Yıl: 2019 Cilt: 17 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 355 - 364 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18026/cbayarsos.593819 İndeks Tarihi: 10-01-2020

HAFIZLIK VE BEYİN

Öz:
Son yılların yükselen değerlerinden biri olan NörofizyolojikÖğrenme ya da diğer adıyla Beyin Temelli Öğrenme pek çokaraştırmaya konu olmuştur. Bu araştırmaların bazılarında, beyintemelli öğrenmenin alt yapısını oluşturan bilişsel becerilerin veduygusal durumların incelenmesi hedeflenir. Hafızlık Kur’an-ı Kerim’intamamının ezberlenmesidir. Bizim çalışmamızda, hafızlık eğitimininbeyin üzerindeki ve beynin alt yapısının hafızlık üzerindeki etkisiincelendi. Amacımız, temel örgün öğretimi ve hafızlık eğitimi alanöğrencilerin aşağıdaki parametreler bakımından incelemek vearasındaki ilişkileri analiz etmektir. Bu parametreler; Sürekli dikkat(COG), Seçici dikkat (SIGNAL), Muhakeme yeteneği (SPM), Görselhafıza (TAVTMB), Tepki hızı-kalitesi (DT) gibi bilişsel yetenekler ileduygusal durumlar (CDI-ÇABTÖ)dır. Bilgisayarlı Viyana TestSisteminde bulunan DT, SPM, COG, SIGNAL, TAVTMB testleriuygulanarak tepki verme hızı-kalitesi, nonverbal zekâ, sürekli dikkat veseçici dikkatleri ölçüldü ve yine duygusal durumları anksiyete vedepresyon ölçekleri (ÇABTÖ ve CDI) ile değerlendirildi. Bulgular SPSSistatistik programı ile analiz edildi. Hafızlık eğitiminitamamlayanlarda eğitim sonrası DT, DT süre, SPM, SIGNAL süre veTAVTMB değerlerinin eğitim öncesine göre anlamlı olarak yükseldiğisaptandı (p<0,05). Sonuç olarak hafızlık eğitimi alan öğrencilerinKur’an-ı Kerim’i ezberleme sonrasında beynin kognitif becerilerininyükselmiş olduğu tespit edildi. Bu yükselmenin nörofizyolojik öğrenmeile ilişkili olduğu ve hafızlık eğitiminin diğer bilişsel yeteneklere olumluetki gösterdiği düşünüldü.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

HAFIZ OF QURAN AND BRAIN

Öz:
Neurophysiological learning, or Brain Based Learning, which is one of the rising values of recent years, has been the subject of many researches. In this type of researches, it is aimed to examine the cognitive skills and emotional states that constitute the back ground of brain-based learning. Hafiz is the memorization of the whole Quran. In our study, the effect of hafiz of Quran training on the brain and the effect of brain infrastructure on hafiz of Quran were examined. Our aim is to examine the basic parameters of formal education and memory education in terms of the following parameters and to analyze the relationships between them; We analysed the relationship between cognitive abilities such as Continuous Attention (COG), Selective Attention (SIGNAL), Reasoning Ability (SPM), Visual Memory (TAVTMB), Response Rate-Quality (DT) and emotional states (CDICARS). DT, SPM, COG, SIGNAL, TAVTMB tests in the Vienna Computerized Test System were used to measure response-quality, nonverbal intelligence, continuous attention and selective attention, and also to assess emotional states with anxiety and depression scales (ÇABTÖ and CDI). Results were analyzed with SPSS statistics program. It was found that DT, DT time, SPM, SIGNAL time and TAVTMB values increased significantly after pre-training (p <0,05). As a result, it was found that the cognitive skills of the students increased after memorizing the Quran. This elevation was thought to be associated with neurophysiological learning. Morover, memory training on hafis of quran has a positive effect on other cognitive abilities.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ayub Z. (2014), Qur’anıc Memorısatıon: Explorıng The Cognıtıve Processes Among The Huffaz, Institute of Education International Islamic University, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Malaysia
  • Bayraktar M. F. (2008), Hafızlık Eğitiminin Geleneksel Yöntemleri ve Kur’an Kursları, X. Kur’an Sempozyumu Kur’an Eğitimi, Fecr Yayınevi, Ankara.
  • Bozkurt N. (1997), “Hafız”, Diyanet İslam Ansiklopedisi (DİA), XV, 74- 78.
  • Cebeci S. ve Ünsal B. (2006), Hafızlık Eğitimi ve Sorunları, Değerler Eğitimi Dergisi, IV (II), 27-52
  • Cretu S. M. (2013), Investigation of the memorization process, Latin American Journal of Solids and Structures, 10, 75–79
  • Kandel E. R. Principles of Neural Science 15.th, Mc Graw Hill, 2013
  • Nawaz N. ve Jahangir S. F. (2015), Effects of Memorizing Quran by Heart (Hifz) On Later Academic Achievement, Journal of Islamic Studies and Cultur, 3(1), 8-64
  • Saat R. M., Hashim Z.I.M., Bajuri M.K., Mohamed Yusoff M.Y.Z., Abdul Rahman N.N. ve Hasan Adli D.S (2011), Memorization Activity and use of Reinforcement in Learning: Content Analysis from Neuroscience and Islamic Perspectives, Journal of Applied Sciences, 11(7), 1113-1120.
  • Sherwin B. B. (2003), McGill J. Estrogen and Cognitive Functioning in Women. Endocr Rev., 24(2), 133–51.
  • Shirvani M., Heidari M., Shahbazi S., Sheikhi R. A., Borujeni Marzieh Borjian ve Mancheri Hamideh (2015), Comparison of Intelligence test Results among Hafiz and Non-Hafiz of Holy Quran Students at Their Entrance to Schools, Int. J. Rev. Life. Sci., 5(8), 1105-1109
  • Slamet S. (2019), The Effect Of Memorızıng Quran On The Chıldren Cognıtıve Intellıgence, Humanities & Social Sciences Reviews,7(3), 571-575.
  • Temel N. (2007), Kur'an Talimi ve Hafızlık Eğitimi, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 18, 35-60.
  • Gülpınar M. A. (2005), The Principles of Brain-Based Learning and Constructivist Models in Education, Educational Sciences: Theory&Practice, 299-306
APA KUTLU N, KACIR T, MENTEŞE B, Alpay Ş, OZAN E (2019). HAFIZLIK VE BEYİN. , 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
Chicago KUTLU NECİP,KACIR TEMEL,MENTEŞE Beste,Alpay Şüheda,OZAN EROL HAFIZLIK VE BEYİN. (2019): 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
MLA KUTLU NECİP,KACIR TEMEL,MENTEŞE Beste,Alpay Şüheda,OZAN EROL HAFIZLIK VE BEYİN. , 2019, ss.355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
AMA KUTLU N,KACIR T,MENTEŞE B,Alpay Ş,OZAN E HAFIZLIK VE BEYİN. . 2019; 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
Vancouver KUTLU N,KACIR T,MENTEŞE B,Alpay Ş,OZAN E HAFIZLIK VE BEYİN. . 2019; 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
IEEE KUTLU N,KACIR T,MENTEŞE B,Alpay Ş,OZAN E "HAFIZLIK VE BEYİN." , ss.355 - 364, 2019. 10.18026/cbayarsos.593819
ISNAD KUTLU, NECİP vd. "HAFIZLIK VE BEYİN". (2019), 355-364. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.593819
APA KUTLU N, KACIR T, MENTEŞE B, Alpay Ş, OZAN E (2019). HAFIZLIK VE BEYİN. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
Chicago KUTLU NECİP,KACIR TEMEL,MENTEŞE Beste,Alpay Şüheda,OZAN EROL HAFIZLIK VE BEYİN. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17, no.3 (2019): 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
MLA KUTLU NECİP,KACIR TEMEL,MENTEŞE Beste,Alpay Şüheda,OZAN EROL HAFIZLIK VE BEYİN. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.17, no.3, 2019, ss.355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
AMA KUTLU N,KACIR T,MENTEŞE B,Alpay Ş,OZAN E HAFIZLIK VE BEYİN. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 17(3): 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
Vancouver KUTLU N,KACIR T,MENTEŞE B,Alpay Ş,OZAN E HAFIZLIK VE BEYİN. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 17(3): 355 - 364. 10.18026/cbayarsos.593819
IEEE KUTLU N,KACIR T,MENTEŞE B,Alpay Ş,OZAN E "HAFIZLIK VE BEYİN." Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, ss.355 - 364, 2019. 10.18026/cbayarsos.593819
ISNAD KUTLU, NECİP vd. "HAFIZLIK VE BEYİN". Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/3 (2019), 355-364. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.593819