İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI

Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 72 Sayfa Aralığı: 2105 - 2128 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.588133 İndeks Tarihi: 08-01-2020

İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI

Öz:
Geçmişten günümüze bazı güçlü devletler gerek ekonomik gerekse siyasî çıkarları için geri kalmış ya da gelişmekte olan ülkelerde savaş, kargaşa ve terörü desteklemektedir. Bunun sonucunda bütün dünyada yaşanan terör olaylarına karşın, İslâm dini, iman edenlere iyiliği yaygınlaştırma ve kötülükten alıkoyma (el-emru bi’l- ma‘rûf ve’n-nehyu ani’l-münker) görevini vermiştir. İslam hukukunun “zarûriyyat-ı hamse” kapsamında korunmasını istediği değerleri (can, mal, nesil, akıl, din) düşmana karşı korumak için yapılan savaş, Allah yolunda savaştır. Bu değerlerle birlikte, millet ve vatanı korumak için tevhid uğrunda canlarını feda ederek ölümsüzleşenlere şehit, şehitlerin geride bıraktıkları birinci derecede yakınlarına ise şehit ailesi denilmiştir. Bu çalışmamızda, öncelikle İslâm hukukunda şehit ve şehitliğin kavramsal çerçevesi, önemi ve hukukî dayanakları ele alınmıştır. Peşinden de din ve maneviyat ilişkisi ve manevi temelli sosyal korumadan bahsedilmiştir. İslâm hukukuna göre şehit ailelerinin manevî temelli sosyal korumalarının tanımı, konusu, amacı, temel ilkelerine imkânlar nispetinde yer verilmeye çalışılmıştır. İslâm hukukuna göre manevi temelli sosyal koruma kapsamında şehit ailelerinin, Allah’la ve çevrelerindeki diğer insanlarla ilişkileri, yaşamları boyunca maneviyatla kurdukları ilişki ile doğru orantılıdır. Böylece, tevekkül, teslimiyet, sabır ve rıza boyutuyla manevi mesajları dikkate alan şehit yakınları, hem kaybettikleri şehidin yakını olmalarından dolayı gurur duyacaklar, hem de sosyal hayattan kopmadan, kendi ruh dünyalarıyla barışık, aslî görevlerine devam edebileceklerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

SPIRITUAL BASED SOCIAL PROTECTION OF MARTYR’S FAMILIES IN THE CONTEXT OF MARTYRDOM IN ISLAMIC LAW

Öz:
Some developed countries had been supporting the wars, conflicts and terrors in backward or developing countries for their economic and political interests. Against these terror incidents all over the world, the religion of Islam has assigned the believers the duty of spreading the good and preventing the bad (al-amru bi’l- ma‘rûf ven’nahyu ani’lmunkar). The war against the enemies to preserve the values that Islamic law demand in the context of “zaruyyat-ı hamse (life, property, intellect, generation, religion)” is the in the path of Allah. Those who sacrificed their lives for these values as well as for their nation and homeland as required by Allah and became immortal are called martyr and, their first degree relatives are called martyr’s family. In this paper, primarily, conceptual framework, importance and judicial bases of martyr and martyrdom are dealt with, followed by the religion-spirituality relation and spiritual based social protection. The definition, subject, aim and main principles of spiritual based social protection of martyr’ families are explored according to Islamic law. Accordingly, it is explained that relationships of martyr’s families under the social protection with Allah and other people around are parallel with their spiritual life. It is stressed that the relatives of martyr will increasingly feel the proud of being the victim’s relative along the lines of spiritual thoughts of consent, obedience, patience, and submission, and will also continue on their principal duties in peace with their spiritual world, without departing from social life.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed (ö. 241/855)(1982). el-Müsned, (1-6), İstanbul, Çağrı Yayınları.
  • Altun, İsmail(2010). Hz. Peygamber’in Şehit Aileleriyle Münasebetleri. Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 14, Sayı: 44, 227-245.
  • Armağan, Servet(2009). İslâm Dininde Sosyal Güvenliğin Temel Müesseseleri. İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi, Ankara. Dumat Ofset Matbaacılık San. Tic. Ltd. Şti., Sayı: 14, 67- 84.
  • Atar, Fahrettin(2010). Şehid. Diyanet İslâm Ansiklopedisi, TDV Yayınları, 38: 431-433.
  • Aynî, Ebû Muhammed Bedruddîn Mahmud b. Ahmed (ö. 855/1451)(1308). Umdetu’l-Kârî, (1- 11), Matbaa-i Âmire(y.y.).
  • Birsin, Mehmet(2011). Hakikate Tanıklık Bağlamında Şehitlik Kavramı ve İslam Fıkhındaki Yeri. Ekev Akademi Dergisi, Yıl: 15, Sayı: 46, (101-122).
  • Bozkale, Lütfi(2014). Dini- Manevi Sistemler ve İnsan Tasavvurları İlişkisi Bağlamında Din, Ahlâk ve Tasavvuf. İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5 (2), 201-228.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî(ö. 256/870)(1428/2006), elCâmiu’s-Sahih, Riyad, Mektebetu’r-Ruşd-Nâşirûn.
  • Can, Ali(2015). Kur’ân ve Yeni Ahit’e Göre Şehitlik. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 37, 1035-1048.
  • Ceyhan, Semih(2012). Ubûdiyyet. Diyanet İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, TDV Yayınları, Cilt: 42: 33-34.
  • Çağrıcı, Mustafa(1996). Fitne, Diyanet İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, TDV Yayınları, Cilt: 13: 156-159.
  • Çakan, İsmail ve Solmaz, Mehmet(2014). Kuran-ı Kerim'e Göre Peygamberler ve Tevhid Mücadelesi, İstanbul, Ensar Yayınları.
  • Çalış, Halit(2010). İslam ve İnsan Hakları: Ödev Öncelikli Toplum Modeli. İnsan Hakları ve Din Sempozyum Bildiriler, 15–17 Mayıs 2009, Çanakkale, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yayınları.
  • Demirtaş, Bayram(2019). Diyanet İşleri Başkanlığının Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri. Diyanet Aylık Dergi, Ankara, Sayı: 338, 10-13.
  • Develioğlu, Ferit(1993). Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara, Aydın Kitabevi Yayınları.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş‘as b. İshâk es-Sicistânî el-Ezdî (ö. 275/889)(ts.). Sünen, Riyad, Beytü’l-Efkâri’d-Devliyye.
  • Ebü’l-Hüseyn Ahmed b. Fâris b. Zekeriyyâ(1390/1970). Mu’cemü Mekâyîsi’l-Lüğa, Kahire, (nşr. Abdüsselam Muhammed Hârûn).
  • Erdem, Bedreddin ve Kesgin, Metin(2018). Türkiye’de Manevi Destek Hizmetlerinin Kurumsallaşması. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 8, Cilt: 8, Sayı: 16, 69-92.
  • Erol, Ayten(2016). Fıkhî Bakış Açısıyla Ahlâkî Değerlerin Kazandırılması. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, 229-254.
  • Erol, Ayten(2018). Social Protection in Islamic Law, Germany/Berlin, Peter Lang GmbH. Esen, Muammer(2011). Hz. İbrahim’in İmanı ve Tevhid Mücadelesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52: 2, 111-128.
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed (ö. 505/1111)(1412/1992). İhyâu Ulûmi'd-Dîn, (1-5), Beyrut, (my.)
  • Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed(ts.). el-Mustasfâ min İlmi’l-Usûl, thk. Hamza Zahir Hafız, II. Baskı, (m.y.), (yy.).
  • İbn Âbidîn, Muhammed Emin b. Ömer b. Abdülazîz ed-Dımaşki (ö. 1252/1836)(2000). Hâşiyetü Reddü’l-Muhtâr alâ’d-Dürri’l-Muhtâr Şerhi Tenvîri’l-Ebsâr Fıkhı Ebî Hanîfe, Beyrut, Dârü’l-Fikr.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tahir(ts.). Makâsıdü’ş-Şerîati’l-İslâmiyye, Umman, Daru’n-Nefâes.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tahir(2013). İslâm Hukuk Felsefesi, Gâye Problemi, (Mehmet Erdoğan, Vecdi Akyüz, Çev.), İstanbul, Rağbet yayınları.
  • İbn Ebû Şeybe, Ebû Bekr b. Abdillah b. Muhammed el-Kûfî (ö. 235/849)(1409). Riyad, Kitâbu’l-Musannef fîl-Ehâdîs ve’l-Âsâr, (1-7).
  • İbn Kudâme, Ebû Muhammed Muvaffakuddin Abdullah b. Ahmed (ö. 620/1223)(ts.). el-Muğnî, (Muhammed Halil Herras, thk.), Kahire, Mektebetu İbn Teymiyye.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Mükerrem (ö. 711/1311)(ts.). Lisânü’l-Arab, (Abdullah Ali el-Kebîr vd., thk.), Kahire, Dârü’l-Meârif.
  • İbn Müflih, Ebû İshâk Burhânüddîn İbrâhîm b. Muhammed b. Abdillâh er-Râmînî edDımaşkī (ö. 884/1479)(1997). el-Mubdi‘ fî Şerhi’l-Mukni‘. Beyrut, Dâru’l-Kütübi’lİlmiyye.
  • İbn Rüşd, Ebü’l-Velîd Muhammed b. Ahmed b. Muhammed el-Kurtubî (ö. 595/1198)(1985). Bidâyetü’l-Müctehid, İstanbul, Dâru Kahraman.
  • İbn Sahnûn, Abdisselâm b. Saîd et-Tenûhî el-Kayrevânî (ö. 256/870)(Yazar adı: Mâlik b. Enes)(1994). el-Müdevvenetü’l-Kübrâ, (y.y.), Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Karâfî, Ebu’l-Abbâs Şihâbu’d-Dîn Ahmed b. İdrîs b. Abdi’r-Rahmân (ö. 684/1285)(1994). ezZehîre, Beyrut, Dâru’l-Ğarbi’l-İslâmî.
  • Karaman, Hayrettin(1999). İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul, İz Yayıncılık.
  • Karaman, Hayrettin. Şehitlik(20.02.2018) tarihinde https://www.yenisafak.com/yazarlar/hayrettinkaraman/ehitlik-12861 adresinden erişildi.
  • Karataş, Zeki(2015). Manevi Temelli Sosyal Hizmet Yaklaşımı, Sosyal Hizmet E-Dergi, Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 3-15.
  • Kâsânî, Alâuddin Ebû Bekr b. Mes’ûd (ö. 587/1191)(1406/1986). Kitâbu Bedaîü’s-Sanâi’ fî Tertîbi’ş-Şerâi‘, Beyrut, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Kesgin, Metin ve Erdem, Bedrettin(2017). Manevi Destek Uygulayıcılarının Manevi Destek Hizmetlerine İlişkin Görüşleri, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 15, 124-140.
  • Köleoğlu, Y., Karataşoğlu, S., Namal, M. K(2013). Türkiye’de Gazi ve Şehit Ailelerine Sağlanan Sosyal Haklar ve Gazi ve Şehit Aileleri Bilgi Bankası Oluşumunun Sağlanmasında Batman İli Örneği. Sosyal Güvenlik Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 2, 110-149.
  • Köse, Saffet(2014). İslâm Hukukuna Giriş, İstanbul, Hikmetevi Yayınları.
  • Kurt, Hasan(2012). İslam İnancına Göre Şehitlik. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 16, Sayı: 1, 189-220.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed b Ebi Bekir (ö. 671/1273)(2006). el-Câmi li Ahkâmi’l-Kur’ân ve’l Mübeyyinü Lemâ Tedammenahü mine’s-Sünneti ve Âyi’l-Furkân, Beyrut, (Muhammed Rahvan Arkusûsî thk.), Müessesetü’r-Risâle.
  • Kutub, Seyyid(2003). Fî Zilâli’l-Kur’ân, Kahire, Dârü’ş-Şurûk.
  • Martı, Huriye(2019). Din ve Maneviyat Desteği ile Hayatı Yaşanılır Kılmak. Diyanet Aylık Dergi, Sayı: 338, 6-10.
  • Mecmau’l-Lugati’l-Arabiyye(1980). el-Mu’cemü’l-Vecîz, (y.y.), Daru’t-Tahrir.
  • Mevsılî, Abdullâh b. Mahmûd b. Mevdûd(ö. 683/1284)(ts.) el-İhtiyâr li Ta’lîli’l-Muhtâr, BeyrutLübnan, Şeriketü Dâru’l-Erkam b. Ebî’l-Erkam.
  • Musahan, Ali Yıldız(2015). İslam İtikadında Kutsal’ın Sınırı. e-makâlât Mezhep Araştırmaları, 8(2), 121-150.
  • Müslim, Ebü’l-Huseyn Müslim b. el-Haccâc el-Kuşeyrî en-Nîsâbûrî (ö. 261-875)(1427/2006). el-Câmiu’s-Sahih, Riyad, Dâru Tibe.
  • Nurdoğan, A. K., Öztürk, M(2018). Şehit Yakınları ve Gazilerin Sosyal Dışlanmışlık Algısı ve Yaşam Kalitesi. İş ve Hayat, Cilt: 4, Sayı: 7, 19-50.
  • Orhan, Fatih(2014). Cihad Kavramı Üzerinden İslâm’a Sürülmek İstenen Leke: Terör. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14 (2), 89-113.
  • Özel, İsmet(1993). Cihad. Diyanet İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, TDV Yayınları, 12: 156-159.
  • Hıll, P. C., Pargament, K. I., Ralph, W. H. J., Mccullough, M. E., Swyers, J. P., Larson, D. B. & Zınnbauer, B. J(2013)(Nurten Kimter, Çev.), Din ve Maneviyatı Kavramlaştırma: Birleşme ve Ayrılma Noktaları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 13, 85-118(08.05.2019 tarihinde
  • https://Dergipark.Org.Tr/Download/Article-File/46233 adresinden erişildi.)
  • Râfiî, Abdulkerim b. Muhammed(ts.). Fethu’l-Azîz bi Şerhi’l-Vecîz, (y.y.), Daru’l-Fikr.
  • Serahsî, Şemsu’l-Eimme Ebû Bekr Muhammed b. Ebî Sehl (ö. 483-1090), Kitâbu’l-Mebsût, Dârû’l-Ma‘rife, Beyrut/Lübnan, 1414/1993.
  • Seyyar, Ali. Şehit Yakınlarına Manevî Sosyal Hizmet Uygulamaları(12.03.2019 tarihinde https://docplayer.biz.tr/2506571-Sehit-yakinlarina-manevi-sosyal-hizmet-uygulamalari1-prof-dr-ali-seyyar-2-sakarya-universitesi-sosyal-politika-uzmani.html adresinden erişildi.)
  • Seyyar, Ali(2007). İnsan ve Toplum Bilimleri Terimleri Ansiklopedik Sosyal Bilimler Sözlüğü, İstanbul, Değişim Yayınları.
  • Şatıbî, Ebu İshak İbrahim b. Musa (ö. 790/1388)(ts.). el-Muvâfakât fî Usûl’ş-Şerîa, Beyrut, Dâru’l-Ma’rife.
  • Şeker, Mehmet(2007). İslâm’da Sosyal Dayanışma Müesseseleri, Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Şirbînî, Şemseddin Hatib Muhammed b. Ahmed (ö. 977/1570)(ts.). Muğni’l-Muhtâc ilâ Ma’rifeti Meâni Elfâzi’l-Minhâc, (y.y.), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
  • Taberânî, Ebû’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed b. Eyyûb (ö. 360/971)(1404/1983), el-Mu’cemu’lKebîr, (1-20), Musul, (m.y.).
  • Taberî, Ebû Cafer İbn Cerir Muhammed b. Cerir b. Yezid (ö. 310/923)(2001). Câmiü’l-Beyân fî Tefsiri’l-Kur’ân, (Abdullah b. Abdulmuhsin et-Türkî, thk). Kahire, Merkezü’l-Buhûsi ve’d-Derâseti’l-Arabiyyeti ve’l-İslâmiyyeti.
  • Tarhan, Nevzat(2009), İnanç Psikolojisi, İstanbul, Timaş Yayınları.
  • Taştan,Zeki(2018). Mehmet Akif Ersoy’da Şehadet Anlayışı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), Cilt: 5, Sayı: 12, 803-828.
  • Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed (1981). Sünen, (1-4), İstanbul, (m.y.).
  • Tümer, Günay(1994). Din. Diyanet İslâm Ansiklopedisi, TDV Yayınları, 9: 312-320.
  • Ulvan, Abdullah(1985). İslâm’da Sosyal Dayanışma, (Trc: İsmail Kaya), Konya, Uysal Kitabevi.
  • Yaman, Ahmet(2017). İslâm Hukuk İlmi Açısından Makâsıd İctihadının ya da Gâî/Teolojik Yorum Yönteminin İlkeleri Üzerine. Makâsıd ve İctihad, İslâm Hukuk Felsefesi Araştırmaları, İFAV, 3. Baskı, İstanbul.
  • Yaran, Rahmi(2012). Şehitlik ve İlgili Fıkhî Hükümler. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 42, 211- 220.
  • Zebîdî, Muhammed Murtazâ el-Hüseynî (ö. 1205/1791)(1390/1970). Tâcü’l-Arûs min Cevâhiri’l-Kâmûs, (Abdülaziz Matar, İbrahim Terzî, Nşr.). Beyrut, (m.y.).
  • Zekeriyyâ, Ebü’l-Hüseyn Ahmed b. Fâris(1390/1970). Mu’cemü Mekâyîsi’l-Lüğa, (Abdüsselam Muhammed Hârûn, Nşr.), Kahire, 3: 221.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer (ö. 538/1144)(1998). Esâsü’l-Belâga, (Muhammed Bâsil Uyûnussûd, thk, Beyrut, Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • https://www2.diyanet.gov.tr/DinHizmetleriGenelMudurlugu/Sayfalar/DergidenSecmelerDetay.as px?rid=14 Erişim tarihi:15/05/2019.
  • http://www.manevibakim.com/bilim_alanlari/manevi_bakim/index.asp, Erişim tarihi:10/06/2019.
APA Erol A (2019). İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. , 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
Chicago Erol Ayten İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. (2019): 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
MLA Erol Ayten İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. , 2019, ss.2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
AMA Erol A İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. . 2019; 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
Vancouver Erol A İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. . 2019; 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
IEEE Erol A "İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI." , ss.2105 - 2128, 2019. 10.17755/esosder.588133
ISNAD Erol, Ayten. "İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI". (2019), 2105-2128. https://doi.org/10.17755/esosder.588133
APA Erol A (2019). İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 18(72), 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
Chicago Erol Ayten İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 18, no.72 (2019): 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
MLA Erol Ayten İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.18, no.72, 2019, ss.2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
AMA Erol A İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2019; 18(72): 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
Vancouver Erol A İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2019; 18(72): 2105 - 2128. 10.17755/esosder.588133
IEEE Erol A "İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 18, ss.2105 - 2128, 2019. 10.17755/esosder.588133
ISNAD Erol, Ayten. "İSLÂM HUKUKUNDA ŞEHİTLİK BAĞLAMINDA ŞEHİT AİLELERİNİN MANEVÎ TEMELLİ SOSYAL KORUMASI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 18/72 (2019), 2105-2128. https://doi.org/10.17755/esosder.588133