“Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme

Yıl: 2019 Cilt: 22 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 71 - 104 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-09-2019

“Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme

Öz:
Türkiye’de İslamcı siyasal hareketin yükselmesi son ucunda iktidar alanındaki güç hiyerarşisi değişmiştir. Birçok alanı yapılandıran bu değşimle Kemalizmin baskın olduğu zamanlarda deerli görülen sermaye biçimleri dönüşü me uğramıştır. Mensup oldukları yaş kategorisi nedeniyle sosyal alanda eşitsiz şekilde mücadele eden ileri yaş grubu bireylerin de Cumhuriyet dğeerlerine eklemli yapıları nedeniyl e sahip oldukları sermayeleri dönüşmüştür. Bu balamdan yola çıkan araştırma mens up oldukları yaş kategorisi açısından mücadele alanları sınırlı olan ve sermaye hacimleri dönüşen ileri yaş grubu, Kemalist, eitimli, orta sınıf bireylere odaklanmış tır. Çalışmada bir söz söyleme aracı olarak değerlendirilen sosyal medya üzerinden birey lerin toplumsal mücadele içerisinde kendilerini nasıl ifade ettikleri ve iktidar alanındaki güç hiyerarşisinin değişimine nasıl cevap verdikleri sorularına yanıt aranmıştır. Bu kapsamda ilk olarak, ileri yaş grubu bireylerin toplumsal alandaki konumlarının anlaşılabilmesi için Türkiye’de yaşanan siyasal gelişmeler Laclau’nun popülizm kuramı etrafında irdelenmiş ve bireylerin inşa edilen “millet”in dışında kaldıkları açıklanmıştır. Çalışmanın saha araştırmasında ise araştırmaya katılmayı kabul eden 28 gönüllünün Facebook paylaşımları ve yapılan derinlemesine görüşmeler sonucunda elde edilen veriler analiz edilerek değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, ileri yaş grubu bireylerin dışarda kalmışlıklarının inşasına yanıt olarak Laclau’nun eşdeerlik ve fark mantıı balamında “biz” ve “onl ar” ayrımını yaptıkları ve kendilerini farklılaştırdıkları görülmüştür. Bununla birlikte bireylerin nostalji yüklü, reaksiyoner tepki vermenin ötesine geçemedikleri ve Laclau’cu anlamda kendi doyurulmamış talepleriyle popülist bir “halk” inşasına eklemlenemedikleri söylenebilir.
Anahtar Kelime:

“UsThem” Distinction of Individuals Outside the “Nation”: An Evaluation on the Facebook Usage Practices of Elderly with Kemalist Orientation

Öz:
The power hierarchy in the field of power has changed in Turkey as a result of the rise of the Islamist political movement. With this change which constructs many areas, the forms of capital that were valued in the times of Kemalism were transformed. Due to the age category they have joined, the elderly individuals who struggle unequally in the social sphere and their capital have also transformed due to their articulated structures of the Republic values. In this context, the research focuses on the elderly, Kemalist, educated, middleclass individuals whose struggle areas are l imited in terms of the age category they belong to and capital volumes have been transformed. This study has aimed to understand how individuals express themselves in the social struggle and how they respond to the change of power hierarchy in the sphere of power, through the social media, which is understood as a means of making a speech. In this scope, firstly, to understand the social positions of olderage group individuals in the soc ial sphere, political developments in Turkey are examined around Laclau’s populism and it is shown that these have been located outside of the constructed “nation”. In the field research data obtained from the Facebook posts of and indepth interviews conducted by 28 volunteers who agreed to participate is analysed. As a result, it is seen that olderage group individuals make a distinction between “us” and “them” in the context of Laclau’s logic of equivalence and difference and differentiate themselves in response being left outside. However, it can be said that individuals cannot go beyond reactionary reactions with nostalgia and cannot be articulated in a populist “nation” construction with their own unsatisfied demands in Laclauian sense.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkel, Fethi (2012). “Muhafazakâr Sosyal Mühendisliin Yükselişi: Yeni Türkiye’nin Eski Siyaseti.” Birikim (276): 1420.
  • Aktoprak, Elçin (2016). “Postkolonyal Bir ‘Dava’ Olarak ‘Yeni Türkiye’nin Yeni Ulusu.” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 71(1): 132.
  • Aktoprak, Elçin (2017). “zmir Marşı ve imdi ve So nrası.” Birikim (335): 4651. Ateş, Kazım (2017). “AKP, Dinsel Popülizm ve Halko lmayan.” Mülkiye Dergis 41 (1): 105129.
  • Bora, Tanıl (2003). Türk Saının Üç Hali Milliyetçilik, Muhafazakarlık, slamcılık. Birikim: stanbul.
  • Bora, Tanıl (2017). Cereyanlar. letişim: stanbul.
  • Bora, Tanıl ve Ümit Kıvanç (1999). “Yeni Atatürkçülük.” Yüzyıl Biterken Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi. Cilt 13. letişim: stanbul, ss. 777780.
  • Bora, Tanıl ve Ulaş Tol (2009). “Siyasal Düşünce ve Erkeklik Dili, Erkeklik Yoklaması.” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Cilt 9 Dönemler ve Zihniyetler, stanbul: letişim. 825836.
  • Bourdieu, Pierre (1986). “Sermaye Biçimleri.” ngil izce çevirisinin alındığı kaynak: John Richardson (ed) (1986), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. NewYork: Greenwood. ss. 241258. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/51168778/Pierre_Bourdieu_Sermaye_Bicimleri__1986.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1512049231&Signature=%2BGeortktMdiwK1582iiUv9Iejaw%3D&responsecontentdisposition=inline%3B%20filename%3DPierre_Bourdieu__Sermaye_Bicimleri_1986.pdf Erişim tarihi: 30.11.2017.
  • Bourdieu, Pierre (1997). Toplumbilim Sorunları. Çev. Işık Ergüden, stanbul: Kesit.
  • Bourdieu, Pierre (2015). Ayrım Beeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. Çev. Derya Fırat annan ve Ayşe Günce Berkkut, Ankara: H eretik.
  • Bourdieu, Pierre ve Loic Wacquant (2014). Düşünümsel Antropoloji çin Cevaplar. Pierre Bourdieu ve Loic Wacquant (der.) içinde, Çev. Nazlı Ökten, 7. Baskı. stanbul: letişim.
  • businessht.com.tr (2017). “Canlı Blog: Gün Gün TürkiyeHollanda Gerilimi.”
  • Business HT, 13 Mart 2017, http://www.businessht.com.tr/guncel/haber/1424631g ungunturkiye hollandagerilimi. Erişim tarihi: 22.12.2017.
  • Bytheway, Bill, (1995). Ageism. Philadelphia: Open University.
  • Çelik, Nur Betül (1998). “Kemalist Hegemonya Üzerine.” Birikim: 105106, http://www.birikimdergisi8.com/birikimyazi/6280/ke malisthegemonya uzerine#.Wu_29YiFM54 Erişim tarihi: 07.05.2018.
  • Çoban, Barış (2015). “Söylem, deoloji ve Eylem: k tidar ve Muhalefet Arasındaki Mücadeleyi Çözümleme Denemesi.” Söylem ve deoloji . Barış Çoban ve Zeynep Özarslan (der.), 2. Baskı. stanbul: Su. 199 234. Doğan, Sevinç (2017). Mahalledeki AKP Parti şleyişi, Taban Mobilizasyonu ve Siyasal Yabancılaşma. letişim stanbul.
  • Erdoan, Necmi (2002). “‘Kalpaksız Kuvvacılar’ Kema list Sivil Toplum Kuruluşları.” Türkiye’de Sivil Toplum ve Milliyetçilik. stanbul: letişim. 235 263.
  • Erdoan, Necmi (2009). “NeoKemalizm Organik Bunalı m ve Hegemonya.” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 2 (Kemalizm). letişim: stanbul. 584 591.
  • evrensel.net (2015), “AKP’nin Kültür Politikaları: Yasak... Ceza... Sansür.” https://www.evrensel.net/haber/114573/akpninkultur politikalariyasakceza sansur Erişim tarihi: 15.05.2018.
  • Gençolu Onbaşı, Funda (2016). “Gezi Park Protests in Turkey: From ‘Enough is Enough’ to CounterHegemony?” Turkish Studies 17(2): 272294.
  • Gerbaudo, Paolo (2012). Twitler ve Sokaklar, Sosyal Medya ve Günümüzün Eylemcilii . Çev. Osman Akınhay, stanbul: Agora.
  • Göle, Nilüfer (1998). Modern Mahrem Medeniyet ve Örtünme. stanbul: Metis.
  • Göle, Nilüfer (2011). Melez Desenler, slam ve Modernlik Üzerine . stanbul: Metis.
  • Hosanagar, Kartik (2016). “Blame The Echo Chamber on Facebook. But Blame Yourself, Too.” Wired. https://www.wired.com/2016/11/facebookecho chamber/. Erişim tarihi: 08.03.2017.
  • hurriyet.com.tr (2008). “Dadaki Çobanla Benim Oyum Eşit Olamaz” http://www.hurriyet.com.tr/dagdakicobanlabenimoy umesitolamaz 8565854. Erişim Tarihi: 23.12.2017.
  • Iversen, Thomas Nicolaj, Lars Larsen ve Per Erik Solem (2009). “A Conceptual Analysis of Ageism.” Nordic Psychology 61(3): 422.
  • İlyasoğlu, Aynur (1996). “slamcı Kadın Kimliinin Oluşumu.” Yüzyıl Biterken Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi Cilt 13. letişim: stanbul, ss.754 755.
  • İnsel, Ahmet (2017). “Prof. Nilüfer Göle: Kemalizm, Müslüman Laikliin En Gelişmiş, Evrenselleşmiş Biçimi Nilüfer Göle ile R öportaj.” http://t24.com.tr/haber/profnilufergolekemalizm muslumanlaikliginen gelismisevrensellesmisbicimi,389112 Erişim tarihi : 16.05.2018.
  • Kadıolu, Ayşe (2012). “Vatandaşlık Kavramının Fark lı Anlamları.” Vatandaşlıın Dönüşümü Üyelikten Haklara. Ayşe Kadıolu (der.) içinde. stanbul:Metis. 2130.
  • Karaaslan Şanlı, Halise (2012). Hasan Âli Yücel Konuşmaları Ulusal Kimlik İnşası ve Politik Retorik. Ankara: Ankara Üniversitesi Yay.
  • Kaya, Ali (2014). “Pierre Bourdieu’nün Pratik Kuramının Kilidi: Alan Kavramı.” Ocak ve Zanaat Pierre Bourdieu Derlemesi. Güney Çein vd. (der.) içinde. İstanbul: letişm. 397419.
  • Koyuncu, Büke (2014). “Benim Milletim…” AK Parti ktidarı, Din ve Ulusal Kimlik. İstanbul: İletişim.
  • Koyuncu, Büke (2018). “Seçim Rüzgârı Safları Biraz Daha Sıklaştırırken… Ahlâk ve Din.” Birikim. http://www.birikimdergisi.com/guncelyazilar/8875 /secimruzgarisaflaribirazdahasiklastirirkenahlakve din#.WvvXRYiFM54 Erişim tarihi: 16.05.2018.
  • Küçük, Bülent ve Ceren Özselçuk (2015). “‘Mesafeli’ Devletten ‘Hizmetkâr’ Devlete: AKP’nin Kısmi Tanıma Siyaseti.” Toplum ve Bilim. (132): 162190.
  • Laclau, Ernesto (2007). Popülist Akıl Üzerine. Çev. Nur Betül Çelik, Epos: Ankara
  • Laclau, Ernesto (2011) “Popülizm: Bir Ad Ne çerir? ” Çev. Hayriye Özen, Atılım (Üniversitesi) Sosyal Bilimler Dergisi (Özgün metinden çeviri: Laclau, E, (2005), Populism: What’s in a Name? Populism and the Mirror of Democracy içinde, der. F. Panizza, 3249, London: Verso.
  • Laclau, Ernesto (2015). “Boş Gösterenler Siyasette Niçin Önemlidir?” içinde, Evrensellik, Kimlik ve Özgürleşme. Çev. Erturul Başer, letişim: stanbul, ss.95110.
  • Laclau, Ernesto ve Chantal Mouffe (2011). Hegemonya ve Sosyalist Strateji Radikal Demokratik Bir Politikaya Doru . İletişim: İstanbul.
  • Macnicol, John (2010). “Ageism and Age Discrimination, Some Analytical Issues.” The International Longevity Centre. http://eprints.lse.ac.uk/33133/. Erişim Tarihi: 22.04.2016.
  • ntv.com.tr (2011a). “Emuhtıra’nın Kronolojisi.” 27 Nisan 2011, https://www.ntv.com.tr/galeri/turkiye/emuhtiraninkronolojisi,0Sl6nw7mM0iKqufp3XMd6w/WEwSzUwekS6VBfN IzanLQ Erişim tarihi: 22.05.2018.
  • ntv.com.tr (2011b), “Erdoan: Kadına iddet Abartılıyor.” 7 Mart 2011, https://www.ntv.com.tr/turkiye/erdogankadinasiddetabartiliyor,vxrU0MJbEEWvr4B2PuFyFQ Erişim tarihi: 15.06.2018.
  • Ongur, Hakan Övünç (2018) “Plus Ça Change… ReArtic ulating Authoritarianism in the New Turkey.” Critical Sociology 44(1): 4559. DOI: 10.1177/0896920516630799.
  • Özpek, Burak Bilgehan ve Nebahat Tanrıverdi Yaşar (2018). “Populism and Foreign Policy in Turkey under the AKP Rule.” Turkish Studies. 19(2):198 216. DOI: 10.1080/14683849.2017.1400912.
  • Özşeker, Erhan (2017). “Muktedir Millet, Muhalif Millet: AKP’nin Söyleminde Kolektif Öznenin nşası.” Mülkiye Dergisi. 41 (1), s.131156.
  • Özyürek, Esra (2011). Modernlik Nostaljisi Kemalizm, Laiklik ve Gündelik Hayatta Siyaset. Boaziçi Üniversitesi Yayınevi: stanbul.
  • Palmore, Erdman B. (1999). Ageism Negative and Positive, New York: Springer.
  • radikal.com.tr (2015). “Bir Bilanço: ‘Takva’dan ‘Marka’ya, AKP Dönemi Kültür Politikaları.” 27 Temmuz 2015, http://www.radikal.com.tr/kultur/birbilancotakvadanmarkayaakpdonemikulturpolitikalari140 4407/ Erişim tarihi: 15.05.2018.
  • Saraçolu, Cenk (2011). “İslamiMuhafazakâr Milliyetçiliğin Millet Tasarımı: AKP Döneminde Kürt Politikası.” Praksis (26): 3154.
  • Saraçolu, Cenk (2013). “AKP, Milliyetçilik ve Dış Politika: Bir Milliyetçilik Doktrini Olarak Stratejik Derinlik.” Alternatif Politika 5(1): 5268.
  • Saraçolu, Cenk ve Melih Yeşilba (2015). “AKP Döne minde Türkiye Minare ile nşaat Gölgesinde.” Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat. stanbul: Yordam. 877963.
  • sarizeybekhaber.com.tr (2015). “Enerji Bakanı Taner Yıldız: Eitim Seviyesi Arttıkça AKP Oyları Azalıyor.” 16 Haziran 2015, https://www.sarizeybekhaber.com.tr/enerjibakanita neryildizegitimseviyesiarttikcaakpoylariazaliyord. Erişim tar ihi: 22.12.2017.
  • sozcu.com.tr (2017). “Başbakan’ın Örencilerle Bulu şmasında lginç Anlar.” 9 Haziran 2017, https://www.sozcu.com.tr/2017/gundem/basbakanin ogrencilerlebulusmasindailgincanlar1887954/ Erişim tarihi 19.12.2017.
  • t24.com.tr (2017). “Erdoan: Hayırcılar ve Terör Ay nı Safta!.” 13 Mart 2017, https://t24.com.tr/haber/erdoganhayircilarvetero raynisafta,393494. Erişim tarihi 20.12.2017.
  • Taşkın, Yüksel (2017). “Endişeli Modernleri Rahatlatacak Olan, Törensellik ve Nostalji Deil Siyasette Fail Olmaktır.” Birikim (344): 710.
  • Türk, H. Bahadır (2014). Muktedir. İstanbul: İletişim.
  • Üstel, Füsun. (2008). Makbul Vatandaş”ın Peşinde II. Meşrutiyet’ten Bugüne Vatandaşlık Eitimi. İstanbul: iletişim.
  • van Deursen, Alexander ve Jan van Dijk (2013). “The Digital Divide Shifts to Differences in Usage.” New Media &Society 0(0): 120.
  • van, Dijk, Teun (2015). “Söylem ve deoloji Çokalan lı Bir Yaklaşım.” Söylem ve deoloji . Barış Çoban ve Zeynep Özarslan (der.). stanbul: Su. 15100.
  • Yaşlı, Fatih (2015). AKP, Cemaat, SünniUlus Yeni Türkiye Üzerine Tezle r. İstanbul: Yordam.
  • yenicaggazetesi.com.tr (2017a). “Süleyman Soylu, ‘Hayırcılar’ı Terör Örgütleriyle Aynı Kefeye Koydu.” 9 Mart 2017, https://www.yenicaggazetesi.com.tr/suleymansoyluh ayircilariterororgutleriyleaynikefeyekoydu158766h.htm. Erişim tarihi 19.12.2017.
  • yenicaggazetesi.com.tr (2017b). “Erdoan: ‘Hayır’cı lar Kandil’dir, mralı’dır, Yokluktur.” 13 Nisan 2017, https://www.yenicaggazetesi.com.tr/erdogan hayircilarkandildirimralidiryokluktur161328h.ht m. Erişim tarihi 19.12.2017.
  • Yıldırım, Deniz (2010). 2001 Krizi Sonrasında Bir Hegemonya Projesi Olarak AKP’nin Douşu. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
APA Kılıç N (2019). “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. , 71 - 104.
Chicago Kılıç Nilüfer Pınar “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. (2019): 71 - 104.
MLA Kılıç Nilüfer Pınar “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. , 2019, ss.71 - 104.
AMA Kılıç N “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. . 2019; 71 - 104.
Vancouver Kılıç N “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. . 2019; 71 - 104.
IEEE Kılıç N "“Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme." , ss.71 - 104, 2019.
ISNAD Kılıç, Nilüfer Pınar. "“Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme". (2019), 71-104.
APA Kılıç N (2019). “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Kültür ve İletişim, 22(43), 71 - 104.
Chicago Kılıç Nilüfer Pınar “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Kültür ve İletişim 22, no.43 (2019): 71 - 104.
MLA Kılıç Nilüfer Pınar “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Kültür ve İletişim, vol.22, no.43, 2019, ss.71 - 104.
AMA Kılıç N “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Kültür ve İletişim. 2019; 22(43): 71 - 104.
Vancouver Kılıç N “Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Kültür ve İletişim. 2019; 22(43): 71 - 104.
IEEE Kılıç N "“Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme." Kültür ve İletişim, 22, ss.71 - 104, 2019.
ISNAD Kılıç, Nilüfer Pınar. "“Millet”in Dışında Kalanların “BizOnlar” Ayrımı: İleri Yaş Grubu Kemalist Bireylerin Facebook Kullanım Pratikleri Üzerinden Bir Değerlendirme". Kültür ve İletişim 22/43 (2019), 71-104.