Yıl: 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 183 - 212 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-09-2019

İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ

Öz:
Ombudsmanlık kurumu kurulduğu tarihten itibarenbirkaç değişikliğe uğrasa da devlet organlarınakarşı insan hak ve özgürlüklerini korumak ve ihlaledilen hakların iade edilmesini tavsiye etmek gibiasli görevini sürdürmektedir. Yürütme organınınfaaliyetlerinin hukuki temellerini ve yasallığını denetleyenombudsmanlık kurumu, Avrupa ülkeleribaşta olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde etkinbir şekilde faaliyet göstermektedir. Rusya Federasyonu’ndaise, bu kurum 12 Şubat 1997 tarihindeimzalanan “Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanıile İlgili” federal yasa ile yürürlüğe girmiştir.Rusya Federasyonu parlamentosu tarafındanatanan ve aynı zamanda bağımsız bir şekilde çalışanombudsman; devlet memurları ve/veya devletorganları tarafından ihlal edilen insan haklarınıniade edilmesi konusunda devlet ve vatandaşlar arasındakibir köprü rolünü üstlenmektedir. ÇalışmadaRusya Federasyonu’nda ombudsmanlık kurumununortaya çıkışının, yapısının ve işleyişinin ortayakonulması amaçlanmaktadır. Bu kapsamda çalışmadaRusya Federasyonu’nda insan haklarını korumamekanizmaları, ombudsmanlık kavramı, RusyaFederasyonu’ndaki tarihsel gelişimi, Rusya Federasyonu’ndaombudsmanlık türleri, seçimi, yetki vegörevleri ile başvuru şartları ve değerlendirmeler ilebölge ombudsmanlık kurumları ele alınmıştır. Ombudsmanlıkkurumu yıllık raporları çerçevesindemevcut durum ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi Kültürel Çalışmalar Hukuk

-

Öz:
Although the ombudsman institution has undergone several changes since its inception, it retains its primary duty - to protect human rights and freedoms against state bodies and recommend the restoration of violated rights. The Ombudsman institution, which controls the legal basis and the legality of the activities of the executive body, is active in many countries of the world, especially in European countries. In Russian Federation this institution entered into force on 12 February 1997 in accordance with “The Law on Ombudsman for Human Rights in Russian Federation”. Ombudsman appointed by the Parliament of the Russian Federation and working independently; assumes the role of a bridge between the state and its citizens for the restoration of human rights violated by government officials and/or government bodies. In this study, it is aimed to reveal how the ombudsman institution emerged, its structure and functioning in Russian Federation. In this context, the study discussed the mechanisms for the protection of human rights in the Russian Federation, the concept of ombudsman, historical development in the Russian Federation, types of ombudsman in the Russian Federation, elections, powers and responsibilities, conditions of treatment and their consideration, as well as ombudsman institutions in the regions. The current situation at the Ombudsman Institute was created through annual reports.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi Kültürel Çalışmalar Hukuk
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABEDIN, Najmul (2011). “Conceptual and Functional Diversity of the Ombudsman Institution: A Classification”, Administration & Society, Cilt: 43, Sayı: 8, , ss. 896-929.
  • ARKLAN, Ümit (2006). “Bir Kamu Denetim Sistemi Olarak Ombudsman ve Türkiye’de Uygulanabilirliği”, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 3, ss. 82-100.
  • BALAYAN, Ellada (2012). “Mesto İnstituta Ombudsmena v Mehanizme Obespeçeniya Prav i Svobod Çeloveka i Grajdanina” (İnsan ve Vatandaş Hak ve Özgürlüklerini Koruma Mekanizmasındaki İnsan Hakları Ombudsmanının Yeri), Sosyal ve Beşeri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 9, ss. 122-129.
  • BERDNİKOV, Nikolay (2015). “İnstitut Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka “Ombudsmena” i Ego Rol v Obespeçenii Politiçeskih Prav i Svobod Grajdan v Rossii” (Rusya’daki İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumu ve Vatandaşların Siyasi Hak ve Özgürlüklerini Sağlamadaki Rolü), Rusya İçişleri Bakanlığı Ekonomik Güvenlik Akademisi Dergisi, Sayı: 4, ss. 33-36.
  • BORİSOV, Yan (2011). İnstitut Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka: Zarubejnıy Opıt i Rossiyskaya Praktika (İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumu: Yabancı Ülkelerin Deneyimi ve Rusya’daki Uygulama), Orenburg Enstitüsü Çalışmaları, 13. Baskı, Orenburg.
  • BOZASLAN, Bakko Mehmet (2016). Rusya Federasyon’unda Ombudsmanlık, Editör: Bekir Parlak ve Kadir Caner Doğan, Karşılaştırmalı Ombudsman İncelemeleri: Dünyanın Altı Kıtasında Ülke Ombudsmanlarının Yapısal-Kurumsal ve İşlevsel Açılardan Analizi, Seçkin Yayıncılık, Ankara, s. 93-106.
  • COŞKUN, Burak ve Günaydın, Hamza (2015). “Ombudsmanlığın Kökeni Meselesi Bağlamında Türk-İslâm Devlet Geleneğinde Şikâyet Hakkının Kurumsal Tekâmülü”, Ombudsman Akademik Dergisi, Sayı: 3, ss. 9-60.
  • DADAŞEVA, Malika (2006). Stanovlenie i Razvitie İnstituta Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Subyektah Rossiyskoy Federatsii (Rusya Federasyonu Bölgelerinde İnsan Hakları Ombudsmanının Kuruluşu ve Gelişmesi), Doktora Tezi, Mahaçkala.
  • DIAW, Mariteuw Chimere (2008). “Ombudsmen, People’s Defenders and Mediators: Independence and Administrative Justice in State Transformation”, Overseas Development Institute.
  • EVSEYEV, Aleksey, Lyadova, Anastasia ve Lyadova, Zoya (2015). “Razvitie İnstituta Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Sovremennoy Rossii” (Çağdaş Rusya’da İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumunun Gelişimi), Sosyoloji ve Hukuk, Cilt: 3, Sayı: 29, ss. 86-98.
  • FINKEL, Evgeny (2006). “Defending Rights, Promoting Democracy: The Institution of Ombudsman in Poland, Russia”, European forum THTE Hebrew University and Bulgaria, Hemut Kohl Institute for European Studies.
  • FRANK, Bernard (1970). “The Ombudsman and Human Rights”, Administrative Law Review, Cilt: 22, Sayı: 3, ss. 467-492.
  • GİŞİ, Selçuk (2017). “Ombudsmanlık Kurumu, İsveç ve Fransa Ülke Uygulamaları ile Avrupa Ombudsmanı Üzerine Bir İnceleme”, Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi, Sayı: 2, ss. 1-42.
  • HALİN, Andrey (2012). “Aktualnıe Voprosı Funktsionirovaniya İnstituta Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v RF” (Rusya Federasyonu’ndaki İnsan Hakları Ombudsmanı Enstitüsünün Güncel İşleyiş Sorunları), Toplum ve Hukuk, Cilt: 5, Sayı: 42, ss. 213-215.
  • İŞUK, Vladimir (2016). “Stanovlenie i Razvitie İnstituta Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Rossii” (Rusya’da İnsan Hakları Ombudsmanının Kuruluşu ve Gelişmesi), Anayasa ve Devlet Hukuku Dergisi, Sayı: 1, ss. 139-142.
  • KARTAMIŞEVA, Natalya (2011). “Aktualnye Problemı Deyatelnosti Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Rossiyskoi Federatsii” (Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Faaliyetlerinin Aktüel Problemleri), Aktualnye Problemy Rossiyskogo Prava, Cilt 18, Sayı: 1, ss. 45-56.
  • KOKAREV, Konstantin (2009). “İnstitut Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Subyektah Rossiyskoy Federatsii” (Rusya Federasyonu Bölgelerindeki İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumu), Siyasi Bilimler, Sayı: 2, ss. 109-120.
  • KOMBAROV, Nikolay (2009). “İnstitut Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka: Opıt Zakonodatelnogo Regulirovaniya i Praktiçeskoy Deyatelnosti” (İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumu: Yasal Düzenleme ve Uygulama Deneyimleri), Hukuk ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Sayı: 3, ss. 26-31.
  • KUTLU, Önder, Örselli, Erhan ve Kahraman, Selçuk (2018). “Türkiye’de Yerel Yönetimler Ombudsmanlığının Uygulanabilirliği”, Ombudsman Akademik Dergisi, Sayı: 8, ss. 15-38.
  • MALIŞEV, Evgeniy (2011). “Problemı Razvitiya İnstituta Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Rossiyskoy Federatsii: Regionalnıy Aspekt” (Rusya Federasyonu’nda İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumunun Gelişme Sorunları: Bölgesel Boyut), Sibirya Bilimsel Bülteni, Cilt: 2, Sayı: 4, ss. 90-94.
  • MEŞKOVA, Aleksandra ve Sinçuk, Yuriy (2014). “İstoriya Stanovleniya i Razvitiya İnstituta Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Rossiyskoy Federatsii” (Rusya Federasyonu’nda İnsan Hakları Ombudsmanının Kurulması ve Gelişmesi), İnsan Sermayesi, Cilt: 3, Sayı: 63, ss. 20-24.
  • MUSAEVA, Gabibat ve Gadjimahadov, V. (2014). “Upolnomoçennıy po Pravam Çeloveka Rossiyskoy Federatsii Kak Spetsiolizirovannıy İnstitut po Sodeystviyu Zaşitı Prav i Svobod Grajdan” (Vatandaşların Hak ve Özgürlüğünü Korumaya Yardımcı Özel Enstitü Olarak Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı), DGU Hukuk Bülteni, Sayı: 2, ss. 25-27.
  • NABİEV, Anar (2016). “Konstitutsionno-Pravovoy Status Upolnomoçennogo po Pravam Çeloveka v Rossiyskoy Federatsii i Napravleniya Ego Soverşenstvovaniya” (Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanının Yasal Durumu ve Onu İyileştirmenin Yönleri), Academy, Cilt: 7, Sayı: 10, ss. 42-48.
  • NEBRATENKO, Olga (2015). “Mehanizmı Zaşitı Prav i Svobod Çeloveka i Grajdanina v Rossiyskoy Federatsii” (Rusya Federasyonu’nda İnsan ve Vatandaş Hak ve Özgürlüklerini Koruma Mekanizmaları), Rusya Federasyonu İçişleri Bakanlığı Rostov Hukuk Enstitüsü, Rostov-na-Donu.
  • REIF, Linda C. (2000). The Ombudsman, Good Governance and The İnternational Human Rights System, Martinus Nijhoff Publishers, Boston.
  • ROWAT, Donald. Cameron (1968). “The Ombudsman: Citizen’s Defender”, George Allen & Unwin, ss. 288-292.
  • Rusya Federasyonu Anayasası, (1993). http://constitution.kremlin.ru/ (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Kurumu (2018). http://map.rightsrf. ru/Karta_Yadro/ross_fed_inst.html (Erişim Tarihi: 10.06.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Yasası (1997). http://www.consultant. ru/document/cons_doc_LAW_13440/ (Erişim Tarihi: 29.04.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Yıllık Raporu (2014). http://ombudsmanrf. org/upload/files/docs/appeals/doclad2013.pdf (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Yıllık Raporu (2015). http://ombudsmanrf. org/www/upload/files/docs/appeals/doklad2014.pdf (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Yıllık Raporu (2016). http://ombudsmanrf. org/www/upload/files/docs/appeals/d2015w.pdf (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Yıllık Raporu (2017). http://ombudsmanrf. org/www/upload/files/docs/appeals/doc_2016_medium.pdf (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
  • Rusya Federasyonu İnsan Hakları Ombudsmanı Yıllık Raporu (2018).
  • http://ombudsmanrf.org/upload/files/docs/lib/lite2-doclad_20.04.18.pdf (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
  • SİMANOVSKİY, Sergey (2013). “İnstitut Ombudsmena i Ego Rol v Politiçeskoy Sisteme Obşestva” (Ombudsmanlık Kurumu ve Onun Toplumun Siyasi Sistemindeki Rolü), Vestnik BDU, Cilt: 3, Sayı: 1, ss. 87-90.
  • SKOROBOGATOVA, Oksana (2009). “Opıt İstoriçeskih i Sovremennıh Modeley Ombudsmena v Deyatelnosti po Pravam Çeloveka v Rossii” (Rusya İnsan Hakları Faaliyetlerinde Tarihi ve Çağdaş Ombudsman Modellerinin Tecrübesi), Amur Devlet Üniversitesi Bülteni, Sayı: 46, ss. 53-57.
  • ŞEYENKOV, Oleg, Zarojdenie i Razvitie İnstituta Ombudsmena: Mirovoy Opıt (Ombudsmanlık Kurumunun Oluşturulması ve Geliştirilmesi: Dünya Tecrübesi). https://cyberleninka.ru/search?q=%D1%88%D0%B5%D0%B5%- D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2 (Erişim Tarihi: 1.03.2018).
  • THARKAHO, Marina (2008). “Osobennosti Formirovaniya İnstituta Ombudsmena v Zarubejnıh Stranah” (Yabancı Ülkelerindeki Ombudsman Enstitüsünün Kuruluşunun Özellikleri), Adıgey Devlet Üniversitesi Dergisi, Sayı: 1.
  • Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama= gts&guid=TDK.GTS.5ae5b4cb96f952.74830075 (Erişim Tarihi: 5.03.2018).
APA AKMAN E, CHIFTCHI A (2018). İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. , 183 - 212.
Chicago AKMAN Elvettin,CHIFTCHI Aizat İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. (2018): 183 - 212.
MLA AKMAN Elvettin,CHIFTCHI Aizat İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. , 2018, ss.183 - 212.
AMA AKMAN E,CHIFTCHI A İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. . 2018; 183 - 212.
Vancouver AKMAN E,CHIFTCHI A İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. . 2018; 183 - 212.
IEEE AKMAN E,CHIFTCHI A "İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ." , ss.183 - 212, 2018.
ISNAD AKMAN, Elvettin - CHIFTCHI, Aizat. "İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ". (2018), 183-212.
APA AKMAN E, CHIFTCHI A (2018). İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. Ombudsman Akademik, 5(1), 183 - 212.
Chicago AKMAN Elvettin,CHIFTCHI Aizat İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. Ombudsman Akademik 5, no.1 (2018): 183 - 212.
MLA AKMAN Elvettin,CHIFTCHI Aizat İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. Ombudsman Akademik, vol.5, no.1, 2018, ss.183 - 212.
AMA AKMAN E,CHIFTCHI A İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. Ombudsman Akademik. 2018; 5(1): 183 - 212.
Vancouver AKMAN E,CHIFTCHI A İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ. Ombudsman Akademik. 2018; 5(1): 183 - 212.
IEEE AKMAN E,CHIFTCHI A "İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ." Ombudsman Akademik, 5, ss.183 - 212, 2018.
ISNAD AKMAN, Elvettin - CHIFTCHI, Aizat. "İNSAN HAKLARINI KORUMA MEKANİZMASI OLARAK OMBUDSMANLIK KURUMU: RUSYA FEDERASYONU ÖRNEĞİ". Ombudsman Akademik 5/1 (2018), 183-212.