Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 923 - 937 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13898 İndeks Tarihi: 08-07-2019

ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI

Öz:
Çatışma, bir ya da birden çok sayıda kişinin bir konu üzerindeyaşadığı anlaşmazlık ya da gerginlik durumu olup insan yaşamınınkaçınılmaz, doğal bir parçasıdır. Çatışmaların yapıcı bir yolla çözülmesiergenlerin kişilik gelişimine ve sosyal gelişimine katkıda bulunarakonların bütün hayatını olumlu yönde etkileyecek beceriler kazanmasınısağlamaktadır. Son yıllarda, okullarda şiddete ve çatışmaya ilişkin korkugiderek artış gösteren bir olgudur. Ergenlik döneminde öfke, kızgınlık gibiçatışma sonrası ortaya çıkması muhtemel duygular daha çok el, kolhareketleri ve bağırma gibi davranışlarla ortaya koyulmaktadır ve budurum çatışma yaşandığında sözel ve fiziksel şiddete başvurma sıklığınıarttırmaktadır. Çatışma durumlarında kullanılan yapıcı olmayançatışma ve problem çözme yolları okul iklimini de ciddi şekildeetkilemektedir. Bu araştırmada, İzmir’de kültürel açıdan çeşitliliği olangöç almış düşük sosyoekonomik düzeydeki ve akran arabuluculukmodelinin 2006-2017 yılları arasında uygulandığı bir lisede, yapılan tümarabuluculuk sözleşmelerinin doküman analizi ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda yapılan tüm müzakere ve akranarabuluculuk sözleşmeleri yıllar bazında; yetişen arabulucu sayısı,yapılan arabuluculuk sayısı, anlaşmazlık yaşayan tarafların sayıları,anlaşmazlık türleri, ulaşılan anlaşma türleri, çatışmaların yapıcı çözümeulaşma sayısı açısından incelenmiştir. Sonuç olarak, 11 yıllık süreçiçerisinde birikimli olarak 838 akran arabulucu öğrenci yetiştirildiği,2278 anlaşmazlık yaşandığı, arabuluculuk görüşmelerinin başarıoranının %91.6 olduğu, yapıcı çatışma çözme uygulamalarının seçildiğitespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

SUSTAINABILITY OF CONFLICT RESOLUTION AND MEDIATION EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO ADOLESCENTS AND SOCIETY

Öz:
Conflict is a state of disagreement or tension in which one or more people live on a subject and is an inevitable part of human life. Resolving the conflicts in a constructive way contributes to the personality development and social development of the adolescents, thereby enabling them to acquire skills that will affect their whole lives positively. In recent years, the fear about violence and conflict in schools has increased steadily. During puberty possible feelings of emergence in post-conflict situations such as anger and fury are mostly manifested by hand and arm movements or shouting. This increases the frequency of verbal and physical violence when conflict occurs. Non-constructive conflict resolution styles and problem-solving methods used in conflict situations, seriously affect the school climate. In this research, it is aimed to investigate all the mediation contracts that have been carried out in a high school with a low socioeconomic level, which is culturally diversified in İzmir. A peer mediation model was conducted in the high school between 2006-2017. All the documents analyzed by document analyses. As a result, it has been determined that 838 peer mediator students were cumulatively trained during 11 years, 2278 disputes were experienced, 91.6% of the mediation meetings were resulted and constructive conflict resolution styles had been selected by the students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA İKİZ F, BALKAN K, ŞENSOY G, ÇATAL U, BALCI F (2018). ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. , 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
Chicago İKİZ Fatma Ebru,BALKAN Kemal,ŞENSOY Gözde,ÇATAL Umut,BALCI Feridun ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. (2018): 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
MLA İKİZ Fatma Ebru,BALKAN Kemal,ŞENSOY Gözde,ÇATAL Umut,BALCI Feridun ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. , 2018, ss.923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
AMA İKİZ F,BALKAN K,ŞENSOY G,ÇATAL U,BALCI F ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. . 2018; 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
Vancouver İKİZ F,BALKAN K,ŞENSOY G,ÇATAL U,BALCI F ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. . 2018; 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
IEEE İKİZ F,BALKAN K,ŞENSOY G,ÇATAL U,BALCI F "ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI." , ss.923 - 937, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13898
ISNAD İKİZ, Fatma Ebru vd. "ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI". (2018), 923-937. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13898
APA İKİZ F, BALKAN K, ŞENSOY G, ÇATAL U, BALCI F (2018). ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
Chicago İKİZ Fatma Ebru,BALKAN Kemal,ŞENSOY Gözde,ÇATAL Umut,BALCI Feridun ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.19 (2018): 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
MLA İKİZ Fatma Ebru,BALKAN Kemal,ŞENSOY Gözde,ÇATAL Umut,BALCI Feridun ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, 2018, ss.923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
AMA İKİZ F,BALKAN K,ŞENSOY G,ÇATAL U,BALCI F ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
Vancouver İKİZ F,BALKAN K,ŞENSOY G,ÇATAL U,BALCI F ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 923 - 937. 10.7827/TurkishStudies.13898
IEEE İKİZ F,BALKAN K,ŞENSOY G,ÇATAL U,BALCI F "ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.923 - 937, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13898
ISNAD İKİZ, Fatma Ebru vd. "ÇATIŞMA ÇÖZME VE ARABULUCULUK EĞİTİMİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ: ERGENLERE VE TOPLUMA KATKILARI". Turkish Studies (Elektronik) 13/19 (2018), 923-937. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13898