TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM
Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 837 - 855 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29029/busbed.482891 İndeks Tarihi: 10-01-2020
TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM
Öz: Bu araştırmanın amacı, Türkçe dersi öğretmenlerinin dil eğitiminde ortamtasarımı ve materyal kullanımına ilişkin görüşlerinin alınmasıdır. Çalışmadanitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde görüşme ve gözlem yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu Zonguldak ili Çaycuma ilçesinde 2017-2018öğretim yılı içerisinde görev yapan 15 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır.Çalışma grubunun oluşturulması sırasında öğretmenlere araştırma amacıbelirtilmiş; gönüllü olanlar çalışma grubuna dâhil edilmiştir. Çalışmagrubundaki tüm öğretmenlerle görüşmeler yapılmış, aynı zamanda çalışmagrubundaki üç öğretmen de bir ders saati (40 dk) gözlemlenmiştir. Görüşme vegözlem esnasında araştırmacılar tarafından notlar alınmıştır. Çalışmadakullanılan görüşme ve gözlem formu, araştırma ekibi tarafından hazırlanmıştır.Görüşme formu beş sorudan oluşurken gözlem formunda ise görüşme formundanhareketle oluşturulmuş beş gözlem boyutu yer almaktadır. Görüşme ve gözlemsonucu elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Ulaşılan sonuçlara göreTürkçe öğretmenlerinin, etkileşimli tahtadan ve eğitsel oyunlardan, afiş, postergibi görsel materyallerden, hikâye, roman, şiir metin türlerinden, doğaçlama vemünazara tekniklerden sıklıkla faydalandıkları görülmüştür. Ancaköğretmenlerin kullandıkları materyallerin ve ortam tasarımlarının bir bütünolarak çok uyaranlı bir eğitim ortamı oluşturmada yetersiz kaldığı sonucuna ulaşılmıştır ve dil eğitiminde etkili bir görsel uyaran olan karikatürün aktif olarakkullanılması önerilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
EVALUATION OF THE PROFICIENCY OF TURKISH TEACHERS' EDUCATIONAL ENVIRONMENT DESIGN AND MATERIAL USE IN LANGUAGE EDUCATION
Öz: The aim of this research is to get the opinions of Turkish language teachers about the educational environment design and material usage in language education. In this study interview and observation method within the framework of qualitative research was used. The study group consists of 15 Turkish teachers working in the town of Zonguldak’s Çaycuma in 2017-2018 academic year. During sample gathering process, the aim of the research was given to the teachers and only the volunteer teachers attended to the study. All teachers in this study group were interviewed and three teachers in the study were observed in one course (40min). During the interview and observation, notes were taken by the researchers. The interview and observation form used in this study was prepared by the research team. While the interview form consists of five questions, in the observation form, there are five observation dimensions formed from the interview form. The data gained from the interview and observation were analyzed by content analysis. According to the results, it was observed that Turkish teachers frequently used interactive board and educational games, visual materials such as posters and banner, stories, novels, types of poetry and improvisation and debating techniques. However, it was concluded that the materials and the educational environment design used by the teachers were insufficient to create a very stimulating learning environment as a whole.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
- AKKAYA, Ahmet (2013), “Türkçe derslerinde ders kitabı dışında görsel öge kullanmaya ilişkin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/9, ss. 471-479.
- AKYILDIZ, Salih (2016), “Sınıf öğretmenlerinin sanat ve estetik alanla ilgili yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, ss. 71-82.
- ALKAN, Cevat (1997), Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- ASLAN, Canan (2017), Örnek eğitim durumlarıyla Türkçe - Türk dili ve edebiyatı öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- BAĞCI, Hasan ve Şahbaz, “Namık Kemal (2012), Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel dü şünme becerileri üzerine bir değerlendirme”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), ss. 1-12.
- BARDAK, Şeyma ve Karamustafaoğlu, Orhan (2016), ” Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Strateji, Yöntem ve Tekniklerin Pedagojik Alan Bilgisi Bağlamında İncelenmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), ss. 567-605.
- ÇER, Erkan (2017a), Karikatürlerle Türkçe öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
- ÇER, Erkan (2017b), “Türkçe öğretmenlerinin ‘Türkçe öğ retimine’ yönelik yeterlilikleri”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, ss. 68-89.
- GÖÇER, Ali (2016), “Türkçe eğ itiminde öğrenen özerkliği ve etkileşimli sınıf ortamı tasarımın önemi”, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), ss. 188-201.
- GÖÇER, Ali (2017), Türkçe özel öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- GÖÇER, Ali ve Akgül, Okan (2018), “Türkçe eğitiminde karikatür kullanımı ve eğitsel değeri”, Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4 (2), ss. 86-100.
- HASIRCI, Sevil (2015), Türkçe öğretiminde çok uyaranlı eğitim ortamlarının yapılandırılmasına dönük bir model önerisi (5-8. Sınıf örneği), Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- IRMAK, Yılmaz (2016), “Belçika’da Türkçe öğretiminin sorunları ve Türkçe ve Türk kültürü ders kitaplarına eleştirel bir yaklaşım”, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12), ss. 301-312.
- KANTARCI, Mehmet ve Uygun, Mehmet (2013), “Sınıf öğretmenlerin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), ss. 773-797.
- MEB (2018), Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1 - 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim.
- SEVER, Sedat (2006), “Türkçe öğretiminin çözülemeyen sorunları”, Varlık, 1189, ss. 8-16.
- SEVER, Sedat (2007), Öğretim ortamının estetik uyaranı: karikatür. H. Efe (Hazırlayan) . Görsel Metinden Yazınsal Metne Metinler Arası İlişki: Karikatür ve Edebiyat, İzmir: İlya Yayınevi.
- AĞRELİM, Hatice Turhan (2016), “Çok uyaranlı eğitim ortamlarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi”, Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), ss. 16-50.
- USLU, Hakkı (2007), “Eğitimde karikatür”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 84, ss. 15-18.
- YILDIRIM, Ali ve Şimşek, Hasan (2016), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | Göçer A, AKGÜL O (2019). TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. , 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
Chicago | Göçer Ali,AKGÜL Okan TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. (2019): 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
MLA | Göçer Ali,AKGÜL Okan TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. , 2019, ss.837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
AMA | Göçer A,AKGÜL O TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. . 2019; 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
Vancouver | Göçer A,AKGÜL O TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. . 2019; 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
IEEE | Göçer A,AKGÜL O "TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM." , ss.837 - 855, 2019. 10.29029/busbed.482891 |
ISNAD | Göçer, Ali - AKGÜL, Okan. "TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM". (2019), 837-855. https://doi.org/10.29029/busbed.482891 |
APA | Göçer A, AKGÜL O (2019). TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
Chicago | Göçer Ali,AKGÜL Okan TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, no.18 (2019): 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
MLA | Göçer Ali,AKGÜL Okan TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.9, no.18, 2019, ss.837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
AMA | Göçer A,AKGÜL O TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 9(18): 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
Vancouver | Göçer A,AKGÜL O TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 9(18): 837 - 855. 10.29029/busbed.482891 |
IEEE | Göçer A,AKGÜL O "TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM." Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, ss.837 - 855, 2019. 10.29029/busbed.482891 |
ISNAD | Göçer, Ali - AKGÜL, Okan. "TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIMI YETERLİKLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN DİL EĞİTİMİNDE ORTAM TASARIMI VE MATERYAL KULLANIM". Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/18 (2019), 837-855. https://doi.org/10.29029/busbed.482891 |