Yıl: 2018 Cilt: 10 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1029 - 1046 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2018.561 İndeks Tarihi: 11-09-2019

Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışmanın temel amacı, otel işletmelerindeki çalışanlarda devam bağlılığı, presenteeism ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada uygulanan yöntem betimsel araştırma yöntemidir. Araştırmanın örneklemini 2017 yılı Mayıs-Temmuz ayları arasında Antalya bölgesindeki sekiz adet beş yıldızlı otel işletmesindeki 407 çalışan oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket tekniği kullanılmıştır. Anket formu dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde demografik değişkenler, ikinci bölümde “presenteeism” ölçeği, üçüncü bölümde “devam bağlılığı” ölçeği, dördüncü bölümde ise “işten ayrılma niyeti” ölçeği yer almaktadır. Araştırma sonucu elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Bu analizler frekans dağılımı, güvenilirlik analizi, faktör analizi, korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizidir. Regresyon analizi sonucunda, otel işletmelerinde çalışanların devam bağlılığı düzeylerinin presenteeismin dikkat dağınıklığından kaçınamama boyutu üzerinde pozitif yönlü zayıf bir etkisinin olduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışanların dikkat dağınıklığından kaçınamama düzeylerinin işten ayrılma niyeti üzerinde pozitif yönlü zayıf bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

The Relationship Between Continuance Commitment, Presenteeism and Turnover Intention: A Research on Five Star Hotel Enterprises

Öz:
The main purpose of this study is to determine the relationship between continuance commitment, presenteeism and turnover intention. This research was conducted using descriptive model. The sample of the study consisted of 407 employees in eight different five star hotels in Antalya region between May and July 2017. Survey technique was used as data collection technique in the research. The questionnaire form consists of four parts: Demographic variables are in the first chapter, “presenteeism” scale is in the second chapter, “continuance commitment” scale is in the third chapter, “turnover intention” scale is in the fourth chapter. The data obtained from the research were subjected to statistical analysis. These analyzes are frequency distribution, reliability analysis, factor analysis, correlation analysis and simple linear regression analysis. As a result of regression analysis, it was determined that the level of continuance commitment of the employees had a weak positive effect on the dimension of the presenteeism's inability to avoid distraction. In addition, it was found that the level of inability to avoid distractions had a weak positive effect on the turnover intention.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgül, A., Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri “SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamaları”. Emek Ofset. Ankara
  • Allen, N. J., Meyer, J. P. (1990). “The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization”. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
  • Allen, N. J., Meyer, J. P. (1996). “Affective, continuance, and normative commitment to the organization: an examination of construct validity”. Journal Of Vocational Behavior, 49, 252-276.
  • Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2014) “Belgeli tesislerin tür ve sınıflarına göre dağılımı”. http://www.antalyakulturturizm.gov.tr/TR,175821/konaklama-tesisi-istatistikleri.html (01 Kasım 2018).
  • Arusteu, C.C. (2013). “Employees’ organizational commitment challenges a hotel industry perspective”. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 1(3), 497-519.
  • Arslan, E., Güripek, E., İnce, C. (2018). “İşe yabancılaşma ve kişi-örgüt uyumu arasındaki ilişkide kariyer bağlılığının rolü: Otel işletmelerinde bir araştırma”. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(1), 1-12.
  • Baltacı, A., Tiyek, R., Burgazoğlu, H. (2016) “Örgütsel bağlılık, çalışan performansı ve motivasyon faktörleri ile örgütsel iletişim arasındaki ilişkinin sosyal hizmet işletmeleri açısından incelenmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18(1), 49-77.
  • Baysal, I.A., Baysal, G., Aksu, G., Aksu, N. (2014). “Presenteeism (işte varolmama sorunu) ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki: Adnan Menderes Üniversitesi akademik personeli üzerinde bir uygulama”, Electronic Journal of Vocational Colleges. 4(3). 134-152.
  • Beer, L. T. (2014). “The effect of presenteeism-related health conditions on employee work engagement levels: a comparison between groups”. Original Research, 1-8.
  • Bierla, I., Huver, B., Richard, S. (2013). “New evidence on absenteeism and presenteeism”. The International Journal of Human Resource Management, 24(7), 1536–1550.
  • Brien, A., Thomas, N., Hussein, A. S. (2015). “Turnover intention and commitment as part of organizational social capital in the hotel industry”. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 14, 357-381.
  • Bu, N., McKeen, C. A., Shen, W. (2011). “Behavioural indicators of turnover intention: the case of young professionals in China”. The International Journal of Human Resource Management, 22(16), 3338–3356.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Charbaji, S. (2018). “Antecedents and consequences of presenteeism in the Lebanese smes”. Journal of WEI Business and Economics, 7(2) 1-13.
  • Chen, H., Ford, D. L., Kalyanaram, G., Bhagat, R. S. (2012). “Boundary conditions for turnover intentions: exploratory evidence from China, Jordan, Turkey and the United States”. The International Journal Of Human Resource Management, 23(4), 846-866.
  • Cheng, Y., Stockdale M. S., (2003). “The validity of the three-component model of organizational commitment in a Chinese context”. Journal of Vocational Behavior, 62, 465-489.
  • Cooper, C.L. (1998). “The changing nature of work. community”. Work G, Family. Vol. 1, No. 3, 313-317.
  • Cullen, J., Mclaughlin, A. (2006). “What drives the persistence of presenteeism as a managerial value in hotels?: observations noted during an Irish work-life balance research project”. Hospitality Management, 25, 510-516.
  • Çöp, S., Yaylı, A., Kızanlıklı, M. M. (2011). “A practice on the organizational justice perception and organizational commitment relation in the tourism sector of Turkey”. International Developments in Management Research. Athens Institute for Education and Research.
  • Eroğlu, A. (2009). Faktör Analizi. Şeref Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (ss. 321-331). Asil Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Ferreira, A. I., Martinez, L. F. (2012). “Presenteeism and burnout among teachers in public and private Portuguese elementary schools”. The International Journal of Human Resource Management, 23(20), 4380-4390.
  • Haque, A. (2015). “The influence of presenteeism on job satisfaction and employee turnover intentions: evidence from Bangladeshi employees”. 29th Australian and New Zealand Academy of Management Conference.
  • Johns, K. (2010). “Presenteeism in the workplace: a review and research agenda”. Journal Of Organizational Behavior, 31, 519–542.
  • Kang, H.J.A., Gatling, A., Kim, J.S. (2015) “The impact of supervisory support on organizational commitment, career satisfaction, and turnover intention for hospitality frontline employees”. Journal Of Human Resources In Hospitality & Tourism, 14, 68-89.
  • Kaygın, E., Kerse, G., Yılmaz, T. (2017). “Kamu çalışanlarında örgütsel bağlılık ve presenteeism arasındaki ilişki: Kars İl örneği”. Ombudsman Akademik, 3(6): 181-204.
  • Kayış, A. (2009). Güvenilirlik Analizi. Şeref Kalaycı (Ed.) SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (ss. 403-419). Asil Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Kazlauskaite, R., Buciuniene, I., Turauskas, L. (2006) ”Building employee commitment in the hospitality industry”. Baltic Journal Of Management Vol. 1 No. 3. 300-314.
  • Kim, H., Stoner, M. (2008). “Burnout and turnover intention among social workers: effects of role stress, job autonomy and social support”. Administration In Social Work, 32(3), 5-25.
  • Kim, T. G., Lee, J. K., Lee, J. H. (2013). “Do nterpersonal relationships still matter for turnover intention? a comparison of South Korea and China”. The International Journal Of Human Resource Management. 24(5), 966-984.
  • Koopman, C., Pelletier, K.R., Murray, J.F., Sharda, C.E., Berger, M. L., Turpin, R.S., Hackleman, P., Gibson, P., Holmes, D.M., Ba, T.B. (2002). “Stanford presenteeism scale: health status and employee productivity”. Joem, 44(1), 14-20.
  • Kuruüzüm, A., Çetin, E. I., Irmak, S. (2009). “Path analysis of organizational commitment, job ınvolvement and job satisfaction in Turkish hospitality industry”. Tourism Review, 64(1), 4-16.
  • Meyer, J.P., Allen, N.J. (1991). “A three-components conceptualization of organizational commitment”. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
  • Meyer, J., Allen, N., (1997), Commitment in the workplace, theory, research and application. Sage, London
  • Meyer, J.P., Stanley, D.J, Herscovitch, I., Topolnytsky, L. (2002). “Affective, continuance, and normative commitment to the organization: a meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences”. Journal Of Vocational Behavior. 61, 20–52.
  • Mobley W.H.,. Horner S.O., Hollingsworth A.T. (1978) “An evaluation of precursors of hospital employee turnover”. Journal Of Applied Psychology. 63 (4). 408-414.
  • Mostert, F.F., Rothmann, S., Mostert, K., Nell, K. (2008). “Outcomes of occupational stress in a higher education institution”. Southern African Business Review 12(3), 102-127.
  • Noor, N.A.M., Scarlat, C., Kasım, A., Muhamad, A. (2010). “Importance of organizational commitment, job motivation and front liners self efficacy towards the marketability of hotel industry in Kuala Lumpur Malaysia”. Academica Turistica, 3(1), 64-72.
  • Obeng, K., Ugboro, I. (2003). “Organizational commitment among public transit employees: An assessment study”. Journal of the Transportation Research Forum, 57(2), 83–89.
  • Özkutlu, H. (2008). “Örgüte duygusal, devamlılık ve normatif bağlılık ile iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 37(2), 79-97.
  • Pais, L., Castro, C.S., Monico, L.S.M. (2014). “Affective and continuance commitment in call centres: validation of Meyer and Allen questionnaire”. Psychology And Psychiatry.
  • Qiu, H., Ye, B.H., Hung, K., York, Q.Y. (2015). “Exploring Antecedents of Employee Turnover Intention – Evidence of China’s Hotel Industry”. Journal Of China Tourism Research. 11, 53–66.
  • Randall, D.M. (1990). “The consequences of organizational commitment: methodological investigation”. Journal Of Organizational Behavior. 11, 361-378.
  • Rhodes, S.M., Collins, S.K. (2015). “The organizational ımpact of presenteeism”. Radiology Management. 27-34.
  • Sheaghdha, P. N. (2015). “Presenteeism: findings of the INMO/DCU health and wellbeing survey”. World Of Irish Nursing And Midwifery Journal. (23) 7.
  • Simons, T., Hinkin, T. (2001). “The effect of employee turnover on hotel profits: a test across multiple hotels”. Cornell Hotel And Restaurant Administration Quarterly. 42 (4), 65-69.
  • Somers, M.J. (1995). “Organizational commitment, turnover and absenteeism: an examination of direct and interaction effects”. Journal Of Organizational Behavior. 16, 49-58.
  • Srivastava, R., Tang, T.L., (2015). “Coping intelligence: coping strategies and organizational commitment among boundary spanning employees”. Journal Of Business Ethics. 130 (3). 525–542.
  • Stup, R.E. (2006), “Special research report: human resource management and dairy employee organizational commitment”, Department Of Dairy And Animal Science College Of Agricultural Sciences, 1-4.
  • Suzuki, T., Miyaki, K., Song, Y., Tsutsumi, A., Kawakami, N., Shimazu, A., Takahashi, M., Inoue, A., Kurioka, S., (2015). “Relationship between sickness presenteeism (WHO–HPQ) with depression and sickness absence due to mental disease in Acohort of Japanese workers”. Journal Of Affective Disorders, 180, 14-20.
  • Tabachnick, B., Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth Edition). Pearson Education, United States
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2017) Turizm işletme belgeli tesisler. http://yigm.kulturturizm.gov.tr/TR,9579/turizm-tesisleri.html (01 Kasım 2018).
  • Tett, R.P., Meyer, J.P. (1993). “Job satisfaction, organizational commitment, turnover, ıntention and turnover: path analysis based on meta-analytic findings”. Personnel Psychology, 46(2), 259-293.
  • Tsui, P.L., Lin, Y.S., Yu, T.H., (2013). “The influence of psychological contract and organizational commitment on hospitality employee performance”. Social Behavior And Personality, 41(3), 443-452.
  • TÜROFED, (2010). Turizm Raporu, Ekin Grubu Araştırma Birimi. Ekim. s. 2. İstanbul.
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Wasti, S.A., (2005). “Commitment profiles: combinations of organizational commitment forms and job outcomes”. Journal Of Vocational Behavior, 67, 290-308.
  • Williams, L.J., Hazer, J.T. (1986). “Antecedents and consequences of satisfaction and commitment in turnover models: a reanalysis using latent variable structural equation methods”. Journal Of Applied Psychology. 71, 219-231.
  • WTTC, (World Travel and Tourism Council). (2014). Gender equality and youth employment in travel and tourism, 1-4, https://www.wttc.org/-/media/files/reports/policy%20research/gender_equality_and_youth_employment_final.pdf Erişim tarihi: 15 Ekim 2018.
  • Yamane, T. (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri. (1. Baskı). (Çev. A. Esin, M. A. Bakır, C. Aydın ve E. Gürbüzsel). Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Yang, S.B., Lee, K.H. (2009). “Linking empowerment and job enrichment to turnover intention: the influence of job satisfaction”. International Review Of Public Administration. 14(2), 13-23.
APA KENDIR H, Arslan E, ÖZÇELİK BOZKURT H (2018). Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. , 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
Chicago KENDIR HAKAN,Arslan Emin,ÖZÇELİK BOZKURT HANDAN Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. (2018): 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
MLA KENDIR HAKAN,Arslan Emin,ÖZÇELİK BOZKURT HANDAN Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. , 2018, ss.1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
AMA KENDIR H,Arslan E,ÖZÇELİK BOZKURT H Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. . 2018; 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
Vancouver KENDIR H,Arslan E,ÖZÇELİK BOZKURT H Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. . 2018; 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
IEEE KENDIR H,Arslan E,ÖZÇELİK BOZKURT H "Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma." , ss.1029 - 1046, 2018. 10.20491/isarder.2018.561
ISNAD KENDIR, HAKAN vd. "Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma". (2018), 1029-1046. https://doi.org/10.20491/isarder.2018.561
APA KENDIR H, Arslan E, ÖZÇELİK BOZKURT H (2018). Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(4), 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
Chicago KENDIR HAKAN,Arslan Emin,ÖZÇELİK BOZKURT HANDAN Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 10, no.4 (2018): 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
MLA KENDIR HAKAN,Arslan Emin,ÖZÇELİK BOZKURT HANDAN Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.10, no.4, 2018, ss.1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
AMA KENDIR H,Arslan E,ÖZÇELİK BOZKURT H Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2018; 10(4): 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
Vancouver KENDIR H,Arslan E,ÖZÇELİK BOZKURT H Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2018; 10(4): 1029 - 1046. 10.20491/isarder.2018.561
IEEE KENDIR H,Arslan E,ÖZÇELİK BOZKURT H "Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma." İşletme Araştırmaları Dergisi, 10, ss.1029 - 1046, 2018. 10.20491/isarder.2018.561
ISNAD KENDIR, HAKAN vd. "Devam Bağlılığı, Presenteeism ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki: Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma". İşletme Araştırmaları Dergisi 10/4 (2018), 1029-1046. https://doi.org/10.20491/isarder.2018.561