schizophrenia. at a faculty of health sciences. Material and Methods: The study was conducted with 291 students 68.7% of whom were women. Among the students enrolled in the study, 34.0% were in the first baccalaureate year, 33.0% in the second, 19.6%in the third and 13.4%in the fourth year. Their mean age was 20.55 ± 1.47. Of the students, 4.5% stated that they had previously received psychiatric treatment and 17.5%stated that their close relatives had mental health issues. A Descriptive Information Form and forms consisting of the 32-item schizophrenia sub-section of the questionnaire used in the project conducted by the Psychiatric Research and Rehabilitation Center (PAREM) for the study on "exploring the attitudes of the public regarding psychiatric diseases" (RUTUP) were used to collect data. The required ethic approvals and permissions were obtained for conducting the study. Results: Nearly 89%of the students stated that schizophrenia is an illness and 60.8%noted that schizophrenic individuals are mentally ill. Regarding the etiology of the illness, the students said that the illness is predominantly caused by the problems of individual’s experience (51.5%) while others said it stemmed from the structure of an individual's personality (45.4%). Of the students, 55.6% declared that the illness could be treated and 84.0% said that it could be treated with psychotherapy. Nearly 42% of the students thought that schizophrenic individuals should not circulate in public, while 47.8% believed schizophrenic patients to be aggressive and 64.3% believed that such patients could not make sound decisions. Of the students participating in the study, 91.1%said they would not want to be married to a schizophrenic patient, 67.7% said they would not want to be neighbours with and 64.6% stated that they would not want to work with someone who was schizophrenic. It was found that there were statistically significant differences between the students' departments and the diagnosis of schizophrenia (p<.05). Conclusion: It was concluded that students were able to recognize the illness of schizophrenia but they had substantial misconceptions about its etiology and treatment. Nearly half of the students exhibited a stigmatizing attitude toward schizophrenia patients, expressed an aversion to marrying, being neighbors or working with an individual with schizophrenia. It was concluded that they had a significant lack of desire to have a schizophrenia patient in their lives.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. World Health Organization (WHO). Erişim Tarihi: 05 Kasım 2014: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs397/e n/
- Çam O, Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. 1. Baskı İstanbul. İstanbul Tıp Kitapevi. 2014.
- Binbay T, Ulaş H, Elbi H, Alptekin K. Türkiye’de psikoz epidemiyolojisi: yaygınlık tahminleri ve başvuru oranları üzerine sistematik bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi. 2011;22(2):40-52.
- Bağ B, Ekinci M. Sağlık personelinin ruhsal sorunları olan bireylere yönelik tutumlarının araştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2005;4(11):107-27.
- Avcil C, Bulut H, Sayar GH. Psikiyatrik hastalıklar ve damgalama. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;2(2):175-202.
- Loch AA, Wang YP, Guarniero FB, Lawson FL, Hengartner MP, Rössler W, et al. Patterns of stigma toward schizophrenia among the general population: A latent profile analysis. International Journal of Social Psychiatry. 2014;60(6):595-605.
- Mestdagh A, Hansen B. Stigma in patients with schizophrenia receiving community mental health care: a review of qualitative studies. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2014;49(1):79-87.
- Schomerus G, Matschinger H, Angermeyer MC. Causal beliefs of the public and social acceptance of persons with mental illness: a comparative analysis of schizophrenia, depression and alcohol dependence. Psychological Medicine. 2014;44(2):303-14.
- De Jacq K, Norful AA, Larson E. The variability of nursing attitudes toward mental illness: an integrative review, Archives of Psychiatric Nursing. 2016;30(6):788-96.
- Angermeyer MC, Carta MG, Matschinger H, Millier A, Refai T, Schomerus G, et al. Cultural differences in stigma surrounding schizophrenia: comparison between Central Europe and North Africa. The British Journal of Psychiatry. 2016:208(4):389-97.
- Akdede-Kıvırcık BB, Alptekin K, Topkaya ŞÖ, Belkız B, Nazlı E, Özsin E ve ark. Gençlerde şizofreniyi damgalama düzeyi. Yeni Symposium. 2004;42(3):113-7.
- Özmen E, Özmen D, Taşkın EO, Demet M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin depresyona yönelik tutumları. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2003;4(1):87-97.
- Arkan B, Bademli K, Duman ZÇ. Sağlık çalışanlarının ruhsal hastalıklara yönelik tutumları: son 10 yılda Türkiye'de yapılan çalışmalar. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2011;3(2):214-31.
- Özyiğit Ş, Savaş HA, Ersoy MA, Yüce S, Tutkun H, Sertbaş G. Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin şizofreniye ilişkin tutumları. Yeni Symposium. 2004;42(3):105-12.
- Bostancı N, Aştı N. Hemşirelerin ruh sağlığı bozukluğu olan bireylere karşı tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 2004;17(2):87-93.
- Gerlinger G, Hauser M, de Hert M, Lacluyse K, Wampers M, Correll CU. Personal stigma in schizophrenia spectrum disorders: a systematic review of prevalence rates, correlates, impact and interventions. World Psychiatry. 2013;12(2):15564.
- Saillard EK. Ruhsal hastalara yönelik damgalamaya ilişkin psikiyatrist görüşleri ve öneriler. Türk Psikiyatri Dergisi. 2010;21(1):14-24.
- Oban G, Küçük L. Damgalama erken yaşlarda başlar… gençlerde ruhsal hastalıklara yönelik damgalamayla mücadelede eğitimin rolü. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2011;2(3):141-48.
- Wang XQ, Petrini M, Morisky DE. Comparison of the Quality of Life, Perceived Stigma and Medication Adherence of Chinese with Schizophrenia: A Follow-Up Study. Archives of Psychiatric Nursing. 2016;30(1):41-6.
- Çam O, Bilge A. Türkiye’de Ruhsal Hastalığa/Hastaya Yönelik İnanç, Tutum ve Damgalama Süreci: Sistematik Derleme. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2013;4(2):91-101.
- Magallares A, Perez-Garin D, Molero F. Social stigma and well-being in a sample of schizophrenia patients. Clinical Schizophrenia Related Psychoses. 2016;10(1):1-57.
- Sağduyu A, Aker T, Özmen E, Ögel K, Tamar D. Halkın şizofreniye bakışı ve yaklaşımı üzerine bir epidemiyolojik araştırma. Türk Psikiyatri Dergisi. 2001;12(1):99-110.
- Kayahan M. Hemşirelik öğrencilerinin şizofreniye karşı tutumları ve psikiyatri eğitiminin etkisi. Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2009;6(1):27-34.
- Eker F, Öner Ö, Şahin S. Din görevlilerinin şizofreniye ilişkin bilgi ve tutumları: Düzce örneği. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2010;1(2):63-70.
- Swerdlow NR, Gur RE, Braff DL. Consortium on the Genetics of Schizophrenia (COGS) assessment of endophenotypes for schizophrenia: An introduction to this Special Issue of schizophrenia research, Schizophrenia Research. 2015;163(1-3):916.
- Güngörmüş K, Ekinci M, Daş M. İlahiyat fakültesi öğrencilerinin ruhsal hastalığa yönelik inançlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11(2):45-51.
APA | ALPAN A, KOCAMANOĞLU E, YÜCE F, AKÇAKMAK G, GÜNBAL M, Aşık E, ALBAYRAK S (2018). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. , 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
Chicago | ALPAN Alper,KOCAMANOĞLU Ekrem,YÜCE Furkan,AKÇAKMAK Gizem,GÜNBAL Miraç,Aşık Elif,ALBAYRAK SEVİL SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. (2018): 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
MLA | ALPAN Alper,KOCAMANOĞLU Ekrem,YÜCE Furkan,AKÇAKMAK Gizem,GÜNBAL Miraç,Aşık Elif,ALBAYRAK SEVİL SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. , 2018, ss.8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
AMA | ALPAN A,KOCAMANOĞLU E,YÜCE F,AKÇAKMAK G,GÜNBAL M,Aşık E,ALBAYRAK S SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. . 2018; 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
Vancouver | ALPAN A,KOCAMANOĞLU E,YÜCE F,AKÇAKMAK G,GÜNBAL M,Aşık E,ALBAYRAK S SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. . 2018; 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
IEEE | ALPAN A,KOCAMANOĞLU E,YÜCE F,AKÇAKMAK G,GÜNBAL M,Aşık E,ALBAYRAK S "SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI." , ss.8 - 17, 2018. 10.24938/kutfd.332740 |
ISNAD | ALPAN, Alper vd. "SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI". (2018), 8-17. https://doi.org/10.24938/kutfd.332740 |
APA | ALPAN A, KOCAMANOĞLU E, YÜCE F, AKÇAKMAK G, GÜNBAL M, Aşık E, ALBAYRAK S (2018). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 20(1), 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
Chicago | ALPAN Alper,KOCAMANOĞLU Ekrem,YÜCE Furkan,AKÇAKMAK Gizem,GÜNBAL Miraç,Aşık Elif,ALBAYRAK SEVİL SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2018): 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
MLA | ALPAN Alper,KOCAMANOĞLU Ekrem,YÜCE Furkan,AKÇAKMAK Gizem,GÜNBAL Miraç,Aşık Elif,ALBAYRAK SEVİL SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2018, ss.8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
AMA | ALPAN A,KOCAMANOĞLU E,YÜCE F,AKÇAKMAK G,GÜNBAL M,Aşık E,ALBAYRAK S SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2018; 20(1): 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
Vancouver | ALPAN A,KOCAMANOĞLU E,YÜCE F,AKÇAKMAK G,GÜNBAL M,Aşık E,ALBAYRAK S SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI. Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2018; 20(1): 8 - 17. 10.24938/kutfd.332740 |
IEEE | ALPAN A,KOCAMANOĞLU E,YÜCE F,AKÇAKMAK G,GÜNBAL M,Aşık E,ALBAYRAK S "SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI." Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 20, ss.8 - 17, 2018. 10.24938/kutfd.332740 |
ISNAD | ALPAN, Alper vd. "SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ŞİZOFRENİ HASTALIĞINA KARŞI TUTUMLARI". Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 20/1 (2018), 8-17. https://doi.org/10.24938/kutfd.332740 |