HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 811 - 833 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13794 İndeks Tarihi: 08-07-2019
HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ
Öz: Fen bilimlerinde önemli bir yeri olan problem çözme becerileri,öğrencilerin öğrenme sürecinde aktif olmasını sağlayan, kendiöğrenmelerinde sorumluluk alma duygusunu geliştiren, öğrenmeninkalıcılığını arttıran temel becerilerindendir. Aynı zamanda bu beceriler,öğrencilerin günlük hayatta karşılaşılaştıkları problemleri çözmelerindeönemli rol oynamaktadır. Bundan dolayı Fen Bilimleri dersininhedeflerindenbirisideöğrencilereproblemçözmebecerisikazandırmaktır. Bu çalışmanın amacı, 8. sınıf Fen Bilimleri dersindeki“Hayatımızdaki Basit Makineler” konusunda öğrencilerin problem çözmebecerilerinin ne düzeyde olduğunu açık uçlu sorular yardımıylabelirlemektir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır.Çalışmanın örneklemini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Van ili merkezbir ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenim gören 106 (50 kız ve 56 erkek)öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada 10 adet açık uçlu sorudan oluşanveri toplama aracı geliştirilmiştir. Araştırmacılar tarafından geliştirilenaçık uçlu soruların uzman görüşü alınarak kapsam geçerliğisağlanmıştır. Öğrencilerin açık uçlu sorulara vermiş oldukları cevaplarındeğerlendirilmesi için puanlama kriterleri kullanılmıştır. Sayısallaştırılanverilerin analizinde ise Shapiro-Wilks testi, tek yönlü varyans analizi(one-way ANOVA) ve Post Hoc (Tukey HSD) testi uygulanmıştır. Yapılananaliz sonuçlarına göre, açık uçlu sorulardan elde edilen bulgulardaöğrencilerin son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Öğrencilerin açık uçlu sorulardan aldıklarıtoplam puanlarının yüksek olmasından dolayı konuya yönelik problemçözme becerilerinin yeterli düzeyde olduğu sonucuna varılabilir. FenBilimleri öğretmenlerinin bu tür uygulamaları farklı ünitelerdeuygulamaları, öğrencilerin konuların daha etkili öğrenecekleridüşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
INVESTIGATION OF PROBLEM SOLVING SKILLS OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS ABOUT SIMPLE MACHINERY IN OUR LIFE
Öz: Problem solving skills, which have an important place in science, are basic skills that enable students to be active in the learning process, improve the sense of responsibility in their own learning, and improve the permanence of the learning. At the same time, these skills play an important role in solving the problems that students face in their daily life. Therefore, one of the objectives of the science textbooks is to provide students with problem-solving skills. The purpose of this study is to determine the level of problem solving skills of students with the help of open-ended questions in the 8 th grade "Simple Machines in Our Life". Screening method was used in the study. The sample of the study was 106 students (50 girls and 56 boys) who were educated in the eighth grade of a central middle school in Van province during 2017-2018 academic year. A data collection tool consisting of 10 open ended questions was developed and used in the study. The open-ended questions developed by the researchers as data collection tool were validated by the expert opinion. Scoring criteria were used to assess students' answers to open-ended questions. In the analysis of digitized data, Shapiro-Wilks test, one-way ANOVA and Post Hoc (Tukey HSD) test were applied. According to the results of the analysis made, it is seen that there is a statistically significant difference between the scores of the students on the findings obtained from the open-ended questions. The high total scores of the students from the open-ended questions can be attributed to the sufficient level of problem-solving skills in the subject. It is thought that science teachers will learn such applications in different units and students will learn subjects more effectively.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abraham, M. R., Grzybowski, E. B., Renner, J. W. & Marek, E. A. (1992). Understandings and misunderstandings of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120.
- Ağgül-Yalçın, F. ve Bayrakçeken, S. (2010). The effect of 5E learning model on pre-service science teachers’ achievement of acids-bases subject. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 508–531.
- Aylar, F. ve Aksin, A. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlilik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 299-313.
- Bakırcı, H., Cancan, M. ve Uzunyol, B. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları ve görüşleri. Turkish Studies, 12(28), 67-90.
- Balgopal, M. M. & Wallece, A. M. (2009). Decisions and dilemmas: Using writing to learn activities to increase ecological literacy. The Journal of Environmental Education, 40(3), 13–26.
- Boaventura, D., Faria C., Chagas I. & Galvão C. (2011). Promoting science outdoor activities for elementary school children: Contributions from a research laboratory. International Journal of Science Education, 35(5), 796-814.
- Cajas, F. (1999). Public understanding of science: using technology to enhance school science in everday life. International Journal of Science Education, 21(7), 765-773.
- Cantürk-Günhan, B. ve Başer, N. (2009). Probleme dayalı öğrenmeye ilişkin öğrenci, öğretmen ve öğretim üyelerinin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(1), 134–155.
- Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, M. F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
- Gronlund, N. E. (1998). Assessment of student achievement. Boston: Allyn and Bacon.
- Gül, Ş. ve Yeşilyurt, S. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı bir ders yazılımının hazırlanması ve değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 19-36.
- Güler, N. (2014). Analysis of open-ended statistics questions with many facet Rasch model. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 73-90.
- Gürlen, E. (2011). Probleme dayalı öğrenmenin öğrenme ürünlerine, problem çözme becerilerine, özyeterlik algı düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 221- 232.
- Harlen, W. (1999). Purposes and procedures for assessing science process skills. Assessment in Education, 6(1), 129-144.
- Hançer, A. H. ve Yalçın, N. (2009). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin problem çözme becerisine etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 55-72.
- İnel, D. ve Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme yöntemi kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1–13.
- Lazakidou, G. & Retalis, S. (2010). Using computer supported collaborative learning strategies for helping students acquire self-regulated problem-solving skills in mathematics. Computers & Education, 54, 3-13.
- Lee, C. & Chen, M. (2009). A computer game as a context for non-routine mathematical problem solving: The effects of type of question prompt and level of prior knowledge. Computers & Education, 52, 530-542.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayın Dağıtım.
- Meriç, G. ve Karatay, R. (2014). Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 7(18), 653-669.
- Özsevgeç, T. ve Artun, H. (Haziran, 2012). İnsan ve çevre ünitesinin öğretiminde fen ve teknoloji öğretmenlerinin karşılaştıkları zorluklar. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27–30 Haziran Niğde.
- Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. ve Karasakaloğlu, N. (2009). Öğretmen adaylarının iletişim ve problem çözme becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıkları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 187-206.
- Serin, O. (2011). The effects of the computer-based instruction on the achievement and problem solving skills of the science and technology students. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 183-201.
- Sezen, G. ve Paliç, G. (April, 2011). Lise öğrencilerin problem çözme becerisi algılarının belirlenmesi. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, Antalya-Turkey.
- Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, l0, 160-171.
- Tan, M. ve Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 89-101.
- Tan, Ş. ve Erdoğan, A. (2004). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Tüysüz, C., Tatar, E. ve Kuşdemir, M. (2010). Probleme dayalı öğrenmenin kimya dersinde öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 48–55.
- Tüysüz, C, Aktaş, İ. ve Elbistanlı, A. (2015). Kimyasal denge konusundaki başarı, tutum ve bilimsel süreç becerilerine probleme dayalı öğrenme yönteminin etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 23-39.
- Yaman, S. ve Yalçın, N. (2005). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının problem çözme ve öz-yeterlik inanç düzeylerinin gelişimine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 229-236.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | GÜLSEVEN E (2018). HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
Chicago | GÜLSEVEN Emine HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
MLA | GÜLSEVEN Emine HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
AMA | GÜLSEVEN E HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
Vancouver | GÜLSEVEN E HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
IEEE | GÜLSEVEN E "HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.811 - 833, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
ISNAD | GÜLSEVEN, Emine. "HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 811-833. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13794 |
APA | GÜLSEVEN E (2018). HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
Chicago | GÜLSEVEN Emine HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.19 (2018): 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
MLA | GÜLSEVEN Emine HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, 2018, ss.811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
AMA | GÜLSEVEN E HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
Vancouver | GÜLSEVEN E HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 811 - 833. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
IEEE | GÜLSEVEN E "HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.811 - 833, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13794 |
ISNAD | GÜLSEVEN, Emine. "HAYATIMIZDAKİ BASİT MAKİNELER İLE İLGİLİ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/19 (2018), 811-833. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13794 |