ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI

Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 225 - 237 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13938 İndeks Tarihi: 30-07-2019

ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI

Öz:
Belirli bir coğrafi ve siyasi sınır içinde bir arada yaşayan, ortak birgeçmişi paylaşan ve geleceğe dair belli bir işbirliği içinde olan insanlartoplumu oluşturur. Toplumun en bütünleyici özelliği ise hiç şüphesiz dili,kültürü ve eğitimidir. Bu toplumsal ve kültürel etmenler, bireylerintoplumda birer kimlik edinmeleri açısından belirleyicidir. Kimlik, aynızamanda, toplumu uluslaştırmaya yarayan toplumsal bir algıdır. Birdevlette güdülen ulus devlet anlayışı, o devletin dil ve eğitim politikalarınıdoğrudan etkilemektedir. Nitekim dil politikalarının doğuşu, ulusdevletlerin doğuşuna doğrudan bağlıdır.Dil ve eğitim politikaları, yeni bir siyasal birliğin kurulmasındabirleştirici bir öğe olduğu için en etkili uluslaşma aracı olarak kabuledilmiştir. Kimlik algısının farklılaşması ile Avrupa’da ulus devlet anlayışıortaya çıkmıştır ve bu anlayış hızla dünyaya yayılmıştır. Söz konusuçalışmada, Osmanlı İmparatorluğu’nda ortaya çıkan Osmanlıcılık,İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık gibi çeşitli kimlik algılarının dil veeğitim politikalarını ne ölçüde şekillendirdiği ve bu anlamda nasıl ulusalbirlik sağlandığı tartışılacaktır.Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu itibari ile ulus devlette kimlikalgısı toplumsal, kültürel ve siyasi bir etmen olarak kullanılmış, dil veeğitim politikaları birbirinden farklı şekillere bürünmüştür. Söz konusuçalışmada, ulus devlet anlayışının en somut göstergelerinden olan HarfDevrimi’ne ve Türk Dil Devrimi’ne dikkat çekilecektir. Çünkü dil ve eğitimpolitikalarının belirlenmesinde kimlik algısının önemi savunulacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor İletişim Tarih Sosyal Çalışma Film, Radyo, Televizyon Din Bilimi Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi Asya Çalışmaları Etnik Çalışmalar Kültürel Çalışmalar Beşeri Bilimler Sosyoloji Sanat Uluslararası İlişkiler

PERCEPTION OF IDENTITY AS A SOCIOCULTURAL AND A POLITICAL FACTOR IN NATION STATES: LANGUAGE AND EDUCATION POLICIES BASED ON NATIONAL IDENTITY IN THE CONTEXT OF TURKEY

Öz:
People who live together in a certain geopolitical border, who share a common past and who cooperate in a certain way form a society. The most important feature of a society is undoubtedly its language, its culture and its education. These sociocultural factors are important in terms of existence in a society. The identity is also a social perception that helps a society to become a nation. The nationalism affects the language and education policies observed in a state. These policies are linked to the birth of nation states. The language and education policies have been regarded as the most effective instrument of nationalization since they are a unifying element in the building of a new political union. With the evolution of perception of identity, the nation state spread rapidly in Europe. In this study, it will be discussed how the perceptions of identity such as Ottomanism, Islamism, Turkism and Occidentalism have formed the language and education policies that emerged in the Ottoman Empire and how the national unity was provided in this sense. In the Republic of Turkey, the Turkish Language Revolution was the indicator of the nation state. The language and education policies are formed differently from each other. In this study, the perception of identity will be defended as a sociocultural and political factor in the elaboration of language and education policies.
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor İletişim Tarih Sosyal Çalışma Film, Radyo, Televizyon Din Bilimi Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi Asya Çalışmaları Etnik Çalışmalar Kültürel Çalışmalar Beşeri Bilimler Sosyoloji Sanat Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adem M., “Ulusal eğitim politikamız nasıl olmalıdır?”, Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:52, Sayı:1, Ankara, 1997, s.51-65
  • Avrupa Konseyi, De la diversité linguistique à l’éducation plurilingue : guide pour l’Elaboration des politiques linguistiques en Europe, version intégrale, çeviri: dil çeşitliliğinden çok dilli eğitime: Avrupa dil politikalarının oluşturulmasında başvuru kılavuzu, tam metin, Dil Politikaları Birimi, Avrupa Konseyi, Strasburg, 2007
  • Barut E., “Ulusal kimlik güvenliği çerçevesinde Türkiye’nin dil politikaları”, https://www.academia.edu/19799965/Ulusal_Kimlik_G%C3%BCvenli%C4%9Fi_%C3%8 7er%C3%A7evesinde_T%C3%BCrkiye_nin_Dil_Politikalar%C4%B1 (Erişim Tarihi: 07 Şubat 2018)
  • Bingöl Y., “Kimlik tartışmaları ışığında Türk dil politikası”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 59, Sayı: 1, Ankara, 2014, s.27-58
  • Coşkun V., Derince Ş. M. ve Uçarlar N., “Dil Yarası: Türkiye'de Eğitimde Anadilinin Kullanılmaması Sorunu ve Kürt Öğrencilerinin Deneyimleri”, Heinrich Böll Stiftung Derneği Türkiye Temsilciliği, Diyarbakır, 2010
  • Eğitim Sendikası, “Çok dilli, çok kültürlü toplumlarda eğitim”, 4. Demokratik Eğitim Kurultayı, 1- 5 Aralık 2004, tam metin, 2004, s.1-58
  • Eren E., Türk eğitim anlayışına göre Fransızca dil bilgisi öğretimi: eğitim politikaları, toplumsal- kültürel ve dil ötesi etmenler, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2018
  • Garibova J., “Dil politikası ile ilgili araştırmalarda öncelikli eğilimler”, Tehlikeli Diller Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, Azerbaycan, 2013, s.13-23
  • Güler A., “Türkiye Cumhuriyeti eğitim politikasının ana devreleri ve karakteristikleri”, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:4, Samsun, 1989, s.45-67
  • Hesapçıoğlu M., “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Eğitim Politikası ve Felsefesi”, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:29, İstanbul, 2009, s.121-138
  • İnal K., Dil ve Politika. Dilin Kökeni, Etnik Boyutu ve Kimlikle İlişkisi, Ütopya Yayınları, 217, Sosyoloji - Antropoloji Dizisi, Ankara, 2012
  • Kekevi S. ve Kılıçoğlu G., “Uluslararası ilişkilerde kültür ve kimlik”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Batman, 2012, s.1183-1192
  • Musaoğlu N., “Orta Asya Cumhuriyetlerinde dil, ulusal kimlik ve demokrasi”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:11, Sayı:1, Trakya, 2009, s.261-273
  • Orhan S., “Dil politikaları ve dil hakları üzerine teorik çerçeve”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 2, Malatya, 2017, s.331-362
  • Orhan S., Dil politikaları, dil hakları ve Türkiye’de uygulamaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Hukuku Anabilim Dalı, 2012
  • Özdoğan M., “Türkiye’de ulus inşası ve dil devrimi (1839-1836)”, The Academic Elegance, Akademik Hassasiyet Dergisi, Cilt: 2, Sayı:3, Ankara, 2015, s.227-262
  • Sadoğlu H., “Türkiye’nin yakın dönem dil politikaları”, Pesa International Journal of Social Studies, Cilt:3, Sayı:1, Sakarya, 2017, s.57-66
  • Salihpaşaoğlu Y., “Türkiye’nin dil politikaları ve TRT 6”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1-2, Ankara, 2007, s.1033-1048
  • Şendeniz Ö., “Erken Cumhuriyet Dönemi dil politikaları: Güneş Türk Dil Teorisi’nin Türk Basınında Yansımaları”, Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, Yıl: 10, Sayı: 20, Ankara, 2014, s.307-326
  • Tilly C. , Zor, Sermaye ve Avrupa’da Devletlerin Oluşumu , İmge Yayınevi, İstanbul, 2001
  • Timisi N., “Türkiye’de ulusçuluk ve dil politikaları”, Kitap eleştirileri, İletişim Araştırmaları Dergisi, Ankara, 2003, s.131-140
APA EREN E (2018). ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. , 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
Chicago EREN Ebru ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. (2018): 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
MLA EREN Ebru ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. , 2018, ss.225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
AMA EREN E ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. . 2018; 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
Vancouver EREN E ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. . 2018; 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
IEEE EREN E "ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI." , ss.225 - 237, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13938
ISNAD EREN, Ebru. "ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI". (2018), 225-237. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13938
APA EREN E (2018). ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. Turkish Studies (Elektronik), 13(22), 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
Chicago EREN Ebru ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.22 (2018): 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
MLA EREN Ebru ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.22, 2018, ss.225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
AMA EREN E ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(22): 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
Vancouver EREN E ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(22): 225 - 237. 10.7827/TurkishStudies.13938
IEEE EREN E "ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.225 - 237, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13938
ISNAD EREN, Ebru. "ULUS DEVLETLERDE TOPLUMSAL, KÜLTÜREL VE SİYASİ BİR ETMEN OLARAK KİMLİK ALGISI: TÜRKİYE BAĞLAMINDA ULUSAL KİMLİK MERKEZLİ DİL VE EĞİTİM POLİTİKALARI". Turkish Studies (Elektronik) 13/22 (2018), 225-237. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13938