Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 578 - 590 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/ trkefd.316242 İndeks Tarihi: 14-10-2019
Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının çevresel farkındalıklarının sosyo-demografik özellikleri açısındanincelenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Niğde üniversitesinin farklıbölümlerinde öğrenim gören 550 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu’ ileOkur-Berberoğlu (2015) tarafından geliştirilen ‘Çevresel Farkındalık Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerinanalizinde Anova, t-test, çoklu regresyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kız öğrenciler, çevre konusundaetkinliklere katılan öğrenciler ve daha önceki dönemlerde çevresel bir sorunla karşılaşmış öğrenciler lehine anlamlı farkındalıkbulunmuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının çevresel farkındalıklarının en güçlü yordayıcıları olarak çevre konusunda etkinliklere katılma ve daha önceki dönemlerde çevresel bir sorunla karşılaşmış olma değişkenleri bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
Investigation of the Environmental Awareness of Pre-Service Teachers in Terms of Socio-Demographic Characteristics
Öz: The general purpose of this research was to examine the environmental awareness levels of pre-service teachers in terms of socio-demographic characteristics. In the research, general survey model was used. The research group of the study constituted 550 pre-service teachers who were studying at different departments of the Faculty of Education at Niğde University. In order to collect data, 'Personal Information Form' (PIF) and 'Environmental Attitude Scale' (EAS) developed by Okur-Berberoğlu (2015) were used in the study. In the analysis of the data, t-test, ANOVA, multiple regression statistical procedures were applied. As a result of the study, there was a significant difference in favor of girls, participation in an environmental activity and encountering environmental problem variables. The most powerful predictors among the socio-demographic characteristics, whose effect on preservice teachers’ environmental awareness were participation in an environmental activity and encountering an environmental problem variable.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alnıaçık, Ü. (2010). Çevreci yönelim, çevre dostu davranış ve demografik özellikler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(20), 507-532
- Ayeni, O.O. (2014). The influence of socio-demographic factors on environmental education. Awareness of first year students at the Cape Peninsula University of Technology South Africa. The international Journal of science in Society, 5, 1-8
- Cici, M., Şahin, N., Şeker, H., Görgen, İ., Deniz, S. (2005). Öğretmen adaylarının katı atık kirliliği bağlamında çevresel farkındalık ve bilgi düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 37-50.
- Çabuk, B. & Karacaoğlu, Ö.C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198
- Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66
- Ercengiz, M., Keçeci Kurt, S., Polat, S. (2014). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik duyarlılıklarının incelenmesi (Ağrı ili örneği). EKEV Akademi Dergisi, 18(59), 119-132
- Gadenne, D.L., Kennedy, J., & McKeiver, C. (2009). An empirical study of environmental awareness and practices in SMEs. Journal of Business Ethics, 84, 45-63.
- Gezer, K., Çokadar H., Köse, S. & Bilen, K. (2006). Lise öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının karşılaştırılması: Buldan örneği. 10 Kasım 2016 tarihinde http://buldansempozyumu.pau.edu.tr/kitap/2.oturum/3.pdf adresinden alınmıştır.
- Güven, E. & Aydoğdu, M. (2012). Çevre sorunlarına yönelik farkındalık ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 1(2), 185-202
- Ilgar, R. (2007). Çevre eğitiminde yaygın eğitimin rolü ve önemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 38-50.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım
- Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi
- Kışoğlu, M. & Yıldırım, T. (2015). İlkokul ve ortaokullarda çevre eğitimi verecek olan öğretmen adaylarının katı atıklar ve geri dönüşüme yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1518-1536
- Kocalar, A. O. (2016). Ekolojik farkındalığın arttırılmasında milli parkların rolüne ilişkin öğrenci görüşleri. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(9), 55-61,
- Köşker, N. (2013).İlkokul öğrencileri ve sinif öğretmeni adaylarinin doğaya ilişkin algilari ve sorumluluklarina yönelik düşünceleri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 341-355
- Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J. & Yu, C. S. (2005), Beyond concern- a privacy-trust behavioral intention model of electronic commerce. Journal of information and management, 42, 289- 304
- Okur-Berberoğlu, M. (2015). Ekopedagoji temelli sınıfdışı çevre eğitiminin çevre farkındalığı üzerinde etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-1(23), 67-81
- Özbedek-Tunç, A., Akdemir-Ömür, G. & Düren, A. Z. (2012 ) Çevresel farkindalik. İ.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 47. 227-246
- Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E. & Sarışen, Ö (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin çevre sorunları konusundaki farkındalık ve duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3), 117-127
- Ünal, S. & Dımışkı, Ü. (1999). UNESCO-UNEP himayesinde çevre eğitiminin gelişimi ve Türkiye’de ortaöğretim çevre eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 142–154.
- Qu, Y., Liu, Y., Nayak, R. R. & Li, M. (2015) Sustainable development of eco- industrial parks in china: Effects of managers’ environmental awareness on the relationships between practice and performance. Journal of Cleaner Production, 87, 328–338.
- Sever, S., Kaya, Z & Aslan, C. (2006). Etkinliklerle türkçe öğretimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
- Şenyurt, A., Temel, B. A., & Ozkahraman, S. (2011). Universite ögrencilerinin çevresel konulara duyarliliklarinin incelenmesi. S.D.Ü. Saglik Bilimleri Enstitü Dergisi, 2, 8-23
- Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını
- Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık
- Yıldırım, C., Bacanak, A., & Özsoy, S. (2012). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarına karşı duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121-134
APA | AYDEDE YALÇIN M, ÇAYCI B (2018). Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. , 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
Chicago | AYDEDE YALÇIN MERYEM NUR,ÇAYCI BARIŞ Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. (2018): 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
MLA | AYDEDE YALÇIN MERYEM NUR,ÇAYCI BARIŞ Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. , 2018, ss.578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
AMA | AYDEDE YALÇIN M,ÇAYCI B Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. . 2018; 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
Vancouver | AYDEDE YALÇIN M,ÇAYCI B Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. . 2018; 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
IEEE | AYDEDE YALÇIN M,ÇAYCI B "Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi." , ss.578 - 590, 2018. 10.24315/ trkefd.316242 |
ISNAD | AYDEDE YALÇIN, MERYEM NUR - ÇAYCI, BARIŞ. "Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi". (2018), 578-590. https://doi.org/10.24315/ trkefd.316242 |
APA | AYDEDE YALÇIN M, ÇAYCI B (2018). Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 8(3), 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
Chicago | AYDEDE YALÇIN MERYEM NUR,ÇAYCI BARIŞ Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.3 (2018): 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
MLA | AYDEDE YALÇIN MERYEM NUR,ÇAYCI BARIŞ Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.3, 2018, ss.578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
AMA | AYDEDE YALÇIN M,ÇAYCI B Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(3): 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
Vancouver | AYDEDE YALÇIN M,ÇAYCI B Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(3): 578 - 590. 10.24315/ trkefd.316242 |
IEEE | AYDEDE YALÇIN M,ÇAYCI B "Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.578 - 590, 2018. 10.24315/ trkefd.316242 |
ISNAD | AYDEDE YALÇIN, MERYEM NUR - ÇAYCI, BARIŞ. "Öğretmen Adaylarının Çevresel Farkındalıklarının Sosyo-Demografik Özellikleri Açısından İncelenmesi". Trakya Eğitim Dergisi 8/3 (2018), 578-590. https://doi.org/10.24315/ trkefd.316242 |